Mennyit ér egy parkolóhely?

Garázsár változások Magyarországon 2012-214

2015.04.24. 06:16

Járt már úgy, hogy akár háromszor is megkerülte a háztömböt, mire parkolóhelyet talált? Késett már el a munkából azért, mert a jeget kapargatta a szélvédőről? Esetleg törték már fel utcán álló autóját? Vagy egyszerűen csak sajnálja a drága vagyontárgyat az esőben, hóban rohasztani? Rengeteg oka lehet annak, hogy valaki miért adja garázsbérletre a fejét. Megnéztük, hogyan változtak a garázsárak az elmúlt években Magyarországon.

Családiházas övezetben jellemzően nincs gond a parkolással, a sok autósnak van saját beállója vagy garázsa, ezért a parkolási probléma elsősorban a sűrűbben lakott belvárosban súlyos. A legtöbb eladó garázst az Otthontérkép szerint a főváros után Szegeden, Debrecenben, Miskolcon, Nyíregyházán majd Siófokon találjuk. Az árak, az országos összesítés szerint félmillió forinttól indulnak, és ötmillió forintig terjednek. Az árak alakulásában a lakásokkal/házakkal ellentétben, nem csak a garázs elhelyezkedése a döntő, hanem a gépjárműsűrűség is.

A gépjárműsűrűség azt mutatja meg, hogy egy adott területen hány autó jut egy négyzetkilométerre. Így nem meglepő, hogy Budapest V. kerülete büszkélkedhet a legmagasabb garázs átlagárral, mert itt a legnehezebb megállni. Itt a lakásárak is nagyon magasak, ráadásul hatezer autó jut egy négyzetkilométerre, ami elég magas érték. Ennek következménye a 6,6 milliós átlagár. Az V. kerületet a II. követi hatalmas ugrással, itt átlagosan 3,38 millióért vehetünk garázst. A második legdrágább környék a VI. kerület, itt 3,36 millió forintért vehetünk garázst az Otthontérkép szerint. A legolcsóbb a XXIII. kerület, ott ugyanez, átlagosan 1,13 millióba kerül. Hiába Pesten van a legdrágább kerület, a két oldal viszonylatban a budai oldal a drágább, itt 2,63 millió átlagosan egy garázs, még a pestin csak 2,031.

Beállókról vagy garázsokról van szó?

A statisztikák nem tesznek különbséget egyedi garázsok és teremgarázs beállók között, így a bemutatott értékek ezeket összevonva mutatják. Természetesen ez is egy komoly meghatározó tényező a garázs árában. Általánosítva azt mondhatjuk, ahogy távolodunk a városközpontoktól, úgy nő a gyakorisága az egyedi garázsok számának.

Megyékre vetítve az átlagárak 2014-ben a következőképpen alakulnak: Budapest (2,2 millió), Csongrád (2,11) és Hajdú-Bihar (1,86) a legdrágábbak. Ezeken a helyeken átlagosan több mint 1,8 millió forintot kérnek egy garázsért. Ezeket követi Borsod-Abaúj-Zemplén és Jász-Nagykun-Szólnok 1,7 és 1,8 millió közötti árakkal majd Békés, Bács-Kiskun és Kaposvár 1,5 és 1,6 millió közötti átlagos értékekkel. Utóbbi, 1,48 milliós átlagával, egyben a legdrágább megye a Dunától nyugatra. A legolcsóbb Nógrád megye, itt átlagosan 0,82 millió forintért juthatunk garázshoz.

Korábban, 2012-ben egyedül Budapest büszkélkedhetett 1.8 millió forint feletti átlagos garázsárral, 2013-ban csatlakozott hozzá Csongrád és Hajdú-Bihar. Három évvel ezelőtt ráadásul több helyen kaptunk egymillió alatt is garázsokat. Nem csak Nógrád és Komárom-Esztergom megyében, mint 2014-ben, hanem Fejér és Veszprém megyében is. Az ország nyugati felében egyedül a Baranya megyei garázsárak változtak meglepően: 2012-ben átlagosan 1,2 millióért kaptunk itt egy garázst, 2013-ban 0,91 millióért, majd 2014-ben 1,04 millióért. A keleti megyékben jellemzően emelkedtek az árak 2012 és 2014 között, bár 2013-ról 2014-re Szabolcs-Szatmár-Bereg, Bács-Kiskun és Nógrád megye átlagos árai is visszaestek csaknem tizenöt százalékkal. Még Budapest árai folyamatosan nőttek az elmúlt években, Pest megyében egyre olcsóbbak lettek a garázsok.

Mit írtunk eddig a garázsokról?

Két éve bemutattok hol, milyen formában, nagyjából mennyiért lehet tárolni az autónkat. A zárt parkolóktól kezdve a teremgarázs beállókon és a sorgarázsokon keresztül az egyedi műhelyig rengeteg lehetőség van, attól függően, hogy kinek mi a szempont. Akkori állításunkat most is fenntartjuk, azt érdemes mérlegelni, hogy mennyit ér meg a zárt kapu, a tető, vagy a saját akna. Ha elolvasná a cikket, kattintson ide.

Összességében azt mondhatjuk, hogy egyre többen akartak garázst venni Magyarországon az elmúlt években, de jellemzően inkább a nagyvárosokban. Ennek megfelelően az árak is egyre feljebb kúsznak, és ez főleg a keleti és déli országrészekre igaz. A nyugati határ mentén szinte változatlan árakat látunk, ha megnézzük a 2012-es és 2014-es statisztikákat.

Akinek nincs 1-3 millió forintja vásárlásra, az ország bármely pontján bérelhet garázst, jellemzően havi 10 és 40 ezer forint közti összegért. A pontos árat itt is a vásárlásnál már bemutatott árbefolyásoló tényezők határozzák meg. Befektetésnek is jó lehet tehát egy beálló vagy garázs, mert bármikor ki lehet adni és ez nem jár annyi kockázattal, mint egy lakásbérbeadás. Aki pedig olcsóbban szeretne saját műhelyt, irány kifelé a városból, mert a telephelyeken mindig lehet találni kiadó műhelyeket, ahol nem csak tárolni, de akár szerelni is tudjuk az autót.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.