A legkeményebb BMW-ket másképp faragják

2013.10.03. 06:26 Módosítva: 2013.10.03. 07:55

Az autószalonok egyre kevésbé szólnak arról, amire eredetileg kitalálták őket. Persze ott van minden gyártó, aki számít, a kiglancolt autók, mellettük a csajok, de kevés az olyan lepelrántás, amikor nem tudni, mi van alatta. Az internet kicsit megölte a bizsergést, a stratégák kitalálták, hogy jobb előre kiadni a sajtóközleményeket. Így aztán aki készült, úgy megy végig a standokon, hogy fejben csak kipipálja, amit már látott a képernyőn.

Egyvalami viszont nem változott: a nagykutyák. A hátsó sarkokban, a VIP lounge-okban fontos emberek találkoznak egymással, és egy kis szerencsével el lehet csípni némelyiket egy rövid interjúra. Amikor Carsten Pries-szel, a BMW M GmbH termékmenedzsmentért felelős igazgatójával találkoztam, a folyosón éppen Adrian van Hooydonk, a BMW fődizájnere jött szembe, a hallban pedig mintha Dr. Norbert Reithofert láttam volna, a BMW AG vezérét.

Pries mindig udvarias, barátságos, mosolygós fickó, de nehéz belőle kihúzni bármilyen konkrétumot. Inkább a sorok között kell keresni az utalásokat, amikből ki lehet hámozni lényeges információmorzsákat.

SA: Mielőtt belecsapnánk a közepébe, feltenném azt a kérdést, amit itt Frankfurtban mindenkinek fel szoktam tenni: mit gondol az NEDC ciklusról, örülne, ha leváltanák egy másik szabvánnyal?

CP: Nálunk, az M GmbH-nál nem annyira fontos a hatékonyság, mivel olyan alacsony darabszámokat gyártunk, amik a flottaátlagot nézve alig számítanak.

SA: Az M5-ös, M6-os ennek ellenére már turbómotorral készül...

CP: Sőt, az X5M és az X6M is, mégsem beszélhetünk arról, hogy a fogyasztás kiemelten fontos vásárlási kritérium lenne. Inkább a társadalmi elfogadottság az, ami miatt igyekszünk egyre hatékonyabb motorokat kihozni, illetve például az M5-ös esetében a hatótávolság is fontos szempont. A motorsportban sem mindegy, hogy mennyi benzint kell magával cipelnie az autónak, illetve milyen gyakran kell megtankolni hosszú távú versenyeken.

SA: Mi a helyzet az M3-assal? Ha jól sejtem, az M3/M4 páros lesz a következő új M-es BMW. Tudna mesélni arról, hogy zajlott a fejlesztés, milyen ügyfélelvárásoknak kellett megfelelni, milyen motorkoncepciók voltak az asztalon?

CP: Az M3-as a maga kategóriájában benchmarknak számít, ezért nehéz dolgunk van az utóddal, igen magasan van a mérce. A motorról nem árulhatok el részleteket, de nem is ez a lényeg. Az M GmbH-nál nem úgy tervezünk, hogy egy adott technológiából próbáljuk kihozni a legtöbbet. Vannak elvárásaink, sarokpontjaink, amikhez megkeressük a megfelelő technológiát. Ott van például a gázreakció, ami egy nagyon fontos paraméter - az M5-ösnél olyan speciális turbófeltöltési technológiát kerestünk - betettük a turbókat a két hengersor közé -, amivel meg tudtuk valósítani az M-es BMW-ktől elvárt spontaneitást, teljesítménykarakterisztikát. A technológia nem öncélú, mi sem magunknak építünk autókat...

SA: ...néhány kivételtől eltekintve. Mintha tavalyelőtt, április 1-jén láttam volna egy platós M3-ast Dingolfingban.

