2014.01.17. 06:13

Ijedten kapjuk fel a fejünket, ha azt halljuk: Pipo, Jiayu, Ainol, Tronsmart és Cubot. Pedig Kínában, a mobiltelefonok piacán ezek igen jól csengő márkanevek. Sőt, a Jiayu Spanyolországban, Oroszországban, Ukrajnában, Németországban, Olaszországban és Indiában saját központot üzemeltet.

A komolyabb webshopok legfontosabb célja Európa meghódítása. Nagyon ügyelnek a megbizhatóságra, mindent megtesznek az üzlet gyors és zökkenőmentes lebonyolításáért, ezért ha valami nem úgy sikerül, ahogy elképzeltük, nem kell ajtóstól rontani a házba. A kínaiaknak az a legfontosabb, hogy a lehető legtöbb vevő elégedett legyen, hiszen azok újabbakat hozhatnak. Lelkesen vásároltam a prémium márkák elektronikai termékeit, sorozatos kudarcélményeim után fordultam a kínai webshopok felé.

Hogyan járjunk még jobban PayPallel?

Olvasóink számtalan levélben érdeklődtek PayPal konverzió átállításáról. 

Az egyik megoldás:

Ha vásárlás után átirányítottak a PayPal fiókunkba, az oldal közepén keressük az Other Conversion Option kattintható feliratot. Ezután a „Bill me in the curency...” kezdetű szövegdoboz melletti karikába tegyük a pöttyöt. A Submit gomb megnyomásával végeztünk is a feladattal.

A másik megoldás:

A PayPal fiókba való belépés után a következő útvonalon kell végighaladni:

Profile  menü - My moneyMy preapproved payments sorban lévő Update gomb – Set Available Funding Sources kattintható szöveg  – a társított bankártyához tartozó Conversion Options – „Bill me in the currency...” kezdetű szövedoboz karikájába kerüljön át a pötty – Submit és készen van az átállítás.

A szerencsétlen színösszeállítású, európai szemmel esetlen és gyanús online boltok mögött komoly eredmények állnak. A piacvezető Alibaba-csoport tavaly a legjobb napján (november 11.) 402 millió látogatót fogadott a honlapján, 5,75 millárd dolláros árbevételt ért el, és 152 millió csomagot dolgozott fel a vásárlások után. A céget 1998-ban alapította tizenhét kínai üzletember, ma már huszonnégyezer alkalmazott dolgozik a napi 30 millió dolláros forgalmat bonyolító vállalkozásban.

Sok fórum átböngészése után a Tinydeal.com webáruház mellett döntöttem, és eddig nem bántam meg. A cég irodáiban csupán háromszáz ember dolgozik, de havonta így is háromezer termékkel bővül a kínálat. Okostelefonoktól az autós és motoros kütyükön át ruhákis és fegyvertartozékokig mindennel foglalkoznak. (Ruhát és cipőt nem szabad kínai webshopból rendelni, mert a méretezés eltérésén túl a testrészek arányai is mások ott keleten.)

A termékek minősége változó, ezért alapszabály, hogy a kategóriájában legolcsóbb árucikket soha ne tegyük a kosarunkba. Ha komolyabb dolgot vásárolnánk, érdemes tüzetesen elolvasni a vásárlói visszajelzéseket, az se baj, ha a Google-ön utánanézünk a kiválasztott terméknek. Persze, hogy sok a szemét és a gyenge másolat, de jobb webshopokban ezt nem is rejtik véka alá. Olcsó húsnak híg a leve-alapon az ár sokszor valóban arányos a minőséggel. A termékek többsége kitűnően működik, és simán felveszi a versenyt a Magyarországon bevezetett márkákkal. Harmad áron.

Amit eddig rendeltem, úgy működik, ahogy a leírásban szerepelt, és két hétnél tovább sosem vártam semmire. A rendelés a világ legegyszerűbb dolga, ha van PayPal-fiókunk. Ha valaki estleg lemaradt volna, a PayPal elektronikus fizetési megoldás, ahol a bankkártyánkat tudjuk hozzárendelni egy virtuális számlához. A rendszer nem tőlünk veszi le a sápot, hanem az eladóktól, így egy fillérünkbe sem kerül a használata. További előny, hogy csak annyi pénz kerül a virtuális számlánkra, amennyit éppen fizetni akarunk, és sehol sem kell megadni a bankkártyánk adatait. Negyvenöt napig a pénzünket is visszakérhetjük, ha az eladó nem teljesített az ígéretének megfelelően. A tranzakciók beállításainál célszerű a bankunkat felhatalmazni a pénzváltásra, és nem a PayPalra hagyni. Így dolláronként akár tíz forintot is spórolhatunk.

Ha kiválasztottuk a kívánt terméket, és nem felejtettünk el további három-négy, teljesen felesleges pár dolláros csecsebecsét beleszórni a kosarunkba, már csak a szállítás módjáról kell döntenünk. Az alap légiposta ingyenes. Ha szeretnénk a csomagot ajánlott küldeményként megkapni, további másfél dollárt kell fizetnünk. Ha gyorsabb szállítást szeretnénk, a DHL-t is választhatjuk, de ez sokszor már a rendeléssel összemérhető értékű szolgáltatás. Fizetés után kapunk egy követési kódot, amelynek segítségével nyomon tudjuk követni a küldemény útját a csomag feladásától a megérkezésig.

