Sokan kérik az állami pénzt új autóra

2019.07.30. 16:43

Az első hónapban mintegy hétezer három- vagy többgyerekes család igényelte a nagycsaládosoknak szánt állam újautó-vásárlási támogatást. A kínálat hatalmas, de a várólisták is híznak, és van néhány további újdonság, amire érdemes figyelni.

Július elsejétől 2022 december 31.-ig bármely három, vagy többgyerekes magyar család jelentős vissza nem térítendő állami támogatással vásárolhat hét- vagy többüléses új autót. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatása szerint július 1-óta több mint hétezer család élt a lehetőséggel, a minisztérium pedig további hétezer támogatott autóvásárlással számol a következő két és fél évben.

A hirtelen jött lehetőség hatására több márkaimportőrnél várólista alakult ki a hétüléses típusokra, ezért felmerülhet a kérdés, hogy mi van, ha lejár a fél év, amelynek végéig elvileg fel kell használni a maximum 2,5 millió forintot. A támogatás 2022. végéig bármikor újraigényelhető, amire lehet, hogy szükség lesz, mivel a támogatás akkor lép életbe, ha teljesül három feltétel: megkötöttük az adásvételi szerződést, az autó a kereskedőnél van és az új tulajdonos a forgalmi engedélybe bejegyzésre került. Ha szerződésen feltüntetjük a támogatást, attól még az lejárhat, viszont mielőtt megkapjuk az autót, újra kell majd igényelni.

A Tarraco a Seat egyik olyan modellje, amit megvásárolhatunk hétülésesként
A Tarraco a Seat egyik olyan modellje, amit megvásárolhatunk hétülésesként

A Volkswagennél azt mondták, hogy a legkeresettebb modellek, mint például a Volkswagen Caddy Maxi a legrosszabb esetben is legfeljebb 3-4 hónap alatt megérkezik. A Seatnál hasonló a helyzet, viszont itt csak az egyedileg felszerelt modellekre kell várnunk legfeljebb 2-3 hónapot. A probléma abból ered, hogy sokan nagyon pontos elképzeléssel mennek autót vásárolni, és a hirtelen megnövekedett érdeklődés mellett kicsit hosszadalmasabb lehet egy egyénileg felextrázott autó gyártásának ütemezése. Konszernen belül az Audinál, és a Škodánál egyelőre időben ki tudják szolgálni a vevőket, de az érdeklődés ezeknél is megugrott a hétülésesek iránt.

Az általunk megkérdezett márkák közül talán a Hyundai volt a legfelkészültebb a témában, mert az importőr az autóvásárlási dömping kezdete előtt berendelt egy nagyobb adagot a gyártól a márka egyetlen hétüléses modelljéből, a Santa Féből. Egyelőre a Renault-nál sem akadt meg a kiszolgálás, viszont a Daciánál már most várólistára kerül az, aki hétüléses Lodgyt szeretne. A hazai importőrt nem érte váratlanul a roham, de a gyári felszereltségi-csomagokra már most 2-3 hónapot kell várni, és a várakozási idő a legrosszabb esetben éppen félévig húzódhat. Szerencsére ez utóbbi helyzet csak akkor alakul ki, ha egyedileg konfiguráljuk az autót, ráadásul ebben az esetben is újraigényelhető az állami pénz, ha véletlenül mégis kicsúszik a fél éves időkeretből a vevő.

A Dacia Lodgy jelenleg a lehető legolcsóbb hétüléses autó a piacon
A Dacia Lodgy jelenleg a lehető legolcsóbb hétüléses autó a piacon

A Citroënnél a támogatás bejelentése óta háromszorosára nőtt az érdeklődés a hétüléses családi modellek iránt. A kereskedői, importőri készletek már kimerültek, viszont a gyáraktól gondtalanul megy a beszerzés, így ha várni is kell az autóra, legfeljebb 2-3 hónapon belül hozzájuthatunk. Ugyan szerényebb mértékben, de a Fordnál is egyre többen keresik a hét- vagy többszemélyes modelleket. Ötven százalékkal több hétülésest vásároltak a kedvezmény bevezetése óta, de várólisták nem alakultak ki.

