Gyalog az autópályán: séta a halálba

2019.01.03. 14:08 Módosítva: 2019-01-03 15:14:10

Két héten belül három embert gázoltak halálra egy autóút, illetve egy autópálya mellett. Egyikük a sávok közt sétált, a második áldozat egy karambol után szállt ki az autójából, a harmadik közvetlenül a sávok mellett gyalogolt. Ideje ismét leírnunk, hogy az életével játszik, aki a gyorsforgalmi utak mentén sétál.

December 26-án, hajnali öt órakor az M0-ás autóút 27. kilométerénél egy férfi sétált az M5-ös autópálya lehajtója felől az M6-os irányába. Hogy pontosan mit keresett ott, talán senki sem tudja. Elgázolták, és esélye sem volt, hogy túlélje. Szintén itt, az M0-áson gázoltak halálra egy nőt, amikor egy Üllő közelében történt karambolt követően kiszállt az összetört autójából. Nem vette észre egy sötétben érkező másik autó, ő is azonnal meghalt.

A harmadik tragédia 2019. második napján, az M3-as autópálya kivezető szakaszán történt. Egy fiatal nő azután sétált ki az autópályára, hogy a közeli benzinkúton összevesztek barátjával, majd bezárta őt az autóba és elvitte a kulcsot.

Összetört autó december 31-én este az M0-ás autóúton, Üllő külterületén, ahol két autó összeütközött. Az egyik jármű sofőrje kiszállt, őt elütötte egy érkező autó. A nő a helyszínen meghalt
Összetört autó december 31-én este az M0-ás autóúton, Üllő külterületén, ahol két autó összeütközött. Az egyik jármű sofőrje kiszállt, őt elütötte egy érkező autó. A nő a helyszínen meghalt

Ezen a szakaszon, a fóti lehajtó miatt nincs műszaki (vagy, ahogy sokan nevezik leálló-) sáv, csak egy keskeny útpadka és a szalagkorlát. A hajnali egy óra körül történt baleset helyszínére érkező mentők nem tudták újraéleszteni az áldozatot, mert ahogy Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta, az élettel összeegyeztethetetlen sérüléseket szenvedett. A balesetet egy húszéves gyömrői autós okozta, aki segítségnyújtás nélkül hajtott el a helyszínről. Később, a forgalomfigyelő kamerák felvételei és az autó letört visszapillantó tükrének maradványai alapján azonosították az autót a rendőrök, majd másnap őrizetbe vették a gázolót.

Mivel az utóbbi években nem csak erről a három esetről hallhattunk, joggal érezhetjük úgy, hogy sokak számára nem világos: aki egy autópálya vagy autóút műszaki sávján, vagy akár az úttest mellett tartózkodik, közvetlen életveszélyben van, és perceken belül szinte biztosan el fogják ütni. Erre még nagyobb esély van éjszaka, vagy rossz látási viszonyok közt. El is mondom,  miért. 

Egy átlagos személyautó száraz aszfalton körülbelül 140 méter alatt képes 130 km/óráról állóra fékezni és nagyjából 90 méter a várható féktáv akkor is, ha lassítás előtt csupán százzal megy. Ha ugyanez az autó nedves aszfalton lassít százharmincról, a féktáv azonnal tovább tíz méterekkel nyúlik meg. Mindez ideális körülmények közt és személyautók esetén értendő, illetve akkor, ha a vezető mentális állapota rendben van és erősen nyomja a pedált. Apró adalék, hogy autópályatempónál még a reakcióidő alatt is megtesz 40 métert az autó, mielőtt a vezető a fékre lép.

Az intenzív lassításnál jobb megoldás lehet az úton kószáló gyalogos életének megmentésére, ha az autós kikerüli. Mindkét manőverrel kapcsolatban valószínű, hogy ha ezek sötétben vagy rossz látási viszonyok mellett válnak szükségessé, minden annyira váratlanul történik, hogy az autósok zöme képtelen időben és helyesen cselekedni. 

