Hogyan lehet piros szélű rendszámod?

2018.02.14. 14:16

Legutóbb a német magánszemélyektől való autóvásárlásról írtam, most a megvásárolt autó lábon történő hazaszállításáról legális módon szeretnék gyakorlati információkat megosztani, saját tapasztalataim alapján. Ennek az import autók eredetiségvizsgájának bevezetésével nagyobb jelentősége lesz szerintem, mivel az autót így minimum kétszer mozgatni kell, mielőtt magyar regisztrációt kap. Akinek ez nem mindennapi tevékenysége, egyszerűbb lesz az élete.

Két dolgot az elején érdemes tisztázni. Egyrészt, a magyar próbarendszám használata még az amúgy használatra jogosult esetén (pl. autókereskedő cég alkalmazottja, tulajdonos stb.) sem legális út, mivel nemzeti rendszámról van szó, azaz külföldön, külön államközi megállapodás nélkül érvénytelen.

Ez érvényes a német kereskedői rendszámra, amely csak Németország területén használható jogszerűen (felmerült, hogy kiváltom, emiatt utána is jártam). Nyilván látni magyar P rendszámos autókat a német, osztrák autópályákon, de az, hogy pár embernek szerencséje van, nem jelenti automatikusan a legalitást.

Másik: a német sárga rendszám, németül a Kurzzeitkennzeichen. Ez arra szolgál, hogy az országon belül lehessen mozgatni a megvásárolt járművet (németeknél más a rendszámokra vonatkozó szabályozás), és csak 5 napig érvényes. Sok kereskedő rábeszéli a tájékozatlan külföldi vevőt, s mivel van nemzetközi zöldkártya, sokan azt hihetik, hogy teljes biztonságban autózhatnak Európában. Ezt elvileg lejárt műszakis autó is megkaphatja, ha az útja a szervizbe/vizsgaállomásra szól. Ezt a kiskaput használják ki a kereskedők.

Egyszer vettünk egy pár éves Audi A4-est egy stuttgarti kereskedőtől, szombati napon, és az egyetlen megoldásnak, hogy elhozhassuk, maradt a sárga rendszám. Persze ha a vevő Salzburgban él, kevésbé rizikós a dolog, de egyáltalán nem legális. Szerencsére nem lett semmi gond. A helyi rendszámosunknál még magyarul is kiírták, hogy nem érvényes, elvehetik stb. Ennek a rendszámnak a kiváltása eleve hazugsággal kezdődik, ha nem Németországban használjuk. Költsége ennek is kb. 120 euró, viszont csak 5 napra szól.

A második lehetőség a Zoll, azaz kiviteli rendszám (Ausfuhrkennzeichen), vagy ahogy sokan hívják, a piros szélű rendszám, amit a lejárat napjáig jogosan használhatunk a zöldkártya-egyezmény országaiban.

Amikor azt olvassuk a kereskedők hirdetéseiben, hogy az exportpapírok elintézésében segítenek, erre gondolnak. Azzal érdemes tisztában lenni, hogy itt szinte semmit nem kap ingyen az ember szolgáltatótól, azaz érdemes a költséget előre fixen megbeszélni, mivel van, aki 50-100 eurót is felszámol a tájékozatlan vevőnek.

Hogy működik a kiváltás, mikre kell figyelni?

Első fontos szabály, hogy az autónak rendelkeznie kell érvényes műszaki vizsgával, minimum a rendszám lejártának időtartamáig. Ezt, függetlenül a hirdetés tartalmától, érdemes egyeztetni az eladóval, sőt, javasolt fotót kérni a forgalmi mindkét oldaláról, mert így a legkisebb a tévedés lehetősége. Előfordulhat, hogy a kereskedő, eladó levizsgáztatta az autót, de ezt nem jegyezték be a forgalmiba, ekkor a TÜV-bizonylat is megfelel az új műszaki dátumával.

Én szinte kizárólag a 30 napos rendszámot vásárolom, de létezik 9 és 15 napos is. A biztosítás időtartamával nem arányos az árazás. A rendszám szabadáras, azaz lehetnek jelentős eltérések. Miesbachban, ahol a Rulettkerék-Audi A6 rendszáma is készült, 75 euró a 9 napos, 90 euró a 15 napos és 120 euró a 30 napos plakett. Ez nem olcsó, vettem már máshol 90 euróért 30 naposat. Ezek az árak kizárólag a biztosításra vonatkoznak.

