A BMW hibázott, de a te autód ég ki

2019.03.29. 07:04

Amikor két éve először írtam egy 2011-es BMW 520d Touring motortüzéről, még majdnem elhittem, amit az importőr utólag magyarázatként írt az autó gazdájának. Rágcsálókár, illetéktelen módosítás vagy nem megfelelő karbantartás lehetett az ok, érvelt akkor a cég a sablonlevélben. Két héten belül egy újabb ugyanilyen autó égett ki, majd lassan elkezdtem hozzászokni, hogy néhány havonta fotókat vagy levelet kapok arról, hogy egy-egy további négy- vagy hathengeres turbódízel BMW porrá égett, és gazdája nem tudja, mitévő legyen. Ilyen, amikor egy autógyártó nagyon lassan reagál egy súlyos műszaki hibára, és a cserealkatrészek lassú érkezése is hátráltatja a gyors megelőzést.

Nyilván elképzelhetetlen, hogy egy autógyártó már azelőtt teljes nyíltsággal beszéljen arról, hogy valamit elrontott, hogy a nyakáig ér a szósz. A BMW-nél legalábbis elég sokáig vártak, miután 2017. első júliusi hétvégéjén dr. Méhes Dávid Dániel Budapesti ügyvéd családjával végignézte, amint kiég használtként vásárolt, több mint 180 ezer kilométert futott, karbantartott, jó állapotú BMW 520d Touringja. A magyar importőr a gyár hasonló ügyekre szakosodott Special Case osztályának bevonásával lefolytatott vizsgálatának végén a következőket állapította meg, idézem: 

"A kivizsgálásuk eredményeként megállapításra került, hogy a gépjárművén olyan magas a roncsolódás mértéke, hogy a meghibásodás okát és a tűz forrását nagyon nehéz, szinte lehetetlen meghatározni. A BMW AG emiatt további vizsgálatot nem kíván az autón elvégezni, mivel egy megkísérelt vizsgálat esetén annyira megváltozna a roncson az égéskép, hogy azt követően egy újabb másfajta vizsgálat lefolytatása már nem lenne megvalósítható. A BMW AG álláspontja szerint a tűz keletkezését külső behatások is okozhatták (pl. utólagos eszköz beépítése, nem szakszerű karbantartás, rágcsálókár). 

A levél további részében kitérnek arra, hogy az autó 2016. augusztus 30. után nem járt márkaszervizben, és már nem volt garanciális amikor kigyulladt, ezért javasolták, hogy dr. Méhes forduljon a biztosítójához. Kérték, hogy ha az ügyben a nyilvánossághoz fordul, vegye figyelembe a BMW jó hírnévhez fűződő jogát, stb...

Az eset után két héttel újabb BMW-tűzről írtam cikket. Ezúttal is egy BMW 520d semmisült meg, a motorváltozat is stimmel, ugyanúgy egy N47D20 típusú turbódízel gyulladt ki, a különbség csupán annyi, hogy az olasz-magyar család autóját mindig márkaszervizben karbantartották, és a motor nem pörgött úgy fel mielőtt kigyulladt mint az első esetben, illetve, a központi kijelzőn nem az jelent meg, hogy a vezető csökkentett sebességgel folytassa útját, majd keresse fel a legközelebbi márkaszervizt. Egyszerűen csak az Engine Failure felirat volt olvasható és már égett is a motortér, majd az egész autó. 

IMG-20170717-WA0000

Nem írtunk minden egyes újabb gyanús BMW tűzről cikket, csupán két további esetet mutattunk be. Az egyikben egy E91 BMW 320xd Touring, a másikban pedig a fenti két esetben szereplő autóval teljesen azonos 520d kapott lángra Budapesten. 

Azután lettem biztos abban, hogy a BMW lényegesen többet tudhat a spontán autómáglyáknak a keletkezési körülményeiről, hogy kiderült, Dél-Koreában is sorra gyulladnak ki a 20d, illetve 30d végződésű négy- és hathengeres dízelek. 2018 végéig összesen ötven autó égett ki a távoli piacon, a BMW 10 millió dollárnak megfelelő összegű bírságra számíthat, illetve a károsultak gyűjtőpert indítottak a céggel szemben. 

