Ne lopj autót, úgyis megtalálnak!

2011.09.21. 17:34

Végső csapást mérhet az autótolvajokra és a forgalomból kivont járművekkel közlekedőkre Sánta László legújabb ötlete, az oszlopra szerelt, kamerás ellenőrző rendszer. A szerkezet műszakilag semmilyen jelentős újítást nem tartalmaz az autóba szerelt, és évek óta az Országos Rendőr-főkapitányság kötelékében működő megoldáshoz képest, egyszerűen csak ott is jelen lehet, ahová éppen nem jutnak el a kollégák – nyilatkozta a Totalcarnak Sánta László.

Még tart a budapesti tesztüzem, a XIX. kerületi bemutatkozás után jelenleg a Batthyány térnél áll a totemoszlop, de a következő hetekben újabb helyszíneken is kipróbálják majd a telepített szerkezetet. Így amíg nem terjed el nagyobb számban, soha nem lehet majd előre kiszámítani, mikor, hol rögzíti majd az illegálisan közlekedő autók adatait.

Sánta László azt meséli, eddig általában öt-tíz napig hagyták egy helyen a totemoszlopot, amely ezalatt a forgalomtól függően, öt-tízezer jármű adatait rögzítette. Az berendezés energiaellátásáról két darab, tizenkét voltos akkumulátor gondoskodik, amelyeket részben a kamera fölé szerelt napelemek töltenek. A próbaidő végén egyszerűen letöltik az adatokat a gép memóriájából, és átfuttatják a körözési nyilvántartáson. Ellenőrzik azt is, hogy az egyes járművek valóban saját rendszámukkal közlekedtek-e, illetve, hogy a tulajdonost nem körözik-e éppen valamilyen bűncselekmény miatt.

Az autóvadászok vezetője úgy látja, Budapesten minden kivezető út mentén, az összes hídon, valamint a nagyobb csomópontokon is fel lehetne szerelni egy-egy ilyen kamerát. Az első kísérletek hírére az ország minden tájáról érdeklődni kezdtek a találmány iránt, így hamarosan vidéki turnéra indulnak az oszloppal. Így az autóval közlekedő felderítők munkáját ésszerűsíthetnék, csökkenne az üzemanyagköltség, mégis sokkal több lopott járművet találnának meg, mint eddig.

Ehhez természetesen pénzre volna szükség, hiszen a készülék darabonként több százezer forintba kerülhet, de ez csak a kezdet. Sánta azt meséli, létezik olyan verzió is, amely a kerületek térfigyelő rendszerébe illeszthető, még külön oszlop sem kellene hozzá. Az autóvadász járőrök akár wifi-kapcsolattal tölthetnék le az adatokat a gépekről, ha az üzemeltető nem tudja megoldani a központi feldolgozást. Sánta László szerint persze az volna ideális, ha középtávon alkalmassá tennék a már meglévő térfigyelő rendszereket az autók rendszámának azonosítására. Ezzel robbanásszerűen elterjedhetne a ma még csak egy példányban létező megoldás.

Sánta László bizakodó. A kispesti tesztnapok eredménye alapján lehet is, hiszen a totemoszlop csak az első helyszínen 158 kitiltott autót szűrt ki, ezekből 72-t hét és fél óra alatt levadásztak a rendőrök, ráadásul egy nap alatt megtaláltak három körözött személyt, illetve két lopott autót. Jellemzően olyan járművek akadtak horogra, amelyek naponta azonos útvonalon közlekedtek.

Ha sikerülne minél több fővárosi kerületben, illetve vidéki településen bevezetni az egyszerű találmányt, néhány éven belül biztonságosan parkolhatnánk majd az ország tetszőleges pontján. Az ország autóvadásza megjegyezte: ettől az autóvadászok még nem kényszerülnének nyugdíjba, de még több eltűnt autót találhatnának meg, és kevesebb szabálysértő és bűnöző merészkedne majd ki a forgalomba.