Keveset futott Volvo, 422 ezer kilométerrel

2017.08.30. 14:03

Ön megvenne egy egyhatos, benzinmotoros Volvo S40-et több mint 400 ezer kilométerrel, ha annyiért árusítanák, amennyit hibátlan állapotban, 200 ezer kilométerrel érhetett? Sajnos, a többség gondolkodás nélkül. Íme az előző tulaj szerint elhasznált autó története, amely idén nyáron háromszor cserélt gazdát és közben alaposan megfiatalodott.

Húsz perc, tömény meglepettség - így jellemezném az első, tegnap reggeli telefonbeszélgetésemet. Egy budapesti autókereskedőt hívtam föl, aki nem szeretné elárulni a nevét, de amikor rákérdeztem, azt állította, ő a Crazy Car Kft. tulajdonosa. Ez csak a beszélgetés második felében derült ki, amikor elárultam, hogy a Totalcar újságírója vagyok és érdeklődni szeretnék a Crazy által hirdetett, 2008-as Volvo S40-nel kapcsolatban. Eleinte tettettem a naiv vevőt és elismételtettem vele mindent, amit a monitoron láttam a hirdetésben. 

E szerint az autót az első magyarországi tulajdonostól vásárolták, így igazolható a futásteljesítménye is, amely pontosan 206590 kilométer, állapota hibátlan, stb...

Milyen melengető, pihe-puha élmény egy alig több mint kétszázezret futott kompakt Volvo és eleve mennyire katartikus élmény olyan autót vásárolni, amit újkora óta Magyarországon használtak és szervizeltek. Egy ilyen S40 még emlékszik a márkaszervizek miliőjére, az utastér illata szinte gyárias és ahogy a hirdetés fejlécében olvasom, "digit a klíma". 

11800671 2

Szerencsére nem küldtem el anyámat, hogy vegye meg az autót, mielőtt megérkezett az első levél olvasónktól, több mint hat évig használta ezt a Volvót és évente 60 ezer kilométert tett meg vele, majd júniusban eladta, mert már túl sok volt vele a gond.

Nagyon érdekes történet bonatkozott ki a további levelváltásainkból. Egyrészt kiderült, hogy a hirdetés fontosabb állításainak igazságtartalma csekély, másrészt, így tegnap reggel alkalmam volt szembesíteni a Crazy Car munkatársát néhány aprósággal. 

Ez a Volvo messze nem kifogástalan állapotú, hiszen összesen 422188 kilométer alatt minden autóval történik ez-az, márpedig ezt az S40-est éppen ennyivel adták el. A motor már gyengült és kopogott is néha, az egyik hátsó ajtó sérült, illetve volt egy csúnya horpadás a karosszéria jobb oldalán. Mindez persze javítható és a jelek szerint javítottak is a Volvo megjelenésén, miután az autó olvasónktól a Lud-Vig-2000 Hungary Kft.-hez került. A Crazy Car szerint a forgalmiban kereskedőként bejegyzett következő, tehát összesen harmadik tulajdonos a Proszent Car Kft. amely végül továbbadta a Crazy-nek.

Mivel olvasónk csak azzal szerződéssel tudta igazolni állításait, amellyel június 22-én megvált az autótól, nem állíthatom, hogy a felsorolt cégek bármelyike tekerte volna vissza a kilométerszámlálót. Ezt majd elintézik egymás közt. Az viszont tény, hogy az igencsak megviselt Volvo először alig több mint 600 ezer forintért cserélt gazdát, majd most, alig több mint két hónappal ezután, valós futásteljesítménye felével várja az óvatlan vevőt. 1,1 millió forinttal többet kérnek érte, mint amennyit pár hete ért. Ez zavar a legjobban.

A Crazy Car kereskedés munkatársa, aki állítólag egyben a tulajdonos is, eléggé meglepődött, amikor végül elmondtam, ki vagyok és, hogy mit tudok az autóról. Miközben ezt a cikket írom, néhány percenként ráfrissítek a hirdetésre, a Használautó.hu-n, hátha törölte már, esetleg megtette amit telefonon ígért és feltűntette a hirdetés megfelelő rovatában, hogy az S40 kilométerszámlálója tekert. 

Fél tizenkettőkor tettük le a telefont, most fél egy lesz, de a Volvo még mindig kifogástalan állapotú, keveset futott, még mindig 206 ezer kilométer szerepel a hirdetésében, sehol az ígért figyelmeztetés. Mindegy, menjünk tovább.

A Lud-Vig-2000 Hungary Kft. vagyis a cég, amelynek olvasónk eladta az autót, februárban alakult, de a balsors úgy hozta, hogy július 20-án kényszertörlési eljárást indítottak vele szemben és végrehajtás alatt áll, adószámát pedig törölték a Céginfo.hu nyilvános adatbázisa szerint. 

Mit kezd a Használtautó.hu a panaszokkal?

Megkerestem a hirdetési oldal üzemeltetőjét. Nyilatkozatukat változtatás nélkül olvashatják: 

Használtauto.hu üzemeltetője konkrét ügyre vonatkozó felvilágosítást nem tud adni, mert erre nincs megfelelő felhatalmazása, és személyes adatokat illetve üzleti és magántitkot nem jogosult és nem kíván átadni.

