Kilenc gondolat a stoppolásról

2015.08.08. 09:59
Egy júliusi hétvégén Bendegúz barátommal nekiindultunk Magyarország első stopposversenyének. Két nap az országban és a határain túl, negyven fokban, negyvenegy csapat ellen. Jól indult, de a Mátra nehezen engedett. Utolsók lettünk, de mindegy is: csaj-társ nélkül a stoppos félember.

42 csapat, 84 induló jött össze az ország első nemzetközi stoppversenyén, a finn mintára szervezett Hungarohitch-en. Szép szám, legginkább ahhoz képest, hogy két hobbista szervezte, médiaháttér nélkül, önköltségen. A verseny pontra ment. Pont járt a városokért, egyes településekért, autópályapihenőknél elhagyott feladványokért, de pontot ért az is, ha ussie-t csinálasz a sofőrrel, aki felvett. A legzsírosabb koncok a határon túli városok voltak, ezért igyekezett kijutni a határon nagyjából mindenki. 

A gyakorlott stoppos és zsonglőr Bendegúz barátommal indultunk, de egy taktikai hiba után a győzelmi reményeket hamar elengedtük: hülye ötlet volt a hétvégén a Mátrában keresni a rövidebb utat északra. Az eredeti terv ettől függetlenül maradt: neki a Felvidéknek, majd onnan Munkács, le Romániába, és másnap egy gyors Szerbia után vissza Budapestre a nyolc órai célig. Tornaljáig jutottunk. Végül a győztes pontjainak kevesebb mint a felével utolsók lettünk. Ha lesz még ilyen, a zsonglőrködést hagyjuk a fenébe. Két műmellel és egy parókával nagyobb sikerünk lett volna. 

Aki próbált már megpakolva, rohanós versenyen, nyári forróságban, szereplésre nem vágyó sofőrökkel videót gyártani talán elnézi, hogy nem kerek az anyag. Tanulság viszont van bőven. Saját tapasztalatból, a sofőrök és konkurens csapatok beszámolóiból általános gondolatok a stoppolásról alább.

1. Benzinkúton a legkönnyebb

A stoppolás alapvetően passzív elfoglaltság, de vannak aktív módjai is. A benzinkúton kérdezgetős ilyen, és hatásos. Egy alapvetően idegenekkel bizalmatlan ember is könnyebben beenged az autójába, ha a szemébe nézve kérdezed, elvisz-e – kivéve Borsodban. Nem én mondom a kétszáz sikertelen miskolci próbálkozás után, hanem az M3-asra vezető főút egy kutasa: Sokan próbálkoznak, de itt még soha nem láttam sikeres stoppolást. A többi 18 megyében mindenkinek bevált a benzinkút; nálunk három másik kút alapján öt sofőr volt az átlagunk. Szinte tuti módszer.

2. Csaj nélkül végtelen szopás

Az alapprobléma, hogy a sofőrök többsége férfi. Ő ugye vagy beenged más férfit a privát terébe vagy nem, de hogy egy vagy több nőt felvesz, ha tud, szinte biztos. Itt már nagyjából eldőlt, hogy ki indul jobb esélyekkel a fuvarpiacon, de erre még rájön egy hendikep: a női sofőrök. Egy egyedül utazó nő hamarabb megáll a nemtársának. Akkor is, ha azzal van egy srác, a lényeg, hogy álljon az út mellett nő. Nagy általánosságban, persze, de amikor egy két nap alatt harminckét fuvart megjárt női páros a célban elpanaszolta, hogy negyven perc volt a leghosszabb várakozás idő, éreztem, hogy működik a józan logika. Valahol Romániában, a semmi közepén jött össze nekik. A férfi páros csapatoknak az átlagideje volt ennyi. Ja, a végeredmény: az első három helyezett páros hat tagjából egy volt srác.

Az első Hungarohitch győztese egy vegyespáros lett. Amíg ilyen versenyeket rendeznek, esélye nem lesz soha egy fiú-duónak
Az első Hungarohitch győztese egy vegyespáros lett. Amíg ilyen versenyeket rendeznek, esélye nem lesz soha egy fiú-duónak

3. Negyven fölött mindenkinek van stoppos múltja

A katonaság és az autónélküliség. Akinek ebből valamelyikben része volt a hetvenes-nyolcvanas években, mind stoppolt életében. Mint mondják, akkoriban kevesebb volt az út és az autó, de senkinek sem maradt meg, hogy a stoppolással kudarc is járt. „Ha volt hely, felvettek, ez akkor működött magától.

