Fizetés nélkül tankolni? Így csinálják a profik

2013.12.12. 06:11 Módosítva: 2013.12.12. 08:21

Egy liter benzin négyszáz forint. Van, ahol pár forinttal több, máshol kevesebb, de ötvenezerből ma nagyjából százhuszonöt liter benzint és százhúsz liter gázolajat vásárolhatunk. A törvény szerint nem követ el bűncselekményt, aki ennyit tankol és nem fizet. Sokan nem fizetnek. Egyre többen. Ilyenkor a kút tulajdonosa, vagy az éhbérért foglalkoztatott kútkezelő állja a számlát. A tolvaj keveset kockáztat, az olajtársaság semmit.

                      A kép illusztráció
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A kép illusztráció

Laci, a budapesti benzinkutas ugyanabban a nadrágban várja a telet, mint amiben nyáron dolgozik napi tizenkét órát. Valójában nem Lacinak hívják, és azt sem árulhatom el, hogy milyen színű az egyenruhája. A következő történet többi összes szereplőjének nevét is megváltoztattam, mert bajba sodorhatja őket, ha elmondják, amit az olajtársaságok inkább eltitkolnának.

Míg Laci mostanában a jeges szélben fel-alá járkálva teszi fel minden autósnak a rutinkérdéseket a prémium üzemanyagokról, az ablakmosó folyadékról és a keréknyomásról, én a beszélgetésünk elejétől számolom a perceket. Borzasztó ilyenkor a kültéri munka. Havi tizenöt munkanapnak megfelelő éjszakai és nappali műszakot osztanak rá, Budapesten ez az általános. Már több mint tíz éve csinálja. Állítólag hamarosan jön az alul-felül téliesített szett, addig igyekszünk valahogy kihúzni, mondja.

Néha percekig egy autó sem jön a külvárosi kútra, ilyenkor bemegy egy kicsit melegedni, miközben tudja, ha túl sok időt töltene a shopban, megszűnne kútkezelőnek lenni, és ezzel az állását is elveszítené. Kisebb-nagyobb megszakításokkal összesen három nagy cégnél, a Molnál, az OMV-nél és a Shellnél is dolgozott, hasonlóak a körülmények. A nappali műszakban hárman dolgoznak együtt, éjjel ketten. Bármit tesznek, vagy nem tesznek, azt rögzítik a kamerák, így benzinkút-tulajdonosnak lenni nem tűnik túl kockázatosnak.

Pedig ezek a kamerák elvileg egészen más okból vannak mindenhová felszerelve. Azért, hogy ne lopjanak. Úgy tűnik, épp az eredeti céljuknak nem felelnek meg. Laci kérésre sem panaszkodik, pedig hat hete ismét megtörtént vele az, amit a benzinkutasok a legjobban gyűlölnek: valaki megint lelépett fizetés nélkül, huszonhatezer forintos tankolás után. Egyszerűen telenyomta a fehér Renault Mégane-t, majd elhajtott. Az esetről felvétel készült, így nemcsak az autó rendszáma, de az arcok is tökéletesen felismerhetők.

Laci berohant a shopba, tárcsázta a 112-t, a központi segélyhívó számát. Körülbelül fél óra után sikerült először élő emberrel beszélnie, addig nem is vették fel a telefont. Ezen meglepődött. A kerületi kapitányságot is hívta, ott sem jelentkeztek. Ennyi idő alatt jó messzire juthatott a Renault. A rendőrök végül kijöttek, jegyzőkönyvet vettek föl, elkérték a videofelvételt és távoztak. Körülbelül harminc napig tarthatott a teljes nyomozás, majd megszüntették az eljárást, eredménytelenül.

Éva, a kút tulajdonosa enervált. Nem számít csodára, hiszen nem ez volt az első eset, nem is az utolsó. Megéri lopni, nem nagy a kockázat. A szabálysértési törvény módosítása óta egyre szaporodnak a hasonló esetek. Tavaly márciusban felemelték a tulajdon ellen elkövetett szabálysértés felső összeghatárát, így az addigi húszezer helyett ötvenezer forintig nem minősül bűncselekménynek az üzemanyaglopás. Nem jár érte börtön, ha valakit elkapnak.

