Kiszivárgott képeken a BMW Concept X1

2008.10.01. 10:17

Napokkal a Párizsban esedékes bemutató előtt nyilvánosságra kerültek a BMW új szabadidő-autójának első fotói. Az X1 egyelőre tanulmányautóként mutatkozik be, de már most elkerülhetetlennek tűnik a sorozatgyártás.

A képeket nézegetve az az érzésünk támadt, a BMW-nél valamelyik vezetőségi tag ragaszkodik hozzá, hogy legyen a kínálatban legalább egy furcsa külsejű autó, és most, hogy a hetes sorozat már majdnem szép , az X1-es töltheti be ezt a funkciót. Máshogy nehezen magyarázhatóak a tanulmány szokatlan vonásai: a besüllyesztett fényszórók, az ajtókon futó él alatti domborítások és a hátsó rész kidudorodó lemezei olyan érzést keltenek, mintha az autó hízófélben lenne: elöl, hátul és alul már megvannak a zsírpárnák, de oldalt még kilátszik valami az egykori sportolóizmokból.

Az X1-es azonban nem csak a formája miatt tűnik nagydarabnak: 4,457 méter hosszú, a tengelytávja 2,76 méter, 1,789 méter széles és 1,535 méter magas, azaz alig kisebb, mint az X3-as. Hosszában 10,8 centi az eltérés, széltében pedig 6,6; ekkora különbség pedig praktikusan aligha számít, így felmerül a kérdés, hogy miért van egyáltalán szükség az újabb szabadidő-autóra. A válasz feltehetően a lemezek alatt rejtőzik majd: úgy tudjuk, a tanulmány, és a majdani szériamodell is négyhengeres motorokat kap, bár mivel az X1-es a 3-as sorozat alapjaira épül, nyilván a soros hathengeresek beépítésének sem volna semmi akadálya. Ezenkívül valószínű, hogy az X1 belül szűkösebb is lesz, mint az X3-as, nehogy komoly konkurenciát jelentsen egymásnak a két típus, és persze ennek megfelelően az ára is kedvezőbb lesz.

A kérdés csak az, hogy lesz-e elegendő vásárló, aki inkább a furcsa és terebélyes X1-est választja a konkurencia kompakt szabadidő-autói - az Audi Q5, a Mercedes GLK vagy a Volvo XC60 - helyett. Ha a BMW-nél jól számoltak, akkor a jól csengő márkanév ezt az autót is el tudja adni évi 100 ezer példányban, de ez a játék hosszú távon komoly veszélyeket rejthet: könnyen lehet, hogy a lojális vásárlók egy idő után megunják az autójuk láttán elfintorodó arcokat, és átpártolnak a konkurenciához.