Alacsony vagy? Vegyél batárt!

Alacsony sofőr teszt

2014.05.14. 06:17 Módosítva: 2014.05.14. 07:39

Azt már tudjuk, hogy a magas embereknek nem könnyű autót választani, de mi a helyzet a skála másik végével? Az alacsonyak problémája más természetű, hiszen míg egy langaléta – némi origami után– szinte bármiben eléri a kezelőszerveket, addig egy 160 centi alattinak gyakran az ülés végállása is kevés. Az volt az ötletünk, hogy kiviszünk egy alacsony embert a Das Weltauto telepére, aztán majd ő megmondja. Ért pár meglepetés.

Zsófi huszonnégy éves, 150 centi magas, vagyis inkább alacsony, tehát tökéletes próbababa. Ha alkoholt vesz, rendszeresen elkérik az igazolványát, de legalább gyerekruha-boltokban is vásárolhat. Az autózásnál hátrány a termete, a családi Toyota Corollából csak kispárnára ülve lát ki, és nagyszülei Opel Astrájában egyáltalán nem éri el a pedálokat. Sokszor előfordul az is, hogy ugyan az ülést eléggé előre lehet húzni, de ettől rápréselődik a kormányra, és alig bírja tekerni.

Az autógyártók igyekeznek a lehető legtöbb vásárló igényeit kielégíteni, de gyártástechnológiai, és költséghatékonysági okokból meg kell húzni a határt - lent is, fent is. Az extrém magas, és alacsony sofőrök szívnak, bár némi kutatással mind a két kisebbség megtalálhatja a magának valót. Ahogy a magas embereknek autót kereső cikkből kiderült, 195 centi felett receptre kéne felírni a hosszított A8-as Audit, de meglepő módon Zsófi egy hobbiterepjáróban érezte magát a legjobban.

Egyik autóról sem lehet feketén-fehéren kijelenteni, hogy jó, vagy rossz, ennél sokkal árnyaltabb a kép. Volt, amelyikből alanyunk egész jól kilátott, viszont kényelmetlen volt a vezetési pozíció, és fordítva. Persze ennek a tesztnek az eredménye szubjektív, és talán lehetetlen is lenne az összes szóba jövő autót kipróbálni. Másrészt nem csak magasság, de alkat, sőt, vérmérséklet kérdése is, ki mit érez a legjobbnak, de kísérletünk talán nyújt némi segítséget.

A különböző szempontokat igen – inkább igen – inkább nem – nem osztályzatokkal értékeltük, és az autók a kipróbálásuk sorrendjében szerepelnek.

Volkswagen Polo 2005-2009

Kézenfekvőnek tűnt egy kisautóval kezdeni, hiszen a kezelőszervek ebben talán jobban kézre esnek. Részben bejött az elképzelés, mert Zsófi mind a két pedált ütközésig ki tudta nyomni - kifogtuk a város egyetlen automata Polóját -, a kormány már túl közel volt. Az ülőlap még a legmagasabb helyzetbe állítva is alacsony, a szélvédő alsó vonalán már csak fészkelődve látott át, és hátrafelé sem volt jobb a helyzet. A Polo tehát csalódást okozott, viszont ez volt az egyik, amiben nem kellett teljesen előrehúzni az ülést.

  • Kezelőszervek: inkább nem
  • Kilátás: nem

Volkswagen Golf VI 2008-2013

Annak ellenére, hogy nagyobb autó, mint a Polo, és az övvonala is magasabban fut, jobban ki lehetett belőle látni, valószínűleg a magasabbra állítható ülés miatt. Zsófi itt már nem préselődött fel a kormányra, viszont a pedálokat már csak neccesen tudta kinyomni, hiába húzta koppanásig az ülést. Összességében jobban érezte magát, mint a Polóban, de még mindig úgy tűnt, hatalmas autó van körülötte, pedig tudta, hogy nem. Elég messze voltunk még attól, hogy bátran kimerészkedjen a forgalomba.

  • Kezelőszervek: inkább igen
  • Kilátás: inkább nem

Renault Mégane II 2002-2008

Na, majd a franciák! – gondoltuk, és nem is nagyon lőttünk mellé. Annak ellenére, hogy nagyobb, mint az előző kettő, Zsófi mégis kedvelte. Itt is az volt a probléma, mint általában, vagyis, ha a pedálokat elérte, túl közel volt a kormány. A viszonylag széles skálán állítható szerkezettel ezen egy kicsit lehetett simítani, bár még mindig kényelmetlenül ült. Másik fontos szempont a térérzet: átlagos magassággal nehéz elképzelni, hogy valaki nyomorog egy Mégane-ban, de ha szinte letolja az ülést a sínről, szűkössé válik a hely. Itt ez sokkal kevésbé érződött, mint az előző két autóban, talán a műszerfal kialakítása miatt, ami ebben az autóban alacsonyabb volt, megkönnyítve ezzel a kilátást.