A dél-koreai közlekedési minisztérium vizsgálata szerint a gyártó már 2015-ben tudott a problémáról, de nem kötötte a világ orrára, hogy az érintett autók azért gyulladnak ki, mert hűtőfolyadék-szivárgás keletkezik az EGR-hűtőben, ez koromlerakodásokat old ki, melyek izzó állapotban megolvasztják a motor műanyag szívócsövét, majd lángra lobban a motortér. Olvassák el azt a cikket, amelyben valaki részletesen levezeti, hogy miként tárta fel időben a hibát és mentette meg 320d GT-jét a tűzhaláltól!

A BMW 2018. októberében 1,6 millió autóra kiterjesztett, világméretű műszaki ellenőrzést rendelt el, így mindenki joggal gondolhatta, hogy villámgyorsan értesítik az összes érintettet, hogy a lehető leghamarabb látogassanak meg egy márkaszervizt, és ellenőriztessék a motor EGR-rendszerét, illetve cseréltessék ki a meghibásodásra hajlamos alkatrészt. 

Csakhogy az autógyártók nem efféle romantikus szempontok mentén működnek. 1,6 millió új EGR-hűtő és ki tudja hány százezer szívócső legyártása rengeteg időt, komoly szervezési és logisztikai lépéseket követel a beszállító és a BMW közt, nem beszélve arról, hogy a márkaszervizek munkarendjébe is be kell illeszteni a terven felüli munkákat. 

Olvasónk, Zsolt hat hónappal autója, egy BMW X5 40d megvásárlását követően, 2019. február 23-án Szegedre utazott barátaival egy koncertre. Már hazafelé indultak éjfél előtt, amikor az M5-ös autópályán, Kisteleknél nagy durranást hallottak. Ezután reszketni kezdett a karosszéria és szikrákat láttak az első kerék felől. Először azt hitték, hogy defektet kaptak. Semmilyen hibajelzést nem láttak a kijelzőkön, de félreálltak, leállították a motort, majd kiszálltak. Ekkor már olaj csordogált az X5 alatt. A motortér felől füst szállt fel és amikor felnyitották, lángokat láttak. A végeredmény ugyanaz. Az autó percek alatt teljesen kiégett. Zsolt a tűz előtt semmilyen értesítést nem kapott az importőrtől arról, hogy vissza kell vinnie az autót ellenőrzésre. 

Mivel az utóbbi héten két további BMW is kiégett: egy 530d Budapesten, a Veres Péter úton, illetve egy 520d az M7-es autópálya tizennyolcadik kilométerénél, az érdi lehajtó közelében, ismét gyanakodni kezdtem, hogy nem megy túlságosan gördülékeny az ellenőrzés. Talán nem is tudtak ezek az autósok arról, hogy a tűzzel játszanak, amikor éppen közlekednek. 

Kapcsolatba kerültem a 20d-t vezető Georgiu Achillesszel, akivel elég sokat beszéltünk a történtekről az utóbbi napokban. Az általa használt, de cége által lízingelt 2015. áprilisában újként forgalomba helyezett autóban körülbelül 90 ezer kilométer volt, tavaly járt szervizben és mindig elvitték a kötelező karbantartásokra. Egy hónapja figyelmeztető üzenet jelent meg a műszerfalon, ezért egy benzinkútnál pótolta a hiányzó hűtőfolyadékot. A hibaüzenet megszűnt. Az autót egy éve használta, korábban egy kollégája járt vele, de a BMW soha nem produkált semmilyen gyanús jelet, mielőtt március 23-án, 14 óra 25 perckor megjelent a sárga háromszög a műszerfalon, majd egy hosszabb szöveges üzenet a központi kijelzőn. Ez Dr. Méhes Dávid autójához hasonlóan arra utasított, hogy keressen fel egy szakszervizt, illetve, hogy a teljes motorteljesítmény nem elérhető. 

Nem is volt, hiszen másodpercekkel később már fojtogató fekete füst ömlött a légrostélyokon át az utastérbe, így miután Achilles félreállt, már csak arra maradt idő, hogy feleségével és gyerekeivel kiszálljon a BMW-ből. Nem tudta leállítani a motort, mert mire a start-stop gombhoz nyúlt volna, lángok jöttek a légbeömlőkön át. 

