Minden mindennel összefügg

Bemutatták a BKV új Mercedes-Citaro buszait

2012.12.21. 15:08

Bocs, lekéstem, az elejét, mennyibe kerülnek a buszok? Tettem fel az ártatlan kérdést az egyik sajtósnak. A Mercedes prémiumtermék, vette kezdetét a válasz, mire felhördültem, morogtam valamit Ádámról és Éváról, így megtudhattam, hogy a buszok vételára nem képzi a sajtótájékoztató tárgyát. A magyar utazóközönség sajátos igényei persze amúgy is sokkal érdekesebbek.

A budapesti Citarókon még a nem csuklós kivitelek esetén is három ajtó lesz, nem kettő. Az igazi vicc, amin persze nem mindenki tud őszintén nevetni, hogy bár valamennyi Citaro buszon lesz klíma, a bazilika előtt kiállított példánnyal ellentétben nagy, nyitható oldalablakaik lesznek. Aki fuldoklott már budapesti buszon az ötven fokos kánikulában nyithatatlan ablakoknál, az tudja értékelni. És persze majd jól összeveszünk, hogy haló, csukja be az ablakot, megy a klíma, meg ilyesmi, de Csányi Vilmos óta tudjuk, hogy az ember nagyon békés állat, mert ha ugyanannyi csimpánz szállna fel a Blahán, csak egy rakás véres tetem érkezne meg az Astoriához. Elnézést, elkalandoztam: szerintem jó, hogy lesz nyitható, nagy ablak.

A BKK a BKV-tól kapott információk segítségével módosította a specifikációt, a BKV-nak pedig rengeteg információ áll rendelkezésére a VEKE-fórumtól kezdve a legváltozatosabb trollokig. Használt Citarók már futnak a fővárosban, négy darab a VT-Transman üzemeltetésében, tehát nem ezek lesznek nálunk az első Mercedesek, de ezeket szabják először komolyan testre. A legkomolyabb sakkozás furcsa módon az ajtóvezérléssel volt. A magyarok természetesnek veszik, ahogy nálunk működik a rendszer, de a németországi Citarókról például egészen másképp szállnak le a népek. Ott a német jelez a gombbal, a sofőr felszabadítja a nyitórendszert, ekkor kell még egy gombnyomással az ajtót kinyitni. Ez nekünk bonyi, nálunk közvetlenül az utas nyit.

A német sofőrök külön nyitják az ajtókat, nálunk egy gombbal lehet az összeset, ahogy már a kevésbé régi Ikarusokon is. A német rendszerű ajtózáró automatikán be lehet állítani, három vagy öt másodperc alatt zárja az automatika, és ha esetleg beszaladna még egy utas, a fotocella automatikusan szakítja félbe a zárást. A humanitárius szempontokat nálunk fontosságban megelőzheti a menetidő tartása, így a fotocella kiiktatható lesz, a buszvezető szadista, torz mosollyal présel minket össze, mint Csubakkát a szemétprés a Halálcsillagon (földrajzi név, nagy betű). Talán van olyan összefüggés, hogy ebből fakad a magyar igények szerinti zárt vezetőfülke, ha a vuki túlélné a prést, és elégtételt venne. Valós igényfelmérés történt, Budapesten lehet számolni utastámadással – a németeknél egyáltalán nem jellemző a zárt vezetőfülke.

Az európai sztenderd nyolc fő per négyzetméteres állóhellyel számol. A BKK kiírásában négyzetméterenként 4 fő szerepelt, így fér papíron a csuklós Citaróba 102 fő, a szólóba 66 - Németországban sokkal több az ülőhely. Alacsony padlós buszokon rendszerint kevés az ülés, hiszen ha alacsony a padló, a kerekek a belső térből vesznek el. Az új, szóló Citaróknál 10 dobogó nélküli ülés volt a követelmény, a csuklósoknál 15 – hiába alacsony a padló, ha az ülésekre úgy kell felkapaszkodni, akkor azokat az idősek, a babakocsis anyukák, a mozgássérültek és a vakok szempontjából hasznavehetetlennek minősülnek. Az üléseket nem a földre rögzítik, hanem a jármű oldalfalára, ami könnyebb takaríthatóságot eredményez.

Jövő tavasszal három lépcsőben összesen 150 új busz áll forgalomba Budapesten, májusban, júniusban és júliusban 50-50-50. Ez a busz hasonló, mint amik a BMK utasait szállítják majd, de csak hasonló. Természetesen nem ez az amúgy szép arany lesz a színe, hanem a BKV új élénk kékje, továbbá a 150 buszból 80 csuklós lesz. Alapterületüket tekintve nem sokban különböznek az élőhalott Ikarusoktól. A BKV és a BKK utolsó, konzorciumként kiírt tenderén a Mercedest 17 beszállító közül választották ki. A versenytársak között voltak, akik csak egy-egy prototípust tudtak prezentálni, a Mercedes mellett szólt egyfelől a tagadhatatlanul meglévő gyártási kapacitás, hiszen a Citarókra két üzem is van Mannheimben és Neu-Ulmban, de a bankok is jobban szeretnek jelentős gyárakkal kapcsolatos projekteket finanszírozni. A Citaro a Mercedes-Benz buszmárkája immár 1997 óta. Citaro buszok járnak Londontól több japán városon át Thesszalonikin keresztül egészen Isztambulig.

A sajtótájékoztatót a budapesti Szent István bazilika előtti parkolóban tartották, ami nem teljesen újságíróbarát megoldás. Újságírók maguktól ritkán rendeződnek kétsoros vonalba, a BKK vezérigazgatóját, Vitézy Dávidot is könnyebb lehet fotózni a képbe lógó kapaszkodók és információs táblák nélkül, viszont a kiállított Citaro elsősorban a lakosságnak szól. Az ajtók ugyanis nyitva vannak, bárki beszállhat, üldögélhet egy kicsit odabent, és közben akár számolhat is. 1400 busza van a BKV-nak, a 150 új buszt ehhez képest kell értelmezni, tehát a teljes kontingens rendszerbe állítása után is kevesebb esélyünk lesz egy új Citarót kifogni, mint hogy orosz rulettben fejbe lőjük magunkat egy hatlövetűvel.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.