                      A kép illusztráció
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A kép illusztráció

Aki teletölti egy furgon százliteres tankját gázolajjal, vagy benzinnel, szinte semmit nem kockáztat. Amíg nem gázolja el, vagy veri meg a kútkezelőt, nem bizonyosodik be, hogy egy másik autó rendszámát pattintotta fel sajátjára, vagy nem derül ki utólag, hogy rendszeresen elhajtott fizetés nélkül, marad a szabálysértési eljárás. Akit mégis elkapnak, és rábizonyítják, hogy ingyen tankolt, az az ötvenezer forintos összeghatár eléréséig legfeljebb háromszázezres pénzbüntetésre, vagy akár elzárásra is számíthat. A reális viszont inkább az, hogy ha valakire egy ilyen ügyet tudnak ráhúzni és nincs semmilyen egyéb körülmény, ami súlyosbíthatja a büntetést, akkor a bíróság a minimális ötezer forintos és a maximális összeghatár közt állapítja majd meg a büntetést. 

Ha viszont így tesz, akkor ez arányaiban nagyjából megfelel annak, mintha valaki nem vásárolná meg a havi buszbérletét, mert spórolni akar 11 ezer forintot, majd elkapnák és elkérnék tőle a 16 ezer forintos pótdíjat. Az öt perc alatt ellopott üzemanyaggal később lehetetlen lebukni, viszont rengeteg közvetlen vagy közvetett módon lehet belőle még több pénzt csinálni. Nem csak azzal, ha a tolvaj eladja a lopott benzint.

Az ügyben megkerestem az Országos Rendőr-főkapitányságot, mert biztos voltam benne, hogy a Robotzsaru nevű nyilvántartó programban létezik egy alkategória, vagy legalább egy keresőszó, amellyel az ilyen típusú lopásos eseteket rögzítik. A rendőrség szóvivői irodája szerint azonban nincs semmilyen kimutatás a benzinkúti lopásokról. Sem az összesen évente ellopott üzemanyag mennyiségéről, sem az kárösszegekről, sem az lopásos esetek területi eloszlásáról nem tudtak felvilágosítást adni.

A hét felkeresett benzinkút többségén hetente egy-két esetben fordulnak elő mostanában ilyen esetek. Laci munkahelye szerencsés, mert onnan nem olyan könnyű kihajtani. Ugyanakkor egy forgalmas főút mentén található, amelyen nagyon gyorsan el lehet hagyni a várost. A tolvajok a klasszikus tankolás-autóba ülés-elhajtás módszerén kívül mással is próbálkoznak. Egy részük bemegy a mosdóba, vagy vásárol valami apróságot, hátha nem tűnik fel, hogy az üzemanyagért nem fizetett. De feltűnik, mert Laci és kollégái folyamatosan figyelik a központi számkijelzőt. Ha az adott kútoszlop száma már villog, jelzi, hogy befejezték a tankolást, visszakerült a pisztoly a helyére, és kezdődik a visszaszámlálás. Öt percig semmi sem gyanús, utána viszont beszólnak a kasszásnak adó-vevőn.

Az alkalmazottaknak egyik kúttársaságnál sem kell kockáztatniuk testi épségüket, hogy megakadályozzák a lopást. Egyébként a törvényben szerepel, hogy tulajdon elleni szabálysértésen ért személy visszatartható. Ha viszont a kamerák felvételéről kiderül, hogy a kútkezelő nem volt kint az oszlopoknál a kritikus percekben, biztosan levonják a fizetéséből az ellopott benzin árát. Egy másik hálózathoz tartozó budapesti kút készletét is ugyanígy dézsmálják, de annak tulajdonosa szerint sokkal nagyobb a gond, mint amekkorának elsőre tűnhet. Péter folyamatosan fejlődő módszerekről mesél, szerinte nem lehet csupán egy társadalmi csoporthoz, vagy szociális helyzethez kötni a lopásokat.

