Milliós kedvezmény bárkinek, azonnal

2014.02.18. 06:58

2015. végig fokozatosan elhagyja az európai újautó-piacot a Chevrolet. A márka Magyarországon sokáig sikeres volt, ezért rengeteg a használt Chevy a piacon. Mi lesz a tulajdonosokkal? Honnan lesz alkatrész? Érdemes még GM-féle koreai autót venni?

Szerelje ki a tolatóradart és a hátsó elektromos ablakemelőket, aztán engedjen még pár százezret az árból. Kizárólag ehhez hasonló telefonhívásokat kapott Gábor, amikor öt éve el akarta adni egynyolcas, benzines, 2005. decemberi Chevrolet Lacettijét. A majdnem minden rendelhető extrával ellátott autó nyolcvanezer kilométeres korában került a családhoz, a kezdetektől voltak vele gondok, ezért meg akartak tőle szabadulni.

Máig nem sikerült. Gábor évekig küzdött egy lefulladásos problémával, melyet végül sorozatos alkatrészcserék, és márkaszerviz-látogatások valamint félmillió elköltött forint után egy márkafüggetlen szerelő oldott meg. Csupán a megfelelő célszoftverre és egy valódi szakemberre volt szükség, hogy kiderüljön, a motorvezérlés elfelejtette az alapjárat helyes beállítását.

Ekkor már mindegy volt, minden hónap elején fizette a részleteket, de már rég nem bízott autójában. Az eredetileg 2,7 millió forintért vásárolt Lacettire 2007-ben 1,7 millió forint devizahitelt vett fel. Ebből eddig 3,4 millió forintot kifizetett és tartozik még 900 ezerrel. A családi Chevrolet értéke közben 4-500 ezer környékére zuhant, legalábbis ennyit ajánlottak érte amikor be akarta számíttatni egy Suzuki árába. Inkább megtartotta és használja, amíg megy. Azt mondja, most már több mint háromszázezer kilométer van benne, és az utóbbi időben kevesebbszer romlott el. Talán kezd végre összeállni.

A kocsi rengeteget fogyaszt, a városban lazán felmegy tizenkét literre az átlag, a motor egyszer csapágyas lett, és amikor egy kereskedésben átvizsgálták, kiderült, hogy jobb oldalát korábban összetörték. A példa több szempontból sem tipikus, és a kedvezőtlen hitelkonstrukcióról sem a márka tehet, de mindez részben magyarázatot adhat arra, hogy miért ennyire olcsók a pár éves Chevrolet-k.

A márka 2004-ben jelent meg Magyarországon, miután tulajdonosa, a General Motors felvásárolta a masszívan veszteséges Daewoo-t. Szerencsés időzítés, mert még évekig szárnyalt a hazai hitel- és autópiac, illetve sokan keresték az olcsó, de praktikus modelleket. A hazai importőr saját bevallása szerint 2013. végéig 39 ezer új autót adott át, de úgy tűnik a válság óta szopóágon van a cég, ezért 2013-ban mindössze 686 darab fogyott modelljeiből az országos dílerhálózat huszonhárom megmaradt kereskedésében.

Az importőr szerint ezek közül csak négy kizárólagos Chevrolet-díler, a többi Opellel is foglalkozik. Így a tulajdonosoknak nem kell arra számítaniuk, hogy egyik pillanatról a másikra megszűnik a megszokott szerviz. Ha tényleg így lesz, talán nem maradnak hoppon, mint a folyamatosan el- és feltűnő márkák, például a Daihatsu vásárlói, akik sokat mesélhetnének, milyen úton jutottak alaktrészhez, miután egyik napról a másikra megszűnt a képviselet.

A Datahouse kimutatása szerint az itthon eladott Chevrolet-k többsége máig forgalomban van, ennél is érdekesebb, hogy elvileg a korábban valódi dömpingterméknek számító Daewook zömét, mintegy 68 ezer autót is használnak még, legalábbis a központi nyilvántartás szerint van rendszámuk. A legnépszerűbb Chevrolet az Aveo volt, a második a Lacetti. Előbbiből 11 ezer, utóbbiból kicsit több mint 10 ezer darab fogyott az évek alatt. Mindkettőt gyakran választották kispénzű családok és taxisok. Ezekben az autókban régebbi Opel-modellek technikáját találjuk lényegesen alacsonyabb áron és nem volt ez másként egyes korai Daewoo-k (Racer, Espero, Nexia) esetében sem, melyekben a nyolcvanas évekből átmentett műszaki alapokat találjuk.

A Totalcar korábbi tesztjeiből és a Népitéletek zöméből is leszűrhető, hogy ezekben a koreai autókban nem különösen gyakoriak a súlyos és visszatérő hibák, de a korszerűtlen benzinmotorok literekkel fogyasztanak többet, mint mai társaik. A szerkesztőség közös tippje a viszonylag modern, kétliteres dízel, mert keveset fogyaszt és kulturált a járása.

