2014.01.22. 06:04 Módosítva: 2014.01.22. 07:22

6. Árképzés

Sajnos meg kell barátkozni a gondolattal, hogy az autó azért, mert a miénk, nem ér többet a piacon kínáltaknál. Lehet, hogy szeretjük, lehet, hogy ismerjük legalább az elmúlt néhány éves történetét, de a vevőnek ugyanolyan ismeretlen, mint bármelyik másik. Előny, ha van szervizkönyv, még jobb, ha számla is akad az elvégzett karbantartásokról, javításokról, de a bizalmatlanság ma olyan szintre jutott, hogy már senki nem hisz el semmit. Ennek következménye, hogy a valóban kivételesen megkímélt, valóban keveset futott autókért sem fizetik ki azt az ártöbbletet, amennyit megérnek. Ha ilyet árul, nehéz lesz átlagon felüli áron eladni. Szomorú, de a sok svindli és óratekerés ezt hozta magával.

Nézze meg a hirdetési oldalakon a hasonló autókat. Évjárat, felszereltség, motortípus és állapot alapján próbálja meg belőni, hová tartozik az öné. Ne sajnálja az időt, kattintson bele és olvassa végig a hasonló hirdetéseket, majd próbálja meg feldolgozni a tényt, hogy bukott az autóján. Nem keveset. Ez a normális.

Biztos észrevette már, hogy a hirdetési oldalak ár szerint rendezik a találatokat. Az olcsóbb van fent. Erre kattintanak. Ezért aki el szeretné adni az autóját, nem százezrekkel többért hirdeti meg, hátha jön egy madár. Sosem jön. Minimális puffert muszáj hagyni alkura, mert anélkül kevesen kötnek üzletet, de általában jobb stratégia nyomott áron hirdetni, aztán keveset engedni. Aki nincs benne mondjuk az első tízben az adott évjáratból és típusból, nehéz dolga lesz. Jó eséllyel fel se fogják hívni, ha nincs valami roppant csábító különlegesség az autóban. Az állapot nem ér, az nem nagyon látszik a fotókon.

Ha különleges autót árul, különcködésként meg lehet próbálkozni az ár nélküli hirdetéssel is, bár ennek kimenetelét nehéz megjósolni. Ettől függetlenül, sőt, annál inkább fel kell készülni fejben, mit mondunk az árra, ha felhívnak. 

7. Szöveg

Csonti hirdetési szövegei legendaszámba mennek, de nem biztos, hogy őt kell utánozni. A részletes, őszinte leírás mindig bizalmat ébreszt az érdeklődőben, míg három odafosott szó, a korának megfelelő állapot és egy kedves komolytalanok kíméljenek vagy rejtett számot nem veszek fel eléggé taszító. Persze nem feltétlenül kellemes dolog használt autót árulni, de én kétszer is meggondolnám, hogy írásban ilyen stílusban bemutatkozó eladót felhívjak-e egyáltalán.

A másik véglet, a nepperregény műfaja szintén ijesztő lehet. Amikor tucatjával nyitja meg az ember az ajánlatokat, lohasztó végigolvasni több bekezdésen át, milyen remek az autó. Ne legyünk lusták, írjuk le tömören a fontos tudnivalókat, de ne soroljuk fel például még egyszer az extrákat, ha úgyis bekattintgatjuk őket a hirdetési oldalakon. Az autó történetéről, esetleges hibákról, különlegességekről érdemes megemlékezni, lehetőleg kedves modorban. Ingyenes, de okos megoldás még a szabadon kitölthető típusmegnevezés mezőbe beírni azt, amit a legfontosabbnak gondolunk az autóról: pl. klímás, elsőtulajos, sérülésmentes, a legpöpecebb. Ez tulajdonképpen a hirdetésünk címe, megjelenik a keresőlistában és a figyelőknek szétküldött automatikus levelekben is.

8. Feltöltés

Több olyan nagy forgalmú szájt van a magyar piacon, ahová érdemes feltölteni használtautós hirdetést: hasznaltauto.hu, expressz.hu, aprod.hu, jofogas.hu, racing-bazar.hu, vatera.hu és még sorolhatnánk. Az első a leglátogatottabb, de ha már megvannak a fotók és a szöveg, érdemes rászánni pár percet, hogy máshová is feltöltsük a hirdetést. Ritka autóknál a márkaspecifikus fórumokon is hatékony lehet egy-egy bejegyzés.

