150 ezer forint bírság, öt perc alatt

2015.06.25. 06:04

Egyetlen térfigyelő kamerával egy halom pénzt keres a Józsefvárosi önkormányzat, de sem a helyi hivatal, sem a Budapesti Közlekedési Központ nem fog enyhíteni a szabályokon? Amíg ott voltunk, öt perc alatt három autós futott bele az ötvenezres bírságba.

Álldogálunk az egy Baross utcai villanyoszlop tövében Pető Attila KRESZ-oktatóval, és nem értjük. Miért nem látták, amit mi? Miért kanyarodtak jobbra a Baross utcából, a Harminckettesek tere felől a József körútra, amikor az összes tábla szerint csak egyenesen mehettek volna tovább? Ez már megint a megállíthatatlan erő és a ledönthetetlen fal esete? 

A környékbeli oktatók szerint évtizedek óta nem változott a tiltás, de ennek ellenére sokan éppen itt kanyarodnak a körútra. A Józsefvárosi önkormányzat rengeteg ötletet bevetett a probléma kezelésére. A Baross utcában összesen öt helyen jelzik, hogy a közelben hol (például balra, a Kisfaludy utca felé is) tilos kanyarodni és a táblák közt a két hosszú előre nyílat mutató tábla a besorolás rendjére figyelmeztet. Kitettek továbbá egy elkerülő útvonalat jelző táblát a Rigó utcához, amelyen jelzik, hogy aki a körútra tart az Oktogon felé, utoljára itt kanyarodhat jobbra, majd a József utcán jobbra és végül ki a körútra.

Felszereltek három, kötelező haladási irányt jelző táblát is, és a kereszteződés lámpájában szintén van nyíl, de ha ez sem volna elég, az aszfalton is ott a felfestés, bár az kopott. A féltucat jelzés közös tulajdonsága, hogy életszerűtlen helyzetet teremtenek, ezért eredményük a nagy semmi, ami viszont jól jöhet a nyolcadik kerületnek. Tavaly összesen 9053 autóst büntettek meg a térfigyelő kamera felvételei alapján. Ez óránként, átlagosan egy autó az év összes hónapjában, a napszaktól, évszaktól és a forgalom nagyságától függetlenül. 

Mivel a kötelező haladási irány szabályának megszegéséért egy ideje 50 ezer forint közigazgatási bírság jár, és a bírságbevétel az önkormányzatok kasszájába kerül, a kerület tavaly 452 millió 650 ezer forintot kaszált a kanyarbírságokból. Nyugalom, még nem folyt be a teljes összeg, mert mint az a kerületi jegyző, lakossági kérdésre adott, Átlátszó.hu-n olvasható válaszából kiderül, ebből csupán 279 millió 596 ezer forintot sikerült behajtani. Ez is felfoghatatlanul sok pénz, főként ha ilyen összegekből tevődik össze. Aki megkapja a határozatot, annak harminc napon belül fizetnie kell, különben ügyét a rendőrséghez továbbítják, és újabb eljárás indul ellene.

Kicsit érthetetlen, hogy miért tiltják itt a jobbra kanyarodást egyáltalán, hiszen aki tévedésből kihagyja a Rigó utcai lehetőséget, átkeveredik a József körút túloldalára, ahol hosszú percekig tartó kacskaringózás kezdődik a kis utcákon, mire visszakeveredik a körútra, az Oktogon irányába. 

Pető Attila szerint nehéz volna újabb táblákat felszerelni, hiszen a kötelező haladási irány kék alapon fehér "egyenesen" nyila eleve kizárja a kanyarodást. Úgy látszik ezt a táblát, talán a színe miatt inkább csak ajánlásnak tekintik, magyarul tojnak rá az autósok és ha nincs rendőr a közelben, befordulnak. Ha helyette kanyarodást tiltó táblát szerelnének fel, akkor abból rögtön kettő kéne mindenhová, hiszen a jobbra kanyarodás mellett külön meg kéne tiltani a balra kanyarodást is, ami már egy kicsit sok lenne a táblákból.

Az ügyben megkerestem a Józsefvárosi önkormányzatot, ahol azt a választ kaptam, hogy a körúti dupla villamosmegállóból a zebrára lépő gyalogosokat védik a tiltással. Nekik is pont akkor zöld a lámpa, amikor a Baross utca autósainak, és az önkormányzat, illetve a Budapesti Közlekedési Központ szerint balesetveszélyes lenne összeereszteni őket. Szintén a kerület véleménye, hogy nagy torlódást okozna, ha a kanyarodásra várakozó autók miatt nem tudna továbbmenni a troli és a busz.

Az a három autós, akik a szemünk láttára gyűjtötte be az ötvenezres büntetést, nem ütött el senkit és több mint valószínű, hogy bőven van olyan időszak mindennap, amikor felesleges a szigor, de mégis érvényes a szabály. A KRESZ-oktató szerint szinte lehetetlen megszüntetni ezt az autóscsapdát, de a 9 ezer ügyből idén lehetne mondjuk hat-, vagy akár négyezer, ha éjjel, vagy hétvégén, amikor kisebb a forgalom, egyszerűen feloldanák a tiltást egy megfelelő táblával. Azt is kiírhatnák, hogy KAMERA és akkor még kevesebben hinnék azt, hogy nincs kockázat. Kitehetnének még egy alternatív útvonalat jelző táblát is azoknak, akik már majdnem bekanyarodtak, de ha van más ajánlat, azt is elfogadják. 

A BKK saját ötlete, hogy további kötelező haladási irány táblát szerelnek fel a Baross utcai lámpa bal oldalára, a helyi önkormányzat pedig újrafesti a nyilat a hepehupás aszfalton, aztán meglátják. Sajnos nincsenek illúzióink, mert a magyar autósok egy része jobban tart a hússzú bolyongástól a szűk utcák közt, és mivel nem látja a kamerát, inkább kockáztat. Így viszont marad minden a régiben és idén is meglesz a Józsefváros 400 milliója.

Egy olvasónkat is megbüntették itt, ő számolta ki, hogy a kerület 20 milliárdos éves költségvetésének 2,26 százaléka jön csupán a Baross utcai bírságokból. Egy ideig a József körút túloldalán sem lehetett jobbra fordulni a Baross utcára, de ezt a tilalmat megszüntették, mert még kevesebb értelme volt. Ha ott is volt kamera, nagy gesztust tett a kerület az autósok felé a tilalom feloldásával, hiszen további százmilliókról mondtak le ezzel. Ennél jobb hír most nincs, mert a megkeresett hivatalok egyike sem tervezi, hogy teljesen megszüntetik a főváros legjobban jövedelmező autós csapdáját. Azt sem nem árt tudni, hogy a közeli Király utcában is van egy hasonló tiltás.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.