Egyszerűen: a világ legszebb autói
Concorso d’Eleganza Villa d’Este, 2016
Május végén a cernobbiói Villa d’Este és a Villa Erba megtelik elegáns kocsikkal, jól szituált tulajdonosaikkal és újságírókkal. A világ legszebb veterán autói közül láthatott ötvennél is többet aki eljött Európa egyik leggyönyörűbb vidékére ezért. Ha hozzászámoljuk az egyéb kapcsolódó kiállítások anyagát, az új tanulmányterveket és a motorokat, jócskán kétszáz fölé nő a különlegességek száma. A rendezvény története 1929-ig nyúlik vissza, bár ez nem volt mindig így. Ma már simán fut a szekér, mert 1999-ben beszállt a BMW mint főtámogató. Azóta minden évben egyre többen látogatnak ide, ahol a szombati nap a szakmáé, vasárnap viszont bárki beléphet a Villa Erba parkjába néhány euró ellenében. A veterán autók kilenc, a motorkerékpárok hat kategóriában szépségversenyeztek.
A BMW minden évben bemutat itt valamilyen, a cég történetének valamely fontos típusát idéző tanulmányt. Idén a 2002 Hommage volt soron, amely egy eredeti 2002 turbóval együtt vonult be péntek este. Ötvenéves a 2002!
Ha már Hommage, akkor BMW R5. A legendás bokszer modern átirata elképesztően jól néz ki, tökéletesen hozza a nyolcvan évvel ezelőtt bemutatott előd hangulatát a régi gép 24 lóerőt tudott, és akkoriban újdonságszámba menő lábkapcsolású váltója volt
Kevés jobb vagy szebb helyet lehet találni egy Rolls-Royce számára, mint a Villa d’Este parkja. Minden évben valamilyen új különlegesség áll középen, szépen megvilágítva
Aki korán kel, Lamborghinit lel. Mi kicsit későn értünk a teremgarázshoz, ahol a kocsik az éjszakákat töltik, csak ez a gyönyörű, versenyen kívüli Countach maradt. Az első széria a legletisztultabb, legelegánsabb talán
Még sosem láttam közelről Aston Martin V8 Zagatót. Új-Zélandról érkezett a szépségversenyre az 1985-ben készült kocsi, és a megjelenése mellett a hangja miatt is utána fordult mindenki. Ilyen hangorkánt általában csak versenygépektől hallani – 432 lóerős ez a szörnyeteg, amely az egyetlen, eredeti állapotban fennmaradt darab a négy prototípusból
Külön kategóriát kaptak a sztárok autói. A fekete Ferrari 330 GTC-vel Marcello Mastroianni kergette a csajokat, az extravagáns Dual-Ghia Vic Damone tulajdona volt; a Chrysler-Ghia együttműködésből született, mindössze 117 példányban készült kocsi a kategória második helyére gördült be és megnyerte a legjobb belsőtér-dizájn díját. A Jaguar XK 120-at pedig Clark Gable hajtotta
Tülekedés a Comói-tó mellett. Szombat reggel mindenki igyekszik mindent körbefotózni, amíg nincs nagy tömeg. Elöl a Fiat Moretti 850 Sportiva SS. Nagyon jó, hogy a luxuskocsik mellett az aprócska sportgépek is szerepelhetnek – a 903 köbcentis Moretti formáját szokás a Fiat Dino Spiderhez hasonlítani, pedig ezt kilenc hónappal korábban mutatták be 1968-ban
Olasz formák. A Fiat 8V Supersonic fantasztikus, 1954-ben készült, amikor mindent áthatott a jetkorszak légköre. Más kérdés, hogy a 14 legyártott példányból kettőt is megvásárló Lou Fageol vajon miért kért rá ilyen rettenetes lökhárítókat? A Siata 208 S modellből 35 készült, a legtöbbet az Egyesült Államokba adták el.A legtöbbjüket átépítették, V8-as motorral az eredeti Fiat helyére, alaposan feladva a leckét az eredeti állapotra törekvő restaurátoroknak
Bentley S2 Continental Fastback (1960) és Rolls-Royce Silver Cloud I (1958). Előbbi az egyetlen ilyen kocsi, a hajómágnás Onassis részére készítették. A karosszériát a H.J. Mulliner készítette, a motor nyolchengeres, 6230 köbcentis. A Rolls is egyedi darab, a rendkívül nagy csomagtartóval felszerelt kocsi kétüléses, a karosszéria a Freestone & Webb manufaktúra utolsó kreálmánya volt. Az autót Honeymoon Express néven ismerik
A „Háború előtti dekadencia – a fantázia szárnyalása” kategória első helyére futott be az az 1937-ben készült, negyedik szériás Lancia Astura. A Pinin Farina-féle karosszéria 5,38 méter hosszú, azaz mai szemmel is hatalmas, de rendkívül elegáns, ráadásul háromliteres V8 hajtja meglepő erővel
