Három poroltó kevés volt, az S-Max leégett

2018.11.08. 06:31

A Ford magyar központja mindent elárult az ezer és ezerhatszáz köbcentis Ecoboost motorok lehetséges túlmelegedési problémáinak okairól, a visszahívásokról, a javításokról, illetve arról, mit tehetnek az autósok, akik nem is tudtak az ügyről, mielőtt lángra kapott a Fordjuk. Eközben több olvasótól is levelet kaptam, a képeket mindenféle kiégett Fordokról, de főként egy egygazdás Mondeóról, amely néhány hete égett porrá az M0-áson.

Hétfőn hosszú cikkben foglalkoztunk az egyes Ford Ecoboost motorral szerelt autók lehetséges hűtési problémáiból adódó súlyos motorkárokkal és tűzesetekkel. A cikket azzal zártam, hogy bár Nagy-Britanniában több ezer autó gazdája találkozott a hibákkal, a Ford ott lassan reagált is az ügyre, nálunk viszont teljes a csend - kevés ilyen autót adtak el újként, és már szinte mindegyiken elvégezték a javítást. Tévedtünk.

Az utóbbi napokban nem csak én kaptam olvasói leveleket motorhibás Ecoboost-Fordok gazdáitól, de a magyar importőrnél is égnek a telefonvonalak. Sokan nem tudják, hogy az ügy kizárólag a 2011. október 5. és 2013. október 12. közt gyártott ezer köbcentis, illetve a 2010. június és 2014. december közt gyártott 1,6 literes Ecoboost motorral szerelt Fordokat érinti. Tehát sem a dízelek, sem a szívó benzinmotoros, sem az ezen a két időszakon kívül gyártott ezres és egyhatos Ecoboostok nem hajlamosak a hengerfej-törésre, a túlmelegedésre és nem is gyulladnak ki ilyen könnyen. A magyar importőr egyetlen autótüzes esetről kapott bejelentést, és bár az abban érintett autót korábban vissza akarták hívni, a javítást nem végezték el rajta időben, így kigyulladt.

A kisebb, háromhengeres Ecoboost hibájáról és a visszahívásról szóló értesítést Magyarországon már 2015. novemberéig kiküldték, a négyhengeres, 1,6 literes verzió sokadik körös visszahívása most is zajlik, és idén januárban kezdték el.

A Ford tanműhelyében megmutatták nekem, hogy mi és hogyan okozhat súlyos végkimenetelű hibákat ezeken az ilyen motorokkal szerelt autókon Fiestától S-Maxig. Az 1,6 literes változat esete érdekesebb és egyben tragikusabb. A hűtőrendszer műanyag tágulási tartálya idő előtt elöregedhet és megrepedhet, majd szivárogni kezd. A hűtőfolyadék szintje fokozatosan csökken és ha az autót így használják tovább, a hengerfej hátsó részén, a kipufogóleömlők fölött néhány centis repedés keletkezik. Innen nemcsak a maradék hűtőfolyadék, de motorolaj is a forró leömlőkre szivárog, sőt, a két középső henger találkozásánál lévő öntvényrészen meg is állhat a kenőanyag. 

A tüzek általában ezen a területen keletkeznek, és sajnos mire az autóval félreállnak, néha már minden éghető anyag lángol a motortérben. A visszahívott Fordokon nem csak a tágulási tartályt cserélték ki, de egy hűtőfolyadék fogyását figyelő érzékelőt is beépítettek. Ilyesmi eredetileg sem az ezres, sem az egyhatos motoron nem volt.

Az ezres, háromhengeres Ecoboostok esete banálisabb. Ott a tágulási tartály visszavezető csövének repedésén át fogy a hűtőfolyadék és ha a tulaj mindig utántöltőget és/vagy nem foglalkozik azzal, hogy a műszerfal vízhőfok-jelzője néha felszalad, idővel megfőzi a motort, reped a hengerfej és besül a háromhengeres Ecoboost. 

Olvasónk, László 2012. szeptemberében vásárolta meg új Ford Mondeo 1.6 Ecoboost cégautóját, melyet elmondása szerint mindvégig ugyanabba a vidéki márkaszervizébe hordott karbantartása. Először tavaly júliusban észlelte, hogy fogy a hűtőfolyadék, a vízhőfok is felszaladt és az autó egyszer le is állt. László pótolta a folyadékot, majd folytatta útját.

