Tíz kilométer két köbméter levegővel

Pneumobil 2011 - Eger

2011.05.17. 06:00

Immár negyedszer vettek nagy levegőt a pneumobilokat építő csapatok, hogy egymással és az idővel megmérkőzve új csúcsokat állítsanak be. A léghajtányok versenyébe a felsőoktatási intézmények hallgatói kapcsolódhatnak be, akik járműveiket maguk tervezik és építik, tanári segédlettel

Az egri Bosch Rexroth gyárban kitalált, és a Bosch csoport által is menedzselt verseny szokás szerint Eger közparkjában, az Érsekkertben zajlott, 35 magyar és külföldi csapat részvételével. A korábbi pneumobil versenyekről már beszámoltunk, idén inkább a technikai érdekességek között tallózunk. A nevezőknek részletes tervdokumentációt kell beadniuk, hogy a pályázatukat elfogadják, és megkapják a léghajtás megépítéséhez szükséges Rexroth pneumatikai elemeket. Ezek a dokumentációk a bizonyítékai, mennyi kreativitás és szakmai tudás rejtőzik a mérnökhallgatókban, akik rövidesen megkezdik pályafutásukat, és az ipar aktív szereplői lesznek.

A nagyváradi egyetemistákból álló Aether a többszörös expandáló gőzgép elvét alkalmazta a motorépítéshez. Lényege, hogy az első hengerben felhasznált gőz (esetünkben: levegő) a kipufogáskor nem távozik a rendszerből, hanem egy második hengerbe kerül, akol kisebb erővel ugyan, de újra munkát végez. Vagyis a nagy nyomásról táguló levegőből több energiát lehet kinyerni így, ami elvileg a teljesítmény (vagy a hatótáv) növekedését jelenti. Az Aether másik újítása, hogy a verseny történetében először ők építettek be elektronikus proporcionális szelepet, amellyel optimalizálni tudják a motor vezérlését. Átdolgozták az előző versenyen használt hőcserélőt is. Erre azért van szükség, mert a nagy nyomású palackból kiengedett, hirtelen táguló levegő akár mínusz száz fokra is lehűl. Ettől egyrészt szó szerint lefagyhat a rendszer, másrészt a melegebb levegő még nagyobb munkát tudna végezni, versenyhelyzetben pedig ez is számít.

A Szegedi Egyetemről érkezett MKLaren csapat megoldása is igazi csemege. Ennek lényege, hogy két henger dolgozik egy sorban. Az első egy sínen tolja az előtte levő másodikat, amelyik maga is működésben van, tehát megkétszerezi az első henger által biztosított sebességet, és kábé 70 százalékkal növeli a nyomatékot is. A négyliteres motor forgatónyomatéka: 324 Nm. A csapat a tavalyi versenyen bevált vázba építette az új hajtást. A tengelyirányú erők kordában tartására a szegediek kifelé terpesztették a kerekeket, a függőlegestől való eltérés nyolcfokos.

A Budapesti Műszaki Egyetem PNEUphoria csapata alternáló motort épített, kétirányú meghajtással. A motor lelke a két munkahenger, melyek egymás mellett vannak elhelyezve. A motor lényegében két ugyanolyan egységből áll, párhuzamosan kötve, egy közös főtengelyre egyesítve. A dugattyúrúd egy hajlított lemezalkatrészen keresztül lánchajtással hajtja a főtengelyt.

Az Óbudai Egyetem pneumobilos gárdája, a Science's Kitchen háromágú forgótárcsás motort épített. Négy henger mozgatja a négy speciális formájú tárcsát, csapágyakkal felszerelt tolórudak mozgatásával. A csapágyak le és fel gördülnek a tárcsa kerületén, átalakítva az egyenes vonalú mozgást forgómozgássá. A munkahenger három kettőslöketére végez a tárcsa egy teljes fordulatot. A tárcsa tengelyéről már gond nélkül tovább lehet vinni a hajtást a kerekekre. További érdekesség, hogy a jármű kormányzása nem kormánykerékkel, hanem a karosszéria döntésével történik, ennek mértékét a vezető a testével szabályozza. A kormánymű tolórúdjai az alvázhoz vannak rögzítve gömbfejjel, a karosszéria dőlésével a kerekek elfordulnak és bedőlnek. Így csökken a valószínűsége annak a versenyeken tipikus balesetnek, hogy a küllők kiszakadnak, és a léghajtány a vázára rogyik.

A versenyen újoncként induló, dunaújvárosi illetőségű AIRMINATOR a dokumentációban alkotott nagyot. Első próbálkozásukat a zsűri elégtelennek ítélte, de adott még a fiúknak egy esélyt a kiegészítésre. Válaszul nagyon részletes pályázati anyag érkezett, mesterien kidolgozott CAD/CAM rajzokkal, amelyeket műszaki tudományokban járatlanok is élvezettel nézegethetnek. Versenygépüket négy hengeres, soros elrendezésű, főtengelyes motor hajtja. A nyolcfokozatú váltóban szabadonfutó is található. A nyomatékot fogazott szíj viszi át a főtengely és a váltó, illetve a váltó és a hajtott tengely között. Kanyarban a hátsó kerekek a kerékagyba épített szabadonfutónak köszönhetően tudnak differálni. A motor résztöltéses elven működik. A hengereket csak bizonyos százalékig töltik fel levegővel, a megmaradt lökethosszon a munkát a táguló gáz végzi.

A pályázatok értékelését is végző egyik szervező, Bolyki Ferenc szerint a technikai fejlődés látványos, ez az eredményekben is megmutatkozott. Megdőlt a távolsági rekord (hány kilométert képes megtenni a pneumobil egy palack gázzal), illetve a gyorsasági rekord is. A szlalompályán némelyek kifejezetten vadul vágtattak, szerencsére a megszigorított biztonsági előírásoknak (bukókeret, alacsonyabb súlypont, maximált magasság) nem történt baleset.