Érdemes az utazás előtt tisztázni, melyik okmányiroda van a közelben, és ott kérik-e az autót bemutatásra. A honlapon megtalálhatóak nyitva tartási idők, telefonszámok. A kereskedők ezeket kívülről tudják, de a magánszemélyekben inkább ne bízzunk, és nézzünk utána magunk az infóknak. Ilyenkor az okmányiroda ügyintézője személyesen ellenőrzi az autó alvázszámát. Miesbachban például erre nincs szükség, de legtöbb helyen előírják.

Életszerű helyzet, hogy az autót az eladó már kijelentette, azaz nem vehet részt a forgalomban. Ilyen esetben jobb előre tudni, hogy megoldható-e a rendszám kiváltása, ha az autó papírjaival megyünk oda, a törzskönyvet pedig a bemutatásig visszatartják. Ez nekem már sikerült, de tudtommal nem kötelesek ezt megtenni, a helyi okmányiroda vezetőjének szabályozásától függ. Sajnos sok kelet-európai vevő eljátszotta a bizalmat, ennek következménye a fenti szabályozás. A kereskedők ilyenkor a saját kereskedői rendszámukkal segítenek, ott ez kevésbé probléma.

Szerencsés esetben az autónak még van érvényes forgalmija, ilyenkor a privát eladó segítségére szorulunk.

Ha van műszaki, az okmányiroda is tisztázva, mik a következő lépések?

1: A biztosítás (Zollversicherung) megvásárlása egy Schilderdienst-irodában, konténerben, az okmányiroda közelében. Ehhez az autó forgalmija kell és a személyes okmányok. Meg kell adni, milyen időtartamra szeretnénk, ezt kifizettetik előre a rendszámköltséggel együtt, ami 30-40 euró – szintén szabadáras. Készüljünk készpénzzel is, mert vannak helyek, ahol csak az EC-kártyát fogadják el. Ne lepődjünk meg, ha a sima magyar bankkártyára azt mondják, hitelkártya – nem érdemes vitázni, én hat éve elengedtem ezt, a Visa és a Mastercard nekik credit card.

2: Miután a biztosítás a kezünkben van, irány az okmányiroda, Zulassungsstelle a szép neve. Elmondjuk, mit szeretnénk, ha csak pár szóval szeretném leírni, amit megértenek mindenhol: Export nach Ungarn. Ebből rögtön tudják, mi a dolguk.

Itt kérik a személyit, a lakcímet, az autó forgalmiját, törzskönyvét, néha az utolsó TÜV-igazolást, a biztosítást, amit előtte vettünk. Az adó miatt egy számlaszámot (IBAN-kódot) is kérnek, amiről az egyhavi adót levonják, ez 5-40 euró között van a motor Euro-besorolásától függően. (A neten van kalkulátor.) Miesbachban például elfogadják a magyar IBAN-számot. Ezzel is érdemes készülni, és ha nem a számlatulajdonos nevére lesz az autó, egy meghatalmazásra is szükség lesz.

Ha minden rendben, kapunk egy plasztikkártyát, amivel az automatánál körülbelül 39 eurót kell kifizetnünk. Ez az okmányiroda teljes(!) költsége, illetékkel, mindennel – no comment. Ugyanennyit kell fizetni amúgy az itteni  forgalomba helyezésnél is.

3: Ezután kell a rendszámoshoz menni, aki a bizonylaton szereplő azonosítót elkészíti. Itt ez a tevékenység vállalkozások kezében van. Szó szerint meleg a rendszám, amikor frissen elkészül, csináltam egy rövid videót róla.

4: Vissza az okmányirodába, nem kell sorba állni, a kisebb helyeken mehetünk az ügyintézőhöz. Kapunk érvényesítő címkét, megkapjuk a nevünkre szóló forgalmit és rendszámot. A rendszám szélén lévő dátum jelzi a lejárat napját, felülről lefelé nap, hónap, év. Ha mindez megvolt, indulhatunk is haza az új szerzeménnyel.