2015.12.17. 06:21 Módosítva: 2015.12.17. 08:07

Akár félévet is várni kell egy új autóra Magyarországon. Ennyire felpörgött volna a piac, vagy a gyártók már nem veszik komolyan a magyar vevőket? Az idei eladások alapján megnéztük, melyek a slágertípusok, és mire számíthat, aki ezek közül rendelne.

Az idén eladott típusok listáját a Carinfo adatai szerint jelenleg a Skoda Octavia vezeti 4393 darabbal. A 2013-ban piacra dobott Octavia jó méretű autó egy családnak, de cégek is szívesen veszik, a rendőrség is vásárolt 26 RS kivitelt a közelmúltban, amikkel az autópályákon szabálytalankodókat veszik majd üldözőbe. Az importőr szerint a márka minden modelljére 3-4 hónapot kell várni. A tavaly januártól szeptemberig eladott új autók népszerűségi listáját is az Octavia vezette, igaz, alacsonyabb 2946 darabos értékkel. A két számot összevetve talán azt mondhatjuk, fellendülőben a magyar piac, és ez indokolja a hosszú várakozási időket. De ne tegyünk ilyen elhamarkodott kijelentéseket, nézzük a többi típust is.

A második helyen a Suzuki Vitara áll 3248 darabos idei eladással. Bár hivatalosan 2014-es modell, forgalmazása csak 2015-ben indult, tehát új belépő a piacra. Elmúltak azok az idők, amikor nulla forinttal elhozhattunk egy új Suzukit, a márka modelljei így is jól szerepelnek az eladási statisztikákban. Az Esztergomban gyártott Vitara ráadásul bitang jól néz ki, főleg az SX-4 S-Cross formáihoz képest. Érthető tehát a sikere.

Tavaly a készletkisöprési akciókkal 948 darab SX-4-et tudott eladni Magyarországon a japán márka, amihez képest ez hatalmas előrelépés. A kétszínű fényezés és a nagyszámú kereslet miatt, melyben a magas exportarány is közrejátszik, a Suzuki többi modelljével ellentétben nem minden fajta Vitara van készleten minden kereskedőnél. Ilyenkor legrosszabb esetben 2-3 hónapot kell várnia a vásárlónak.

A dobogó harmadik fokán az új Opel Astra áll, amiből 2624 darabot adtak el január óta. Az Astára is a Magyarországon legkedveltebb típusok közé tartozik, a K generáció ráadásul óriási fejlődésen ment át az előd J-hez képest, például sokkal könnyebb lett. Valamennyire árnyalja a képet, hogy az Astra K-t év közben mutatták be, így az eladási darabszámban az előd J sorozat példányai is minden bizonnyal bőven szerepelhetnek. Ettől függetlenül is magasabb ez a szám, mint a tavalyi első tíz hónapban eladott Astráké, akkor ugyanis 1897 darab ment el ebből az autóból. Az új Astrára három hónapot kell várni.

Ha a multicégek kedvenc cégautó-típusait megvizsgálnánk, nagy valószínűséggel ott lenne a top típusok között a Ford Focus is. Bár a 2011-ben bemutatott harmadik generációval még nem olyan tömött az utcakép, mint az elődökkel, a kor előrehaladtával minden bizonnyal ebből is egyre több használt példány érkezik majd a nyugati szomszédoktól. Azért persze itthon is vesznek új Focust, idén eddig 2266-ot adtak el, ami négyéves modell létére becsülendő teljesítmény. Igaz, tett is az ügy érdekében a gyártó, tavaly felfrissítette a megjelenést és a motorpalettát. Talán ennek is köszönhető az eladott darabszám emelkedése, hiszen tavaly tíz hónap alatt csak 1790 darabot vettek itthon. A Focusból tart raktárkészletet az importőr, aminek köszönhetően akár azonnal átvehetik a vevők. Ha valakinek speciális igényei vannak, két hónapig tarthat, mire eljut az autó a megrendelőhöz.

A Suzuki Swift is növelni tudta eladásait, a tavalyi 1312 darabról 1859-re hízott az értékesített autók száma. Pedig nincs semmi trükk, még egy ráncfelvarrás sem volt, ez ötéves modell. A vásárlóközönséget viszont ez látszólag nem izgatja, talán mert a konkurensek hasonló méretű és felépítésű modelljei mind érezhetően drágábbak. A Swiftek készletszintjét folyamatosan töltik, így azonnal megvehetőek a kereskedésekben.