Normál légipostával általában tíz-tizenöt nap alatt ér ide a csomag Kínából, a DHL esetében pedig öt-hét napra zsugorodik a várakozási idő. Érdemes kifizetni az ajánlott csomag felárát, mert így biztosan nem nyúlja le a postás. Két hónapja rendeltem egy akciós órát, gondoltam, nem duplázom meg az árát az ajánlott csomag felárával. El is tűnt a csomag. Elpanaszoltam a webshopnak a történteket és meglepetésemre újra küldték az órát, ezúttal ajánlott küldeményként, teljesen ingyen.

Mivel az Európai Unión kívülről érkezik az áru, egy bizonyos értékhatár felett áfa- és vámköteles. Ha webshopból rendelünk, a cég-magánszemély reláció díjtételei érvényesek: 22 euróig vámmentes, 22 és 150 euró közt 27% áfa terheli, 150 euró felett pedig általában 2,5% vám és 27% áfa rakódik a megrendelt csomag árára. Ezzel még meg lehet békélni, de az egyszerű pofátlanság, hogy a postaköltség is beleszámít az áru értékébe.

A cső túloldalán dolgozók minden eszközzel a vásárló kedvében akarnak járni, ezért a csomagokon mindig nagyon alacsony összeg szerepel, jellemzően 10 és 30 dollár között valahol. Ha normál légipostát választunk (SG-Szingapúr, DE-Német, HK-Hong Kong), rendszerint átcsúszik a vámon a küldemény. Ilyenkor őszinte énünknek engedve a helyi vámhivatalban kell befizetni a vámot. Csak találgathatunk, hány ilyen esemény történt az elmúlt években. Amennyiben vámeljárás alá vonják a csomagunkat, levélben kapunk értesítést arról, hogy nyilatkoznunk kell a küldemény valós értékéről. Ha beküldtük a PayPal igazolást, a postásnál fizethetjük a vámot. A gyorsposták minden esetben vámolnak, ha kell, ha nem. Ez a folyamat legalább három nappal kitolja a kézbesítés dátumát, vagyis nem sokat nyerünk, ha a gyorsabb és drágább utat választjuk. A csomagolásra sem volt még panaszom. Mindig az volt a dobozban, amit rendeltem.

Ha bármilyen kérdésünk volna, angolul kommunikálhatunk a webshopok ügyfélszolgálatával, hiszen többnyire Shenzhen (ejtsd: Sendzsen) környékén, illetve Hong Kongban van a székhelyük, ami 1997-ig brit fennhatóság alá tartozott, ezért az angol máig hivatalos nyelv. Oda is teszik magukat az irodisták, mert tényleg minden flottul működik. A problémakezelésük sajátságos, ezzel el is érkeztünk a garanciával kapcsolatos általános félelmekhez.

A webshopokban vásárolt termékekhez többnyire garanciát is adnak, de ha valami gond van, vissza kell postáznunk, ami pénzbe és időbe kerül. Kisebb dolgoknál meglehetősen rugalmasak. A múltkor rendeltem egy nyolcdolláros FM-transzmittert, amelyben gyengélkedett az akkumulátor. Jeleztem problémát, erre megígérték, hogy a következő rendelésemmel küldenek egy másikat ingyen. Ha nagyobb a gond, általában felajánlják, hogy javíttassam meg én a kütyüt és számla ellenében PayPal-en megtérítik a szervizköltséget. Utolsó verzióként jön a legfájdalmasabb megoldás: vissza kell küldeni az árut Kínába. A postán hozzávetőleg négyezer forintért tehetjük meg, de a Tinydeal szolgáltatását igénybe véve alig drágábban, DHL-lel is küldhetjük a meghibásodott terméket, ezzel jelentősen lerövidítve a szállítási időt. Ilyenkor pár napba beletelik a kinti ügyintézés, de eddig úgy tapasztaltam, három hét alatt lefut minden garanciális ügy.

Az e-bayhez hasonlóan működő távol-keleti online boltokat érdemes elkerülni. A sok kis kereskedőt tömörítő webshopok nem olyan a megbízhatók, mint az egy kézben lévő boltok. Nyilván mindenkinek van legaláb egy rémtörténete a külföldi rendelésekkel kapcsolatban, de saját tapasztalataim eléggé meggyőzőek. Az internetes fórumokon található panaszáradatnak nyilvánvalóan van alapja, de az elégedett vásárlók online közösségével még nem találkoztam. Akinek nincs mit mesélnie, nem fogja telekürtölni a világot azzal, hogy: Jé! Megkaptam, amit rendeltem és működik is.

Megbízható boltok

 a teljesség igénye nélkül: Tinydeal, Minideal, Geekbuying, Banggood, Antelife, Focalprice, Tmart.

A kínai webshopok használata függőséget okoz. Ha egy hétig nem kapok csomagot, már izzadó tenyérrel nyitom fel a laptopot, hogy rendeljek gyorsan valamit. Húsz dollárért az egész családnak örömet lehet okozni: egy divatóra anyának, távirányítós miniautó a gyereknek, 2600 mAh-s USB-s akupakk apunak. Szóval óvatosan feszegessék a kütyü-nirvána kapuját, mert csak befelé nyílik. Az örvény olyan mélyre rántott, hogy hónapokkal ezelőtt rendeltem egy négymagos, androidos kínai okostelefont. Megérte, vagy darabokra esett az első héten? Hamarosan beszámolok róla.