A mezőny legöregebb tagja az 1920-as Delage CO 4 1/2 litre. Salamanca stílusú felépítményt visel, azaz a sofőr felett egyáltalán nincs fedél, az utasok viszont választhatnak a felhúzott, teljes értékű vagy a teljesen lehúzott tető között. A karosszéria Louis Gallé műhelyében készült, a kocsi motorja soros, hathengeres, 4524 cm3-es
A versenypályák hősei is bemutatkozhatnak az elegánsabb kocsik között, idén külön ralis kategória is volt, hat remek géppel. A Lancia Stratos örök ikon, nem véletlenül nyerte el a 16 év alatti közönség díját. Az Alpine A110 pedig megnyerte a legelső rali-világbajnokságot – ez az autó az akkori, 1973-as gyári csapat tagja volt
Érdekes történeti adalék színezi az Alfa Romeo 6C 2500 Sport sztoriját – a karosszériát készítő Touring cég a háborús időkben Turinga néven futott, mert Mussolini nem tűrte hazájában az anglicizmus megnyilvánulásait. 1944-ben három 6C 2500 alváz készült, kettő coupé, egy convertible felépítménnyel, svéd megrendelésre. Ez a kocsi 1946-ban hagyta el Itáliát, csak pár éve tért vissza Svédországból
Igenis számít a méret! A Fiat Moretti 850 Sportiva SS négyhengerese mindössze 903 köbcentis, ehhez képest némelyik résztvevő kocsi 7668 köbcentivel nyomul – még szerencse, hogy a forma ebben az esetben fontosabb. A hatvanas években számtalan kisebb-nagyobb cég működött Olaszországban, amely nagy szériás Fiatok tuningolásával, átalakításával foglalkozott; a Moretti is egy volt közülük, talán ők kínálták a leginkább szemrevaló karosszériákat
Van külön kategória az új prototípusoknak, stílustanulmányoknak is: a Bugatti Vision Gran Turismo sokkal inkább brutális, mint szép. A PlayStation-ön futó Grand Turismo 6 játék számára kifejlesztett virtuális kocsi testet öltött: valahogy így nézne ki, ha a Bugatti LMP1-es versenygépet építene. A szín az 1937-es és 39-es Le Mans-i győzelmek emlékét őrzi
Amikor a kicsi felfalja a nála sokkal nagyobbat…már ha hagyják. Michael May, a svájci mérnök és autóversenyző híres volt műszaki megoldásairól, fejlesztéseiről. Mindenki másnál hamarabb végzett teszteket állítható spoilerekkel. A fura szárnnyal ellátott Porsche 550 RS olyan köridőket ment a Nürburgringi edzésen 1956-ban, hogy a többi versenyző óvott – a rossz kilátásra hivatkoztak, de valószínűleg inkább a sebességkülönbség lehetett a döntő – végül nem indulhatott a kocsi. May később a Ferrari tanácsadójaként vitte sikerre a szárnyakat a Forma-1-ben
Raliautók megint. Ez az a Porsche, amelyik a legelső győzelmet szerezte a 911 sorozatnak. Eredetileg 901 volt a típusjelzés, de a Peugeot tiltakozása miatt el kellett vetni a középen 0-át használó, három számjegyű jelzéseket – ez a példány a 82 darab legyártott 901-es egyike, 1964-ből. Mellette egy 1965-ös BMC Cooper S – nem Mini, nem Austin, nem Morris, hanem a cégcsoport neve, hogy elkerüljék a márkák közötti irigykedést és egyszerűbbé tegyék a homologizációt. A hírhedt 1966-os Monte Carlo ralin ezt a kocsit is kizárták, de két évvel később bizonyított: Timo Makinen megnyerte vele az 1000 Tó ralit
Kissé meglepett, hogy ez a gép, az 1954-es évjáratú Maserati A6GCS nyerte a fődíjat – nem mintha nem ez lenne a kedvenc Pinin Farina karosszériám – hanem mert két éve itt volt egy másik, majdnem ugyanilyen Maserati A6GCS, ráadásul a tervezője, Aldo Brovarone is megjelent, de a legjobb dizájn díján kívül nem nyert mást. Persze gyönyörű és ritka, de akkor is meglepetés
Na, ez nem lepett meg. Mármint a szakmai közönség díja. A harmadik szériás Lancia Astura (1933) fantasztikus, lenyűgöző és elképesztően formás. A Castagna által készített felépítmény eredetileg egy Alfa Romeo 8C-n volt, majd átalakították, hogy passzoljon a nagyon rövid, mindössze 2,88 méteres tengelytávú Asturára, amelyben a hathengeres sorost nyolchengeres V motor váltotta. Hogy miért? Mert így rendelte versenycélokra Vittorio Mussolini
