Biztosan nem tetszik a Mitsubishinek, ha szalonról-szalonra megkapja, egy tetszhalott márka, de megint csak egy nagyon tanulmányos tanulmányt tudott elvinni az év második legnagyobb autószalonjára. A japánok épp stíluskereső korszakukban vannak, úgyhogy most megpróbálkoztak a Ground Tourerrel.
Az Audi azon kevés kiállító egyike volt Párizsban, amelyik nem alibizte el a jelenlétét. Volt itt két premier is: a Q5-öt hozzáigazították végre a Q3-hoz/Q7-hez, és 2010 óta az első RS szedánt hozta össze az Audi az A3-ból.
A Peugeot-nak idén sikerült városi terepjárókra tematizálnia párizsi standját. Az Isuzunál nem volt olyan erős magas has-fölény, mint amit ők összehoztak a 3008-asokkal és 5008-asokkal teleszórt placcon. Hogy teljes legyen a kép, ott volt még az új Dakar-autójuk, a 3008 DKR is.
Párizsban a kiállítók többsége újfent igazolta azt az évek óta mondogatott tézist, miszerint fölösleges két nagy európai autóshow egy évben. Az autóiparnak elég feladat, hogy Genfről-Genfre produkáljon valamit erőset. Itt van például a Renault, ami hazája legnagyobb autós megmozdulására egy sosemlesz autóval és a nagyfőnök sétájával tudta magához csődíteni a szalon népét.
Óriási szerencse, hogy a Mercedes-vezér Dieter Zetsche nem a nagyközönséghez, inkább a Párizsi kiállításon bóklászó sajtómunkásokhoz intézte szavait a megnyitó előtt. Igyekeztem kitakarni az autóbolondok számára fájdalmasabb részeket, de elárulom, hogy az elektromos autókról, az autómegosztásról, az önvezetésről és a kapcsolattartás netes formáiról beszélt ez az ember, merthogy a Mercedes mostantól teljes erővel átalakul és ezekre koncentrál a jövőben, sőt, ahogy korábban bejelentették, tovább bővítik saját akkumulátorgyártói kapacitásukat. 2025-ben már több mint tíz villanyautót kínál majd a cég, vagyis elköszönhetünk néhány hagyományos benzinestől és dízeltől.
A Párizsi autószalon már reggel hét óra előtt nyitott, mostanra az összes pavilont felfűtötte a fejünk felett vakító ezernyi napfénylámpa, és a Ferrarinál is elindult az élet. Az olaszok nem kínálnak négydimenziós moziélményt, mint a Seat, nem lebegtetnek színes lampionokat, mint a Renault és valamiért virtuális sisak, meg az önvezetésről tartott prédikáció sincs, csak az, amihez mindig is értettek.
A jövő szezon megengedőbb szabályrendszert hoz a rali-világbajnokságban, így minden csapat könnyebb és erősebb autót építhet. A Hyundai már el is készült a magáéval, amelyet kiállítottak a Párizsi Autószalonon, méghozzá kifejezetten erre az alkalomra tervezett matricázással.
Üldögélni és nézelődni is rettentő tanulságos a Honda párizsi standján, ahol japán alkalmazottat alig látni, britet annál többet, és ahol most a legújabb Civic a szenzáció. Az NSX-nek már emelvény sem jutott, és nem véletlenül, hiszen a Honda népautójának tizedik generációja mutatkozik be most, amelyben érezhetően helyre akarnak tenni néhány korábbi bakit a japánok. Az egyelőre négy- és ötajtós kivitelben létező modell kapcsán hangsúlyozzák, hogy elsősorban nekünk, európaiaknak tervezték, és mellesleg éppen abban a Nagy-Britanniában készül, ahol a kontinens legintenzívebb Civic-kultusza tombol.
A Lexus is kivette részét egy kézműves high-tech koncepcióval a párizsi tanulmánydömingből. A köztudatba nem oly rég bekerült UX-ben ráadásul mindjárt ellőtték az új hálós üléseiket is. Ha utóbbit nem, ezt a megszámlálhatatlanul sok éllel bíró SUV-t még látjuk majd a közeljövőben.
Nem mondom, hogy baj van a Citroënnél, de azért beszédes, hogy akár a Hyundai-nál , náluk is egy tanulmány szól a legnagyobbat. Megint. Pedig itt van a vadiúj C3-as, amivel kibélelték a párizsi standot, de azt nem bírták megtartani Párizsig, már júniusban lelőttek minden kérdőjelet az új generációról . Az a bizonyos tanulmány, a CXperience pedig tényleg nagyon erős lett, de annyira kirakatmodell, hogy csak a válogatott tévéseket engedik közel a beléhez.
Egy újabb hasábforma Land Rovernek inthetünk búcsút: Párizsban bemutatták a Discovery ötödig generációját, amely már a márka aktuális egyen-arculatát viseli. Az egységesítés talán túl jól is sikerült: az új típust jóformán csak a méretei, és néhány részlet különbözteti meg a Discovery Sporttól.
Nem engedi a Párizsban kiállított új, Concept X2 közelébe az újságírókat a BMW, de meg is értem. Ebből a formai tanulmányból nem holnap lesz kész autó, kinyitni és beszállni sem lehet, viszont szoborként is elmond néhány dolgot a bajorok szándékairól. Szerintem rájöttek, hogy van élet a hagyományos és kupétetejű dömpereken túl is.
