2018.02.28. 06:39 Módosítva: 2018.02.28. 07:31

Egyszerre kínos, izgalmas és fájdalmas délutáni kalandba keveredtem, amikor kimentem az Autocentrum AAA Auto fóti autókereskedésébe, hogy ellenőrizzem, igazat írt-e egy olvasónk. László majdnem megvásárolt egy 2006-os Ford Focust a cégnél, de szerencsére működtek az ösztönei.

Egy szép, sötétszürke délután elautóztam a fóti Autocentrum AAA Auto kereskedésébe, hogy személyesen nézzek meg egy kék Ford Focust, amelyre egy olvasónk hívta fel a figyelmem. Nehéz nem megnyitni egy levelet, ha a tárgy úgy szól: AAA Auto átverés előtt.

Az illető, akit a Totalcar tanúvédelmi programja keretében Lászlóként fogunk említeni, a múlt heti óratekerős cikk nyomán jelentkezett. Valódi használtautó-vásárló, van pénze, elég rutinos is, ezért egy fillért sem adott a 2006-os Focusért, amelynek fotóit és leírását az AAA honlapján találta, és amely a Használtautó.hu-n is szerepel.  

Az autót könnyű azonosítani. 1 millió 350 ezer forintot kérnek érte, és ebből az évjáratból, ebben a színben, ezzel a száz lóerős motorral csak ez az egy példány állt a telepen. A honlapon öt érvvel válaszolnak arra a kérdésre, hogy: Miért vásároljon használt autót az AAA Autónál? Az egyik az, hogy minden autó 107 paraméterét ellenőrzik. A kék Focus hirdetéseiben az összes ilyenkor fontos bullshitet leírták, mint: rozsdamentes és törésmentes előélet, garázsban tartott, nagy teljesítményű motor, újszerű állapot és így tovább. A kedvencem: "keveset futott kilométer számmal".

aaa honlap
Fotó: Zách Dániel / AAA Autó

A műszerfalról készített fotó szerint ebben 184 489 kilométer van. Hogy ez sok-e vagy kevés, most hagyjuk, mert fontosabb, hogy amikor László ott állt a telepen a hirdetésben szereplőkhöz megszólalásig hasonlító Focus mellett, nem hagyta, hogy megvezessék a béna nyelvezettel összehordott állítások, inkább bepötyögte az Autoszkóp alkalmazásba a rendszámot (KFV-XXX) és várt néhány percet.

Az hirdetésekből ugyan eltüntetik az autók rendszámát, de a telepen mindről leolvashatók, és persze a szélvédőmatricák is ellenőrizhetők. Így derült ki, hogy a középkék Focusban 2018. február 13-án 323163 kilométer volt. Egy nappal korábban is ennyit rögzítettek az állami rendszerben, 14-én pedig pontosan 324 ezret. László 19-én járt Fóton, és akkor már az alacsonyabb futásteljesítmény szerepelt a műszerfalon. Rejtély, miként jött össze előzőleg a három adatrögzítés ilyen rövid időn belül, miközben erre két alkalommal, a műszaki vizsgán és az átíráskor kerül sor. 

László sarkon fordult és eljött, mert nem akart tekert órás autót venni. Mint levelében írja, a letaglózó élmény után felhívta az AAA központi számát és elmondta az ügyintézőnek, hogy a 2006-os Focusban több mint másfélszer annyi kilométer van, mint amennyit a műszerfal mutat, így a hirdetések sem stimmelnek.

Mit mond az AAA?

„Az AAA Auto minden általa megvásárolt gépkocsit alaposan átvizsgál annak érdekében, hogy a lehetőségekhez képest a legteljesebb mértékben ellenőrzött gépkocsikat tudjon értékesíteni ügyfeleinek. Az AAA Auto soha nem változtatja meg a kilométeróra állását, és azokban az országokban, ahol működik, a hatóságok minden olyan lépését támogatja, amelyekkel ezt a típusú visszaélést igyekeznek visszaszorítani. A szervizkönyv nélkül értékesített régebbi autók esetében azonban gyakran nehezen ellenőrizhető, hogy a futott kilométerek száma megfelel-e a valóságnak. Ilyen esetekben erre mindig felhívjuk vásárlóink figyelmét.”

