Miért gyulladt ki az Opel és az Audi Mezőörsnél?

2019.03.14. 17:24

Hét ember vesztette életét abban a közlekedési balesetben, melyben egy Audi és egy Opel ütközött össze március 10-én, a 81-es úton. Nem csak a mentők, de az arra járó többi autós, a baleset szemtanúi sem tudtak közel férkőzni a roncsokhoz, mert mindkét autó azonnal lángba borult az ütközés után. Hogyan keletkezhettek a tüzek?

Egy másik autót előzött a 81-es főút mezőörsi szakaszán az az Opel, amelynek vezetője elvesztette uralmát az autó fölött, majd összeütközött a szemből érkező, szabályosan közlekedő Audival. A két autó karambolja után az Opel az árokba csapódott és felborult. A balesetben heten vesztették életüket, öten a vétlen autóban ültek.

A rendőrségi vizsgálat még tart, és egyelőre az Országos Katasztrófavédelmi főigazgatóság sem akart találgatásokba bocsátkozni az ügy pontos részleteivel kapcsolatban, ugyanakkor felvetődik a kérdés: hogyan gyulladt ki a két autó és mennyi erre az esély más balesetekben? 

Karambol autótűzzel: 0,29%

A Központi Statisztikai Hivatal kimutatása szerint 2018-ban összesen 16757 közúti közlekedési baleset történt Magyarországon. A Katasztrófavédelem tapasztalatai alapján rendkívül ritka, hogy az ütközések során ki is gyulladnak a sérült járművek, bár a tűzesetek éppen a személygépjárművek esetében gyakoribbak. Az összes esetből ilyesmi mindössze negyvenkilenc alkalommal fordult elő egy év alatt, vagyis mindössze az összes baleset 0,29%-ában. 

A mezőörsi tragédiában résztvevő autók közül az Audit könnyebb azonosítani, hiszen utascellája ép maradt. Bár az ütközés hatalmas erejű volt, az úttesten álló autó padlólemeze sem deformálódott jelentősen, valószínűleg kiforgatta maga elől az Opelt és a tetejét is csak a tűzoltók vágták le később, a műszaki mentés során. 

Az A6 C5-ös gyári jelölésű generációja rendkívül gyakori használt autó Magyarországon. Ezt az Audit 1997 és 2005 közt gyártották, karosszériáját programozott gyűrődőzónákkal tervezték, melyek bizonyos mértékben képesek elvezetni az ütközési energiát, hogy az utascella ép maradjon, és a bent ülőknek esélye legyen a túlélésre.

Ebbe az autóba biztosan szereltek vezető-, illetve utasoldali légzsákot, melyek az ütközés során a lassulásérzékelő szenzorok jelére lépnek működésbe. Ilyenkor azonnal megszűnik a motor üzemanyagellátása is, hiszen a védelmi mechanizmus másodlagos funkciója leállítani az üzemanyagszivattyút. A fentiek alapján ennek az autónak nem kellett volna kigyulladnia, pláne nem azonnal, ahogy arról a szemtanúk beszámolói szólnak.  

Harmincéves Opel: a túlélés esélye minimális

Az árokban fekvő roncs roncs sérülései sokkal súlyosabbak. Az autó teteje teljesen összerogyott és jól látható, hogy az Audinál sokkal régebbi, a maradványok alapján a nyolcvanas évekből származó Opel Vetcra A-nak nem csak a motortere és az ottani főtartói sérültek súlyosan az ütközéskor, de a hatalmas energia harmonikaként gyűrte össze a teljes padlólemezt is. Az autó strukturálisan összeomlott az ütközés erejétől. Bár az archív netes videókban ezzel az autóval kapcsolatban is minden fontos biztonsági fejlesztést megígért a gyártó, a végeredményt látva ezekből mintha semmi nem működött volna jól a mostani esetben. Légzsákok talán nem is voltak az autóban, mert akkoriban ez nem volt alapvető felszerelés. Ennél is lényegesebb, hogy a korabeli Opelek nagyon hajlamosak voltak a korrózióra ami egy bizonyos mértéket túllépve drámaian rontja a karosszéria ellenálló képességét. A balesetben részes Audi karosszériáját gyárilag a korróziónak ellenálló cinkfürdős kezeléssel védték és ezeken az autókon máig nem jellemző a súlyos rozsdásodás.

Egy ilyen korú Vectrában (és kortársai zömében) már nincs esély túlélni egy olyan ütközést, ahol a két jármű kezdeti sebessége legalább 90 km/óra.

