Lotus Exige GT3: versenytechnika utcára

2007.03.08. 13:42

A sárga sportkocsi egyelőre csupán tanulmányautóként mutatkozik be Genfben, de a Lotus azt ígéri, hamarosan jön a szériaváltozat is. A Lotus tervezői ezúttal is a megszokott alapokra építkeztek: az alumínium vázszerkezet, az átdolgozott Toyota motor, a kormánymű, a futómű és számos más fődarab az Elise/Exige sorozatból származik.


A Lotusnál amúgy sem éles a határvonal a versenyautók és az utcai modellek között, és a GT3 tanulmányra ez még inkább igaz. A karosszéria formája a nagy első és oldalsó nyílásokkal, a szélvédő felett tátongó nyílással, valamint az óriási hátsó légterelővel és a fenéklemez hátsó részén kialakított diffúzorral egyértelműen a versenypályák hangulatát idézi, ahogy a széles, alacsony profilú gumiabroncsok és a porig ültetett futómű is. Egyedül a hajtáslánc adatai árulkodnak róla, hogy a GT3-as inkább afféle utcai használatra is alkalmas átmeneti típus. Az 1,8 literes, négyhengeres motor a hozzá kapcsolt Eaton M62-es mechanikus kompresszorral 275 lóerőt ad le 8000-es főtengely-fordulatszámon, maximális nyomatéka pedig 258 Nm 7000-es fordulaton. Egy utcai használatra szánt motor esetében kiváló értékek, de versenyzésre legfeljebb hobbiszinten tennék alkalmassá a GT3-ast.


Ugyanez igaz a C64 jelzésű hatsebességes, alumíniumházas váltóra, az egytárcsás, bár a szokásosnál nagyobb igénybevételre méretezett kuplungszerkezetre, és a könnyű vezethetőség érdekében viszonylag nyitott beállítású önzáró differenciálműre is. Szintén versenyautókra jellemző megoldás a motor nyomatékát az elektronikán keresztül korlátozó, kikapcsolható kipörgésgátlóra is, bár a beállítások ezúttal szintén az utcai használathoz igazodnak. Az Exige GT3 persze így is félelmetes: 3,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, és a végsebessége is csak az elektronikus korlátozás miatt nem haladja meg a 257 km/h-t.

A tervek szerint a tanulmányautóból hamarosan szériamodell lesz. Ha a fejlesztés a ma ismert menetrend szerint zajlik, a végleges GT3-as már az év végén gyártásba kerülhet. Bár valószínű, hogy a Lotus a többi hasonló csúcsmodelljéhez hasonlóan ebből is csak egy előre meghatározott mennyiséget készít.