2012.07.09. 06:48

Nagyobb kihívást jelentett a jeges domboldalt utánzó fellocsolt pálya, ahova autócsere után mehettem. Egy fapados 911-esben kapcsoltam ki a menetstabilizáló elektronikát, hogy aztán farral előre szánkózzak le a lejtőn egy erősebb gázadás után. Amit sík úton még meg lehetne fogni, az a lejtőn sokkal trükkösebb, főleg, hogy a 911-es természeténél fogva kissé farnehéz, mondja instruktorom. Szerintem meg úgy lódítja magát lefelé egy kissé túlzott kormánymozdulatra, mintha egy páncéltőkés zongora lenne a seggében. Amennyire jól kezelhető száraz úton a szelídített vaddisznó, annyira alázatosan kell vele bánni a csúszós felületen, állapítom meg. No meg hogy hegynek lefelé driftelni nem is olyan egyszerű.

Elméletben a frissen hullott hóval borított út tapadására hasonlít a preparált, fényes aszfalt, éppen ezért elméletben ez az érzelmi csúcspontja porschés kalandunknak. Itt viszont mintha megint megkenték volna a hátsó kerekeket technokol rapiddal, alig lehet kiprovokálni egy kis keresztbe csúszást a 911-essel. Sajnálom, hogy nem ide jöttünk a Caymannel - a fotózáshoz egy helyi menő szépen bemutatta, mire képes a kis kupé.

Levezetésként a Cayenne terepképességeinek demonstrálására épített pályán taxiztunk egy kört. Bár az oroszokon kívül valószínűleg senki nem fogja ezt kipróbálni, valóban elboldogul a légrugós futómű a nehéz terepen is. A légrugót azért hangsúlyozom, mert a vele elérhető pár centis kiemelés sokat javít a terepszögeken és a hasmagasságon, amik alapvetően meghatározzák a lehetőségeket. A lejtmenet-vezérlő a siratófalon is egykedvűen ereszti le a testes kasztnit, az elektronikus diffizár-imitáció egy-egy elemelkedő kereket magabiztosan megfékez, és émelyítő 45 fokos oldaldőlés mellett is stabilan terelgethető a gép – kipróbáltuk. Kár, hogy az ilyen mesterségesen épített pályákon mindig az az érzésem, hogy testre szabottak az adott típushoz, és bármilyen látványosak, végül csak a somogyi sárban válik el a szar a májtól.

Ettől függetlenül lenyűgöző, amit a Porsche művel a számára idegen műfajokban is. Kicsit olyan érzés, mintha játszanának a mérnökök - heccből kipróbálják, mennyire tudnak sportos terepjárót, vagy éppen négyüléses limuzin-féleséget építeni. És nagyon tudnak. Igazából már abból is sejthettük, mennyire a kisujjukban van a tudomány, hogy a 911-est egyáltalán ennyire kezessé tették, de a show végére tartogatott Panamera GTS driftbemutatója minden kétséget eloszlatott. Az Experience Center vezetője terelgette végig a fényes pályán az összkerekes dögöt úgy, hogy sokat nem ment egyenesen. Persze nem erre való, de ezt is tudja, ha nagyon kell.

A minek persze még mindig ott motoszkál a fejemben. Elismerem a keret nélküli szemüveges, vicces angolt beszélő germán mérnökök elképesztő teljesítményét, tényleg kevesen konyítanak annyira az autóépítéshez, mint ők. Kár, hogy a vásárlóik tetemes része leginkább az embléma által kiváltott elismerő pillantásokat értékeli, nem a gépek valódi képességeit. De itt a bizonyíték: a Porsche mindent megtesz, hogy változtasson ezen a trenden. Mintha tényleg az elképzelt párhuzamos univerzumban élnénk.

Van mire visszanézni

Bár a silverstone-i F1-es pálya melletti Porsche Experience Centerben 52 új Porsche áll az ügyfelek szolgálatában, mégis három kimustrált vénség hagyott igazán mély nyomot bennem.

Már amikor megérkeztünk, feltűnt az udvaron a kis ezüst 356-os, méltatlanul félretéve a mosó mellé. Később megtudtam, hogy ő az egyik az ötven első 356-os közül, amelyek még Ausztriában, Gmündben készültek, alumínium karosszériával. Elképesztő ritkaság, Silverstone-ban meg csak kelletlenül tologatják ide-oda, hogy ne legyen útban. Jelenleg nem is üzemképes, pedig mit nem adtam volna, hogy halljam a hangját.

Nagyobb becsben tartják az 550 Spydert, bent egy előadóteremben, pedig abból többet gyártottak. Hiába, amiben James Deannek sikerült elkerülnie a vénséget, az örökké ikonná válik. Be kell látni, csinos kis autó, kedvesen kezdetleges, de végtelenül célszerű, radikális megoldásokkal.

Névrokona a sárga RS Spyder, amelynek viszont köze sincs az utcai használathoz. P2-es Le Mans-i prototípus, amely 2005-től 2010-ig 13 első helyet hozott a Porschének, köztük két kategóriagyőzelmet Le Mans-ban. Ennek a vegytiszta versenygépnek a motorját vették alapul a 918 Spyder tervezésénél is, még ha alaposan át is dolgozták. A Porsche mindig fel tud mutatni egy legendás elődöt, bármiről legyen szó.