Fiat 500-újdonságok: Abarth és Aria

2008.02.20. 13:10

A Genfi Autószalon közönsége találkozhat a leggyorsabb, és a legtisztább 500-as változattal is.


Galéria - kattintson a képre

Az Abarth által tuningolt 500-ast képen már korábban is láthattuk, így mérges külseje már nem okoz meglepetést, de most az is kiderült, hogy a korábbi feltételezéseknek megfelelően a Fiat 1,4 literes, 16 szelepes turbómotorja kerül bele, igaz, nem a legerősebb kivitelben. Az 500 Abarth számára ugyanis egy új változatot készítettek, amely 135 lóerőt adhat le 5500-as percenkénti fordulatszámon, legnagyobb forgatónyomatéka pedig 206 Nm 3000-es fordulatnál. A kis 500-as azonban csak sport üzemmódban ilyen erős: a sofőr választhatja a takarékosabb normál üzemmódot is, amikor a maximális nyomaték csupán 180 Nm. A turbómotoron, és a látványos légterelő elemeken kívül az 500 Abarth feszesebb futóművet, hatékonyabb fékrendszert és szélesebb kerekeket kapott, mint a korábbi változatok. Előre 284 mm átmérőjű belső hűtésű, hátra pedig 240 mm-es tömör féktárcsák kerülnek. A kétféle kerék közül a vásárló választhat: az alapkivitelhez 195/45-ös gumik járnak 16 hüvelykes felniken, de némi felárért 205/40 R17-es méret is rendelkezésre áll.


Galéria - kattintson a képre

Míg az Abarth szériamodell, addig a másik genfi 500-as újdonság, az Aria egyelőre csak tanulmány. Ezzel az autóval a Fiat tervezői azt igyekeztek demonstrálni, hogy viszonylag kevés ráfordítással mennyire tisztává is tehető a kisautó. Az Ariába a jól ismert 1,3 literes Multijet dízelmotor Euro5-ös szabványt is teljesítő változata került, természetesen részecskeszűrővel, amelyet Dualogic váltó, valamint motorleállító- és újraindító rendszer egészít ki. Így a kisautó fogyasztása bő 10%-kal csökkenhetett városi körülmények között, a szén-dioxid-kibocsátása pedig csupán 98 g/km. A tanulmány azonban nemcsak menet közben környezetkímélő: a belső tér nagyrészt újrahasznosított, illetve állati vagy növényi eredetű szerves anyagokból készült. Az üléskárpitokat például hulladékbőr-szálakból szőtték, míg a padló burkolata elhasznált gumiabroncsokból készült. A Fiat szerint az 500 Aria tanulmány legtöbb megoldásával hamarosan sorozatgyártású kisautóikban is találkozhatunk.