                    A kép illusztráció
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A kép illusztráció

Az emberek úgy érzik, nem kapnak semmi kézzel foghatót a benzinkúton azért a néhány tízezer forintért, amit otthagynak, állítja. Ezért is vesznek kényszeresen valami szükségtelent az úgynevezett forró zónából, a kassza közvetlen közeléből. Péter kútjain is hetente történnek hasonló esetek, sőt, újabban előfordul, hogy az autós kint az oszlopnál teletankolást kér, majd besiet a shopba egy ötezressel a kezében, mondván csak ennyiért tankolt. Amikor az eladó jelzi, hogy teletankolták az autóját, tagadja, hogy ezt kérte volna. Péter régi ember a szakmában, nála ritkán cserélődnek az alkalmazottak, hisz nekik.

Az olajtársaságok nem foglalkoznak sokat az ország összes benzinkútját érintő problémával. Persze találtam kivételt is. Jóllehet az ENVI csak néhány kutat üzemeltet, de hálózatán mindenhol automata kútoszlopok találhatók. Előre kell fizetni, utána lehet tankolni. Nincs flancos shop és állandó készenlétben lévő alkalmazottak, a benzin viszont olcsóbb, és nem lehet elhajtani fizetés nélkül.

Hasonló módon védekezik az Auchan áruházak néhány benzinkútja, ahol sorompóval engedik ki a tankolás után az autósokat, de csak ha fizettek. Mindkét megoldás nyugat-európai eredetű. Tudni szerettem volna, milyen módon védekeznek, hány forintot veszítenek és hány esetet regisztrálnak az olajtársaságok. Kérdéseimre az alábbi válaszok érkeztek. (Jó lett volna beszélni valakivel, aki legalább egy kicsit életszerűbben látja a problémát ezeknél a cégeknél. Ha létezik egyáltalán ilyen ember, akkor sem léphettem vele kapcsolatba. Szomorú vagyok, pont, mint rendőréknél.)

A MOL és a Shell válaszolt, az OMV türelmet kért

A Shell álláspontja

A Shell minden magyarországi töltőállomásán ingyenes előtetető alatti szolgáltatásokat kínál vásárlóinak. Ezen szolgáltatás részeként a benzinkút nyitva tartási idejében a kútkezelő munkatárs az előtető alatt tartózkodik, és a vásárlóknak olyan ingyenes szolgáltatásokat nyújt, mint például atankolás, ablakmosás, olajszint-ellenőrzés. Az ő fizikai jelenlétének köszönhetően minimalizálni tudjuk az olyan esetek előfordulását, mint például a fizetés nélküli tankolás.

                      A kép illusztráció
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A kép illusztráció

A MOL álláspontja

Mint minden más kiskereskedelmi egységnél, a MOL hálózatánál is előfordulnak olyan esetek, hogy fizetés nélkül elhajtanak. A kutasok ki vannak képezve, mi ilyenkor a teendő. A MOL minden segítséget megad a hatóságnak az elkövetők kézre kerítésében. Ennek érdekében felhasználjuk a töltőállomáson működő képrögzítő rendszereinket, amelyek nem csak az elkövetésnél használt jármű rendszámát mutatják, hanem az autó típusára is bizonyítékot szolgáltatnak, valamint az elkövető személyek azonosításában is jelentős szereppel bírnak. Amennyiben a hatóság eljárás keretében adatokat kér a MOL-tól, ezeket az adatvédelmi szabályoknak megfelelően meg is kaphatja.

Nem mindenki hajt el rögtön, a tolvajok többsége zálogot hagy. Otthon hagytam a pénzemet. Visszajövök vele, de addig itt hagyok valamit az üzemanyagért cserébe - mondják. Egész fiókra való zálogot őrizgetnek már a shopban. Egy pakli bankkártya, személyi igazolványok és lakcímkártyák, mobiltelefonok, sőt, valaki nemrég egy háromezer forintos tankolás után karórát hagyott itt, máshol pedig egy ütvefúrót hagyott valaki emlékbe. Persze egyiknek a gazdáját sem látták többé, de az óra és a fúró többet ért az ellopott benzinnél. Talán azt is lopták.

