2012.10.11. 11:11

Szétszóródott üvegszilánkok ropognak a budapesti Alig utcán végighajtó autók kerekei alatt. Sokan megállnak szörnyülködni, majd továbbhajtanak. A helyi látványosság a cseréptenger közepén két kiégett roncs. A pocsolyává olvadt műanyagok orrfacsaró bűze is emlékeztet, hogy vasárnap hajnalban hatalmas autótűz volt Budapesten. Először csak egy, percekkel később már hat autó égett, és veszélyben volt az Alig utca 7/a számú lakóház is. Az út szélén összegyűlt üzemanyag nyomait sem szórták fel homokkal.

Egy srác két motorkerékpár-felnivel a kezében előttem száll ki autójából. „Jobb volna, ha valaki végre eltüntetné a nyomokat. Ezt is nekem kell majd összesöpörnöm" – viccelődik, majd kiderül, Bence pontosan a porig égett autók fölött lakik, a harmadik emeleti lakásból látta az eseményeket.

Rengeteg olyan furcsaság övezi a tűzvészt, ami az amatőr videón nem látható. A szemtanúk, így Bence és felesége is tisztán emlékeznek, hogy az Opel ajtaja már azelőtt nyitva volt, hogy a szintén a házukban lakó tulajdonos hölgy férjével együtt lerohant és kézi poroltóval megpróbálták megmenteni a családi autót.

Ezt az autót el akarták vinni, állítják többen is az utcán lévők közül és így tudja a közeli autósbolt eladója is. Elképzelhető, hogy miután a tolvajok kinyitották a vezetőoldali ajtót, megpróbálták rövidre zárni a gyújtáskapcsolót, illetve kiiktatni az indításgátlót. Talán ekkor kapott lángra a motortér. Egy biztos, mire a tűzoltók megkezdték az oltást, a Peugeot-nak és az Opelnek már mindegy volt. A rögtönzött lakógyűlés résztvevői egyetértenek, hogy jobban tették volna, ha inkább megpróbálják elszigetelni a tüzet, hogy az ne terjedjen át az Astra bal oldalán álló Corollára.

Közben az Astra teteme mellé parkol egy Renault Twingo. Első kerekével éppen belehajt a ragadós anyagba, amely pár napja, éppen az oltás megkezdése után vitte át a lángokat három másik kocsira, miközben égő patakként csörgedezett a Visegrádi utca felé, a járdaszegély mellett. Ez a gázolaj és a motorolaj maradéka, az Opel ugyanis dízel volt.

Bence és felesége hajnali négy óra harminchatkor ébredtek a hatalmas füstre, kinéztek az ablakon, és azonnal tárcsázták a tűzoltókat. Ha még nem láttam közelről autótüzet, el sem tudom képzelni, milyen hangosan égtek a kocsik, jegyzi meg. Még a zárt ablak mögött is alig értették egymás szavát. Aki körülnéz, annak hamar fogalma lesz arról, micsoda drámába csöppentek a helyiek, már aki egyáltalán felébredt, és nem aludta át az egészet.

A ház homlokzata szinte sértetlen maradt, bár Bence szerint azért nem jöttek ki még többen az utcára, mert semmit nem lehetett látni a lépcsőházban a fojtogató füsttől. A néhány napja az Indexen megjelent videót az utca túloldaláról készítette valaki, de a felvétel kezdetekor már percek óta lángolt a háromajtós Astra.

A tűz intenzitására jellemző, hogy az égő autók és a fáklyaként lángoló facsemete fölött lévő lakás redőnye megolvadt, alatta az Úriember szolgáltató Kft. cégtáblája is hullámos. Sokkal nagyobb baj is történhetett volna, például ha a hatalmas lángokkal égő Astra, amely első kerekeivel ki tudja, hogyan, de felugratott a járdára, nekimegy az alagsorban működő lakatosműhely kirakatának.

Az első tűzoltóautó körülbelül nyolc perc alatt ért a helyszínre, de addigra az Opel már teljes terjedelmében lángolt, és a tűz vélhetően a Váci út felé fújó szél miatt terjedt át a mellette álló Peugeot 106-ra, mondja egy középkorú hölgy, aki az emeleten lakik. A pesti folklór gyöngyszeme, hogy a kis kék autó épen maradt felületére valaki tépett papírcetlin üzen a pórul járt tulajdonosnak: autóját bontásra megvásárolná. Felhívom a számot, a vonal végén mindent meg is ígér valaki cserébe a roncsért: nem csak összekanalazza és elszállítja, de a forgalomból történő kivonást is elintézi, sőt, még 10 ezer forintot is kapnék, ha valóban én volnék a tulajdonos. Az ajánlat a még épp autószerű Peugeot 106-ra vonatkozott, de kiderült, szólhatok az Astra tulajdonosának is, azt is szívesen elviszik.