Három csodálatos autó, amely bármilyen más szépségversenyen esélyes lenne, itt azonban csak a futottak még kategóriát erősítette: Vignale-karosszériás, egyedi Ferrari 250 Europa (1953), Lancia Aurelia B52 Convertible (1953, szintén Vignale-felépítmény) és Ferrari 250 GT (1956, Boano-karosszéria)
Olaszországban vagyunk, tehát nem hiányozhatnak a Lamborghinik! Hátul egy Miura, mellette egy igen ritka Countach LP 400 Walter Wolf és az egyedi Athon. Az első kettőt Marcello Gandini tervezte, mint a Bertone stúdió fődizájnere, az Athont pedig utódja, Marc Deschamps. Az excentrikus olajmágnás, Forma-1 csapattulajdonos Wolf igényei szerint épült Countach megnyerte kategóriáját, melyet tán „Mértéktelenségtől vezérelve”-nek fordíthatnánk, az Athon pedig a „Legizgalmasabb dizájn” díját vihette haza Svájcba
Az egyetlen, a Ferrari által hivatalosan elismert nyitott Testarossa, amelyet Gianni Agnelli részére alakított át a Pininfarina cég. A kocsiban gombnyomásra működő kuplung van és az Agnelli kocsijaira egyébként jellemző világoskék csík sem maradhatott el
Az 1952-ben készült Jaguar C-Type jelenlegi tulajdonosa a sokszor átépített kocsihoz vásárolt még egyet, plusz egy replikát és egy versenymotorcsónakot is, hogy a világban szanaszét szóródott eredeti alkatrészeket összegyűjthesse, majd összelegózza belőlük a képen látható szépséget
A jobb oldali kocsi a már említett Alfa Romeo 6C 2500 Sport, mellette Ion Tiriac, az egykori teniszező és menedzser Rolls-Royce Phantom IV típusú gépe áll. Talán ez a valaha készült legexkluzívabb Rolls, a sorozatban csak 17 példány épült 1950-1956 között. Valamennyit soros nyolchengeres motor hajtotta, a vevők uralkodók, királyi családok voltak – öt autó a brit udvarba került. Ez a kocsi az egyetlen, amely Hooper gyártmányú Sedanca de Ville karosszériát visel, egykor Aga Khan tulajdona volt. Kategóriájában második lett, emellett elnyerte a legelegánsabb Rolls-Royce díját
A „Trofeo BMW Group Italia”, azaz a vasárnapi, a Villa Erba parkjában tartott közönségszavazás díját nyerte a Lamborghini Miura P 400 SV. Ez volt az a kocsi, amely a Bertone standon állt az 1971-es Genfi Autószalonon – egyedi darab, mert az előző S széria továbbfejlesztése, de még nem végleges változat, számos részlete eltér a következő SV kiviteltől. Ez az első autó, amelyet a gyár saját, nemrégiben alapított Polo Storico részlegében restauráltak
Lancia Stratos. Egy autómániásnak ennyi elég, hogy meginduljon a nyálelválasztása. A Stratos volt az első olyan autó, amit kifejezetten raliversenyzésre terveztek, de kellett belőle 500 darab utcai kivitel, hogy homologizálhassák – a kocsi többe került, mint a Ferrari Dino 308 GT4, ezért az utolsó darabok sokáig álltak eladatlanul. De a versenyváltozat háromszor egymás után megnyerte a rali-világbajnokságot, ez a kocsi a Villa d’Este-n pedig a fiatalok szívét – a 16 évesnél fiatalabb látogatók díját kapta
A szép autókhoz szép lányok is járnak, minden kocsit két hölgy kísér a zsűri elé. Itt épp a Honeymoon Express nevű egyedi Rolls-Royce Silver Cloud I mellett pózol egyikük
A szakmai közönség kedvence, a Lancia Astura még egyszer. Vasárnap reggel adott a lehetőség a fotósok számára, hogy a Villa Visconti (itt töltötte gyermekkorát Luchino Visconti, a híres filmrendező) elé beállítsák kedvenc kocsijaikat, mielőtt elfoglalnák a helyüket a parkban. Háttérben a Comói tó
Forduljunk 180 fokot, a Villa Visconti előtt a Ford Escort RS 1600 áll, a „Raliautók – a gyorsasági szakaszok hősei” kategória győztese. Ez az a kocsi, amellyel Hannu Mikkola és Gunnar Palm első európaiként megnyerte az ötezer kilométeres Kelet-Afrikai Szafari ralit 1972-ben. Eredeti állapotában maradt fenn
A nagyközönség számára talán a sztárok kocsijai voltak a legérdekesebbek – itt Clint Eastwood egyedi, kivehető tetejű Ferrari 365 GT/4 Berlinetta Boxere, mögötte balra Steve McQueen Ferrari 275 GTB/4-e, a szürke Jaguar XK 120-ast egykor Clark Gable vezette. A 275 gyárilag barna volt, McQueen „Chianti Rosso” vörösre fényeztette, egy későbbi gazdája pedig kabrióvá alakította – a sok tulajdonost látott kocsi két éve nyerte vissza eredeti formáját