2018.02.28. 06:39 Módosítva: 2018-02-28 07:31:02

Egyszerre kínos, izgalmas és fájdalmas délutáni kalandba keveredtem, amikor kimentem az Autocentrum AAA Auto fóti autókereskedésébe, hogy ellenőrizzem, igazat írt-e egy olvasónk. László majdnem megvásárolt egy 2006-os Ford Focust a cégnél, de szerencsére működtek az ösztönei.

Egy szép, sötétszürke délután elautóztam a fóti Autocentrum AAA Auto kereskedésébe, hogy személyesen nézzek meg egy kék Ford Focust, amelyre egy olvasónk hívta fel a figyelmem. Nehéz nem megnyitni egy levelet, ha a tárgy úgy szól: AAA Auto átverés előtt.

Az illető, akit a Totalcar tanúvédelmi programja keretében Lászlóként fogunk említeni, a múlt heti óratekerős cikk nyomán jelentkezett. Valódi használtautó-vásárló, van pénze, elég rutinos is, ezért egy fillért sem adott a 2006-os Focusért, amelynek fotóit és leírását az AAA honlapján találta, és amely a Használtautó.hu-n is szerepel.  

Az autót könnyű azonosítani. 1 millió 350 ezer forintot kérnek érte, és ebből az évjáratból, ebben a színben, ezzel a száz lóerős motorral csak ez az egy példány állt a telepen. A honlapon öt érvvel válaszolnak arra a kérdésre, hogy: Miért vásároljon használt autót az AAA Autónál? Az egyik az, hogy minden autó 107 paraméterét ellenőrzik. A kék Focus hirdetéseiben az összes ilyenkor fontos bullshitet leírták, mint: rozsdamentes és törésmentes előélet, garázsban tartott, nagy teljesítményű motor, újszerű állapot és így tovább. A kedvencem: "keveset futott kilométer számmal".

aaa honlap
Fotó: Zách Dániel / AAA Autó

A műszerfalról készített fotó szerint ebben 184 489 kilométer van. Hogy ez sok-e vagy kevés, most hagyjuk, mert fontosabb, hogy amikor László ott állt a telepen a hirdetésben szereplőkhöz megszólalásig hasonlító Focus mellett, nem hagyta, hogy megvezessék a béna nyelvezettel összehordott állítások, inkább bepötyögte az Autoszkóp alkalmazásba a rendszámot (KFV-XXX) és várt néhány percet.

Az hirdetésekből ugyan eltüntetik az autók rendszámát, de a telepen mindről leolvashatók, és persze a szélvédőmatricák is ellenőrizhetők. Így derült ki, hogy a középkék Focusban 2018. február 13-án 323163 kilométer volt. Egy nappal korábban is ennyit rögzítettek az állami rendszerben, 14-én pedig pontosan 324 ezret. László 19-én járt Fóton, és akkor már az alacsonyabb futásteljesítmény szerepelt a műszerfalon. Rejtély, miként jött össze előzőleg a három adatrögzítés ilyen rövid időn belül, miközben erre két alkalommal, a műszaki vizsgán és az átíráskor kerül sor. 

László sarkon fordult és eljött, mert nem akart tekert órás autót venni. Mint levelében írja, a letaglózó élmény után felhívta az AAA központi számát és elmondta az ügyintézőnek, hogy a 2006-os Focusban több mint másfélszer annyi kilométer van, mint amennyit a műszerfal mutat, így a hirdetések sem stimmelnek.

Mit mond az AAA?

„Az AAA Auto minden általa megvásárolt gépkocsit alaposan átvizsgál annak érdekében, hogy a lehetőségekhez képest a legteljesebb mértékben ellenőrzött gépkocsikat tudjon értékesíteni ügyfeleinek. Az AAA Auto soha nem változtatja meg a kilométeróra állását, és azokban az országokban, ahol működik, a hatóságok minden olyan lépését támogatja, amelyekkel ezt a típusú visszaélést igyekeznek visszaszorítani. A szervizkönyv nélkül értékesített régebbi autók esetében azonban gyakran nehezen ellenőrizhető, hogy a futott kilométerek száma megfelel-e a valóságnak. Ilyen esetekben erre mindig felhívjuk vásárlóink figyelmét.”