4. Mindenkinek van stoppos múltja, de senki sem vesz fel stopposokat

Mert eltűntek. Mondja tízből kilenc sofőr. Amúgy felvennének, de nem látnak sehol, aztán ha mégis, azok általában lehetetlen helyekre állnak.

A városneves tábla jó ötlet, de az A4-es papír max. a benzinkúton elég: főútra kicsi
A városneves tábla jó ötlet, de az A4-es papír max. a benzinkúton elég: főútra kicsi

5. Kell hozzá agy

Hallottunk versenytársakról, akik autópálya lehajtónál próbáltak fuvart szerezni, de akit ők lestoppoltak volna, az minket vett fel kétszáz méterrel arrébb. Mert nálunk volt hely félreállni. Hiába, az ember ábrázata lehet bárgyúbb Micimackóénál; lehet hosszabb lába és rövidebb picsanadrágja, mint Miley Cyrusnak, nem árt, ha tud a sofőr fejével gondolkodni. Körforgalmak/lámpák után érdemes állni, azok megfogják a tempót, és van idő gondolkozni az autóban. Az sem árt, ha messziről látható vagy, de a legfontosabb egy forgalmas úton, hogy legyen hely megállni.

6. Tábla jó, karton-ujj jó, a zsonglőrködés nem jó

Naív gondolat, hogy néhány magasra dobált, messziről jól látható buzogány vagy labda megfogja az autóst. Az autósok megbámulnak, abban nincs hiba, de ha még kelt is bennük bármi szimpátiát az efféle igyekezet, mire végigmegy az ember agyán, hogy amit látott az út mellett, valójában egy stoppolás volt hozzáadott értékkel, már száz méterekre jár. A legnagyobb öntökönrúgás megpróbálni meglepni a sofőrt. Ha mindenképp felturbóznád az ősi hüvelykujjas technikát, vágj kartonból ujjakat, iránytáblákat, vagy csináld rendesen a meglepést, mint ezek a lányok.

Elsőosztályú stoppos kiegészítő, elsőosztályú adottságok. A képen a harmadik helyezett csapat
Elsőosztályú stoppos kiegészítő, elsőosztályú adottságok. A képen a harmadik helyezett csapat

7. Ismerkedni tökéletes

Ötletem sincs, hogyan kerültem volna egy mátrai cigánybácsi Dankó rádiótól hangos Matizának hátsó ülésére stoppverseny nélkül. Sehogy máshogy nem tudod magad összezárni 2-3 köbméterbe egy idegennel önszántából úgy, mintha felvesz az autójába. A stoppolás bizalomra épül, a helyzet adja az erős társalgáskényszert – tökéletes alapfeltételek az ismerkedéshez. Van barátom, aki későbbi főnökét stoppolta le.

8. Jófejnek lenni kifizetődő

5-10 kilométeres kitérőt lazán bevállal a legtöbb sofőr, ha megkedvel és ezzel célba juttat. A legjobb, hogy az ilyet rábeszélni sem kell, elég, ha felkelted az érdeklődését, jó társaság vagy, és tudja, hogy ezzel megment egy újabb kör stoppolástól.  

9. Nem a perverz sofőr a legrosszabb, ami veled történhet

Két nap folyamatos stoppolás után a felhőmentes júliusi hétvégén mondom: inkább pihentesse érdes tenyerét egy mátrai kéjenc a térdemen, mintsem büdösen kelljen beszállnom bárkihez. Utóbbira sajnos nagyobb az esély. Sok sztorit hallottam a Hungarohitch-en Európát átszelt stoppolásokról, kaukázusi vagy afrikai hátizsákos utakról, de valahogy egy sem szólt agresszív, erőszakos vagy perverz sofőrökről. A bűz ellenben mindig fenyegető veszély egy hátizsákos utazónál, és nincs kellemetlenebb, mint megbüdösödve kihasználni valaki jóindulatát. Ha izzadságfoltokban nincs látszata a szagodnak, a sikeres stoppolások arányát közvetlen nem rontja a bűz. Más kérdés, hogy vérbeli humanista legyen a talpán, aki miután kimossa más sajtszagát az üléshuzatból, valaha felvesz még stoppost.