A balesetről szóló híradásokban csak a feltételezésként olvashatunk arról, hogy mi okozhatta a tüzeket, ezért ez ügyben is a Katasztrófavédelem általános tájékoztatásaira hagyatkozhatunk. Mindkét autó üzemanyagtartálya a karosszéria hátsó felében, a padló alatt található, így ezeket közvetlenül nem érinthette az ütközés, bár kétségtelen, hogy a lassulás hatására megsérülhettek. Ha az egyik autóé mégis az ütközés közvetlen következményeként lyukadt ki, az biztosan az Opel volt.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Az Audi maradványairól hátulról készült helyszíni fotón "2,5 TDI" felirat olvasható az autó csomagtartóján, vagyis dízelmotoros verzió lehetett. Az üzemanyagtartályból kifolyó gázolaj nehezebben lobban lángra mint a benzin. Valószínű tehát, hogy a Vectrából kiömlő benzin gyújtotta fel az Audit és a benne ülő, eszméletlen utasoknak ezért nem volt esélyük menekülni, illetve ezért nem lehetett őket időben kimenteni az egyébként viszonylag épen maradt utastérből. 

A katasztrófavédelem összegzése szerint a hasonló tűzeseteknél általában az autók műszaki állapota, kora, karbantartottsága, illetve a megtett kilométerek száma meghatározó. A korábbi, eleve kevés eset felében a balesetben sérült autók motortere kapott lángra, jellemzően az üzemanyagellátó-rendszerből jutott ki az üzemanyag, amelyet a motor keltette hő gyújtott meg.

A motortérben keletkező tüzek terjedését az olajlerakódások, zsíros szennyeződések is segítik, de az elektromos rendszer és az akkumulátor nagy átmeneti elektromos ellenállása miatt szintén keletkezhet tűz, amely meggyújtja az olajos lerakódást, vagy a motortér éghető anyagait.

53289725 1016215325235466 9118514224253894656 n
Fotó: Police.hu

A tavalyi autótüzes balesetek eloszlása is beszédes. A 2018-as karambolokban összesen kigyulladt 49 jármű közül huszonnégyet a balesetben részes másik autó gyújtotta fel, öt esetben falnak, vagy hídpillérnek, tíz alkalommal fának, hat esetben árokba csapódás miatt, négy alkalommal pedig lámpaoszlopnak ütközés volt a tűz oka.

A mezőörsi baleset a 81-es út egyenes szakaszán, fényes nappal, jó látási viszonyok közt történt, és aznap az eső sem esett. Az út menti árok fás, bozótos, más tereptárgy nem látható a közelben. Egy hasonló körülmények közt történt közlekedési baleset kapcsán felmerül, hogy hogyan kerülhették volna el a tragédiát a későbbi áldozatok. Mivel az Opel vezetőjével kapcsolatban felvetődött, hogy nem volt teljesen beszámítható állapotban amikor a volánhoz ült, róla a vizsgálat befejezéséig nem feltételezhetjük, hogy képes volt mérlegelni a menekülési lehetőségeket.

Az Audiban öten ültek, a vezető talán még az utolsó másodpercben sem gondolta, hogy a szemből érkező autó nem húzódik vissza saját sávjába, hogy elkerülje az ütközést. Pusztán a terepviszonyok alapján viszont akár a vétlen autós is elránthatta volna a kormány az árok felé, hogy így kerülje el a balesetet. Bizonyos vészhelyzetekben csak ez a megfelelő reakció még akkor is, ha amúgy életveszélyes manővernek tűnik és az ember ösztönei lázadnak az ellen, hogy az árokba vezesse az autóját.

Magyarországon még mindig százezrek járnak a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján tervezett és gyártott autókkal. Nem azokra gondolok, akiknek ez a hobbijuk, hanem azokra akik nem tudnak fiatalabb autót vásárolni. Az öreg autókkal kapcsolatban manapság többnyire azt emlegetjük, hogy jobban szennyezik a környezetet, azt ritkábban, hogy mennyivel kevésbé lehet bennük túlélni egy balesetet, mint akár egy ezredfordulón gyártott Audi A6-ban, illetve bármi másban abból a korszakból, amikor már ez is rendkívül fontos szempont volt a gyártók számára. 

Update: Több olvasó jelezte, hogy tudomása szerint az Opel kanyarban előzött és a visszatérés során vesztette el a tapadást, ekkor sodródott vissza a szembejövő sávba, az Audi pedig félig oldalról ütközött neki. Ez megmagyarázná a két jármű véghelyzetét. Egy ilyen ütközés során jó eséllyel kilyukadt a Vectra üzemanyagtartálya amikor az A6-os pörgésbe vitte és így terülhetett szét viszonylag nagy felületen a benne lévő benzin, amely aztán lángba borított mindent.