ADAC Csomagok ütközési tesztje 2009

Az autóban lévő csomagok potenciális gyilkosok

2009.08.07. 15:36

Gyorsan hajigáljunk be mindent, a lényeg, hogy beférjünk: aki így pakolja be a grillparti tartozékait, az könnyen pórul járhat. 50 km/órás ütközés következtében elszabaduló csomagok a saját súlyuk 40-szeresével csapódnak az utasoknak.

500 liter sör a fedélzeten, ráadásul egy személyautóban és nem a serfőzde tartálykocsijában. Lehetetlen? Egyáltalán nem, viszont nem is lesz belőle vidám elhajlás. Inkább arról van szó, hogy egy átlagos, 10 literes partihordó egy 50 km/órás ütközés során a saját tehetetlenségének 40-szeresével vágodik előre az utastérben. Horrorfilm, nem kedélyes családi kerti parti.

Könnyű elképzelni milyen veszélyeket rejtenek magukban vészfékezésnél vagy ütközésnél a nehéz, éles és hegyes tárgyak az utasokra nézve. Vagy inkább mondjak konkrét példákat? A kicsi, 10 literes, de saját hűtős söröshordó, amelynek tömege mindössze 25 kilogramm, egy tonnásra hízik (valójában 10 000 Newtonos erővel csapódik be), egy egyébként ártalmatlan városi balesetnél. A kerti pad és asztal még ennél is nagyobb erővel csapódik be, de még az amúgy észrevehetetlen üdítősrekesz is fél tonnásat üt.

Az ADAC szakemberei 40-szeres szorzóval számoltak - az 50 km/órás csattanásnál a saját tömegük 40-szeresének megfelelő erővel repülnek előre a tárgyak. Ennek pontos értéke a röppálya hosszától is függ, de az biztos, hogy ez a szám egy elég jó közelítés.

A becsapódás ereje mellett az is lényeges szempont, hogy merre repkednek és hol landolnak a súlyos tárgyak a kocsi utasterében. Először találomra, rendszertelenül hajigálták be a felszerelést a VW Golf IV Variant tesztautó utas- és csomagterébe - úgy, ahogy többnyire mindenki szokta. Aztán ennél a tesztnél a söröshordó 1000 kilós pofonja közvetlenül a sofőr és az utas vállán landolt. A üdítősrekesz, a benne lévő üvegek összetörése miatt szilánkeső kíséretében csapódik először a kocsi tetejének, majd az első szélvédőnek.

Az egyik kerti pad és a hozzá tartozó asztal torpedóként süvít előre és nagyjából olyan kárt is okoz, mintha egy atomtengeralattjáró lőtte volna ki. Egész a kocsi orráig, a hűtőmaszkig jutnak, de a másik pad és a napernyő még ennél is nagyobb utat jár be. Az ADAC szakemberei a csattanás után a törésteszt laboratórium egyik hátsó sarkában szedik őket össze. Egy valóságos karambolban tehát nem csak a cuccolós autó, hanem a másik fél utasai is jelentős sérülésveszélynek van kitéve. Nem a rádiójából bömbölő német lakodalmas zene az egyetlen ok, amiért érdemes messzire elkerülni a grillsütögetős buliba igyekvő német autókat.

Az a kisebbik baj, hogy egy ilyen karambol után a kerti partinak lőttek. Nagyobb gond, hogy súlyos, életveszélyes sérülésekkel járhat egy hasonló baleset. Nincs más megoldás, mint biztonságosan rögzíteni a rakományt - és ez egy nagyobb barkács- vagy bútorboltbéli bevásárlásra esetleg az épp aktuális költözés cuccaira is vonatkozik. Maga a rögzítés egyébként nem nagy ügy, nem különösebben elvont tudomány. Kell hozzá egy kis idő, józan ész, spaniferek és egy kis elméleti tudás, hogy mit hogyan csináljunk.

Így teszteltek

Egy népszerű családi autó, egy VW Golf IV Variant csupasz karosszériáját használták a vizsgálatokhoz. Ezt rögzítették a törésteszt laboratórium hordozó kocsiján, felgyorsították 50 km/órás sebességre, majd olyan hirtelen állították meg, ami egy frontális ütközés lassulását szimulálja. A próbát elvégezték rendszertelenül bedobált és szakszerűen rögzített rakománnyal is.

Az alábbi táblázat második oszlopa azt mutatja, hogy az egyes csomagoknak mennyi volt az "ütközési tömege", azaz mekkora mozgási energiával csapódtak be az ütközés után. Ennek meghatározásához az ADAC szakemberei a nehézségi gyorsulás (g) 40-szeresével számoltak.

A rakomány a következő tárgyakból állt

TárgySaját tömegÜtközési tömeg (40 g)
Partisátor garnitúra 45 kg 1800 kg
Beépített hűtős sörös hordó (10 l) 25 kg 1000 kg
Üveges üdítős rekesz 18 kg 720 kg
Gázpalack 6 kg 240 kg
Grill és alkatrészei 5 kg 200 kg
Hordozható rádiósmagnó 3 kg 120 kg
Napernyő 3 kg 120 kg

A következő oldalon jön a tesztek konkrét összehasonlítása és tippek a biztonságos csomagrögzítéshez. Lapozzon!