Az AAA Auto menedzsmentje

Szerette volna elérni, hogy írják át a hirdetéseket, melyekben szinte biztosan ugyanez az autó szerepel és/vagy állíttassák be egy szakszervizben a valódi kilométerszámot a műszerfalon. Lerázták. Bónuszlehetőség: a Hahun bekattinthatnák az autó adatlapján, hogy tekert kilométeróra. Az ügyintéző e helyett, némi hümmögés után állítólag azt mondta a telefonban, hogy a Focusnak nincs meg a szervizkönyve, így az előélete nem ellenőrizhető, de biztosan nem az AAA manipulálta az óraállást. Görgessenek vissza a cég honlapján kiemelt érvekhez! Ha jól értem, erre az autóra az öt érvből négy nem vonatkozik. Na jó, lehet, hogy csak három, mert biztosan úgy is össze lehet szedni a 107 ellenőrzött paramétert, hogy abban ne szerepeljen semmi, ami fontos.

Egy korábbi cikk után egy másik olvasónk búvárkodott egy kicsit az AAA Általános szerződési feltételei közt. Szép munkát végeztek a jogászok, minden felvásárolt és továbbadott autóval kapcsolatos későbbi javítás és egyéb reklamációkból adódó költségeket, illetve az elmaradt hasznot is a korábbi tulajdonosra háríthatják. Szeretnék gratulálni a működési modellhez, amelyben Magyarország és Közép-Európa egyik legnagyobb használt autós cége semmiről sem tehet, és semminek nincs semmilyen következménye. Mármint semmilyen, amiből az AAA rosszul jöhet ki.

Amikor azon a szürke délutánon beléptem a cég telepére, arra is kíváncsi voltam, ki kószál ott ilyenkor a következő autóját keresve. Szinte mindenféle ember. Éppen miattuk írok ilyen sok cikket a magyar használtautó-piac mocskos közegéről. Családok, egy nő két kisgyerekkel, egy idős házaspár és néhány középkorú férfi. Bár alaposan a fülemre húztam fekete, kötött inkognitósapkámat, számoltam a lebukás esélyével. 

Amikor valaki az AAA-nál egy kiválasztott autó mellett állva várja az eladót, akár percek is eltelhetnek, míg rájön, hogy ilyen hozzáállással soha nem fog beülni és nem lesz esélye, hogy kipipálja a honlap ötödik állítását: Hosszú próbautak, tesztvezetés. Egy alkalmazott futtában engem is felvilágosított, hogy be kell menni a nagy, üvegfalú épületbe, onnan küldenek majd valakit, aki kinyitja és beindítja nekem a kék Focust. Miután a pult mögött ücsörgő hölggyel tisztáztuk, hogy addig nem foglalkoznak velem, amíg nem adom meg a nevem és a telefonszámom (!). Végül bemutatkoztam és lediktáltam a szerkesztőségi számomat. A mobilnak talán jobban örültek volna, bár azóta egyszer sem csörögtek ide a jobbnál-jobb ajánlataikkal.

A regisztráció után várnom kellett néhány percet, ezért inkább visszamentem a középkék Fordhoz. Hamarosan nem is egy, hanem két AAA-dzsekis illető lépett hozzám. Kinyitották és beindították az autót, elmonták, hogy nem tudnak róla semmit, de később utánanéznek a benti számítógépen. 

Az AAA-nál parkoló használt autók szélvédője mögött nem csak a fentebb látható vicces matrice, de a lényeges információkat összegző adattábla is látható. A Ford tábláján szintén szerepelt a 184 ezer kilométeres futásteljesítmény, de azt a műszerfalon is ellenőriztem. Legalább ez a kettő stimmelt. Az én fotóm az, amelyen működik a műszerfal háttérvilágítása, a hirdetésből letöltött fotón pedig nem, de ezt leszámítva teljesen egyeznek. Ez tényleg ugyanaz az autó.

