Így zúz a világ legkeményebb terepjárója a Kárpátokban

2014.12.30. 14:19

Amikor a Discoverynek szedtük össze a témákat, és alapvetően kelet-európai gépeket kerestünk, akkor futottunk bele a neten ebbe az elképesztő román izébe, a Ghe-O Rescue-ba. Bár a miénk nem autós műsor, ez a gép annyira lenyűgözőnek tűnt, hogy nem lehetett kihagyni az Attraktorból.

A szervezés jól indult, a honlapon lévő egyetlen telefonszámot felhívva rögtön a főnök-tulajdonosba botlottunk, aki bár jelezte, hogy óriási az érdeklődés (például jönne a Top Gear), de azért mi is beleférünk (sőt, a többiek előtt mehetünk).

Innen kicsit nehézkesebbé vált a dolog, mert Oprea úrnak ezután mindig közbe jött valami (műtét, kézsérülés, súlyos fertőzés), így valahogy sose írta le nekünk, hogy valóban vár minket, ott lesz az autó és ki is próbálhatjuk, de szóban minden megígért. Így a megbeszélt időpontban egy kicsit aggódva ültünk a bukaresti hotel recepcióján, de egyszer csak begördült a parkolóba két fekete amerikai SUV, és kipattant belőlük Oprea úr és a fia.

A műhelyükben, egy külvárosi hangárban kezdtünk, ahol egy csomó autó állt szétszedve, a legtöbbjük Jeep Wrangler. Kiderült, hogy Oprea úr, amikor épp nem a biztonsági cégét igazgatja (ami a legnagyobb Romániában), off-roadozni szeret, ehhez kellenek a dzsipek. Versenyzés közben jött rá, hogy a Wrangelerek neki nem elég jók, ezért kezdett saját autókat építeni.

És mivel a cége rendszeresen részt vesz különböző mentési munkákban, erre a feladatra is fejleszteni kezdtek. Az első ilyen autójukat egyszerűen úgy rakták össze, hogy a Fighter nevű versenyautójukra feltettek egy víztartályt, így lett az új jármű a Fire Fighter. A 250 literes tartállyal felszerelt, 4,7 literes motorral hajtott gép arra jó, hogy olyan helyekre is eljusson, ahol eddig csak repülővel lehetett oltani, vagy ahova a tűzoltóknak gyalog kellett felmászniuk néhány liter vízzel a hátukon.

Ezt az autót is megjárathattuk, sőt oltottunk is vele, de nem ezért jöttünk, hanem a sokkal bikább Rescue-ért. A 3,2 tonnás, több mint öt méter hosszú és majdnem 3 méter széles szörny ugyanoda eljut, ahova a Fire Fighter, de a tartálya már 620 literes, és akár 16 embert is lehozhat a hegyről. A jármű egy 65 cm magas falon is átmászik, az eleve hatalmas (130 cm átmérőjű) kerekekre plusz ballonokat illesztve pedig a vízen gyakorlatilag úszik. A prototípust 9 hónap alatt rakták össze, a projekt költségvetése egymillió euró fölött jár.

Motorból többfélét rendelhetünk bele: benzinest 340-től 500 lóerőig, dízelt 218 vagy 304 lóerővel. És a körülbelül 120 ezer eurós ár ellenére rendelés lesz, sőt már van is rá: ahogy kitették a videójukat a Youtube-ra, rögtön megjelentek az érdeklődők Izlandtól Új-Zélandig gyakorlatilag mindenhonnan, és Kaliforniából már meg is rendelték az első húszat. A közel-keleti vevők kedvéért pedig lesz egy polgári változat is, jóval kényelmesebb belsővel – ennek az ára 180 ezer euró körül lesz.

Hogy kipróbálhassuk, Bukarestből elmentünk a Kárpátok legelhagyatottabb vidékére, Lopatari környékére, és hát a csapatás után mi körülbelül annyit tudunk hozzátenni mint nem szakújságírók, hogy hűbazmeg. A Rescue tényleg mindenhol elmegy, teljesen valószínűtlen helyeken, meredek, sáros hegyoldalakon, elárasztott vízmosásokban, ott ahol gyalog se evickélnénk át, nemhogy autóval. És közben feltűnően nem erőlködik. A kisebb tereptárgyakat (fák) pedig egyszerűen elgázolja, körülbelül úgy, ahogy egy lánctalpas tenné. Ja, lánctalpat egyébként szintén lehet rendelni hozzá.

Hogy legyen összehasonlításunk, elkértük az egyik H1-es Hummerjüket, hogy rendezzünk egy kis versenyt, de a verseny szinte azonnal véget ért, a Hummer nagyon hamar elakadt az agyagban, és természetesen a Rescue húzta ki. Mi ültünk a két kocsiban, a művelet pillanatok alatt lezajlott, a Rescue-ban gyakorlatilag érezni se lehetett, mikor rántja ki a másikat a sáros mélyedésből.

A Rescue egyáltalán nem szép, viszont nem láttunk még jobb terepjárót (a tulaj és fia felváltva szidta világ terepjáróit, na, ők szinte az összeset próbálták), és kíváncsian várjuk a polgári változatot, bár azzal nemhogy parkolni nem lehetne Budapesten, de a belvárosba beférni se nagyon.

Aki kíváncsi az epizódra, kedd este 23:00-kor megnézheti a Discovery Channelen az Attraktort.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.