Az AAA Auto menedzsmentje

Szerette volna elérni, hogy írják át a hirdetéseket, melyekben szinte biztosan ugyanez az autó szerepel és/vagy állíttassák be egy szakszervizben a valódi kilométerszámot a műszerfalon. Lerázták. Bónuszlehetőség: a Hahun bekattinthatnák az autó adatlapján, hogy tekert kilométeróra. Az ügyintéző e helyett, némi hümmögés után állítólag azt mondta a telefonban, hogy a Focusnak nincs meg a szervizkönyve, így az előélete nem ellenőrizhető, de biztosan nem az AAA manipulálta az óraállást. Görgessenek vissza a cég honlapján kiemelt érvekhez! Ha jól értem, erre az autóra az öt érvből négy nem vonatkozik. Na jó, lehet, hogy csak három, mert biztosan úgy is össze lehet szedni a 107 ellenőrzött paramétert, hogy abban ne szerepeljen semmi, ami fontos.

Egy korábbi cikk után egy másik olvasónk búvárkodott egy kicsit az AAA Általános szerződési feltételei közt. Szép munkát végeztek a jogászok, minden felvásárolt és továbbadott autóval kapcsolatos későbbi javítás és egyéb reklamációkból adódó költségeket, illetve az elmaradt hasznot is a korábbi tulajdonosra háríthatják. Szeretnék gratulálni a működési modellhez, amelyben Magyarország és Közép-Európa egyik legnagyobb használt autós cége semmiről sem tehet, és semminek nincs semmilyen következménye. Mármint semmilyen, amiből az AAA rosszul jöhet ki.

Amikor azon a szürke délutánon beléptem a cég telepére, arra is kíváncsi voltam, ki kószál ott ilyenkor a következő autóját keresve. Szinte mindenféle ember. Éppen miattuk írok ilyen sok cikket a magyar használtautó-piac mocskos közegéről. Családok, egy nő két kisgyerekkel, egy idős házaspár és néhány középkorú férfi. Bár alaposan a fülemre húztam fekete, kötött inkognitósapkámat, számoltam a lebukás esélyével. 

Amikor valaki az AAA-nál egy kiválasztott autó mellett állva várja az eladót, akár percek is eltelhetnek, míg rájön, hogy ilyen hozzáállással soha nem fog beülni és nem lesz esélye, hogy kipipálja a honlap ötödik állítását: Hosszú próbautak, tesztvezetés. Egy alkalmazott futtában engem is felvilágosított, hogy be kell menni a nagy, üvegfalú épületbe, onnan küldenek majd valakit, aki kinyitja és beindítja nekem a kék Focust. Miután a pult mögött ücsörgő hölggyel tisztáztuk, hogy addig nem foglalkoznak velem, amíg nem adom meg a nevem és a telefonszámom (!). Végül bemutatkoztam és lediktáltam a szerkesztőségi számomat. A mobilnak talán jobban örültek volna, bár azóta egyszer sem csörögtek ide a jobbnál-jobb ajánlataikkal.

A regisztráció után várnom kellett néhány percet, ezért inkább visszamentem a középkék Fordhoz. Hamarosan nem is egy, hanem két AAA-dzsekis illető lépett hozzám. Kinyitották és beindították az autót, elmonták, hogy nem tudnak róla semmit, de később utánanéznek a benti számítógépen. 

Az AAA-nál parkoló használt autók szélvédője mögött nem csak a fentebb látható vicces matrice, de a lényeges információkat összegző adattábla is látható. A Ford tábláján szintén szerepelt a 184 ezer kilométeres futásteljesítmény, de azt a műszerfalon is ellenőriztem. Legalább ez a kettő stimmelt. Az én fotóm az, amelyen működik a műszerfal háttérvilágítása, a hirdetésből letöltött fotón pedig nem, de ezt leszámítva teljesen egyeznek. Ez tényleg ugyanaz az autó.

