Holnaptól nem feláras a műszaki vizsga

Véget érhet az anyázás?

2010.02.18. 14:55

Elég sokan vettek 2006. január 1-je előtt új autót. Sokaknak még most is megvan a köznapi fogalmaink szerint még új autó, amely hiába származik hivatalos márkakereskedésből, a műszaki vizsgához kötelezővé tettek egy eredetiségvizsgálatot.

Böszmeség a javából, volt is felháborodás. Mégis, mekkora állatság már, hogy a 2005-ös, fapados Fiestánk műszaki vizsgája 23 helyett 40 ezer forintba kerüljön, csak egy kötelező eredetiségvizsgálat miatt. Amikor nem is akarjuk eladni, tudjuk, hol vettük, és hogy ők sem lopták. 1400 köbcenti alatt 17 ezer forint, a többi tételt ne is nézzük, ez is épp elég felháborító.

Szollár Domokos kormányszóvivő tegnap jelentette be, hogy a jövőben csak akkor lesz ismét kötelező az eredetiségvizsgálat, ha a járművet értékesítik. Győzött tehát a józan ész, legalábbis ezen a részterületen. Ma (csütörtökön) már úgy mentek munkába a vizsgabiztosok, hogy visszaálltak a normális árak, de csodálkozva tapasztalták, hogy amikor belépnek a rendszerbe, vagyis az NKH vizsgabiztosok számára elérhető honlapjára és beviszik az autó adatait, a gép nyomtat egy kérelmet, az alján egy integrált műszaki vizsgára kötelezve záradékkal.

Több vizsgabiztos is hívta emiatt az NKH-t. Vizsgabiztos informátorunk szerint a vonal túlsó végén teljes fejetlenség volt tapasztalható, senki sem tudott semmit, végül azt tanácsolták nekik, ne fogadjanak autókat, hanem adjanak olyan egy hónapos igazolást, amelyet a rendőr március közepéig elfogad érvényes műszaki vizsgának.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság honlapján ma délben a következő közlemény jelent meg:

2010. február 18. (12 óra 15 perc)

A 2010. január 1-től érvényes, az időszakos műszaki vizsgálat során a 2006. január 1. előtt forgalomba helyezett, de eredetiségvizsgálaton vagy integrált vizsgálaton át nem esett gépjárműveknél kötelezően elvégzendő eredetiségvizsgálatról szóló jogszabály tervezett megszüntetése a tegnapi kormányszóvivői sajtótájékoztatón bejelentésre került. A Nemzeti Közlekedési Hatóság, mint jogalkalmazó, a kihirdetésre került, hatályos jogszabályok alapján tud eljárni. Kihirdetésre a jogszabály akkor kerül, amikor a Magyar Közlöny hivatalos honlapján megjelenik. Ez a fent jelzett időpontig nem történt meg. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtól kapott információink szerint a várt rendelet a kihirdetését követő napon lép majd hatályba, tehát a jogszabály kihirdetését követően másnaptól nem lesz kötelező az időszakos műszaki vizsgáztatás keretében az eredetiségvizsgálat elvégzése. A közlekedési hatóság a jogszabály kihirdetését követően kezdheti meg a műszaki vizsga során alkalmazott szoftver átprogramozását, hogy az ne írja elő az eredetiségvizsgálat elvégzését. A hatóság az átprogramozást előkészítette, a jogszabály kihirdetését követően végrehajtja, ez nem fog fennakadást okozni a műszaki vizsga elvégzése során.

A Magyar Közlöny papíron csütörtökönként jelenik meg. A mai Magyar Közlönyben ilyesmiről nincs szó, a Magyar Közlöny honlapjára pedig a mai dátummal csak a transzceptális katétereket is magába foglaló, négymillió karakteres egészségügyi közlemény került. Felhívtuk a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, ahol azt a tájékoztatást kaptuk, hogy kiadták ezt a közleményt. Hogy mondtak-e olyat a vizsgabiztosoknak, hogy vizsga helyett adogassanak az autósoknak egy hónapos papírokat, sem megerősíteni, sem cáfolni nem tudták. Valószínű tehát, hogy az integrált műszaki vizsga ügye jó irányba halad, csak lassan és döcögősen. Ami különösen idegtépő mindazoknak, akiknek viszonylag új, szalonból vásárolt autójuk van, mostanában jár le a műszakijuk, és nem szeretnek húszezer forintokat a semmire elkölteni, csak mert valakinek a minisztériumban megint egy kicsit elkalandozott a figyelme.

Hiperbréking!

A kormányszóvivő időközben telefonon értesített minket arról, hogy megjelent a rendeletmódosítás a Magyar Közlöny honlapján. Tehát elvileg holnaptól nem kötelezhetik az autókat a feláras eredetiségvizsgálatra. Feltéve persze, hogy az NKH rendszerét is sikerül addigra átprogramozni: ha nem, a rendszer nem tud továbblépni. De reméljük a legjobbakat.