Más márkáknál nem ennyire fényes a helyzet. Az Opel 740 autó után egyelőre nem vesz fel újabb megrendelést a Combo Life-ra, ráadásul a túlterheltség miatt lesz, aki csak egy év múlva juthat autóhoz. Az importőr azt mondja: folyamatosan dolgoznak azon, hogy mindenki időben megkaphassa az autóját, de sajnos egyelőre számolni kell az egy évvel.  A Volvo volt az egyetlen márka itthon, ahol nem tapasztaltak különösebb változásokat. Nem meglepő, mivel az egyetlen támogatással vásárolható modelljük az XC90, amely 18 millió forintról indul. Az érdeklődés ugyan nagy volt, de csupán alig néhány nagy SUV-t adtak el hétüléses kivitelben.

Ha akarnánk se tudnánk most egy ideig Opel Combo Lifeot vásárolni
Ha akarnánk se tudnánk most egy ideig Opel Combo Lifeot vásárolni

Igazságtalannak tűnhet, hogy a Dacia Lodgyra ugyanúgy él az a támogatás, mint mondjuk a BMW X7-re, de fontos megemlíteni, hogy az X7 25 millió forint körüli indulóárára ugyanúgy csak 2,5 millió forint jár, mint egy 5,5 millió forintos Fiat Doblóra. Lejjebb, a Lodgynál viszont megint más a helyzet, hiszen ez a típus a legolcsóbb a hétülésesek közül, listaára, extrák nélkül 3,5 millió forint körül alakul, így az ötvenszázalékos szabály miatt erre az autóra, extrafelszerelések nélkül nem lehívható a teljes, 2,5 milliós keret.

Érdekes helyzetben hirdették meg a támogatott autóvásárlás lehetőségét, hiszen a hétülésesek korábban, többnyire egyterűek voltak, de ezek a modellek a folyamatosan erősödő SUV-mánia miatt elkezdtek eltűnni a kínálatból. Ez nem feltétlenül gond, hiszen már a hobbidömperekből is sokszor készítenek hétüléses kivitelt. Ha valaki allergiás ezekre, még válogathat a furgonszabásúak közül is, mint amilyen például a Volkswagen Caddy, vagy a Citröen Berlingo, ezeket is sokszor átépítik hétülésesre. Jellemzően éppen ezek kínálnak a három üléssor mögött is megfelelő méretű csomagteret, de ha még ezt is kicsinek éreznénk, akkor érdemes körülnézni az autójogosítvánnyal még vezethető mikrobuszok kínálatában.

Néhány hazai importőr a támogatáson felül további kedvezményeket nyújt ezekre a modellekre, ezzel ők is beszállnak a családok segítésébe. A Fiat-Chrysler konszern magyar importőre például részletesen elküldte a támogatással is megvásárolható autók kedvezményes árát is.

Egy 1,6 literes, benzines Fiat Doblo a kombinált támogatással és kedvezménnyel akár hárommillió forinttól is a miénk lehet, de ha egy kicsit többre vágynánk, választhatunk akár egy kilencszemélyes Fiat Talento mikrobuszt 5,2 milliótól, jó felszereltséggel. Hasonló kategóriában a Ford Turneo Custom árát is lenyomhatjuk a támogatással, egészen 6,6 millió forintra.

Bőven van választék, sőt további támogatásokra is van lehetőség, ha például elektromos modellek között nézelődünk. A Nissan E-nv200 Evalia megrendelhető hétülésesként, ráadásul a 2,5 millió forint családi támogatás mellett 1,5 millió forint további kedvezményt kapunk az államtól elektromosautó-vásárlásra, és ez utóbbihoz nem is kell legalább három gyerek. A villanyautók továbbra is jogosultak zöld rendszámra, ami egy rakás egyéb előnyt hordoz. Ebben az esetben viszont türelmesnek kell lenni, mert a családi autóra kapott támogatást egyszerre kell megigényelni a villanyautókra járó támogatással, emiatt az ügyintézés kicsit hosszadalmasabb lehet.

