Sofőrhiba okozhatta az egyiptomi busztragédiát
Vezetői hiba okozhatta az egyiptomi busztragédiát. A baleset képeit megmutattuk egy autóbuszok minősítésével foglalkozó cég szakemberének, aki valószínűsíti, hogy a magyar turistákat szállító busz azért borult az oldalára, mert a vezető túl nagy tempóban próbált rákanyarodni a főútra. Hozzáteszi, biztonsági övvel elkerülhető lett volna a tragédia.
Minden másodpercek alatt zajlott. Az oldalán csúszó busz fennakadt az út szélén lévő, körülbelül harminc centiméter magas betonszegélyen, majd a hirtelen lassulástól az egymásra zuhanó utasok egy része halálos sérüléseket szenvedett – véli a szakember. A baleset súlyosságát fokozhatták a kitört ablakokon bezúduló törmelékek is, teszi hozzá. dr. Mihályffy Pál, aki szerint az áldozatok többsége túlélhette volna a katasztrófát, ha használtak volna biztonsági övet, ám nincs információ arról, hogy az egyiptomi előírások kötelezővé teszik-e a biztonsági övet a nagy sebességgel közlekedő autóbuszjáratokon.
A tizenegy halálos áldozattal járó szerencsétlenség kapcsán megkerestük a Mercedes-Benz magyarországi képviseletét, hogy segítsenek azonosítani a balesetben résztvevő jármű típusát. A cég németországi központjának tájékoztatása szerint a felvételeken látható turistabusz önjáró alvázát a Mercedes brazil üzeméből származik, de a felépítmény a helyi, MCV nevű felépítménygyártónál készült. Egyes nagyobb haszonjárműgyártók gyakran adják el más márkáknak a szerkezeti alapokat, a motort, a váltót és a futóművet, hogy aztán azok a felépítményre szakosodott cégek készítsék el a megrendelő igényeinek megfelelő kabint. A Mercedes szakemberei szerint a szerencsétlenül járt magyar csoportot szállító autóbusz maximum öt-hatéves modell lehet.
Itthon még állnak is a buszon
A távolsági buszok befogadóképességénél több jegyet adnak el a Volán autóbusz járataira, állapította meg 2009-es jelentésében Dr. Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. Az ombudsman közlekedési projektfüzetében felhívja a figyelmet, hogy a hivatalához forduló utasok panaszai szerint a magyar Volánbusz-járatokon egyáltalán nem ritka, hogy akinek nem jut ülőhely, akár hosszabb utat is kénytelen állva megtenni. A jelentés arra is kitért, hogy a Volán társaságok utazási feltételrendszerében nem szabályozzák megfelelően az utasok biztonságos szállításának körülményeit, illetve a biztonsági övek használatát sem.
A naponta közlekedő 32 ezer hazai Volán autóbusz járat közül mindössze 8 tesz meg több száz kilométert, ilyen például a Zalaegerszeg és Budapest között közlekedő járat. Ezt György Tibor, a Volán egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója mondja. Hozzáteszi, az autóbuszokat érintő baleseti statisztikák szerint jellemzően a vezetőcsere, illetve a pihenőidő szabályait kijátszó külföldi turistabuszok okozták az elmúlt évek súlyos autóbusz baleseteinek zömét. A menetrend szerinti járatokon egyelőre csak akkor kötelező a biztonsági öv használata, ha azok autópályán is közlekednek, illetve olyan újabb típusú autóbuszok, amelyeket eleve elláttak biztonsági övvel. Azokon a járatokon, amelyek Tempo 100 minősítést kaptak az utasok nem állhatnak és a csak annyian utazhatnak rajtuk, ahány ülőhely van.
Egyéb esetekben, például helyközi járatokon csak akkor találunk biztonsági öveket, ha azokat az utóbbi években gyártották és helyezték forgalomba. A Volán társaságok járműparkjának zömét kitevő régebbi típusokon nincs biztonsági öv, de ezt a Kresz jelenlegi szabályai nem is teszik kötelezővé, tájékoztatta a Totalcart György Tibor.