VW: minden vagy semmi

Martin Winterkorn a Budapesti Műszaki Egyetemen

2012.11.11. 11:17

A világ harmadik legnagyobb autógyártója egy lapra teszi fel jövőjét, és egy olyan korszakváltó rendszert dolgozott ki, amely megvaltoztathatja az egész autóipart. Erről a modulrendszerről tartott előadást a Volkswagen Csoport igazgatótanácsának elnöke, Dr. Martin Winterkorn.

A Budapesti Műszaki Egyetem I épületébe érkezőket mini autókiállítás fogadta, melyen megcsodálhatták az Modularer Querbaukasten (MQB), azaz a keresztmotoros modulrendszer első képviselőit. Az új Golf és A3 mellett a legújabb Seat Leon szürke és piros FR változata is köszöntött minket. Azonnal kedvet kaptam hozzá, és nem lepődnék meg, ha a spanyol márka kimászna a gödörből, és szárnyra kapna.

Az aulában a hetes Golf karosszériaváza, a négyhengeres, hengerlekapcsolós motor bemutató változata, egy kormányozható első felfüggesztés, és az új fedélzeti elektronika telefonnal összekötött darabja várta az érdeklődőket. Na és persze az éhes egyetemisták szívügye, a kaja. Az Audi képviselői ugyanis a két előadás közötti szünetben mindenkit meghivtak egy adag bogrács (de legalábbis bográcsból tálalt) gulyásra.

A szervezőknek nem kellett statisztákkal bajlódniuk, hogy megteljen a 400 fős előadó. Még az előtérben felállított kivetítő elé is száműzettek néhányan. Winterkorn úr komoly tapssal kísérve vonult be a terembe, és belekezdett, ahogy egy német cégvezetőhöz illik. Az első képek azonnal felvázolták az MQB megalkotásának szükségességét. Húsz éve még jól elkülöníthető kategoriákban gondolkodtunk autóvásárlás előtt, ma már több mint negyven rétegkategóriát tartanak számon a gyártók. Ez tizenkét márkát és 240 típust felölelő palettával komoly költségeket jelent. Nem csak pénzben, de időben és energiában is. Ezért találták ki a Volkswagennél, hogy mostantól egységesítik a típusaik alapjait.

Ettől persze egyáltalán nincs veszélyben a márkák egyedisége. A mérnökök keze is szabad, mindössze annyi a megkötés, hogy az új fejlesztések és ötletek kompatibilisek legyenek a moduláris rendszerrel. Ebből már láthatjuk, hogy a VW a következő évtizedekre megpecsételte saját sorsát. Nincs visszaút: mostantól minden új modell a konszern valamelyik modulrendszeréből épül majd fel. Az egységesítés kisebb költségeket jelent, de komoly veszélyeket is rejt. Egyes alkatrészekből 2020-ban akár harmincszor annyit gyárthatnak, mint idén. Ha valahol hibáznak, az az egész cégcsoportra hatással lesz.

Az MQB tehát nem csak egy padlólemez. Azok az idők már elmúltak. Inkább úgy gondoljanak rá, mint egy LEGO-készletre, ahol magunk válogathatjuk ki, milyen színű ablakot, vagy ajtót szeretnénk a házunknak. Sőt, még az ablak kereteit is kedvünkre váltogathatjuk, ugyanis nem csak az autó nagyobb szerkezeti egységei kompatibilisek a padlólemezzel és egymással, de mostantól az ezeket felépítő alkatrészek is egy építőkészletet alkotnak. A VW most így cserélgetheti a hajtás, a fékrendszer, a felfüggesztés, a belső tér és az elektronika különböző megoldásait. Mindezt egy változtatható méretű padlólemezre építve, melyre belsőégésű, hibrid, gáz és tisztán elektromos meghajtás is szerelhető.

A padlólemez egyetlen kötött része, amely mindegyik keresztmotoros autónál ugyanolyan lesz, a pedálok-első tengely-kormány háromszög. Ennek több oka is van. Az egyik, hogy itt, azaz a tűzfal és az első tengely között található az autóba épített elektronika 60%-a. A másik, hogy a motorok beépítését meghatározó szerkezeti elemek is itt foglalnak helyet, így az egységesítésével rengeteg pénzt lehet spórolni. A padlólemez minden más mérete típusonként változtatható. Az első és hátsó túlnyúlás, a tengelytáv, a szélesség, a kerékjáratok átmérője, de még külön-külön az első és a hátsó üléssorok függőleges elrendezése is.

Az MQB motorcsaládjait az MOB (otto) és az MDB (dízel) betűhármasok jelölik. Újdonság, hogy a leömlőket az előnyösebb hőterhelés érdekében a hengerfejbe integrálják, és mostantól minden keresztmotoros típusban a motor utascella felöli oldalára kerülnek. Így az egész blokkot hátra lehetett dönteni, előrébb került az első tengely, és a motortér is szűkült. Ez nem csak a dizájnnak tesz jót, de stabilabb és biztonságosabb lesz tőle az autó. A fejlesztések a számokban is megmutatkoznak. Az átlagosan 23%-os fogyasztáscsökkenést a melegen formázott fémek, és a vékonyabb lemezekből készült karosszéria-alkatrészek segítették. Teljesítményük átlagosan 12%-os növekedése, és kisebb súlyuk pedig a vezetési élményen javítanak. A VW csoport még hét új motort készül bemutatni, melyek egy része Győrben készül.

Az autók minden más részegysége is az MQB platformra illeszkedő modulokból épül fel. Így lehet, hogy még az ülések váza is azonos, és a köztük lévő különbségeket a vázakra szerelt habok formájával, minőségével és a huzatok anyagával érik el. Ugyanez vonatkozik a fedélzeti elektronikára is. Az új érintőkijelzők alaphelyzetben csak a legfontosabb információkat jelenítik meg, és kezünk közeledését érzékelve ugranak fel a kezelőfelülethez tartozó virtuális elemek. Míg eddig a márkák maguknak fejlesztették és gyártották ezeket a rendszereket, mostantól mindegyik típusnál központilag fejlesztett és gyártott, egységes hardver és szoftver alapokra építkező fedélzeti számítógépeket találunk majd.

Az előadás után a hallgatóság feltehetett néhány kérdést. Ezekre válaszolva Winterkorn úr nagy tisztelettel beszélt versenytársairól. Szerinte az első autógyár, amely követi majd őket az új ösvényen, a Toyota lesz, mert ott dolgoznak olyan műszaki érdeklődésű emberek, és ott van olyan minőség-kultúra, amik egy ilyen rendszer bevezetésének szükséges feltételei. Büszkén említette, hogy tudomása szerint a japánok több Audit is vásároltak abból a célból, hogy szétszedve közelebről is megismerhessék a márka sikerét.

Az MQB bevezetése teljesen új korszakot jelenthet az autógyártás és az autóipar történetében, ezért nem lepődnénk meg, ha az összetett rendszernek széles körben elérhető képviselője, a hetedik generációs Golf nyerné el idén az Év Autója címet. A költségcsökkentésből megmaradt pénzből remélhetőleg további fejlesztésekre is jut majd és a tartalékok feltöltése a gyártók eladási versenyének megnyeréséhez is nagyban hozzásegítheti a Volkswagen Csoportot. Ezzel indítva el a világot a sokak által megjósolt jövő felé, melyben a válság végére csak hat autógyártó marad.