Seat Ibiza Cupra: szerény vagány

2008.08.29. 15:21

Elkészült a spanyolok kisautójának sportváltozata, igaz, kevésbé radikális, mint vártuk.

Az átlagosnál magasabb elvárásokat a tavasszal bemutatott Bocanegra tanulmány táplálta fekete orrával, látványos, LED-es lámpáival és hatalmas felnijeivel, amelyek vérbeli vadócnak mutatták. Ehhez képest a végleges Cupra visszafogottra sikerült. A tanulmányból ugyan megtartották a nagy, fürdőkádforma alsó légbeömlőt, sőt, még a hűtőrács alá is vágtak néhány apró lyukat a sportosság kedvéért, de a Bocanegra fekete orrbetétje így is nagyon hiányzik. Itt a felnik is kisebbek - bár a 17 hüvelykes gyári méret abszolút értékben inkább túl nagynak tűnik -, így a vizuális élmény messze nem olyan meggyőző, mint vártuk, bár a visszapillantóban felbukkanó Cupra így is fenyegető jelenség lehet. Érzésünk szerint hátul sokkal jobban sikerült az optikai tuning: a diffúzort utánzó lökhárító-betétekkel, és a középen kivezetett trapéz-kipufogóval hátrafelé sokkal mérgesebben néz az autó.

Az új Ibiza Cupra a Volkswagen csoport nagy teljesítményű négyhengeresei közül az 1,4 literes, mechanikus kompresszorral és turbóval lélegeztetett TSI motorját kapta, méghozzá 180 lóerős kivitelben, ami valószínűleg már a közeledő szén-dioxid-korlátozásoknak köszönhető. Ennél ugyanis van egyszerűbb felépítésű, és erőteljesebb motor is, amellyel teljesítményben is közelebb lehetett volna jutni a sportos kisautók mezőnyének legerősebb, bő 200 lovas tagjaihoz, viszont a TSI nyilván takarékosabb a 2 literes TFSI motoroknál. Cserébe viszont a ma ismert legjobb kuplung nélkül használható mechanikus váltó, a DSG hét sebességes változata kerül az autóba. A tervezők ezen felül itt is alkalmazták az Agile Chasis fantázianevű rendszert, amely a körülményektől függően összehangoltan változtatja a motorvezérlés, valamint a komrány- és fékrásegítés beállításait.

Az Ibiza sportváltozatának menetteljesítmény-adatait egyelőre titokban tartja a gyártó, de ez érthető is: a hivatalos bemutatót csak az októberi Párizsi Autószalonon tartják meg, és nyilván akkorra is hagyni kellett valamit, amivel felhívhatják az autóra a figyelmet.