Az autó motortere teljesen kiégett, az utastér pedig csak azért maradt felismerhető, mert éppen arra járt egy tűzoltó készülékeket gyártó cég furgonja. Vezetője megállt segíteni és összesen tizenhat(!), egyenként hatkilós porral oltó tartalmát fújták be a motortérbe. A motorháztetőt nem tudták kinyitni, mert a kar nem reagált a rántásra. Alulról próbálták elfojtani a tüzet, de csupán behatárolni sikerült, illetve ezzel az intenzív beavatkozással tudták megakadályozni, hogy az autó környezete is lángra kapjon miközben a motortérből kifolyó, éghető anyagok égették a karosszériát.

Amikor egy ilyen autó motortere lángra kap, másodperceken belül olyan intenzívvé válik a tűz, hogy nem érdemes a boltban megvásárolható eszközökkel oltani próbálni, inkább biztonságos helyre kell húzódni és hívni a 112-es segélyhívó számot.

Olvasónkat nagyon megviselte az eset, soha többé nem akar BMW-be ülni, és a cégnél több ilyen típusú autót is visszaadtak a használóik, mert vannak, akik kisgyerekeket szállítanak és életveszélyesnek érzik az autókat. 

Bár személyi sérülésről, vagy halálesetről ezeknek a tüzeknek a kapcsán nem hallottunk, biztosra vehető, hogy az EGR-hűtő végzetes hibája miatt keletkező tüzekben még sok BMW megsemmisül majd Magyarországon, mielőtt az összeset visszahívják. Ha ez az állítás túlzásnak tűnik, álljon itt a BMW Magyarország válaszlevele az ügyben most feltett kérdéseimre. Szó szerinti idézet következik:

"A műszaki akciók már egy ideje folyamatban vannak, tavaly szeptember óta azon ügyfeleket akik - akár elővigyázatosságból, akár azért, mert szokatlan jeleket tapasztaltak autóiknál használat közben - arra kértük, keressék fel a hivatalos márkaszervizeket autójuk ellenőrzésére. Bizonyos modellek tulajdonosait 2018 december óta proaktívan, írásban értesítette az adott márkakereskedés, hogy hozzák be gépkocsijukat ellenőrzésre.

Az EGR-hűtő kapcsán műszaki akciót hirdettünk tavaly decemberben, mely akcióban 6552 db autó érintett Magyarországon. A potenciálisan érintett járművekből, már több, mint 2000 db autónál megtörtént az ellenőrzés. Tekintettel a használtként privát importban beérkezett autókra, azt feltételezzük, hogy ennél több autó lehet érintett az országban, ezen járműveket is átvizsgáljuk hivatalos szervizeinkben a tulajdonos kérésére, függetlenül attól, hogy az autót itthon értékesítették vagy sem. Amennyiben az adott autó érintett a műszaki akcióban, az előírt ellenőrzést és szükség szerinti javítást térítésmentesen elvégezzük.

Ügyfeleinket a márkakereskedőink proaktívan értesítik, valamint ügyfélszolgálatunk is bátorítja az érdeklődőket, hogy időpontot egyeztessenek hivatalos márkaszervizeink valamelyikében. Folyamatosan, naponta, minden márkaszervizünkben zajlanak az átvizsgálások és javítások, a BMW Group Magyarország igyekszik mindent megtenni az ügyfelek biztonsága érdekében. Hivatalos szerveket nem vontunk be az ügyfelek/tulajdonosok értesítésébe, mert az ilyen jellegű műszaki akcióknál ez nem szükséges és nem is része a protokollnak.

Azt javasoljuk, hogy a tulajdonosok vegyék fel a kapcsolatot egy hivatalos BMW márkaszervizzel, hogy megvizsgálják, hogy az autóra van-e nyitott műszaki akció, illetve, hogy időpontot tudjanak egyeztetni szükség esetén.