A Nissan E-nv200 Evaliára a családi támogatás mellé, az elektromos autókra járó támogatást is felvehetjük
A Nissan E-nv200 Evaliára a családi támogatás mellé, az elektromos autókra járó támogatást is felvehetjük

Július 1-óta igényelhető a Családbarát Magyarország program keretében nyújtott, nagycsaládosoknak szánt autóvásárlási támogatás. A legfeljebb 2,5 millió forintot három, vagy többgyerekes családok igényelhetik, és minimum hétüléses új autó vásárlására fordíthatják. Fontos részlet, hogy a vissza nem térítendő állami pénz csak az autó vételárának maximum ötven százalékát fedezheti, ugyanakkor azoknak is jár a segítség, akik harmadik gyereküket várják, és a magzat legalább tizenkét hetes.

A támogatással vásárolt autót három évig nem lehet eladni, és üzembentartói megállapodást sem lehet rá kötni, sőt, az igénylőnek nem lehet köztartozása sem. A kereskedők feladata legyártani és felragasztani az így vásárolt autókra a „Családbarát Magyarország” matricát. Egy friss módosítás szerint olyan, hivatalos forgalmazótól származó bemutatóautót is választhatnak az érintettek, amely legfeljebb kétezer kilométert tett meg, és maximum egy éve helyezték először forgalomba. 

A cél a magyar nagycsaládok támogatása, így a 3-10 millió forint közötti családi autók fognak a legjobban fogyni, de biztos vagyok benne, hogy luxusautókra is felveszik majd a támogatást. 2,5 millió forint nem kevés, és ha csak ennyivel is kell kevesebbet összespórolnia a családnak, már előrébb vannak. Pont a spórolás szó miatt gondolom, hogy nem a 30 milliós Tesla Model X az ideális családi autó, de ezen felül nem tudok belekötni a támogatásba.

Nyilván az első hullám mindig a legerősebb, de úgy gondolom, hogy sikeres lesz a program, és legalább 20 ezren igénylik majd, tekintve, hogy több mint 170 ezer ilyen család van Magyarországon.

