Újra ketten versenyeznek az Opelért

2009.07.23. 17:09

Bár korábban már lefutottnak tűnt, a német gyártó eladása körüli huzavona még nem ért véget. A német kormányzat ugyan a Magna-Szbrebank-GAZ konzorciumot támogatta, de a tulajdonos, az amerikai General Motors több más vevőjelölttel is tárgyalt. A Fiat és a kínai Beijing Automotive már kiesett a versenyből, de a Magna mellett egy belga központú, de amerikai tulajdonú befektetőcég, az RHJ is tovább tárgyal a GM-mel.

nwopellogo

A General Motors számára egy tisztán pénzügyi befektető, amilyen az RHJ, hosszabb távon kedvezőbb választás lehet, hiszen az amerikai autógyártó csak saját krízise miatt kénytelen lemondani európai részlege, az Opel 100%-os tulajdonjogáról. Ugyanakkor felmerült, hogy ha a GM a válság után ismét magára talál, és nyereségessé válik, nyilván megpróbálja majd visszavásárolni az Opelt. Egy pénzügyi befektető némi felárral nyilván könnyebben megválna a részvényektől, mint a Magna, amely autóipari cégként saját terjeszkedésének eszközét látja az autógyártóban, hosszabb távon teljesen ki is túrhatja a GM-et. Ugyanakkor a Magna rövid távon jóval többet kínál: 500 millió eurót fizetnének 55%-nyi részvényért, és további 4,5 milliárd eurót kap hitelgaranciában a német kormányzattól. Az RHJ viszont 275 millió eurót fizetne zsebből 50,1%-nyi részvényért, és 3,8 milliárdos támogatást kér a kormánytól.

A játszma tehát folytatódik az Opel irányításáért, és a cégben rejlő hatalmas lehetőségek kiaknázásáért. Azt egyelőre csaknem lehetetlen megjósolni, hogy melyik vásárlójelölt lesz a befutó, de a tárgyalások már nem húzhatók túl sokáig. Az Opel ugyanis lassan, de biztosan feléli a kormánytól kapott áthidaló kölcsönt, és ha ez a 2,1 milliárd euró elfogy, akkor a cég végképp fizetésképtelenné válhat.

Nem ad hitelt autóra a bank? Kell a pénz a házfelújításra, ezért mégis megtartja a tízéves Mondeót, de már köhög, és javítani kéne? Tavaly még büszke volt rá, de ma már soknak tűnik a Carina kilencliteres fogyasztása? Vagy egyszerűen csak jó és olcsó akkut keres? Olvasgassa a Válságblogot, amelyben mind több, a krízissel kapcsolatos megoldási ötlettel állunk elő. Kattintson ide, autózzon velünk benzinpárán, tartsa fenn verdáját hulladékpapír-áron!