Pár perc nézegetés után illedelmesen megköszöntem, hogy időt fordítottak rám és kértem, hogy ellenőrizzük a Focust az AAA adatbázisában. 107 paraméter, biztos rengeteg dolgot elmondanak majd nekem.

Miközben elhaladtuk a kereskedés hatalmas ablakain emberméretű betűkkel olvasható "A futásteljesítmény ellenőrzése" felirat alatt, az volt az érzésem, hogy ezek ketten pontosan tudják, hogy baj van a Focussal. Ellenkező esetben mire ez a nagy felirat? Hogy így van-e vagy sem, soha nem fogjuk megtudni, de tartok tőle, hogy a céget egyáltalán nem érdekli az eladásra kínált autók története. 

Azért gondolom ezt, mert amikor ismét a recepciós pultnál álltunk, és már legalább öten vizslatták a tekintetemet, az eladó felnézett a monitor mögül majd azt mondta, sajnos ennek a Focusnak nem garantálható a futásteljesítménye, mert nincs meg a szervizkönyve. Ekkor már pontosan tudták, hogy kivel beszélgetnek, hiszen amikor a közös sétán megkérdeztem hány autót ad el naponta az AAA, az értékesítési vezető névtáblát viselő ember frappánsan azt felelte, hogy "attól függ, milyen cikkeket írnak rólunk"

A pultnál összeverődött társaságnak javasoltam, hogy használják bátran a Belügyminisztérium rendszerét és kérdezzék le a felvásárolt autók futásteljesítményét, bár nem gondolnám, hogy az AAA ne ismerné a szolgáltatást vagy, hogy nincs pénz, illetve idő az ellenőrzésre. Kicsit feszült hangulatban búcsúztam, de kimondhatatlanul örülök, hogy soha nem fogok használt autót vásárolni az AAA-nál. Hogy megértsék miért, összegzem a tapasztalataimat. 

  • A cégről eddig megjelent cikkeimből kiderült, hogy az eladásra kínált autókhoz olykor olyan állapotlap (jegyzőkönv a próbaútról és a jármű átadásáról) tartozik, amelyen kapásból beikszelik a futásteljesítmény nem garantálható - rovatot. Aki gyanút fog, annak igyekeznek elaltatni az éberségét azzal, hogy minez csupán formaság (lásd. az alfás eset a második cikkemben), ahogy formaság a sok-sok tételből álló, nehezen értelmezhető állapotlap is, melyen épp csak azt nem írják le, hogy az olvasni nem szerető balekokra épül a biznisz. 
  • Aki nem írja alá az őt minden reklamációs jogáról lemondató papírt és anyázva távozik, azt később még mindig csesztethetik telefonon, hiszen volt olyan hülye, és önként lediktálta a számát, miután közölték vele, hogy ez a szabály. 

A cikk írásakor mindkét helyen változatlan tartalommal és fotókkal szerepel a középkék Focus hirdetése. Gyanítom, miután eljöttem, senki nem kezdte idegesen nyomkodni az Autoszkópot, hogy ellenőrizze, valóban tekert kilométerórás autót árulnak-e vagy sem. Én pedig nem nyomtattam ki nekik az erről szóló elektronikus igazolást.  

Két eset lehetséges. Az egyik, hogy az AAA pontosan tudja, hogy a kék Fordban sokkal több kilométer van, mint amennyivel árulják, és esetleg maga tekerte vissza a valós 324 ezerről a még piacképesnek ítélt 184 ezerre. A másik lehetőség, hogy a céget átverte a kék Focus előző gazdája, aki óratekerés után adta el az autót az AAA-nak. Reméljük, csak az utóbbiról van szó. Sajnálnám, ha kiderülne, hogy egy ilyen közismert autókereskedést is be lehet csapni.

Bár az autó teljes rendszáma nem szerepel a cikkben, arra kérem az előző tulajdonost, hogy ha ráismert a 2006-os Focusra, netán maga számíttatta be az AAA-nál, jelentkezzen és küldje el nekem az adásvételi szerződés nála lévő példányát, esetleg az igazolást, melyet az okmányirodában kapott, amikor bejelentette, hogy eladta az autót. 

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.