Levegőhajtású autó Indiából?

2007.05.30. 11:35

Az MDI Air Car licencét vásárolta meg a Tata Motors, és állítólag már 2008-ban be szeretnék indítani a szériagyártást. Igazi tömegtermelésről egyelőre persze nincs szó, hiszen az MDI-féle légmotor lényegében kísérleti technológia, amely továbbfejlesztésre szorul, így egyelőre évi 6000 példány elkészítése szerepel a Tata terveiben.


A sűrített levegővel működtetett Air Car sok tekintetben igen ígéretes: egy utántöltéssel kb. 200 kilométert tehet meg, és a feltöltése csupán 4-5 percet vesz igénybe, ha rendelkezésre áll a megfelelő nyomású sűrített levegő. Ráadásul egy feltöltés költsége átszámítva kevesebb mint 500 forint, azaz durván negyed-ötödannyiba kerül vele egy kilométer megtétele, mint a legtakarékosabb dízelmotoros személyautókkal. A szerkezet viszonylagos egyszerűsége és az égésmentes működés miatt elvben a gyártás költségei is alacsonyak maradhatnak, és a motor élettartama is a többszöröse lehet a ma használt belső égésű motorokénak.


Ugyanakkor egyelőre hátrányok is akadnak szép számmal. A teljesítmény viszonylag kicsi, így az eddig megépített három prototípus egyikének végsebessége sem haladta meg a 130 km/h-t, és előre összesűrített levegő híján saját, elektromos hálózatról működtethető kompresszorával több mint három óra alatt tölthető fel újra az autó. Ráadásul komoly kihívást jelent a 300 bar nyomású sűrített levegő biztonságos tárolása. Rossz nyelvek szerint az első Air Car 2002-es bemutatása óta ez a probléma akadályozta leginkább a szériagyártás beindítását.

A Tata révén az MDI megtalálta a rég várt tőkeerős támogatót, az indiaiak segíthetnek a légmotor fejlesztésében, és a gyártás megindításával a megoldás elterjesztésében is, ami az MDI-nek újabb licencvásárlókat hozhat. Ugyanakkor a Tata számára is előnyös lehet az együttműködés, hiszen a levegővel működő autó nemcsak csendes és környezetkímélő, de igen olcsó is, és gyakorlatilag bármelyik nagyobb piacon eladható, szemben a benzin- és dízelmotoros kiskocsijaikkal, amelyek a szigorú károsanyag-kibocsátási normák miatt gyakorlatilag versenyképtelenek Indián kívül.

A legújabb hírek szerint a Tata Indián kívül 12 exportpiacon szeretné forgalomba hozni léghajtású autóját. Többek közt Németországban, Izraelben és Dél-Afrikában is piacra kerülhet a típus.