Hiába tűnnek a záróvonallal elválasztott keskeny műszaki sávok üres, békés senki földjének, bizonyos szempontból veszélyesebbek, mint azok, amelyeken a forgalom zajlik. Többnyire a műszaki sáv felé rántja a kormányt éjjel, az álmából felriadó teherautósofőr, ide repülnek a felrobbanó gumiabroncsok darabjai, olykor leállósávon előznek jobbról a bunkók, és szintén ide, az út jobb szélére manőverez bárki más is, aki későn észleli, hogy hirtelen megállt előtte a kocsisor. 

Nem csak a forgalmi sávon, de a műszaki sávon is tilos gyalogolni, és ezt sok helyen táblák jelzik. Akinek lerobban az autója, és ezért szállna ki egy ilyen helyen, csak akkor érezheti magát egy kicsit nagyobb biztonságban, ha felvesz egy fényvisszaverő mellényt, majd kiszállás után rögtön átlépi a szalagkorlátot, és onnan hív segítséget. A szabályok szerint menekülés előtt persze ki kell tennie az autó mögé az elakadásjelző háromszöget, de ilyenkor minden másodperc kockázatos, ezért erről mindenkit lebeszélnék. Esetleg megoldás lehet, ha az autó vezetője néhány száz méterre elsétál a járműtől a korláton kívül, majd onnan beemeli a veszélyzónába a háromszöget. Szerencsés esetben ott a vészvillogó, ha nem tört rommá az autó.

A mellényt éjszaka egyébként kötelező felvenni, ha lakott területen kívül autópályán vagy autóúton ki kell szállnunk az autóból. A mellény nélkül sötétben, egy kivilágítatlan úton bármilyen jármű vezetője biztosan féktávon belül veszi észre a sötétben mozgó emberalakot, és a többség erre képtelen megfelelően reagálni. 

A leállósávon csak a közútkezelő munkatársai, a rendőrök, mentők, tűzoltók, illetve a lerobbant járműveket szállító trélerek mehetnek folyamatosan. Ilyenkor persze ők is veszélyben vannak, ahogy az a lerobbant, majd megjavított autó is, amely felvenné a forgalom ritmusát, mielőtt visszasorol a szélső sávra. Emlékezzünk, hogy 2017 februárjában, az M5-ös autópálya műszaki sávjában egy román kamion halálra gázolt egy huszonhárom éves rendőrnőt, aki éppen egy Toyota sofőrjét igazoltatta.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2000. óta tizenhét munkatársát vesztette el egy-egy munkaterületen történő balesetben és csupán az elmúlt két évben több tucatnyian sérültek meg a figyelmetlen autósok miatt. Az összes eset a nagy, állami közúthálózaton történt. Legutóbb 2018. tavaszán, egy terelésnél dolgozó útkarbantartót ütöttek el az M0-áson, Dunakeszi közelében, előtte pedig alig fél évvel az M0-ás szigetszentmiklósi szakaszán történt hasonló tragikus baleset.

Sem a rikító színű munkaruha, sem az autós láthatósági mellény nem jelent teljesen biztonságot ott, ahol naponta autók és teherautók tízezrei közlekednek a városi tempó két- két és félszeresével. Mindig lesz köztük egy-egy, amely a műszaki sávra téved és bárkin átgázol, aki az útjába kerül. Ezúttal két héten belül hárman haltak meg és bár borzasztó leírni, de a háromból két tragédia elkerülhető lett volna.

Borítókép: baleseti helyszínelés 2018. december 26-án az M0-s autóút 27-es kilométerénél az M5-östől az M6-os autópálya felé vezető szakaszon, ahol szabálytalanul közlekedő gyalogost gázolt egy személyautó. Az elütött férfi a helyszínen életét vesztette és a jármű vezetője is súlyosan megsérült. Fotó: Mihádák Zoltán / MTI.