Általánosságban el tudjuk mondani, hogy a felhasználók számára hirdetési felületet biztosítunk, a hirdetések tartalmáért a hirdetők felelnek. Ezzel együtt fontosnak tartjuk, hogy a Használtautótól az évek során megszokott minőséget nyújtsuk a felhasználóink számára, emiatt a hirdetésekre érkező minden bejelentést egyedileg megvizsgálunk, és minden olyan esetben eljárunk, amelyben a bejelentő valószínűsíti, hogy egy megjelent hirdetés jogellenes vagy bárki jogait vagy jogos érdekét sérti. A bejelentéseket igyekszünk rövid idő alatt megvizsgálni, de a vizsgálat elhúzódását okozhatja például az, ha a bejelentő nem bocsát a Használtautó.hu rendelkezésére megfelelő információkat vagy iratokat annak alátámasztására, hogy bejelentése megalapozott. Ilyen esetekben a Használtautó.hu természetesen nem rendelkezik egyből az adott hirdetés eltávolításáról, mivel az a hirdető jogos érdekeit sértené és visszaélésre adna lehetőséget a hirdetővel szemben. Amennyiben azonban alátámasztást nyer, hogy egy hirdetés jogsértő, a Használtautó.hu haladéktalanul intézkedik és eltávolítja az érintett hirdetést. A hirdetések mennyiségéhez viszonyítva nem érkezik hozzánk számottevő hasonló megkeresés, idén júliusban a megjelent hirdetéseknek mindössze 0,01%-ára érkezett ezzel kapcsolatos bejelentés.

Olvasónk több mint egy hete jelezte a hirdetési oldal adminisztrátorainak, hogy a képeken szereplő rendszám és más ismeretetőjegyek alapján felismerte egykori autóját, melyet finoman szólva nem valós információkkal hirdet a mit sem sejtő kereskedő. 

A Hahu adminisztrátorai viszonylag gyorsan reagáltak, de nem tudtak segíteni, mert olvasónk először nem küldte el nekik a hirdetés azonosítószámát. Ezt később pótolta, majd ismét válaszoltak a hirdetési oldaltól és ígérték, hogy utánanéznek az ügynek. A nálam lévő levelezés dátumai szerint mindez hat napja történt, a hirdetés tartalma azóta semmit sem változott. Kifejezetten örülök, hogy időközben senki nem vásárolta meg a Volvót.

Ezt az esetet azért írtam meg, mert makacsul hiszem, hogy a lámpafény árt annak a sötétségnek, amelyben az autópiaci csalások tenyésznek. A második generációs Volvo S40 gazdája éppen a legutóbbi, szintén volvós óratekerési ügy után gondolta úgy, hogy rákeres a fiatal S40-ek hirdetéseire. Így szúrta ki, hogy egykori, olcsón eladott autója tolatott egy nagyot. Szerette volna, ha sokan megtudják, ez az autó nem az, aminek látszik.

Tippjeim az ügyben érintett, de tisztán dolgozó kereskedőknek 

– Vegyék elő a náluk lévő autók adásvételi szerződését, hogy kiderüljön kinél ugrott a felére az S40 kilométerszámlálója.

– Ha ez megvan, könnyedén visszacsinálhatják egymás közt az üzletet, hiszen aki feleannyi kilométerrel adta el a Volvót, mint amennyivel vette, hibás teljesítést követett el. A törvényben megszabott szavatossági idő nem telt le, így könnyű dolguk lesz. A hamis tényt tartalmazó szerződéseket fel lehet bontani, a megkárosított vevő (kereskedő) kérheti az eredeti állapot helyreállítását, vagyis autó vissza, pénz vissza. Ha mégis pereskedni támad kedvük, a bíróság nagy eséllyel az ártatlan vevőnek ad majd igazat és az óratekerő eladót kötelezi az autó visszavásárlására, ahogy ezt más esetekben már láttuk. 

Tippjeim minden használtautó-vásárlónak

– Még a kifogástalan állapotú, első magyarországi tulajdonostól származó autó előéletét is ellenőrizni kell. E nélkül senkitől ne vegyenek használt autót! Ha kiválasztott példányt eddig márkaszervizbe hordták, az eladó jóváhagyásával ott is lehet érdeklődni, de ebben az esetben is regisztráltassák magukat a Magyarország.hu Ügyfélkapuján, mert ezután használhatják például az Autoszkóp nevű állami adatlekérdező alkalmazást. Én is mindig ebbe az alkalmazásba pötyögöm be a gyanús, vagy bizonyítottan csalós autók rendszámát, majd elektronikusan átutalok 625 forint illetéket és kivárom azt a néhány percet, amíg a rendszer kidobja az autó 2012. utáni óraállásait. A rendszerben lehet tévedés, de aki nem ellenőriz, a sötétben tapogatózik. 

Tippjeim mindenki másnak, aki eladta sokat futott autóját

– Szálljanak be az óratekerés elleni harcba, nézzék meg a netes autóhirdetéseket, hátha belefutnak egykori autójukba! Ha a hirdetésben minden információ hiteles, az jó érzés, ha mégsem, jöhet az elektronikus lekérdezés a fenti módszer szerint és persze felhívhatják az eladót, hátha ugyanúgy meglepik őt, mint tegnap én a Crazy Car Kft munkatársát. Ha megírják nekünk hasonló tapasztalataikat, a közjót szolgálják, tulajdonképpen tesznek valamit azért, hogy szép lassan visszapofozzuk a csalókat a sarokba. 

A cikkben szereplő Volvo hirdetést tegnap, délután 5 óra körül törölték a hirdetések közül.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.