Suzuki, kinek az autója?

Drasztikusan esnek a Suzuki-eladások

2011.02.04. 12:46

A Suzuki ma

Mivel a piac felvevőképessége csökkent, nyilván minden gyártó kevesebb kocsit adott el 2008 után. A válság azonban egyenlőtlenül érintette az embereket, így a vásárlói kedv csökkenése sem volt azonos a különböző szegmensekben: sokkal jobban megviselte azokat a cégeket, amelyek megengedhető árú kocsikat adtak el átlagembereknek (akik szinte mind minimális befizetővel, hosszú távú hitellel vásároltak addig), hiszen a prémiummárkák vásárlóinak azért volt némi vésztartalékuk.

Sokan nem is tudják, hogy az autóiparban a válság sokszoros erővel sújtotta az alsóbb szegmenseket, vagyis a kisautókat és az alsó-középkategóriás modelleket, márpedig a Suzukinak nem volt alsó-közepesnél nagyobb kocsija; most már van, a Kizashi 9,3 millióért, amihez annál hosszabb kommentárt, mint hogy vicces, nem is fűznék.

A Ferrari meg a Bentley köszöni szépen, jól van, a Mercedes meg a BMW is áll a lábán, a Suzuki azonban olyan gyomrost kapott, hogy azt sem tudni, fel fog-e állni valaha. Míg 2003-ban, a csúcson 39 748 Suzukit vettek a magyarok – 2005-ben is elfogyott 39 120 darab –, 2008-ban már csak 23 921, 2009-ben ennek a fele, 12 216, és 2010-ben – most kapaszkodjanak meg – mindössze 2205 Suzuki kellett a népnek.

Suzukit ráadásul a modellkínálat okán sem nagyon vesznek flottában. Hagyományosan a magánszemélyek autója, a döntően európai márkák által uralt vállalati vásárlások terepe idegen a számára, pedig 2010-ben már a hazai piac 2/3-át a flottaeladások tették ki. A válság szemét dolog. A keményebb hitelfeltételek és az elszegényedő középréteg megnehezítette a Suzuki dolgát, mégis többről van itt szó; az eladott kocsik száma 2010-ben kevesebb, mint a 10%-a annak, amit 2008-ban adtak el, és a piaci részesedésük is a harmadára, 5,21%-ra csökkent – igaz, magasról lehet igazán nagyot esni, szóval elképzelhető, hogy ez az öt százalék a reális.

Suzuki, nem a mi autónk

Ön szerint melyik a legközkedveltebb Suzuki Magyarországon? Naná, hogy a Swift, gondolják most sokan, de nincs feltétlenül igazuk. A mi autónknak legyen nagyon-nagyon-nagyon jó ár-érték aránya! Ha csak orrhosszal is, de az SX4 megelőzte 2010-ben a Swiftet. Nem is csoda, nem könnyű ennyi pénzért elfogadható minőségű és megbízható családi autót találni – mert az SX4 igazi négyszemélyes, ha nem is a legnagyobb. (Csak emlékeztetőül: a fapados, 1,5-ös SX4 ára 3 millió, 4,2-ért már 1,6-os összkerekest is vehetünk.)

A kép persze csal egy kicsit, hiszen 2010-ben megjelent az új Swift, így ha összeadjuk az eladásokat, a régi meg az új Swift együtt még mindig veri az SX4-et, de vékonyan. Az új Swift, nyugodt szívvel kijelenthetjük, nem kell az embereknek. A megjelenés első hónapjában még viszonylag nagy volt az érdeklődés, de már a második hónapban kevesebb fogyott belőle, mint akár a régi Swiftből, akár az SX4-ből. Miért? Mert drága, és mert nincs meg az imidzse, hogy drága legyen.

Az új Swiftből egyelőre csupán 1,2-es létezik 3,2-4,2 millióért, valamint egy 1,3-as dízel 4,3-ért. Gondolkozzunk csak egy keveset! Mi a baj a régi Swifttel? Az égvilágon semmi. Mivel tud többet ez az új? Valamivel finomabb, kulturáltabb gép, viszont közel egymillióval drágább a fapados, mint a régiből, ráadásul egyelőre csak 93 lovas motorral kapható. Akkor mit is érdemes venni? SX4-et, mert még az is olcsóbb, mint az új Swift.

A Suzuki valamit nagyon elszúrt. Az nem baj, hogy javul a kocsik minősége, de ha az árakat növelik, azt be kell vezetni valahogy, és nem a mélyponton dobni piacra egy olyan új modellt, ami a régi riválisa, ráadásul ezen az áron a kutyának sem kell. Talán Nyugat-Európa jobban szereti majd. Arról, hogy megtorpant az autóbiznisz, nem a Suzuki tehet, de hogy a piaci részesedésük 5%-ra esett vissza, abban egészen biztosan volt részük. Pedig mi szeretjük, tényleg szeretjük a Mi Autónkat, jónak is tartjuk, ragaszkodnánk is hozzá, és tényleg magyarnak érezzük ezt a nyamvadt Suzukit. De ebben a formában, ezen az áron nem kell. Ez van.