Kápolnási Tamás, a Magyar Daewoo-Chevrolet Klub elnöke szerint mindez csak vezetési stílus kérdése, persze tény, hogy az ezerhatszáz köbcentis, vagy nagyobb változatok tulajdonosai gyakran szereltetnek gázszettet az autóikba. Szerinte inkább a kismotoros korábbi modellek, a Spark és a Matiz nyolcszáz és ezer köbcentis motorjai éhesebbek a kelleténél. Ezeknél városi menetben nyolc literes átlag is elképzelhető.

Mivel a Chevrolet szervizelését a jövőben a független műhelyeken kívül az Opel márkaszervizei látják el, a hazai tulajdonosoknak egy darabig elvileg nem kell alkatrészhiánytól tartaniuk. A GM a minden autógyártóra vonatkozó szabályok alapján tíz évig szállít alkatrészeket új modelljeihez. Ez egyúttal azt is jelentheti, hogy a régebbi autókhoz nem lesz gyári alkatrész, ha elfogynak a raktárkészletek. A régi Daewoo-k és Chevrolet-k esetében semmi nem kötelezi a gyártót ha letelt a tíz év és akkor még nem beszéltünk arról a pszichés hatásról, amely rendezett háttér ide vagy oda, nem kedvez a használtként történő eladáskor.

Az egyik budapesti Daewoo-Chevrolet-Opel alkatrészboltban megnyugtattak, egyelőre mindenhez van minden, ráadásul, ahogy látom éppen akciós az Aveo-ajtó, most csak 50-55 ezer forint darabja. Az eladó szerint csak az Espero és más régebbi, ritkább modellek esetén lehet fennakadás. Művész, aki tud új gyári hátsó lámpát szerezni a Ticóhoz, meséli egy másik kereskedő, és úgy hírlik, más Daewoo-típusokhoz is csak addig lesz gyári alkatrész, ameddig tartanak a készletek Koreában. Kincskeresők kedvence lehet a Chevrolet Captiva SUV motorházteteje és első lökhárítója. Esélyes, hogy ezeket egy törés miatt egyszer cserélni kell, csakhogy ritka típusokról lévén szó, nem nagyon van utángyártott, az eredeti pedig drága. Marad a bontó. Akit kicsit részletesebben érdekel a téma, olvassa el az olcsó autók töréskáráról szóló korábbi cikkünket és hüledezzen.

A Használtautó.hu-n kínált Daewook és Chevrolet-k szinte minden hasonló korú, és felszereltségű típusnál olcsóbbak és feltűnően sok köztük a keveset futott példány. A száz, egy időben hirdetett, sokszor tíz év körüli Kalosban sokszor kevesebb mint százezer kilométer van. Az egyiknek két tulajdonosa ennyi idő alatt összesen 66 ezer kilométert tett meg, vagyis az autó elvileg újszerű. A Chevrolet-kínálat ezt a sort folytatja: egymillióig akár Lacettit is vehetünk, és garantált, hogy abban sem lesz sok kilométer, hacsak nem volt taxi. Tulajdonosaik közt rengeteg lehet az egykori, vagy jelenlegi svájcifrank-hiteles, akiknek a törlesztésen felül nem volt pénzük benzinre, és így vagy úgy még azelőtt továbbadták az autójukat, hogy kifizették volna a hitelt.

A klubelnök szerint nem a korábbi tömegmodellek alkatrészbeszerzésével lesz majd gond, hanem azokéval, amelyekből eleve keveset adtak el, mert mire megjelentek, megszűnt az érdeklődés a márka iránt.

          Forrás: chevrolet.hu
 
 
 
 
 
Forrás: chevrolet.hu

A Chevrolet hivatalos honlapján még semmi nyoma, hogy hamarosan eltűnnek a Föld színéről, sem jelentős árengedmények, sem egyéb, a megszűnéshez köthető akciók nem láthatók. Nem is itt kell szuperkedvezményes autókat keresni, hanem az apróhirdetések közt. A Cruze összes kivitele és motorváltozata ott sorakozik a márkakereskedők, használtautó-hirdetések közé szórt jajkiáltásai közt. Így egy hivatalos indulóáron még 4,4 millió forintért kínált, de 4,7 millióig extrázott Cruze Station Wagon LS+ valójában 3,7 millió forintért a miénk lehet, de ugyanígy óriási árengedményt adnak az összes többi modellre is.

hahu1

Persze hasonlóan nagy kedvezményeket a stabil márkáknál is találunk, úgyhogy itt egy folyamat elejéről lehet szó. Akinek még ez az ár is magas egy kivonuló márka családi modelljéért, akár várhat egy kicsit. A raktárkészletek biztosan kitartanak néhány hónapig, és valószínű, hogy később még többet engednek majd az autók árából. Akinek nem gond, hogy olyan kocsit használ, amelynek gyártója két éven belül eltűnik az Európai Unióból, és számol a várhatóan magas értékvesztéssel, akár jó vásárt is csinálhat egy Chevyvel, és ahogy a klubvezető mondja, a továbbiak miatt sem érdemes túlságosan aggódni, hiszen Ukrajnában megmarad a képviselet az átalakulás után is.

Eltérő tapasztalata van? Mást gondol? Kommentáljon!