Mielőtt azonban ezt megtennénk, készüljünk fel lelkiekben az első telefonokra. A hahunak van egy olyan szolgáltatása, hogy már a feltöltés első lépése után, amint beírtuk az autónk jellemzőit és telefonszámunkat, sms-t küld azoknak, akik az adott típust keresik és fizettek ezért a szolgáltatásért. Ezek szinte kizárólag kereskedők, akár bevallják, akár nem, akár hivatalosan űzik az ipart, akár nem. Taktikájuk, hogy a hirtelen letámadás okozta meglepetést kihasználva egy olyan alacsony összeget kínálnak, amiért meggondolja az ember, hogy megkímélje-e magát a hosszas árulgatás kellemetlenségeitől. Ha van türelmünk és nem drága az időnk, általában - de nem mindig - ennél többért el lehet adni az autót. Előre gondoljuk végig, mi az az összeg, amiért megválnánk a géptől az első telefonoknál.

Egyébként jó jel, ha azonnal csörögni kezd a telefon, mert az azt jelenti, nagyjából reális árat lőttünk be. Én viszont nem veszek komolyan senkit, aki pár kérdés után összeget mond a telefonba anélkül, hogy látta volna az autót, hiszen lehet, hogy egy reménytelen roncsot árulok. Magyarország nem olyan nagy, hogy egy átlagos értékű használtautóért komoly szándékkal ne lenne érdemes elindulni, mielőtt látatlanban kialkudtuk az árát. Olyan nincs, hogy egy 2008-as Focus tutira megér másfél milliót - az összegek, amik elhangzanak a telefonban, általában a legrosszabb elképzelhető állapotot feltételezik.

9. Árulás

Miután lecsengett a bepróbálkozós hiénák első rohama, általában a megjelenés másnapján jön a második hullám, azoktól, akik hajnalban megkapják a hirdetésfigyelőjüknek megfelelő találatokat. Attól függően, hogy mennyire népszerű típust töltöttünk fel, kell elkezdeni aggódni, ha ezután sem hív senki. Ha gyakori autót árulunk, ami iránt van kereslet, és egy-két hét után sincs érdeklődés, akkor elszúrtunk valamit. Nagy valószínűséggel az árazást. Ritkább típusoknál előfordul, hogy egy-két hónapot is kell várni a komoly érdeklődőkre, de ha jól lőttük be az árat, ennyinek elégnek kell lennie egy autó eladására.

Próbáljunk udvariasnak, kedvesnek és segítőkésznek mutatkozni már a telefonban, még ha sokszor kellemetlen alakok is jelentkeznek. A komolytalan ajánlatokat persze nem kell elfogadni, lásd két bekezdéssel feljebb. Ha mindent jól csináltunk, vagyis tiszta autót árulunk jó fotókkal, őszinte szöveggel, és főleg megfelelő áron, néhány héten belül meg kell jönnie a vevőnek. Valószínűleg kereskedők is fognak érdeklődni, a dörzsöltebbekkel nem lesz könnyű jó üzletet kötni, hiszen ők ebből élnek, tudják, hogyan kell olcsón venni és drágán eladni.

A legnehezebb dolga azoknak lesz, akik sokat futott autókat árulnak, őszintén bevallott óraállással. Háromszázezer fölött nagyon nyomott áron kell már adni az autót, hogy legyen egyáltalán kapás. Sajnos a kereskedők egy része ezzel szerzi a profitot: megveszi, visszatekeri, eladja. A kevésbé tapasztalt vevő pedig bekajálja. Ezért a strapabíróbb autók órája sokszor több tekerést él meg, mint százezres átfordulást. Nehéz ezzel mit kezdeni.

10. Eladás

Az érdeklődőket illik komolyan venni, bármelyikről kiderülhet, hogy ő lesz, aki végül elviszi az autót. Mutassuk meg az autót részletesen, valljuk be a hibákat is, ha vannak; jobb benyomást tesz, mintha a vevő jönne rá. A próbaút is elkerülhetetlen része a ceremóniának, hagyni kell vezetni az érdeklődőt, enélkül nehéz lesz eladni bármit. Ha - okosan - átvizsgálást szeretne az érdeklődő, ebbe is bele kell törődnünk, gondoljunk csak bele, mi sem tennénk másként.

Ha drága az időnk, kössük a műszaki átnézést ahhoz a feltételhez, amihez a legtöbb kereskedő is: amennyiben nem derül ki komoly hiba, akkor vegye is meg az érdeklődő a gépet. Az valóban idegesítő lehet, ha valakivel eltöltünk egy délutánt próbakocsikázással, átnézéssel, és aztán azt mondja, kösz, nem. Ezért egyezzünk meg az árban az átvizsgálás előtt, amit aztán kifizet a vevő - amennyiben nincs kifogásolnivaló.

+1. Szerződés

Amennyiben nem üzembentartóizunk, ragaszkodjunk egy aktuális adásvételi szerződéshez, győződjünk meg a vevő személyazonosságáról, és pontosan rögzítsünk minden részletet. A szerződés minket is véd, ha tisztességesek vagyunk. Miután megtörtént a fizetés és az átadás, a szerződést adjuk le az okmányirodában és a biztosítónknak, hogy a továbbiakban mentesüljünk a tulajdonosi terhektől.