Hetes Golfból hasonló mennyiség fogyott, mint tavaly az azonos időszakban, a 2012-ben bemutatott típusból idén eddig 1768 darabot adtak el. A dízelbotrány egyelőre nem látszik az eladásokon, de az utóbbi időkben bemutatott speciális kivitelek sem vonzottak újabb vásárlótömegeket. Az importőr viszont nem bízhatott ennyire a típusban, mert egy új Golf átvételére jelenleg 8-10 hetet kell várni.

A Dacia Duster eladások is hasonlóan alakulnak, mint az előző évben. Idén eddig 1523 talált gazdára, ami most két hely hátracsúszást hozott a listán, és csak a hetedikre elég. A Duster egyébként nemcsak nálunk sikeres, hanem egész Európában, beleértve Nagy-Britanniát. A frissített változatot a Frankfurti Autószalonon mutatták be, de ezek a változtatások aligha hoznak annyit a konyhára, hogy jövőre a Vitara idei darabszámához hasonló mennyiséget adjanak el. A magyar ügyfelek jellemzően azonnal, vagy egy hónapon belül átvehetik a Dustert, egyedi paraméterek esetén átlagosan két hónapot kell várni. A négykerékhajtásúakra akár többet is várhat a megrendelő.

Elérkeztük a Top10-es listánk legnagyobb, egyben egyetlen felső-közép kategóriás szereplőjéhez, a Volkswagen Passathoz. A középvezetők kedvencéből 1497 darabot adtak el, ami bőven ráver a konkurens Ford Mondeo 1100 darabos eladására. Hiába jelent népautót a márkanév, nálunk a Volkswagennek erős presztízsértéke van, már-már prémium számba megy. Az extralistákon is van bőven pipálni való, ezért felszereltségi szinttől és konfigurált extráktól függően jellemzően 18-20 hetet kell várni, mire kezünkbe kapjuk a kulcsokat. Hiába, a főnökök élete sem habostorta.

Rangsorunk kilencedik helyezettje, a Fiat 500-as kissé kilóg a sorból. Nem gondolnánk róla, hogy a magánvásárlók ezt vennék egy olcsóbb és praktikusabb Swift vagy Corsa helyett, céges autóként is nehezebb elképzelni, mint egy Fiestát vagy Cliót. A 2007-ben bemutatott retró miniautót ugyan leporolták egy kicsit, de a változtatásokat inkább csak a szakavatott szemek veszik észre, tehát ez sem lehet az idei 1478 darab eladásának az oka. Magyarázatként inkább erős reexport jelenségre gyanakszunk. Rövid időre regisztrálják hazánkban a kocsikat, majd ki is vonják a forgalomból, és egy másik országban veszi át első tulajdonos, az itteni eladási statisztikába mégis bekerülnek. Ezt a teóriát erősíti az is, hogy hiába adnak el papíron ennyi 500-ast, mégsem látunk belőle legalább egyet minden piros lámpánál. A Fiat minijére egy hónapot kell várni a megrendeléstől.

A január óta eladott autók utolsó toplistás helyezettje az Opel Corsa. A korábbi generáció tavaly futott ki, akkor az első tíz hónapban 1279 darabot adtak el belőle, még most az újból 1350-et tizenegy hónap alatt. Hogy ilyen közel álló eladási értékek mellett három helyet csúszott vissza a listán a Corsa, arra enged következtetni, hogy egyre több új autót adnak el itthon. A Corsa átvételére is három hónapot kell várni.

Az összesített értékek is ezt támasztják alá, tavaly a januártól szeptemberig eltelt idő alatt 50 ezer új autót helyeztek itthon forgalomba, még idén novemberig valamivel több mint 70 ezret. Nem vagyunk azért naivak, tudjuk, hogy ezeknek körülbelül húsz százaléka nem a magyar utakon fut majd, a vásárlások tetemes hányada még így is céges, de a növekedés így is pozitív a magyar piacra nézve. Ez önmagában még nem ad magyarázatot a hosszas várakozási időkre, ezért csak azt tudjuk gondolni, a magyarországi újautó-piac korábbi mélyrepülése miatt nem mernek az importőrök túl sok kocsit raktáron tartani, a sokszor végeláthatatlan személyre szabási lehetőségek miatt nem is biztos, hogy indokolt lenne.