Amikor egy zálogos tolvajt engednek el pénzért, az egész személyzet kockáztat, ezért együtt is döntenek. Ha nem jön vissza, szétdobják egymás közt a veszteséget. Laci hivatalosan havi hetvenháromezer forintot keres. Ehhez még hozzáadható a borravaló, így összesen százötvenezerből gazdálkodhat. Ha egy tolvaj autójának elég nagy a tankja, és elég jól félrevezeti a kútkezelőt, elég nagyot bukik.

Néhány kerülettel odébb, egy másik helyen minden alkalmazott köteles letétbe helyezni műszakonként háromszáz forintot, mert a tulajdonos így rendelkezett. Ha elhajt valaki fizetés nélkül, ebből pótolják a pénzt a kasszában. Ugyanitt azt mesélték, hogy karácsony előtt megugrik az ingyentankolók száma. Hiába minden óvintézkedés, ha a szabálysértési törvény segíti a fizetés nélkül elhajtó tolvajokat, és a jelek szerint a rendőrség sem állított még rá senkit ezekre az esetekre. 

Pedig megtehetnék. Hátha kiderül valami érdekes, például hogy jobban fel kéne készülni ezekre a szabálysértésekre. Ha mással nem, akár egy részletes statisztikával, vagy azzal, hogy nem várják meg, hogy a videofelvételt, az adatvédelmi törvény értelmében harminc nap után nyomtalanul megsemmisítsék a kúttársaságok.

Több felkeresett kúton már nem is hívják a rendőrséget egy újabb elhajtás után. Egyikük ezt azzal magyarázza, hogy egy korábbi esetben, kérése ellenére a tolvaj mellé ültették a bírósági tárgyaláson. Az illető megúszta, ma is rendszeresen tankol a korábban meglopott kúton. Belevigyorog a képünkbe, és nem tehetünk semmit, ezért nincs értelme kockáztatni, hát ez nem kell nekünk.

Ha képfelvétel nélkül kerül bíróságra egy benzinlopási ügy, szinte bizonyíthatatlan, hogy valóban nem akart fizetni egy autós. Abban is egyetért minden megkérdezett benzinkúti alkalmazott és kúttulajdonos, hogy szinte soha nem kapják el a szabálysértőket, legalábbis nem volt köztük olyan, aki visszakapta volna a pénzét. Az ötvenezer forintos határ talán jót tesz a vagyon elleni bűncselekmények statisztikájának, hiszen abba így nem kerülnek bele a fizetés nélkül tankoló autósok, és még jó néhány tolvaj. Szebb a statisztika. Nem tudom elképzelni, milyen egyéb célja lehetett a törvény módosításának.

Ausztráliában(?) már megtalálták a tökéletes megoldást.

Update:

Olvasónk jelezte, hogy az Auchan-féle sorompós kút sem tökéletes megoldás. Mint írja, vele egyszer ki akartak fizettetni egy 20 ezer forintos tankolást, miután az ő, 6 ezer forintos tankolását kifizette más. Végül kiderült, hogy a csalók így akartak átjutni a rendszeren. Spóroltak 14 ezer forintot. Végül a személyzet engedte, hogy olvasónk a saját számláját fizesse ki, tehát benyelték a veszteséget.

Update 2:

Tisztelt Zách Dániel, kár, hogy nem lehet hozzászólni a cikkhez. Bárcsak igaz lenne, amit a cikkben írtak. Engem "hamisan megvádoltak", mert egy benzinkutas az én rendszámomat adta le a rendőrségnek. Elnézte a rendszámot a sötétben.

Beidéztek, hogy tanúskodjak. Volt videófelvétel is, de gyakorlatilag használhatatlan, szerencsére az látható volt, hogy nem kombi autóba tankolt a tolvaj, az enyém pedig kombi. Ezért egyértelmű volt a helyzet. A rendszám se látszott.

De a slusszpoén: mondtam, hogy mi lenne, ha a rendőrség kikérné a cellainformációk és időpont alapján az aktív mobiltelefonokat a kútnál. Röhögtek, hogy ilyen kis ügynél nem fognak ezzel foglalkozni, mert ez csak szabálysértés. Pedig simán meglett volna a tolvaj. Ja, és persze engem nem vádolt senki hamisan, jogilag, mert csak tanú voltam a rendszám miatt. Csak az időm ment el, ingyen.

Üdvözlettel: János