Alig több mint az összes Magyarországon érintett autó harmadát látta eddig szakszerviz, és maga az importőr írja, hogy magánimport miatt nem lehet pontosan tudni, hogy hány autót kellene azonnal szervizbe vinni. A hasonló esetekben erősen indokoltnak tűnik, hogy a márkaképviselet ne a saját eszközeivel és ügyfél-adatbázisának felhasználásával próbálja elérni a veszélyben lévő autósokat, hanem forduljon a Belügyminisztériumhoz és a járműnyilvántartáson keresztül, a minisztérium segítségével küldjön értesítéseket mindenkinek. Egy ilyen levélben egy ilyen súlyos, életveszélyt okozó műszaki hiba esetében annak kéne szerepelnie, hogy senki ne használja a BMW-jét, akinek 2011. augusztus és 2017 augusztus közt gyártott dízelmotoros verziója van, mert megjósolhatatlan, hogy kigyullad-e vagy sem

A hatóságoknak tudniuk kéne a BMW-k hibájáról (Dr. Vágány Tamás)

A gyártó és a forgalmazó kártérítési felelőssége

Az itthon forgalomba helyezett gépjárművek esetében a gyártóval és a forgalmazóval szemben kártérítési igény érvényesíthető, akár öt éven túl is. A kártérítési követelésre elévülési határidő vonatkozik. Abban az esetben, amikor a károsult menthető okból, önhibáján kívül nincs abban a helyzetben, hogy a szavatossági-, illetőleg a kárigényét érvényesíthesse, az akadály elhárultát követően egy éven belül még akkor is van erre lehetősége, ha egyébként az igényérvényesítési határidő már letelt. Az akadály elhárulta alatt jelen esetben azt értjük, amikor tudomására jutott vagy juthatott a károsultnak, hogy konstrukciós hiba miatt semmisült meg az autója. Az érvényesíthető kár kiterjed az autó kárkori forgalmi értékének megtérítésére és a kapcsolódó költségekre (pl. mentés, szállítás, ügyintézés) is.

A magyar közlekedési hatóság szerepe és felelőssége

Az Európai Unióban forgalomba kerülő termékeknek, így a gépjárműveknek is biztonságosnak kell lenniük az általános termékbiztonságra vonatkozó 2001/95/EK irányelv értelmében. Amennyiben az autó biztonságát érintő súlyos aggályok merülnek fel, a gyártónak visszahívási lehetősége, illetve kötelezettsége van.

A gépjárművek forgalomba hozatalához szükséges típusjóváhagyást szabályozó, jelenleg hatályos 2007/46/Ek irányelv 32. cikke értelmében amennyiben a járműbe szerelt egy vagy több rendszer, alkatrész vagy önálló műszaki egység komoly kockázatot jelent a közúti közlekedés biztonságára, a közegészségre vagy a környezetvédelemre, akkor a járművet vissza kell hívnia a gyártónak és haladéktalanul értesítenie kell azt a jóváhagyó hatóságot, amely a járművet jóváhagyta.

A gyártó a jóváhagyó hatóságnak a kockázat semlegesítésére megfelelő orvoslási lehetőségeket kell javasolnia. A jóváhagyó hatóság a javasolt intézkedésekről késedelem nélkül tájékoztatja a többi tagállam hatóságait (így a magyar hatóságot is).

Az illetékes hatóságok saját területükön biztosítják az intézkedések hatékony végrehajtását. Ebből adódóan amennyiben a magyar hatóság a fentiek alapján értesítést kapott, haladéktalanul meg kell szerveznie a szükséges intézkedések végrehajtását, mivel ezt írja elő az irányelv számára. Az ennek elmulasztásából eredő kárért akár a tagállam hatóságának felelőssége is felvethető.

Achilles állítja, hogy a tűz előtt sem ő, sem a több ilyen autót lízingelő cége nem tudott arról, hogy baj van bizonyos BMW-kkel és mint mondja, napokkal az autó kigyulladása után kapták meg az első értesítést az importőrtől. A Belügyminisztérium a jogszabályokra hivatkozva nem árulta el nekem, hogy tudott-e az akcióról, de a fentiek alapján ez nem valószínű, a közlekedési szakterületet felügyelő Innovációs és Technológiai Minisztériumban dolgozó forrásom szerint pedig a tárca sem kapott értesítést az importőrtől erről a hibáról. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szintén nem vezet márkákra és típusokra bontható adatbázist az autótüzes esetekről, és mint Mukics Dániel szóvivő elmondta, az alábbi esetekben indítanak részletes tűzvizsgálatot: 