Ekkor 137 ezer kilométer volt a Mondeóban és mivel 140 ezer kilométernél szervizbe kellett vinni, ott jelezte a problémát. A szervizben megállapították, hogy a hűtő repedt, a sérült alkatrészt kicserélték, László fizetett és távozott. 

Továbbra is fogyott a hűtőfolyadék, majd néhány hete, október 22-én a késő délutáni órákban megtörtént minden autós rémálma: a Ford motortere kigyulladt, majd a fél autó kiégett az M0-ás autóúton. László nem egészen érti, hogy miért történt mindez, ezért ismét a szervizhez fordult, ahol még nem hallottak hasonlóról, és azt javasolták neki, hogy írjon a szerviz@ford.com központi e-mail címre. Megfogadta a tanácsot és most várja, hogy elbírálják az ügyét. Az importőr az ügy részleteit tőlem is megkapta és ígérték, hogy kivizsgálják a történteket.

Egy másik levélben egy kétszeres Ecoboost-károsult számol be kalandjairól. Ő egy 2011 augusztusában, Magyarországon újként vásárolt S-Max egyterű lángjairól és romjairól szóló képsorozatot mellékelt. Leírta, hogy miután a szintén egyhatos Ecoboost-motorral szerelt egyterű idén augusztusban kigyulladt, majd leégett az M3-as autópálya egyik parkolójában, hamarosan a család másik autója, egy 2014 decemberi Focus 1.0 Ecoboost is komoly zsebmetszést hajtott végre. 

Azért különíteném el ezeket az eseteket az előzőtől, mert a Focus és a néhai S-Max gazdája nem márkaszervizbe hordta autót, noha a Focus elvileg még most is garanciális. Hibája nem egészen úgy jelentkezett, ahogy várnánk, hanem egyszerűen megszűnt az utastér fűtése és ezért került a jól bevált független szerelőhöz, aki korábban az S-Max karbantartásait is végezte.

Az illető először egy ártatlan szivárgásnyomot talált, majd az alaposabb vizsgálat kiderítette, hogy a Focus motorjának hengerfejen hajszálrepedések keletkeztek, ezért gépműhelyben felújították, így 700 ezer forintból vált ismét használhatóvá az autó. A S-Max megsemmisülésének széljegyzetében kívánkozik az is, hogy a szerelő ott a tágulási tartályhoz csatlakozó cső szivárgását észlelte még nyáron, ám abban állapodtak meg olvasónkkal, hogy a folyadékszint állandó követésével tovább autózhat, amíg megérkezik a gyári cserealkatrészt a Fordtól. Azt hiszem, ez rossz tanács volt. 

Az Ecoboost-ügy tanulságai 

1. Ha egy autóból bármiért fogyni kezd a hűtőfolyadék, biztosan tömítetlen valahol a hűtőrendszer és a problémát nem oldja meg, ha rátöltünk a fagyállóra.

2. Bizonyos Fordok, a visszahívásban érintett, de még nem javított Ecoboost-motorral szerelt példányok legalábbis biztosan nem jelzik, ha túl alacsony a hűtőfolyadék szintje a rendszerben. 

3. A Ford itthon elsősorban azokat értesíti mindenkori visszahívási akcióiról, akik Magyarországon vásárolták újként az autójukat, illetve azokat a második tulajdonosokat, akiket az itteni első vevő hajlandó értesíteni, esetleg más forrásból ismerik az adatait. Az importőr tehát nem a Belügyminisztérium által kezelt állami járműnyilvántartás közbeiktatásával kommunikál, pedig ez ebben az esetben indokolt volna.

4. Akinek a cikk elején behatárolt időszakban gyártott ezres vagy egyhatos, Ecoboost-motoros Fordját kintről hozták használtként, jobban teszi, ha a felhívja a közeli Ford-márkaszervizt és ellenőrizteti a gyári adatbázisban, hogy az autót kijavították-e már. Erre egyébként lehetőség van a FordEtis nevű elektronikus rendszerben is, melyet itt érhetnek el

Az importőrnél azt is elmondták, hogy akinek már kiégett az autója, jelentkezhet bármely márkakereskedésben, mert ezeket az ügyeket kiemelten vizsgálják és bizonyos esetekben, például ha a visszahívásos javítás után ment tönkre vagy gyulladt ki az autó, megtérítik a tulajdonos kárát.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.