  • Kezelőszervek: inkább igen
  • Kilátás: inkább igen

Ami sokat segített volna: a tolatókamera

Zsófi legtöbbször hátralátásra panaszkodott, ezért szerettem volna, ha az egyik kipróbált autóban van tolatókamera. Az apró kamera a hátsó holtteret figyeli, de a képét tükrözik, így ugyanolyan képet ad, mint egy visszapillantó tükör. Nagy látószögű lencsét használnak, így adva mélységet a képnek. Az első kocsi, amibe ilyen rendszert szereltek, egy 1956-os Buick Centurion koncepcióautó volt, itt egy hagyományos TV kamera képét közvetítették egy katódsugárcsöves képernyőre. Mára alig létezik típus, amibe ne lehetne extraként rendelni, de sok utólag beépíthető készlet közül is válogathatunk. Amerikában 2018-tól minden újonnan eladott autóba kötelezővé teszik a használatát, ugyanis a felmérések szerint évente közel kétszázan halnak meg tolatásos balesetekben.

Škoda Octavia II 2004-2013

Zsófi valamiért retteg a nagy autóktól, pedig előbb-utóbb eljön az az időszak, hogy szüksége lesz egy ilyenre, főleg, ha be akarja pakolni a gyerekek összes tartozékát. Ehhez leginkább csomagtér kell, márpedig ebben az Octaviát kevés autó übereli. A kezdeti idegenkedés után egész jól szerepelt az autó, sikerült beállítani úgy az ülést, hogy a kormány ölelgetése nélkül is tudjon vezetni. A Mégane-hoz hasonlóan sofőrünk itt sem érezte úgy magát, mintha maga alá akarná temetni a műszerfal, és szinte el is felejtette, hogy egy nagy autóban ül, tehát sokkal jobb volt benne a külső tér érzékelése.

  • Kezelőszervek: inkább igen
  • Kilátás: inkább igen

Audi A1 2010-

Ezt az autót nem is akartuk kipróbálni, hiszen a Polót már elsütöttük kisautónak, aztán végül úgy döntöttünk, ártani nem árthat. Jól tettük. Ez volt az első, amelybe ülve nem láttam Zsófi arcán kétségbeesést, és nem nyújtózkodott semerre. Miután beállította az ülést, úgy ült, mint egy átlagos termetű ember, és sokkal határozottabban is forgolódott vele. Nem számítottam rá, hogy ennyire tetszeni fog neki, hiszen legalább olyan magas az övvonala, mint a Polónak, ennek ellenére csak a hátsó kilátást érte panasz, bár Zsófinál ez szinte általános probléma. Az A1 lett aznap az első autó, amire azt mondta, bátran kihajtana vele a forgalomba, sőt, haza is vinné.

  • Kezelőszervek: igen
  • Kilátás: inkább igen

BMW X3 2003-2010

Már szó volt róla, hogy Zsófi nem szereti a nagytestű autókat, ha meg még terepjáró is, az külön rontja a kocsi esélyeit. Nem gondoltam volna, hogy ez viszi majd a pálmát. Pedig itt aztán kinyílt a világ, hiszen talán ebben az autóban lehetett a legszélesebb tartományban állítani az ülést és a kormányt. Így a lába könnyedén elérte a pedálokat, a kormány sem nyomta ki belőle a szuszt. A nagy üvegfelületek és a magas üléspozíció miatt ebből lehetett a legjobban kilátni, és sokkal határozottabban közlekedett vele, mint a feleakkora Polóval. Hogy ne legyen korlátlan az öröm, csináltunk egy gonosz próbát: betettünk a csomagtartó legmélyére egy fotóstáskát, amit Zsófinak ki kellett vennie. Mivel az autó magas, a csomagtér is viszonylag hosszú, ez már csak úgy ment, ha feltérdelt a csomagtartó szélére. Nem nagy dolog, gondolhatnánk, de mi van, ha egy karton ásványvizet kell kiemelnie a puttony mélyéről? Az már azért harcosabb feladat, mint ugyanez egy kisautónál. Ennek ellenére magasan a BMW volt a kisember legjobb barátja.

  • Kezelőszervek: igen
  • Kilátás: igen

Porsche Boxster 2005-2012

Szerettem volna, ha a tesztalanyunk beül valami sportos kisautóba is, például egy Mazda MX-5-be, vagy Audi TT-be. Sajnos egyik sem volt a telepen, ezért kénytelenek voltunk a Porschét választani, de Virág elvtárs óta tudjuk, hogy az élet nem habostorta. Sokat vártam az autótól, mert a 182 centimmel le kellett hajolnom, hogy kinyissam az ajtót, vagyis alacsony, lenyitott tetővel pedig a dimenzióit is könnyebb felmérni. Végül pont a felépítése lett a veszte, ugyanis teljesen előretolt és felemelt üléssel is csak kecmeregve látott át a műszerfal felett. Legalább a kormányt lejjebb lehetett állítani. Zsófi még arra is panaszkodott, hogy a teljesen előretolt üléssel épp hogy ki bírja nyomni a pedálokat, ami egy keményebb kuplungú autónál bizony probléma. Remélem sosem lesz nagyobb gondja az életben, minthogy nehézkesen lát ki egy Porsche Boxsterből.

  • Kezelőszervek: inkább nem
  • Kilátás: nem