Ezt tudja a rendőrségi app

2015.08.25. 17:25

Az Országos Rendőr-főkapitányság saját emberei mobiltelefonos alkalmazást fejlesztettek, hogy segítsenek az autósoknak elkerülni a balesetek miatt kialakuló dugókat. Mi szükség van erre a közösségi alapú navigáció korában? Megannyi kérdés és egy gyors teszt a RUTIN-ról.

Tudták, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság házon belül mobilapplikáció-fejlesztőket is foglalkoztat? Ma be is mutatták legújabb fejlesztésüket, amellyel az autósoknak szeretnének segíteni, ráadásul ingyen. De jól hangzik.

A RUTIN, vagyis a Rendőrségi Útinformációs Rendszer nevű, pofonegyszerű androidos alkalmazásba folyamatosan bekerülnek a közlekedési balesetekkel kapcsolatos információk, tehát a bejelentés időpontja, a baleset helyszíne címmel, GPS-koordinátákkal és kilométerszelvénnyel és az is, hogy számítani kell-e torlódásokra, vagy fél-, illetve egész pályás útlezárásra a közelben. Ezek az értesítések ki-be kapcsolhatók, és megadhatjuk a frissítések gyakoriságát is.

Ha a telefonon bekapcsoljuk a mobilnetet, néhány percenként frissülnek az adatok egy szöveges listáján, így bekerülnek az újabb balesetek is, sőt, a program által használt Google terképre feldobja a környék kerülőútvonalait. A lista helyett választhatunk kizárólag térképrészlettel ellátott nézetet is, amelyen elhalványulnak a helyeket jelölő piktogramok, ha levonultak a roncsok.

Amikor ez eszembe jutott, rögtön felmerült a szörnyű gyanú, hogy a rendőrségi szoftverosztályon (hivatalos neve Rendszertervezési és Fejlesztési osztály) gyakorlatilag megvalósították a lebutított WAZE-t, egy évek óta működő közösségi alkalmazást, amelyhez most hirtelen nem tudnék újabb ötletekkel szolgálni. Talán lehetne egy kicsit kevésbé erőforrás-igényes. 

A szárazedzés után próbakirándulásra indultam, telefonomon a Teve utcai szoftverhatalom legújabb termékével. Valamivel dél előtt, a Váci út 119-nél valóban összeütközött két autó, ahogy ezt jelezte is a program a telepítés után.

Egy szürke Suzuki beverte az orrát egy darus autóba, szerencsére nem volt súlyos sérült, így az eset nem okozott fennakadást a közlekedésben. Utólag megnéztem, mit mondott ugyanerről a WAZE. Mit gondolnak, mit láttam? Pontosan ugyanezt. Valaki bepötyögte a felhasználói közül, öt másik megerősítette, így aki még nem töltötte le az ingyenes RUTIN-t, pontosan ugyanúgy lassított a külső-Váci úton, mint aki igen. 

Ki a bánat töltené le ezek után a rendőrségi programot? Aki extra funkciókat remél. Csakhogy a RUTIN, az ügyeletre érkező telefonos baleseti bejelentéseken és a kiérkező rendőröktől származó információkon kívül csupán határrendészeti híreket és dugóinformációkat ad a program, utóbbiakat a Google-alapok miatt. 

A RUTIN nem mondja meg például, hol traffipaxoznak éppen az országban, pedig a Police.hu-n mindig közölnek ilyen, többé-kevésbé valósághű listákat és sajnos azt sem, hogy hol igazoltatnak éppen és hol fognak várhatóan. A WAZE-s autósok viszont szorgosan bejelentik, ha látnak egy kamerát és/vagy autósokat leintő rendőrt, tehát ez kilőve. Ezt a hiányosságot még nagyvonalúan el is néznénk az új programnak, de ekkor újabb rossz gondolatom támadt. 

Csak azokat a közlekedési baleseteket kötelező bejelenteni a rendőrségnek, amelyekben megsérült valaki, pedig a közepes koccanások, vagy sorozatütközések után is pokoli dugók alakulnak ki. Kivétel, ha az ütközésben diplomáciai testület autója is érintett, vagy tömegközlekedési eszköz az egyik résztvevő, de ezekből nyilván kevesebb történik. A sima koccanásokról, a jelenlegi állás szerint csak akkor értesül majd aki a RUTIN-t futtatja, ha mégis megjelennek a helyszínen a kékek, mert pont arra jártak, vagy vitazkoznak az érintették és ezért hívják ki a rendőrséget.

A RUTIN egy kicsi, mindössze 4,8 megabyte-os app. Nem zabálja a memóriát, nem lassítja a telefont, de egyelőre kizárólag androidos telefonokra elérhető. Már több mint százan le is töltötték a Google Play-ről és A fejlesztésről nyilatkozó Pető János rendőr-alezredes szerint pár nap múlva elérhető lesz iOS-re és Windows Phone-ra is.

Vannak érdekes területi beállításai, tehát budapesti autósként nem kell a kecskeméti baleseti értesítéseket olvasgatnunk és egyszer sem fagyott le a teszt során. Ezt el kell ismernem, mint ahogy ígéretes funkció a "Csak aktív elem" nevű, amely alatt azt írják, hogy bekapcsolása esetén a jövőbeli események nem fognak megjelenni. Nem tudom, hogyan értelmezhető ez a közlekedési balesetek világában, de várom a fejleményeket.

Az ORFK-s tájékoztató végén valaki megkérdezte, hogy kérésre átadná-e a rendőrség a gyors baleseti információkat autóssegítő közösségi alkalmazás üzemeltetőinek. A válasz az volt, hogy igen. Ez volt az esemény dramaturgiai csúcspontja.

A RUTIN fejlesztéséhez nem vontak be sem EU-s támogatást, sem más pályázati forrást, mondták végezetül. Megoldották házon belül, a rendőrség saját fejlesztőivel. Jó hír, de tényleg rövidre zárhatták volna a dolgot annyival, hogy áttelefonálnak a WAZE-nek, hogy volna napi néhány tucat friss baleseti információjuk. A programban azt olvasom, hogy ez csak a próbaverzió, várjuk ki a végét. A BKK például együttműködik a Google tulajdonú szolgáltatással, és a MÁV pedig használja a Google térképét, hogy azon tüntesse fel a vonatok pillanatnyi tartózkodási helyét. 

Van egyszerűbb megoldás is. Regisztrálhatna a rendőrség is egy működő közösségi autós szolgáltatásra, és odaönthetnék a tuti lakossági és helyszínelő kollégáktól származó információkat, egyenesen a központból. A felhasználónév lehetne mondjuk police.hu, rögtön lájkolná őket több ezer autós, de akkor az ORFK-n is felmerülne egy fontos kérdés. Minek ehhez külön rendőrségi app?