Pár perc nézegetés után illedelmesen megköszöntem, hogy időt fordítottak rám és kértem, hogy ellenőrizzük a Focust az AAA adatbázisában. 107 paraméter, biztos rengeteg dolgot elmondanak majd nekem.

Miközben elhaladtuk a kereskedés hatalmas ablakain emberméretű betűkkel olvasható "A futásteljesítmény ellenőrzése" felirat alatt, az volt az érzésem, hogy ezek ketten pontosan tudják, hogy baj van a Focussal. Ellenkező esetben mire ez a nagy felirat? Hogy így van-e vagy sem, soha nem fogjuk megtudni, de tartok tőle, hogy a céget egyáltalán nem érdekli az eladásra kínált autók története. 

Azért gondolom ezt, mert amikor ismét a recepciós pultnál álltunk, és már legalább öten vizslatták a tekintetemet, az eladó felnézett a monitor mögül majd azt mondta, sajnos ennek a Focusnak nem garantálható a futásteljesítménye, mert nincs meg a szervizkönyve. Ekkor már pontosan tudták, hogy kivel beszélgetnek, hiszen amikor a közös sétán megkérdeztem hány autót ad el naponta az AAA, az értékesítési vezető névtáblát viselő ember frappánsan azt felelte, hogy "attól függ, milyen cikkeket írnak rólunk"

A pultnál összeverődött társaságnak javasoltam, hogy használják bátran a Belügyminisztérium rendszerét és kérdezzék le a felvásárolt autók futásteljesítményét, bár nem gondolnám, hogy az AAA ne ismerné a szolgáltatást vagy, hogy nincs pénz, illetve idő az ellenőrzésre. Kicsit feszült hangulatban búcsúztam, de kimondhatatlanul örülök, hogy soha nem fogok használt autót vásárolni az AAA-nál. Hogy megértsék miért, összegzem a tapasztalataimat. 

  • A cégről eddig megjelent cikkeimből kiderült, hogy az eladásra kínált autókhoz olykor olyan állapotlap (jegyzőkönv a próbaútról és a jármű átadásáról) tartozik, amelyen kapásból beikszelik a futásteljesítmény nem garantálható - rovatot. Aki gyanút fog, annak igyekeznek elaltatni az éberségét azzal, hogy minez csupán formaság (lásd. az alfás eset a második cikkemben), ahogy formaság a sok-sok tételből álló, nehezen értelmezhető állapotlap is, melyen épp csak azt nem írják le, hogy az olvasni nem szerető balekokra épül a biznisz. 
  • Aki nem írja alá az őt minden reklamációs jogáról lemondató papírt és anyázva távozik, azt később még mindig csesztethetik telefonon, hiszen volt olyan hülye, és önként lediktálta a számát, miután közölték vele, hogy ez a szabály. 

A cikk írásakor mindkét helyen változatlan tartalommal és fotókkal szerepel a középkék Focus hirdetése. Gyanítom, miután eljöttem, senki nem kezdte idegesen nyomkodni az Autoszkópot, hogy ellenőrizze, valóban tekert kilométerórás autót árulnak-e vagy sem. Én pedig nem nyomtattam ki nekik az erről szóló elektronikus igazolást.  

Két eset lehetséges. Az egyik, hogy az AAA pontosan tudja, hogy a kék Fordban sokkal több kilométer van, mint amennyivel árulják, és esetleg maga tekerte vissza a valós 324 ezerről a még piacképesnek ítélt 184 ezerre. A másik lehetőség, hogy a céget átverte a kék Focus előző gazdája, aki óratekerés után adta el az autót az AAA-nak. Reméljük, csak az utóbbiról van szó. Sajnálnám, ha kiderülne, hogy egy ilyen közismert autókereskedést is be lehet csapni.

Bár az autó teljes rendszáma nem szerepel a cikkben, arra kérem az előző tulajdonost, hogy ha ráismert a 2006-os Focusra, netán maga számíttatta be az AAA-nál, jelentkezzen és küldje el nekem az adásvételi szerződés nála lévő példányát, esetleg az igazolást, melyet az okmányirodában kapott, amikor bejelentette, hogy eladta az autót.