Azt hiszem, a Párizsi Autószalon legrövidebb sajtótájékoztatóját produkálta az imént Akio Toyoda. A Toyota-vezér rövid, de meglepően erős tizenöt percet stand uppolt, miközben az egyetlen konkrétum, amibe kapaszkodhatott egy raliautó és egy ralilegenda volt.
A sokadik szalon ez már egymás után, ahova egy sporttanulmány vonzza a Hyundai standjára a tömegeket. Egy Európában kis múltú ázsiai márkától, mint ők nem is rossz útja ez a hírverésnek. Próbálkoztak már effélével tizensok éve a rali-világbajnokságon, a néhány éve új lendületet kapott, immár német bázissal működő sportprogram viszont működik. Ott van egyrészt megint a ralisportos vonulat az i20 WRC-vel, amivel sikerült az, ami anno az Accenttel nem: futamokat nyernek. Másrészt pedig ott van a tavaly Frankfurtban bemutatott N, a sport-Hyundai-ok keltetője - a márka AMG-je/ M-részlege. Az ő munkájuk feltenni a Hyundait a sportautózás térképére, úgyhogy most összedobták ezt, az RN30-at.
Barátságos kiszólásokkal és a konkurenseknek szánt erős iróniával dobta fel a hangulatot az Opel, amikor a Párizsi Autószalonon délben bemutatta új, szériagyártásra kész elektromos kisautóját, az Ampera-e-t. Mivel a cégnél sejthették, hogy idén minden versenytársuk, többek közt a BMW és a VW is a villanyautókkal nyomul majd, az Opelnél nem győzték hangsúlyozni, hogy az Ampera-e nem ködös koncepcióautó és nem is prémiumtermék, hanem gyártásra kész tömegmodell.
Az nyilván nem újdonság, hogy a ládába fektetett álomnőt valójában nem fűrészeli ketté a bűvész, a galamb pedig nem változik fehér virágcsokorrá, ha ráborítja a cilindert, de amit a Volkswagennél tapasztaltam, az egy kicsit kimozdította a világot a sarkaiból.
Párizsban leleplezték a Nissan új kisautóját, amely ötödikként viselheti a Micra nevet. Láthatóan igyekeztek kiküszöbölni az elődmodell hibáit: elkerülni, hogy unalmas legyen, túl apró, és gyenge minőséget sugározzon. Az új modell látványosan nagyobb, mint az elődje, India helyett Franciaországban készül, a formaterve mellett pedig nehéz lesz véleményformálás nélkül elmenni.
Most, hogy lassan kivesznek a klasszikus formatervező stúdiók, egyre ritkábbak az autószalonokon a gyakorlati haszon ígéretével sem kecsegtető formatanulmányok. A Renault azonban épp egy ilyet készített az idei Párizsi Autószalonra: olyan kétüléses sportkocsit, amelybe ugyan tornamutatvány beszállni is, viszont elképesztően látványos.
A teljes Volkswagen-csoport talán legfontosabb párizsi újdonságát mutatták be legelsőként a fokozott terrorkészültség mellett megnyitott autószalonon. Ez egy rettentően nagy autó. Kinek van szüksége ilyen méretekre, tanakodik az ember, amikor a láthatóságimellény-színű példányhoz lép. A Kodiaq 4,7 méter hosszú kasznija apró részletekben adja meg a választ.
A Párizsi Autószalonon a Volkswagen legnagyobb attrakciója kétségkívül az I.D. Electric Concept nevű jármű, amely tulajdonképp egy ötajtós átlagautó, futurisztikus részletekkel, de a gyártó szerint a nem is olyan távoli jövőben ilyen autókat készíthet a Volkswagen.
Annyi biztos, hogy az új Mercedes tanulmány formaterve nem a szokványos sémákat követi, a sok kék fény pedig az elektromos hajtást hivatott vizuálisan is megjeleníteni, ha ez egyáltalán lehetséges.
A Renault nagy tervekkel mutatta be elektromos városi autóját, de négy év alatt 50 ezer autó, úgy, hogy mostanság már jelentős kedvezményekkel adják a Zoét, megkérdőjelezhető eredmény. Különösen azt látva, hogy közben a Nissan Leaf-ből hat év alatt 200 ezer fogyott. Ám a franciák most olyasmire készülnek, amivel jelentősen növelhetik a típus versenyképességét: nagyobb akkucsomagot készítettek hozzá.
Turbómotort kap a következő modellévre a Kia Soul. A szokatlan formavilággal rendelkező, kezdetben igen véleményes minőséget képviselő, de aztán durva fejlődést bemutató modell egészen fickós lesz majd a változtatással.
Egyelőre a nevét sem árulták el, de az már most egyértelmű, hogy ez az ötajtós mutatja az utat a Volkswagen jövője felé. Ez ugyanis az első kézzelfogható eredménye annak a fejlesztésnek, amely a tervek szerint egész elektromos hajtású járműcsaládot eredményez az évtized végére.
A Micra érdekes pályafutást járt be az elmúlt bő harminc év során, de Európában igazán népszerű volt, a legutolsó modellváltásig. Akkor nagy hibát követett el a Nissan: talán abbeli igyekezetükben, hogy ne keresztezzék a Renault Clio útját, egy felejthető karakterű, és talán az indiai gyártás miatt szörnyűséges minőségérzetű kiskocsit mutattak be. Nem is került a Clio útjába, mert egyszerűen nem bizonyult versenyképesnek, legalábbis Európában.