70 fix traffipaxot már megtaláltunk

2015.10.01. 06:11

Egy hónapja kitaláltuk, hogy ha a rendőrség nem árulja el, pontosan hová telepíti legújabb közlekedési ellenőrzőpontjait, majd megtaláljuk őket a Totalcar olvasóinak segítségével. Rengetegen dolgoztak velünk: autóztak, fotóztak és megírták, hol látták a kamerákat. Pont időben vagyunk, az építkezések most is dübörögnek. Íme az eddigi eredmények.

Még hosszú hetekig építik majd az Országos Rendőr-főkapitányság komplex közúti közlekedési ellenőrzési pontjait (KKEP), amelyekkel a várakozásaink szerint legkésőbb jövő januártól figyelik majd a forgalmat, összesen 132 helyen. A rendőrség egyelőre sem a rendszerélesítés időpontját, sem a kamerák pontos helyét nem közölte, ezért egy hónapja nyomozni kezdtünk.

Egy neve elhallgatását kérő szakértő szerint a telepítés nehézkesen megy, mert a lakott területekre tervezett oszlopokat engedélyeztetni kell a helyi önkormányzatokkal, mindenhol ki kell építeni az áramellátást, és meg kell oldani a valós idejű adatátvitelt is. Ezt mikrohullámú vagy műholdas antennákkal, illetve nagy sebességű vezetékes adatátvitellel oldják meg, ahol lehet.

Elvileg a leginkább balesetveszélyes helyeken találkozhatunk majd a mindkét irányt figyelő, több sávra rálátó, radaros elven működő traffipaxokkal, valójában viszont több olyan gócpont is lehet Magyarországon, ahol nem tudták megoldani a telepítést, ezért alternatív helyszínt kerestek a közelben. A legtöbb kamerát két számjegyű főutakon és kisebb-nagyobb települések központjában helyezték el, de az építkezés még zajlik, és jut belőlük majd az autópályákra is.

Tipikus példa, hogy a 7033 lakosú dél-alföldi Kisteleken is pont a városnévtábla közelébe építették a tartóoszlopot, így a helyi közösségi portál szerint aki nem lassít le ötvenre mielőtt begurul Kistelekre, szinte biztosan számíthat büntetésre, és az is, aki a túloldalon lévő körforgalomnál szabálytalankodik, amelyet szintén látnak majd az új kamerák.

Durva egyszerűsítés volna azt állítani, hogy a magyar közúthálózat automata bírsággyárrá változik. Ez csak akkor jönne össze, ha az autósok soha nem tartanák be a sebességhatárokat, nem kötnék be a biztonsági övüket, illetve többé nem indexelnének a sávváltás előtt. A leggyakoribb közlekedési szabálysértéseken felül a kamerák elvileg alkalmasak lesznek még:

  • Rendszámfelismerésre
  • Forgalomszámlálásra
  • Forgalomtorlódás észlelésére
  • Veszélyes árut szállító járművek (ADR) észlelése
  • Biztonsági öv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
  • A járműről készített felvételek továbbítására
  • Behajtási tilalom megszegésének észlelésére
  • Kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
  • Záróvonal átlépés észlelésére
  • Vasúti átjárón történő áthaladáskor a vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
  • A járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
  • A leállósáv igénybevételére vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére
  • Autóbusz forgalmi sáv használatára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzésére

Mindez egyelőre csak elmélet, hiszen arról sem tudni semmi biztosat, hogy a korábban vásárolt, százhatvan darab hordozható, lézeres sebességmérőt sikerült-e továbbfejleszteni és kiegészíteni az előre ígért funkciókkal a tavaszi tesztidőszak óta, vagy még mindig csak a gyorshajtók ellen használják őket.

A KKEP rendszer kiépítése az utóbbi évtizedek legnagyobb magyar közlekedésbiztonsági fejlesztése még akkor is, ha a rengeteg kamera eléggé belerondít a települések utcaképébe. Ki szeretné, hogy a háza előtt fordított L-alakú oszlopon hat darab kamera figyelje a forgalmat a nap huszonnégy órájában? Nyilván senki. 

Egy hónapja arra kértük az olvasóinkat, hogy segítsenek összegyűjteni azokat a helyeket, ahol már felépültek a jellegzetes tartóállványok. Ha ez sikerülne, mindenki letölthetné az autós navijára vagy az okostelefonjára az adatokat, hogy ne szedjen be véletlenül egy harmincezres csekket.

Három hét alatt több mint háromszáz olvasói levelet kaptam. Volt köztük néhány kedves, de használhatatlan mondatfoszlány is, de az utóbbi időben egyre többen küldtek azonnal használható információkat. A tökéletes traffijelentés gps koordinátákat vagy utca-házszám pontosságú helymeghatározást és legalább egy jó fényképet tartalmaz. Mivel még nem teljes a térkép és tovább halad az építkezés, továbbra is legyenek éberek és írjanak.

Közel kétszáz használható bejelentés érkezett, így a Google-alapú Totalcar Traffipax Térképen (TTT) tegnap délután már hetven olyan pont szerepelt, ahol nagy valószínűséggel egy-egy KKEP figyeli majd az autósokat és nemcsak egy térfigyelő kamerát nézett be a lelkes olvasó. Íme jelenlegi állás:

A Totalcar közösségi munkával létrehozott térképe szabadon nagyítható, akár másik cikkbe vagy blogposztba is beágyazhatják (embed kód segítségével), illetve listát kérhetnek a helyekről. Mindenhol feltüntettem azoknak az olvasóknak a nevét (a vezetéknév rövidítésével), akik elsőként küldték használható információt egy adott pontról. 

A TTT sikere közös, hiszen együtt készítjük. Ha úgy tetszik, én dolgozom önöknek, önök pedig nekem, és a végén közösen örülünk a használható eredménynek. Hajtsunk együtt tovább, ellenőrizzék a fent szereplő adatokat és ha pontatlanságot találnak, küldjenek pontosítást, ha pedig éppen az orruk előtt nő ki a földből a következő galvanizált akasztófa, ne habozzanak levelet írni a zachd@mail.totalcar.hu-ra.