2013.09.24. 10:27

Az idén 51 éves Bruno Famin neve nem forog közszájon, mondhatni a nagyközönség előtt szinte ismeretlen. Akik azonban figyelemmel kísérik a motorsportok világát, azok előtt nem titok, hogy ő az, aki a közös megegyezéssel hirtelen távozott Olivier Quesnelt váltotta a Peugeot Sport élén.

Quesnel feladata szinte sikeres volt, a rossz nyelvek szerint a LeMans-program iszonyatos költségterhe és az utóbbi 20 év egyetlen LeMans-győzelme (2009) kombinálva a PSA-konszern problémáival vezettek ahhoz, hogy Quesnelt hirtelen váltotta Famin. Quesnel azóta az OAK Racing versenycsapatát igazgatja.

Famin érdekes egy interjúalany. Az a fajta, aki csendesen, halkan beszél és még oda kell figyelnie arra, hogy megválogassa mondanivalóját, hiszen rajtam kívül a magyar és egy francia PR-munkatárs figyeli minden szavát. Szerencsére a hosszabb körmondatok végére el-elfeledkezik erről és ha arról beszélgetünk, amit szeret: az autósportról, akkor nincs kötöttség. Csak a francia figyelőembere szorítja a karfát egyre jobban.

Loebről, raliról és a jövőről Bruno Faminnal, a Peugeot Sport vezetőjével.

- Famin úr, vágjunk a közepébe: az ön feladata jelenleg nem egy könnyű feladat, ha jól gondolom...
- Bizony nem, nem az.

- Ön Olivier Quesneltől vette át a Peugeot Sportot, melynek egyik lábát éppen kirúgták alóla.
- Igen, a LeMans-program megszűnt és ebből adódtak nehézségeink, mivel nem láttuk, merre kéne mozdulni, hirtelen célt vesztettünk. Nem tudtuk, mihez kezdjünk és ennek pusztán anyagi okai voltak. Kompromisszumot kellett találnunk a pénzspórolás és a Peugeot Sport know-how-fejlődése között. Ezért külső forrásokat kellett keresnünk.

- Tehát a továbblépéshez külsős, stratégiai partnerekre volt szükségük, mint pl. a Total.
- Így van. Szerencsére voltak és lettek is ilyen partnereink, az említett Total segítségével fejlesztettük ki a 208 HYbrid FE-t, amit ki is állítunk itt (Frankfurtban, a szerk. megj.).

- És ezt a technológiát át akarják ültetni majd a Peugeot Sport programjába vagy megmaradnak a jelenlegi struktúra mellett, melyben kulcsszerepe van a 208-as rali- és pályaautóknak vagy az RCZ-R-nek?
- Nem, nem, a Peugeot Sport három lábon áll. Elsősorban – immáron harminc éve – gyártjuk az utcai modellek versenyváltozatait, annak idején a 205-ös volt az első ilyen. Ez az ügyfélprogram nagyon sikeres, pláne 2012 óta, amikor bemutattuk a 208-as R2-es raliváltozatát és most a pályaversenyautót is. A raliautó nagyon sikeres Magyarországon is. Ebből már 85 darabot adtunk el eddig.

- Ez egy szép szám, gondolom azért is, mert ez egy remek és kulcskész rali-belépő.
- Igen, egy kész, konkurenciaképes versenyautót kap az ügyfél, meglehetősen alacsony áron. Ugyanígy az RCZ-R is egy kész megoldás és most finiselünk a 208 T16-tal, ami a 207 Super 2000-et váltja majd le. Ez a Peugeot Sport legfontosabb támasza.

- Meglehetősen sikeres volt a T16-antré a Pikes Peak-rekorddal...
- Látja, pontosan ez a következő, a második láb: a sport-aktivitások. Mint pl. a Pikes Peak volt vagy a 24 órás Nürburgring a 208 GTI-vel. És pontosan ilyen megmozdulásokra lenne szükségünk, mint a Pikes Peak volt. Meglehetősen ismert és elismert motorsport-esemény a lehető legalacsonyabb költségvetéssel. Ez egy fantasztikus teljesítmény volt amúgy, büszke vagyok arra, milyen jó munkát végeztünk, mert a program költségvetése alacsony, ugyanakkor a visszhangja és maga a teljesítmény hatalmas. Adva volt a technika...

- ...és a pilóta...
- Így van, ráadásul ott voltak partnereink: a Total, Michelin, Red Bull és persze ott van az egész Peugeot-sztori, Vatanen és a Climb Dance, ezt nem lehetett kihagyni. És bevallottan nem volt vastag a költségvetésünk minderre...

- Ez egy rendkívül költséghatékony megoldás volt ezek szerint.
- Pontosan, ez a helyes szó: költséghatékony. A probléma jelenleg az, hogy meggyőzzük a cég vezetőit, hogy ne folytassuk ezt évről-évre. Ekkora sikert nem tudunk rendszeresen elérni.

- És a tervek? Egyáltalán merre tudnak most elmozdulni? A Citroen után a túraautók közé?
- Nem, nem, semmiképpen. Nem tervezzük, hogy elindítunk egy ekkora formátumú dolgot. Nem lépünk be világbajnoki versenysorozatba, mert, hogy is mondjam pontosan...

- Európában mindenki kínlódik...
- ...kínlódik, kulcsfontosságú az anyagi háttér. A Citroen helyzete kicsit más, hiszen ott van Sebastien Loeb és Yvan Muller, két top-pilóta új és ütőképes autókkal, ennek köszönhetően a befektetési kockázat elég kicsi, jó esély van arra, hogy ez a vállalkozás sikeres lesz. Mi azonban nagyon óvatosak vagyunk, a költségvetésünkkel vigyázni kell, még jóformán mindig keressük azt, ami a Pikes Peak után jöhetne. Egyelőre nincs semmi biztos.

