Ehhez még nem nőttünk fel!

2010.07.31. 07:03 Módosítva: 2010.07.31. 07:13

Az érdi turbó-körforgalomról szóló írás után rengeteg levél érkezett, a legtöbbje "Ez semmi, írd meg a szegedi/győri/siófoki körforgalmat, az sokkal jobb/rosszabb/érdekesebb/betegebb, mint az érdi!" tartalommal. Azt nem vállalom fel, hogy egy efféle sorozat kedvéért körbeutazzam az érdekesebb helyszíneket, ám Pistánk somorjai esküvőjéről hazafelé - ha már útba esett - egy rövid pihenőt tartottunk az Autófília különítményével, hogy megkóstolhassuk a győri jelzőlámpás megoldást.

Nem nagyon értettem, mi lehet érdekes benne. OK, körforgalom, sok sáv, lámpa, széles utak, több sávos rá- és levezető utak. Ráadásul 2006-ban adták át, azóta nyilván minden arra járó megtanulta, hogyan használja.

Amikor az Árkád tetőparkolójának sarkából megnéztük, ez az érzés csak erősödött. Logikus, áttekinthető, eltéveszthetetlen, ennek működnie kell.

A csomópont az 1. és 14. számú főutak találkozásánál épült, a Sopron-Budapest és a Vámosszabadi-Fehérvár útvonalak találkozásában. Az említett irányok teljes forgalmát azonban nem érinti, hiszen előbbi jelentős részét a Győrt elkerülő M1 viszi el, a maradék pedig a körforgalmat nem érintő felüljárón halad.

A körforgalom melletti pláza azonban vonz bőven látogatót, akinek többsége nem gyalog érkezik. Ez a határátkelőhely forgalmával és a helyi közlekedéssel együtt jelentős terhelést jelent. Így a körforgalom eleve soksávosra épült, és a nagyközönség teljes összezavarására jelzőlámpákat is kapott.

Ja, és minden ágára zebrát. Újabb lámpákkal.

A tervezők minden jóindulata ellenére a megoldás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hiába a klasszikus lámpás csomópontokhoz hasonlóan időzített irányonkénti lámpaváltás, hiába a nagy áteresztőképesség, még a minden ágról részben elválasztott jobbra kanyarodó sáv is, az itt előforduló kisebb-nagyobb balesetek száma a 2006-os átadás óta nem csökkent igazán.

Rövid ottlétünk idején szinte azonnal kiderült, hogy a hiba az emberi tényezőben van. Hiába a jól látható előjelző tábla, a kiválóan követhető útburkolati jelek, ha az autósok ezekkel egyáltalán nem foglalkoznak. Pedig - az érdihez hasonlóan - itt sem lehetne nagyot hibázni. Ha az előjelző tábla szerinti besorolást elrontjuk, vagy útközben meggondoljuk magunkat, egyetlen tennivalónk akad: egy sávval besorolni és tovább menni, esetleg még egy kört. Tessék csak megnézni, ezzel bármilyen hiba korrigálható.

A gond tehát az, hogy az erre közlekedő autósok jelentős része egyszerűen nem tartja magát a KRESZ alapvető szabályaihoz. Hogy azért, mert laza, vagy mert fogalma sincs róla, voltaképpen teljesen mindegy. A tudatlanság és a nemtörődömség külön-külön is veszélyes, együtt azonban a tökéletesen bolondbiztos rendszert is áttörik. Sajnos a magyar közlekedési morál ellen a záróvonal kevés, lassan tényleg csak a gömbsüveg és a betonfal marad. Túlzok? Nem hiszem. Vajon az M0 kétirányú forgalmát miért is kellett betonfallal elválasztani? Naugye!

Magyar vagyol?

Magyar közlekedési morálról beszéltem? Bocsánat. Felelőtlenül fogalmaztam, egyelőre nem tisztáztuk ugyanis, hogy a hozzáállás az állampolgárságtól, vagy a vallott nemzetiségtől függ. Azt olvastam ugyanis, hogy a helyi rendőrök szerint az itt bekövetkezett balesetek nagyjából egyharmadában szlovákiai magyar ütközik szlovákiai magyarral.

Mik az alapvető gondok? Lapozzon!