Magyar próbarendszám egyenesen Romániából

2016.11.03. 06:24 Módosítva: 2016.11.03. 07:41

A hirdetésben azt írják, az Európai Unió bármely országában szabadon közlekedhet az autójával, aki tőlük bérel magyar próbarendszámot. Már ez sem igaz, sőt, a próbarendszámokat eleve tilos bérbe adni vagy eladni. Felhívtam a céget, aztán az ideiglenes rendszámokkal foglalkozó magyar hivatalt.

perendszamberles
Fotó: Zách Dániel / Totalcar

Néhány jogszabály kreatív értelmezésével egy év alatt akár több mint kétmillió forintot is kereshet, aki magyar próbarendszám bérbeadására alapít céget. Ha csak minden második napra jut jelentkező, napi 6 ezer forinttal számolva még mindig összejön több mint egymillió, miközben a kiváltástól számított egy évig használható táblákért, illetve a kötelező biztosításért körülbelül 270 ezer forintot kell fizetni, és ebben az összegben már a gépjárműadó is szerepel.

Miközben a próbarendszám hivatalosan az autókereskedők, gyártók és fejlesztőcégek életének könnyítésére szolgál, mert bármilyen forgalomban nem lévő járművet egy mozdulattal forgalomba lehet vele helyezni egy próbaút erejéig, valójában rengeteg szabály áthágására alkalmas, amelyek kiszűrésére a mostani rendszer képtelen. A próbarendszámokat nem lehet eladni vagy bérbe adni, mégis rengetegen teszik, onnantól viszont nehezen, vagy sehogyan sem követhető a P-betűből, illetve öt számkarakterből álló, a kiállítás évét is tartalmazó ideiglenes rendszámok útja.

Két és fél  éve a Racing Bazáron sorakozó hirdetések egyikét hívtam fel, ezúttal inkább önálló honlapot üzemeltető cégeket kerestem, hogy lássuk, mennyit fejlődött a piac. Az egyik magyar oldalon megadott számon jelentkező úr gördülékenyen elmesélte, hogy papíron cégük alkalmazottja lehet bárki, aki próbarendszámot bérel. A bérleti díj napi 7 ezer forint, ebben állítólag a munkavállalói közterhek is szerepelnek, további 50 ezer a kaució.

Mivel óriási a kereslet, akkor sem adják olcsóbban a táblákat, ha valaki egy-két hétre vinné őket. Van viszont egyfajta időkorlát, mert a munka törvénykönyve szerint ötnaponta meg kell szakítani az ideiglenes foglalkoztatást, utána újabb szerződés, és az egész megy tovább. Nem egyszerű megbízási szerződésről van szó, valóban be is jelentik a kedves ügyfelet azokra a bizonyos napokra. Így az igazoltató rendőr, vagy navos azt fogja látni a rendszerben, hogy a bérlő a cégnek dolgozik, miközben dehogy.  

Hamisítják, és így is eladható

Két hete találkoztam Frankfurtban egy romániai csapattal, akik hamis magyar próbarendszámmal autóztak. Láttam a magyar táblát, ezért magyarul szóltam hozzájuk, csak néztek értetlenül, utána németül is próbáltam, az is csak alig ment nekik. Mutattam nekik mosolyogva az én rendszámomat, hogy ez igazi, a tiétek meg hamis. Miért, miért? Egymás mellé tettem a kettőt és az övéken más méretű volt a rendszám végén lévő, évjáratot jelző tizenhatos. A karakterek sem voltak teljesen tökéletesek, illetve a festék színe is más volt. Avatott szem ránézésre kiszúrja ezt. Már több német kereskedőnél is láttam magyar kamu P-t, ők is románoktól vették a táblát, hatszáz euróért. Láttam már olyan próbarendszámot is, amelyen a német rendszámok néhol szögletesebb karaktereit használták. A használtautó-piac mostani pezsdülése miatt megjelent egy új kereskedői réteg, amelynek tagjai nem rendelkeznek céggel, kizárólag eldobós cégekre dolgoznak, ezért nem tudnak hivatalos P rendszámot szerezni, ők fordulnak ehhez a megoldáshoz. Egyre többen vannak, és megoldást keresnek az autók mozgatására. Ők mindig a törvényalkotó előtt fognak járni, és mindig lesz új okosság.

A helyzet eszkalálódása rámutat arra, hogy megoldást kellene találni a problémára. Sokan rendelkeznek hobbi autókkal is, akár fizetnének is ha lenne ehhez való rendszám, de a törvényalkotó jellemzően nem képes értelmesen reagálni a fennálló igényekre, csak tiltani és büntetni, mert ahhoz nem kell gondolkodni. Nem kell konzultálni az állampolgárral, hogy mit szeretne az adójából fenntartott hivataltól. A cikk megjelenése után persze ismét lehet számítani a hivatalok pavlovi reflexére, a jogosult felhasználók találomra történő vegzálására, és ha így lesz, nem fogunk meglepődni. (Becsületesnepper)

A nagyváradi autó- és lakókocsi-kereskedő cég román nyelvű oldalán azt írják, a magyar próbarendszám akár egy útra is kibérelhető, ez esetben 40 euró (kb. 12500 forint) a tarifa, míg öt napra az összeg kétszeresét kérik. Ha valaki teherautóra tenné, az alaptarifák kétszeresével számolhat. Szintén a román honlapon olvasom, hogy a magyar P-rendszám Romániában nem használható, amúgy az Európai Unió összes országában igen.

auto4ever
Fotó: Zách Dániel / Totalcar

Ezt a céget is felhívtam, és megtudtam, hogy már csak eladással foglalkoznak, most kifogyott a készlet, de hamarosan újabb szállítmány érkezik. 217 ezer forintot kérnek rendszámtáblákért, illetve a hozzájuk tartozó indítási naplóért. A magyar határtól 20 kilométernyire lévő Auto4evernek itthon is van telephelye, ezért tudnak itteni próbarendszámot igényelni. Az ideiglenes rendszámok kiadásával és használatával kapcsolatos szabályok nem követik a világ változásait, pedig ideje volna, mert akik P-vel csalnak, naprakészek. Ráadásul amikor eddig országos ellenőrzéseket tartott a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, sok olyan céget is lekapcsoltak, amely legálisan használ próbarendszámot, csak az alkalmazottja elírt valamit az indítási naplóban.  