CP: Ja, igen, azt tényleg házon belül használjuk. De azt hiszem, jó humor volt bolondok napján elsütni az új fejlesztést (nevet). Visszatérve az M3-ashoz: rendkívül stabil életciklusa van ennek a modellnek, vagyis amióta bevezettük, évről évre szinte változatlan darabszámban viszik. Míg a BMW-nél általában hétéves ciklusról beszélhetünk, az M GmbH-nál rövidebb, hat éves periódusokban gondolkodunk, de még így is körülbelül tíz évre előre kell gondolkodni, attól függ, honnan számoljuk a fejlesztés kezdetét. Vegyük a mostani M3-ast: nem lehetne azt mondani, hogy elavult, még a mai mezőnyben is elég szépen teljesít. Nagy a felelősségünk, hogy a következő modellről ugyanezt elmondhassuk majd az életciklusa végén.

SA: Honnan tudják, hogy mit vár el egy M3-as tulajdonos az autójától?

CP: Egy M-es BMW rendkívüli mértékben hat az érzelmekre. Nem is ügyfelekről szoktunk beszélni házon belül, inkább rajongókról. Nagyon intenzív párbeszéd zajlik köztünk, sokszor nem is mi kérdezzük a rajongóinkat, hanem ők keresik a kapcsolatot. Erre számos lehetőség van, például a Driving Experience vezetéstechnikai tréningeken, ahol személyesen is tudunk beszélgetni az M-es BMW-tulajdonosokkal.

SA: Az előbb szóba került az M5-ös kapcsán a hatótáv. Tényleg olyan sokan használják az M-es BMW-ket a mindennapokban, hosszú utakra?

CP: Az M5-ös igazi bizniszlimuzin, a kezdetektől fogva az. A felhasználói profil érdekes módon alig változott az évtizedek alatt. Persze, van, aki hobbiautónak tartja, alig megy vele, csak a hétvégén veszi elő, de erre a modellre nagyon jellemző, hogy sokat utazók veszik, akik mindenhová ezzel járnak. Ezért fontos például a hatótáv, ezért szoktunk például nagyobb tankot is szerelni bele. Vannak országok, ahol olyan messze vannak a megbízható minőséget kínáló benzinkutak, hogy húsba metsző fontosságú, milyen messzire megy el az autó. A felhasználói profil miatt fontos az akusztika is, hogy ne legyen túl hangos az autó. Egy M3-asnál megint mások az elvárások. Az M3-ast sokszor viszik ki pályára, jellemzően főleg az USA-ban, ezért kicsit más irányba kell fejleszteni itt is. Kína régen egyáltalán nem számított, most az a BMW első számú piaca. Oroszország régen jelentéktelen volt, most már fontos. Ott például az X5M nem nagyzolás, hanem célszerűség. Olyanok az utak, hogy jobban jár az ember egy SAV-val. Nem mondom, hogy nem volt kihívás az X5-ösben megvalósítani az M filozófiát, de azt hiszem, sikerült. Emlékszem, amikor bemutattuk, az újságírók szemmel láthatóan el voltak képedve, hogy lehet egy ilyen autóval ennyire jót menni. Az X5M/X6M áttörés volt, nem csak az összkerékhajtás, hanem a turbós motor miatt is.

SA: Sokak szerint az 1-es M Coupé az utóbbi évek egyik legjobb M-es BMW-je, és már el is fogyott. Lesz utódja?

CP: Az 1-es M óriási sikersztori volt. Az M3-as sperrdiffijével, a pofaleszakító megjelenésével egyszerűen mindenki imádta. Összesen 6300 darabot gyártottunk, és ugye elfogytak mind egy szálig. Nagyon jó volt az ára, nagyon jól is volt bevezetve, sok új ügyfelet hódítottunk meg vele. Most lényegében ott tartunk, hogy van bő ötezer új rajongónk, akinek kellene adnunk majd valamit, amibe át tudnak szállni. Nem könnyű feladat.

SA: Lesz M7-es BMW?

CP: Pillanatnyilag úgy gondoljuk, az M6 Gran Coupéval ki tudjuk szolgálni a nagy négyajtós M-es BMW-re vágyó ügyfeleket. A mostani 7-esből egészen biztosan nem készül M-es változat.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.