Csődben a General Motors

2009.06.01. 20:22

A mai napon csődvédelmet kért maga ellen a detroiti autógyártó, mivel a tartozásai nagyjából a vagyona duplájára rúgnak.

A General Motors az elmúlt évek során összesen 172,8 milliárd dollárnyi adósságot halmozott fel, míg a teljes vagyonát pillanatnyilag 82,3 milliárd dollárra becsülik, így a cég vezetése a csődvédelmet látta az egyetlen járható útnak a felszámolás elkerülésére. Úgy néz ki, az amerikai állam újabb 30,1 milliárd dollárt fordít a GM működésének fenntartására a csődeljárás alatt. Ezért az összegért, illetve a korábban már kiutalt mintegy 20 milliárdnyi hitelért cserébe 8,8 milliárdnyi kötvényt kap, valamint 60%-os részesedést abból a vállalatból, amelyet az autógyártó legéletképesebb részeiből szerveznek.

Ez az egyelőre csak új GM-ként emlegetett vállalat, amely a cégvezetés szerint rövidesen újra nyereséges lehet, két-három hónapon belül megalakulhat, és kikerülhet a csődbíróság fennhatósága alól. Az újraszervezett vállalatból az amerikai államon kívül még a kanadai állam kap 12%-ot, a szakszervezetek 17,5%-ot és a hitelezők 10%-ot. Ugyanakkor úgy néz ki, hogy a jelenlegi cégvezetés egyelőre a helyén marad, az amerikai kormány pedig nem szeretne közvetlenül beleszólni a cég további irányításába. A General Motors 47 amerikai üzeméből 33-at mentene át következő életébe, a márkák közül pedig négy, a Buick, a Cadillac, a Chevrolet és a GMC marad meg. A többi márkát − így a Saturnt és a Hummert −, valamint a feleslegesnek ítélt gyárakat a csődeljárás során értékesítik, és az árukból megpróbálják legalább részben kártalanítani a hitelezőket.

A GM és az amerikai kormányzat szakértői által kidolgozott megoldás életképes lehet, de egyes elemzők szerint későn jött a csődeljárás, így nagyobb áldozatokat követel, mintha egy évvel ezelőtt, még a válság kitörése előtt szánta volna rá magát a detroiti gyártó. A legtöbben azonban üdvözlik a döntést, mivel így végre tisztázódhat a General Motors helyzete, és bár nagyarányú elbocsátások várhatók, legalább a vállalat egy része megmenekül a felszámolástól.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!