Mivel a jogosult vállalkozások bármilyen gépjárműre felpattinthatják a P-t, amely még vagy már nincs forgalomban, esetleg prototípus, időt és pénzt spórolnak. A kereskedők a vevőnek is átengedhetik a vezetést, feltéve, hogy egy alkalmazott is elkíséri a próbaútra. Mivel nem kell regisztrációs adót és vagyonszerzési illetéket fizetniük, már egy autó esetében is jó lehet ez a megoldás, ha azt egy éven belül továbbadják.

A próbautak fontosabb részleteit, az indulás és az érkezés időpontját, illetve az útvonalat is be kell írni a rendszámhoz tartozó indítási naplóba, amelyben fel kell tüntetni a jármű vázszámát és a vezető nevét is. Ezek alapján elvileg utólag is kideríthető, hogy ki és mihez használta a rendszámot, illetve, hogy az illető jogosult volt-e egyáltalán. Valójában viszont 2016. végén komolytalan egy papíralapú, a hagyományos állami járműnyilvántartással nem összekapcsolt, távolról nem ellenőrizhető nyilvántartás.

A golyóstoll-alapú adatbázis hamisítható, így aki nem fél a lebukástól, akár ki is hagyhat egy-két bejegyzést. Ezzel például átlépheti az egyetlen komoly megszorítást és a maximális harminc alkalomnál többször is felteheti ugyanarra az autóra a táblákat. A próbarendszámokra ritkán adnak ki rendőrségi körözést, hiszen nem szerepelnek a gépjárműnyilvántartásban. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy bármilyen lopott autót el lehet velük tüntetni a VÉDA, vagy bármilyen rendszámazonosításra alkalmas kamerarendszer elől. Hasonlóan nehézkes a be nem fizetett parkolási- és autópályadíjak beszedése is.

A rendszámkiváltás feltételei máshol is sántítanak, hiszen az érintettek akár az összes kormányhivatalban igényelhetnek újabb és újabb P-s táblákat, amíg a cégüktől legalább egyet be nem vonnak valahol az országban. Ha igen, abban az évben már nem kap újabb táblákat a vállalkozás. Ezért alapítanak újabb és újabb cégeket, akik a pérendszámozásból csinálnak pénzt.

Mivel a megyék egymás ideiglenesrendszám-nyilvántartásait sem látják, sőt a cégenként kiváltható darabszámot sem korlátozza a jogszabály, továbbra is kifizetődő csupán a bérbeadásra vagy eladásra céget alapítani. Azok a hirdetők, akik bárkinek eladják a próbarendszámot, legfeljebb megbízási szerződést adnak az ügyfeleiknek. Csakhogy, és erre szintén a magyar bérbeadó cég munkatársa figyelmeztet, a megbízottak már egy sima közúti ellenőrzésen is lebuknak, és az sem biztos, hogy minden próbarendszám mögött érvényes kötelező biztosítás áll.

A Budapesten és Pest megyében igényelt ideiglenes rendszámokért felelős Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) tavaly 1969 próbarendszámot adott ki, míg idén szeptember végéig már 1671-et. A megyeszékhelyeken működő járási hivataloknál még érdekesebbek a számok. A 2015-ben kiadott 2555 próbarendszámmal szemben szeptember végéig már elment 2533 pár, vagyis a kereslet növekszik.

A KEKKH válaszában arra is kitért, hogy bár az ideiglenes rendszámtábláknak eddig semmilyen országos nyilvántartása nem volt, ezt a jövő évtől bevezetik. Ebből két dolog is következik. Egyrészt nem irányadó, hogy a KEKKH hatáskörében tavaly összesen 225 próbarendszámot vontak vissza, mivel a rendszámok bevonásáról minden egyes megyében külön gyűjtik az adatokat, például a rendszámtulajdonos cég székhelye szerint. Ha lesz országos nyilvántartás a megyénkénti számok nyilván összeadódnak majd, ugyanakkor marad a papíralapú indítási napló, ezért nem nagyon kell aggódnia annak, aki a rendszámbizniszből él. 

de inchiriat P. handler de Proba, Garaj nr.2
Fotó: Totalcar

Akinek pedig több autója van, és felváltva mozgatná őket, annak egy olyan autókereskedés segíthet, ahol alkalmazottal együtt adják bérbe a próbarendszámot. Hívhat trélert is, ami az út hosszától függően akár a rendszámbérlés jellemző tarifájának többszörösébe kerülhet. A harmadik megoldás, ha mindig csak azt az autót, vagy autókat tartja forgalomban, amit használ is. Ez már tényleg drága megoldás, ráadásul Magyarországon sokkal több alanyi autógyűjtő van, mint ahányan korlátlan időt és pénzt áldoznak a papírügyekre. Amíg nem találnak ki külön rendszámot a hobbiautósoknak, biztosan virágozni fog az illegális rendszámpiac, ami pontosan azokat károsítja meg, akik tisztán autóznának.