Mivel érdekelt, mennyiért mennek most az elszenesedett roncsok a legális bontókban, izgatottan tárcsáztam Kovács Gyulát az autódarabolók szövetségének elnökét. Kilónként legfeljebb húsz forintot remélhetnek a tulajdonosok, ebből még lejön az öt-nyolcezres szállítási díj, és a bontási igazolás 2950 forintos költsége. A bontósok nem szőrösszívűek, az autó eredeti tömegével számolnak, nem számít, hogy néhány kilóval könnyebb lett a tűzben. Kovács úr arra is felhívja a figyelmet, hogy aki bizonytalan helyre adja le megsemmisült autója maradványait, akár szembe is találkozhat vele néhány hónappal később. A kiégett roncsok papírjai jól jöhetnek egy külföldről behozott, azonos típusú autó alváz és motorszám-cserés, fű alatti forgalomba helyezéséhez.

A Peugeot jobbján valakinek átkozott szerencséje volt, még idejében beugrott Volkswagenébe, és elhajtott. Lehet, hogy a Toyota tulajdonosa csak azután értesült a történtekről, hogy a tűzoltók és a helyszínelő rendőrök körülbelül reggel nyolc órakor távoztak. Bence szerint érdekes, hogy a rendőrök milyen nagy erőkkel jöttek. Legalább négy járőrautó volt a helyszínen, egy kutyát is bevetettek, arra mégis neki kellett felhívnia a figyelmet, hogy a lángoló autósor legszélén álló fehér Renault Mégane-t is fotózzák le, hiszen annak is leolvadt a sarka.

Mit tehet egy autós egy ilyen helyzetben? Van-e megoldás, ha menet közben csapnak fel a lángok? Egyáltalán mennyire gyakori eset?

A Magyar Biztosítók Szövetségének válaszaiból nem derül ki, hogy hány autótüzes esetet vizsgálnak évente a biztosítási kárszakértők, de az egyértelmű, hogy az ilyen esetekre nem vonatkozik a kötelező biztosítás, hiszen a kár nem a közlekedés során keletkezett. Németh Péter, a CLB Független biztosítási alkusz kommunikációs vezetője ennél is tovább megy: csak azok reménykedhetnek kártérítésben, akiknek teljeskörű cascójuk volt. Aki csak lopás vagy töréskárra kötött, azt biztosan elhajtják majd a kártérítési igényével. Ha kiderül, hogy autótolvaj okozta a tüzet, és a rendőrség elkapja, ellene polgári peres eljárást indíthatnak a károsultak, a legkevésbé optimista jóslat pedig, hogy végül többen az Opel tulajdonosát perelik majd be.

Az interneten napok óta folynak találgatások, hogy vasárnap hajnalban időben érkeztek-e, és ha igen, helyesen jártak-e el a tűzoltók. A TV2 Tények című műsorában megszólalt szakszervezeti vezető szerint azért nem tudtak a Bence által említett nyolc percnél hamarabb a helyszínre érni, mert kevés a bevethető szerkocsi a tizenharmadik kerületi tűzőrségen. Valójában egészen másról lehet szó. Azért nem a kerületi tűzoltókat küldték a helyszínre, mert a Zsínór utcai bázis több mint egy kilométerrel messzebb van az Alig utcától, mint az ötödik kerületi Gerlóczy utcában található kirendeltség. Ráadásul a tűz idején még aludt a város, egy kéklámpás autó pedig ott közlekedik, ahol a leggyorsabb.

A Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság első közleményében kitér arra is, hogy azért csak egy és nem két fecskendővel (kevésbé szakszerűen: tűzoltóautó) oltottak az első percekben, mert a riasztás csupán egy égő autóról szólt. Amikor a helyszínre érve tapasztalták, hogy nagyobb a baj, azonnal erősítést kértek, ami hamarosan meg is érkezett. Pech, hogy a tűz éppen az érkezés pillanataiban terjedt át először a Peugeot-ra, majd indult el a többi autó felé.