- Egyszerűen önök jelenleg olyan nagy médianyilvánossággal és hírrel járó dolgot keresnek, amely olcsón megvalósítható. Ilyenből azért nincs sok.
- Nincs, de látja, Pikes Peaket is ismerték ugyan, mégis mekkora nyilvánosságot kapott idén. A 208-Loeb-hegy kombináció működött.

- És mi a harmadik pillér? Az ügyfélautók és az egyedi sportteljesítmények után jönnek az utcai autók?
- Ez a legfiatalabb hajtásunk. A nem versenyautók mellett a Peugeot Sport által átdolgozott utcai modellek, melyek közül az RCZ-R már elérhető (bővebben a technikai részletekről), vagy itt van a 208 HYbrid FE, ami egy technológiai demonstrátor.

- Meg van róla győződve, hogy a hibrid technológia és a sportautó kombinálható? Úgy látszik, ez a fejlődési irány...
- Igen, teljesen, hiszen ha próbált már elektromos autót, akkor tudja, hogy kétféleképpen használhatja fel egy ilyen villanymotor energiáját, minden csak az energia-menedzsmenten múlik: vagy távolságot tesz meg és egyenletes leadást próbál meg elérni, vagy kiegészítő energiaforrásként ad plusz erőt hirtelen. A villanymotor nyomatéka azonnal ott van és elérhető és ha bárkinek kétségei vannak, akkor én csak annyit kérdezek tőle, hogy vajon a LaFerrari is egy unalmas dolog? Mert az is egy hibridautó... Úgy gondolom, gond nélkül kombinálható a kettő.

- Akkor most önről: melyik az ön kedvenc élményautója?
- Ó, szóval élményautó? Azt hiszem a Ferrari 365GTB/4 Daytona az. Gyermekként, amikor először mentem ki a LeMans-i 24 órásra, akkor láttam a GT-kategóriában, amint ezek a Ferrarik a Corvettekel küzdenek és csodálatos volt hallani a 12 hengeres motort, azt a nyers erőt és sebességet. Azóta is ez a kedvencem.

- Bízik abban, hogy a Peugeot visszatérhet még egyszer a hosszútávú versenysorozatba vagy ez már teljesen elveszett.
- Ó, nem, soha ne mondd, hogy soha. A 905-908 program között is csaknem 15 év telt el és senki nem tudja, mit teszünk majd 5-10-15 év múlva. Az endurance-bajnokság nagyon jó és látványos, hiszen jó nevű gyártók versenyeznek és hozzák az új technológiákat...

- Csak éppen költséges.
- Annyira már talán nem is, hiszen 2014-re például nagyon szigorú költségplafont vezetnek be. Jön a Porsche és harcba száll az Audi ellen, ami...hááát...

- ...lényegében ugyanaz a cég.
- Igen, ezért igényli a bajnokság a szigorú ellenőrzést. A mi 908-as programunk amúgy meglehetősen költséghatékony volt.

- Nem gondoltak arra, hogy a 908-ast ügyfeleknek is eladják?
- Egyetlen egyet adtunk el a Közel-Keletre egy gyűjtőnek, de mivel a 908-as még 2012-es fejlesztés, ezért ma már nem lenne versenyképes. A LeMans-program leggyengébb pontja amúgy – legalábbis én úgy gondolom – a rossz kommunikáció volt. Szinte senki nem tudta, valójában mekkora sikereket értünk el. És ezért sikerült jól a Pikes Peak, mert ott okosan kitaláltuk a kommunikációt.

- Már a készülődéstől, a technikai infókon át a végeredményig...
- Igen, minden remekül tálalva lett, így akarjuk ezt csinálni a jövőben is.

- Az egyedüli rész, ami nekem a Pikes Peak-programból hiányzott az az apró, pillanatnyi mozdulat, amikor Ari Vatanen kitakarja a napot az egyik kezével, miközben a szakadék szélén lavíroz. Nem gondoltak arra, hogy készítenek egy Climb Dance remake-et?
- Az igazság az, hogy Sebastien ugyanúgy egy kézzel vezetett helyenként, mint anno Vatanen...

- És megvannak a belsőkamerás felvételei ennek?
- Na ez a gond, hogy a kamera nem működött, pedig szép felvétel lett volna. Természetesen ez nem a futamon történt, hanem az edzéseken, melyeket reggel tartottak, amikor a Nap még alacsonyan állt. Ilyenkor elkerülhetetlen, hogy helyenként elvakítsa a pilótát.

- Ha már Loebnél tartunk, mit gondol, sikeres lesz a túraautó-bajnokságban?
- Ez nem kérdés, biztos vagyok benne. Sebastient hosszú évek óta ismerem és egy csodálatos versenyzőnek tartom.

- Sokak szerint valójában egy robot...
- Ó nem, egyáltalán nem. Akik ezt mondják, azok csak az eredményeit látják, nem a munkát, ami mögötte van. Sebastien abszolút profi, a Pikes Peakre úgy érkezett, hogy tökéletesen memorizálta addigra a pályát és két teljes napon át járták a hegyet Daniel Elenával, sokszor nem is autóval. Két nap után tökéletesen ismert minden kanyart, így miután beült az autóba, két felfutás után már övé volt a legjobb idő, keményen készült és tanult, nem fért hozzá kétség, hogy meg tudja csinálni.

- Famin úr, remélem, sikerre viszi majd a Peugeot Sportot és hallunk még önökről.
- Mindent megteszek ezért, ebben biztos lehet.

Hozzászólna? Itt megteheti!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.