Nyakig szószban a Porsche

2009.05.05. 12:55

Úgy néz ki, a Volkswagen részvények felvásárlására felvett kölcsön túl nagy terhet ró a stuttgarti sportkocsigyártóra, különösen most, hogy az eladások is csökkenni kezdtek. A tulajdonosok egyelőre keresik a megoldást, még az is előfordulhat, hogy a Porsche autógyártó részlege végül beolvad a VW csoportba.

A Volkswagen részvényeinek 51%-át vásárolta meg eddig a Porsche, és csak a tőzsdei műveletekkel több milliárd eurót kaszáltak, de ehhez iszonyatos mennyiségű kölcsönt kellett felvenni. Nagyjából 23 milliárd eurót költött a Porsche, és ebből mintegy 8 milliárd hitel terheli a céget. Ez önmagában még nem lenne végzetes, ha a Porsche az autógyártáson továbbra is ugyanolyan jól keresne, mint egy-két éve, de erről már szó sincs. Az amerikai és az európai piac szűkülése miatt eltűnt a nyereség, sőt, néhány százmilliós veszteségre lehet számítani az év végére. Így viszony komoly nehézséget jelent a hitelek törlesztése.

Úgy tudjuk, a Porsche tulajdonosai között egyelőre nincs egyetértés a teendőket illetően. A Porsche holding legnagyobb része Wolfgang Porsche kezében van, aki egyelőre tovább támogatja a jelenlegi vezetőséget, de szintén nagy részvényes a másik Porsche-unoka, Ferdinand Piech, aki a VW felügyelőbizottságának elnökeként mást tervez. Piech állítólag megpróbálná a VW csoportra átruházni a Porsche autógyártó részlegeit, így vonva ki a holding megmentéséhez szükséges pénzt az autógyártó óriásból. A Volkswagen igazgatói, akik épp kivezették a céget a pénzügyi mélypontról, persze nem örül ennek az ötletnek, de ha a Porsche Holding élén így döntenének, azt nem nagyon tudnák megakadályozni. A másik megoldás az lenne, ha sikerülne valahonnan újabb milliárdokat szerezni a Porsche holding finanszírozására, ez azonban vagy a jelenlegi tulajdonosok magánvagyonából oldható meg, vagy Porsche részvényeket kellene eladni külső befektetőknek.

Úgy tudjuk, a Porsche tulajdonosai a napokban vitatják meg a problémát, így hamarosan kiderül, hogy milyen jövő vár a sportkocsigyártóra.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!