Amíg a Fővárosi Katasztrófavédelemi Igazgatóság részletes válaszaira vártam, megkerestem egy független tűzvizsgáló céget, hátha eszükbe jut valami érdekes, ha megnézik az amatőr videót. A Fromet Expert Kft.-nél dolgozó Csepregi Csilla, az egyik kerületi tűzoltóság korábbi tűzvizsgálója nem vállalkozott mélyreható elemzésre. Ez megnyugtató, hiszen egy igazi szakértő aligha tehet súlyos megállapításokat anélkül, hogy látta volna a helyszínt, illetve a kiégett autókat.

A Frometnél úgy tudják, az Alig utcai tűzcsap az úttestbe süllyesztve található, ezen éppen parkolt egy másik autó, így a kiszálló egység kénytelen volt a szomszéd utcában keresni egy másikat. Lehet, hogy annak az autósnak is sokba fog kerülni a minikatasztrófa, aki mit sem sejtve az elzáróra állt. A tűzoltóság munkájának akadályozásáért 30 ezertől 2 millió forintig terjedő tűzvédelmi bírság jár, kérdés, miért telepítenek tűzcsapot olyan helyekre, ahol autók parkolhatnak.

A kiérkező tűzoltók gyorsbeavatkozó tömlővel kezdték meg az oltást, a munka vezetője a széljárás miatt döntött úgy, hogy a Peugeot oldalán kezdik. Talán praktikusabb lett volna a ház homlokzata felöl indulni, ám ez talán a magas hőmérséklet miatt nem volt biztonságos, vélekedik Csepregi Csilla. Felmerült, miért nem használtak úgynevezett impulzusoltót, amely az összes bemutatófilmen néhány jól irányzott lövéssel, másodpercek alatt képes eloltani egy nagy lánggal égő autót. A független szakértő állítja, ilyen eszközök nincsenek nagy számban rendszeresítve a magyar tűzoltóságnál, mert azok a tesztelés során nem váltak be.

Na, ennél a pontnál éreztem először, hogy meg kell várnom a hivatalos választ.

A tűzoltók szerint az első autó hat tüzoltóval a fedélzetén érkezett elsőként a helyszínre, majd a tűz gyors terjedése miatt azonnal erősítést kértek. A második egység ekkor indult a helyszínre. Az oltás után megjelent a Tűzvizsgáló Helyszínelő Szolgálat is, valamint a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság (FKI) keresőkutyás szolgálata. A kutyák állítólag még a roncsok közt mászkálva is megtalálja az égésgyorsító anyagok maradványait, vagyis kideríti, ha valóban felgyújtották az autót.

Hogy a kutyák találtak-e ilyesmit, az nem derül ki Kisdi Márk Máté, az FKI szóvivőjének válaszából, mint ahogy azzal is várnunk kell a tűzvizsgálati jegyzőkönyv elkészültéig, hogy megtudjuk, pontosan milyen utasításokat kaptak a tűzoltók a helyszínen dolgozó felettestüktől, illetve mit tettek a tűz továbbterjedésének megakadályozása érdekében.

Kiderült az is, hogy a fővárosi tűzoltóautókon egyáltalán nincs impulzusoltó, azt évekkel ezelőtt kivonták a szolgálatból. Az indoklás szerint ezeket az eszközöket nem lehet füstben, illetve a tűz közelében biztonságosan használni. A tűzoltók addig a hátukon viselték a berendezés tartályát, ott, ahol amúgy a légzőkészüléket kell viselniük bizonyos esetekben. Zárójeles megjegyzés, hogy az interenten látható felvételeken a külföldi tűzoltók távolról táplált impulzusoltót használnak.

Tavaly négyszáz autótűzhöz riasztották a budapesti tűzoltókat. A szakemberek egyöntetűen ajánlják, hogy mindenki szerezzen be egy kisméretű poroltót, de csak akkor kezdje meg megfékezni az autóban keletkezett tüzet, ha már kiszállt és tárcsázta a tűzoltókat. Ha a motortérben gyulladt fel valami, semmiképpen nem szabad azonnal kinyitni a gépháztetőt, mert a tűz, többletoxigénhez jutva erősödni fog.

Hogy ki hibázott az Alig utcai tűzben? Ezt egy ideig biztosan nem fogjuk megtudni, hiszen a vizsgálat akár hetekig is eltarthat. A környék élete lassan visszatér a régi kerékvágásba, a roncsokat talán a hét végére eltakarítják, valaki már elkezdte felszórni az olajmaradványokat, az üvegcserepeket pedig összesöpri a srác a harmadik emeletről.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!