Amerikaiak főzik le a Bugattit?

2007.03.16. 08:01

A Veyron sebességi rekordját még ebben a hónapban megdöntheti az SSC Ultimate Aero TT nevű, elvben utcai használatra is alkalmas szupersportkocsi. A Bugatti jelenleg 408 km/h-val tartja az utcai autók sebességi világrekordját, de a Shelby Super Cars március 21-én megkísérli túlszárnyalni ezt az értéket egy forgalomtól elzárt, 19 kilométeres nevadai autópálya-szakaszon.

Középmotoros sportkocsijukat egy két turbófeltöltős V8-as hajtja - a Veyronnak hengerből is, turbóból is kétszer ennyi van - de az amerikaiak 6,2 literes motorja így is erősebb: papíron 1183 lóerős, a maximális nyomatéka pedig 1483 Nm. Ráadásul csak a hátsó kerekeket hajtja, így a hajtáslánc ellenállása is alacsonyabb, a karosszéria légellenállási együtthatója pedig csupán 0.357. A számítások szerint az Ultimate Aero TT elérheti a 440 km/h-s sebességet is, így elvben jócskán ráverhet a Bugatti rekordjára. Minderre ráadásul gyári állapotban képes: a rekordautót nem fosztják meg kényelmi felszerelésétől, így a bőr bevonatú belső tér, a navigációs rendszer, a 10 hangszórós hifi, a belső visszapillantó tükröt helyettesítő kamera és a légkondicionáló is benne marad a kísérlet idejére. Nem is volna sok értelme, hiszen az SSC csúcsmodellje így is csupán 1250 kilogrammot nyom, szemben a Veyron 1890 kilójával.

Azután, hogy a Volkswagen csoport időt és pénzt nem kímélve több mint négy éven át fejlesztette a Veyront, míg az képessé vált a 400 km/h-s sebesség túlszárnyalására, sokan úgy vélték, hogy a Bugatti csúcssebességének túlszárnyalása egy másik utcai autóval szinte lehetetlen. Az SSC kísérlete azonban rámutat, hogy a túlbonyolított megoldások - a 16 hengeres motor, a látványos karosszéria és az összkerék-hajtás - mellőzésével a Bugatti teljesítményét egy ilyen apró vállalkozás is képes lehet felülmúlni.