  • ha a tűzesetben életét vesztette valaki, vagy életveszélyesen megsérült,
  • ha hármas, vagy annál magasabb fokozatú volt a tűzeset besorolása (öt kategóriát különböztetünk meg, az egyes a legkisebb, az ötös a legnagyobb),
  • ha bűncselekmény gyanúja merül fel,
  • ha az eset kivizsgálása szakmailag indokolt, olyan többletinformáció és tapasztalat szerezhető, ami elősegíti az oktatást és a hasonló beavatkozások még hatékonyabbá tehetők.

A Katasztrófavédelem munkatársait akkor kerestem meg, amikor szerettem volna többet megtudni a 2018. decemberében, a budapesti Ipar utcában kigyulladt BMW X3 ügyéről, de nem tudtak részletes felvilágosítást adni. Az autó motortere azután gyulladt ki, hogy gazdája beszállt és indulás előtt melegíteni kezdte a motort. Hogy van-e összefüggés a fenti esetekkel, nem tudhatjuk, hiszen a rendszer nem végez alapos vizsgálatot, ha nincs sérült. A tűzvizsgálat drága és időigényes, ez a hivatalos magyarázat. 

Tehát eddig van néhány egymástól elkülönített, de szinte biztosan közös okra visszavezethető BMW-s tűzesetünk és a tény, hogy az állami szervek nem készültek fel a hasonló helyzetek kezelésére. Az importőrnek nem kell olyasmitől félnie, ami Dél-Koreában megtörtént, nem lesz bírság és gyaníthatóan az ottani károsultak által elindítotthoz hasonló gyűjtőper sem.

Viktória esete segít megérteni valamit abból, hogy mi is történhet a BMW-nél, mármint a profi kommunikációs gépezet takarásában. Autója egy 2012. novemberi 330d 2018. májusában írta ki először, hogy alacsony a hűtőfolyadék szintje. Ekkor Viktória pótolta a hiányzó mennyiséget, majd egy hónap múlva ismét ugyanezt a hibajelzést írta ki a fedélzeti számítógép. Bevált szerelője átnézte az autót, de nem talált semmilyen rendellenességet, például szivárgásnyomot a motortérben, és a hűtőfolyadék hőmérséklete sem emelkedett kritikus szintre. 

bmw f30 hibauzenet

Viktória szeptemberben elégelte meg a sorozatos hűtőfolyadékszint-csökkenést és az utántöltéseket és ekkor talált meg egy cikket az EGR-ügyről. December 13-ra kapott időpontot egy hivatalos márkaszerviztől, vagyis több mint két hónapot kellett várnia. Egy nappal a megbeszélt szervizlátogatás előtt felhívta a szervizt, hogy pontosan mikor kell másnap megjelennie az autóval, de senki nem tudott a megbeszélt ellenőrzésről. Tovább használta az autót, míg január 17-én este az M0-áson ismét megjelent a hibaüzenet. Félreállt és ekkor már füst és gőz jött a motortérből. Másnap tréler vitte szerelőhöz az autót, aki nem tudott magyarázatot adni a jelenségre, de olajszivárgást fedezett fel a motor oldalán. Ekkor az ismerős szerelőhöz került az autó, aki hamar megtalálta a lyukakat a műanyag szívócsövön és ezúttal a diagnosztikai számítógéppel történő hibakód-olvasás is eredményes volt. Viktória ismét felhívta a márkaszervizt, ahol március 21-re tudtak időpontot adni, de jelezték, hogy a cserélendő alkatrész hiánycikk, akár négy hetet is várni kell rá. 

Ha tehát az önök BMW-je is 2011. és 2017 augusztus közt gyártott dízelmotoros modell, hívjanak fel egy márkaszervizt most. Hátha kiderül, hogy az autót javítani kell, mert különben kiéghet. A BMW kezdetben bagatellizáló, a tűzeseteket elszigetelt esetként kezelő stratégiája a szemünk láttára üt vissza, de ezt azok szenvedik meg igazán, akiknek ezután ég majd ki az autója, mert nem jutottak időben információhoz és/vagy alkatrészhez.