Kattintson ide a táblázat megjelenítéséhez!
Gyártmány Model típusok száma Listaár induló Listaár átlag Állami akció induló Állami akció átlag Állami kedvezmény induló Állami kedvezmény átlag Importőri akció induló Importőri akció átlag Importőr + állami akció induló Importőr + állami akció átlag Importőr + állami kedvezmény induló Importőr + állami kedvezmény átlag
AUDI Q7 2 18 060 240 18 778 425 15 560 240 16 278 425 -13,8% -13,3%                  
BMW 2-es sorozat Gran Tourer 55 8 118 200 11 105 913 5 618 200 8 605 913 -30,8% -22,5%                  
BMW X5 3 19 045 100 22 014 049 16 545 100 19 514 049 -13,1% -11,4%                  
BMW X7 3 25 067 000 27 945 333 22 567 000 25 445 333 -10,0% -8,9%                  
CITROEN Berlingo 19 6 205 000 7 362 365 3 705 000 4 862 365 -40,3% -34,0% 5 435 000 6 489 733 2 935 000 3 989 733 -52,7% -45,8%
CITROEN C4 Grand Spacetourer 16 7 200 000 8 724 995 4 700 000 6 224 995 -34,7% -28,7% 6 200 000 7 797 722 3 700 000 5 297 722 -48,6% -39,3%
CITROEN Jumper 14 10 190 000 11 435 355 7 690 000 8 935 355 -24,5% -21,9%                  
CITROEN Jumpy 28 8 900 000 9 821 780 6 400 000 7 321 780 -28,1% -25,5%                  
CITROEN Spacetourer 44 9 800 000 11 909 079 7 300 000 9 409 079 -25,5% -21,0%                  
DACIA Lodgy 12 3 529 000 4 251 497 1 764 500 2 125 748 -50,0% -50,0%                  
FIAT 500L Living 4 6 340 000 6 754 999 3 840 000 4 254 999 -39,4% -37,0%                  
FIAT Dobló Panorama 8 5 830 000 6 598 749 3 330 000 4 098 749 -42,9% -37,9%                  
FIAT Ducato 3 9 170 250 9 682 060 6 670 250 7 182 060 -27,3% -25,8%                  
FIAT Talento 14 9 310 280 9 745 706 6 810 280 7 245 706 -26,9% -25,7%                  
FORD Connect 4 7 891 350 8 502 499 5 391 350 6 002 499 -31,7% -29,4% 7 058 230 7 669 379 4 558 230 5 169 379 -42,2% -39,2%
FORD Custom 95 9 647 300 11 659 933 7 147 300 9 159 933 -25,9% -21,4% 7 297 800 10 091 952 4 797 800 7 591 952 -50,3% -34,9%
FORD Galaxy 11 10 250 000 12 296 816 7 750 000 9 796 816 -24,4% -20,3% 8 790 500 10 945 952 6 290 500 8 445 952 -38,6% -31,3%
FORD Grand C-Max 3 6 725 000 7 105 000 4 225 000 4 605 000 -37,2% -35,2% 6 220 000 6 600 000 3 720 000 4 100 000 -44,7% -42,3%
FORD S-Max 22 9 710 000 12 041 359 7 210 000 9 541 359 -25,7% -20,8% 8 890 000 11 221 359 6 390 000 8 721 359 -34,2% -27,6%
FORD Transit 36 10 016 650 10 907 807 7 516 650 8 407 807 -25,0% -22,9% 7 400 450 8 291 607 4 900 450 5 791 607 -51,1% -46,9%
HONDA CR-V 1 12 089 000 12 089 000 9 589 000 9 589 000 -20,7% -20,7%                  
HYUNDAI Santa Fe 6 11 499 000 14 032 332 8 999 000 11 532 332 -21,7% -17,8%                  
KIA Sorento 18 10 025 000 11 499 996 7 525 000 8 999 996 -24,9% -21,7%                  
LAND ROVER Discovery 14 17 067 240 20 740 664 14 567 240 18 240 664 -14,6% -12,1% 16 736 640 16 736 640 14 236 640 14 236 640 -16,6% -31,4%
LAND ROVER Discovery Sport 46 11 026 000 16 215 466 8 526 000 13 715 466 -22,7% -15,4%                  
LAND ROVER Range Rover Sport 14 26 379 350 31 414 915 23 879 350 28 914 915 -9,5% -8,0%                  
MAHINDRA XUV500 4 7 490 000 8 047 499 4 990 000 5 547 499 -33,4% -31,1%                  
MERCEDES-BENZ Citan 1 8 140 930 8 140 930 5 640 930 5 640 930 -30,7% -30,7%                  
MERCEDES-BENZ E-osztály Kombi 11 15 624 610 18 553 486 13 124 610 16 053 486 -16,0% -13,5%                  
MERCEDES-BENZ GLE-osztály 4 20 184 490 21 739 690 17 684 490 19 239 690 -12,4% -11,5%                  
MERCEDES-BENZ GLS-osztály 5 29 723 920 29 723 920 27 223 920 27 223 920 -8,4% -8,4%                  
MERCEDES-BENZ Sprinter 17 11 090 910 13 524 300 8 590 910 11 024 300 -22,5% -18,5%                  
MERCEDES-BENZ Vito 72 10 525 340 12 558 112 8 025 340 10 058 112 -23,8% -19,9%                  
LEXUS RX 3 22 640 000 24 226 666 20 140 000 21 726 666 -11,0% -10,3% 19 840 000 21 426 666 17 340 000 18 926 666 -23,4% -21,9%
MITSUBISHI Outlander 4 9 400 000 10 649 999 6 900 000 8 149 999 -26,6% -23,5%                  
MITSUBISHI Pajero 1 15 490 000 15 490 000 12 990 000 12 990 000 -16,1% -16,1% 14 590 000 14 590 000 12 090 000 12 090 000 -21,9% -21,9%
NISSAN Evalia 4 7 027 000 7 259 500 4 527 000 4 759 500 -35,6% -34,4%                  
NISSAN Evalia e-NV200 3 13 040 000 13 503 333 9 040 000 9 503 333 -30,7% -29,6% 11 540 000 12 003 333 7 540 000 8 003 333 -42,2% -40,7%
NISSAN NV200 8 6 697 000 6 928 248 4 197 000 4 428 248 -37,3% -36,1%                  
NISSAN X-Trail 10 8 550 000 10 591 246 6 050 000 8 091 246 -29,2% -23,6% 7 700 000 9 847 496 5 200 000 7 347 496 -39,2% -30,6%
OPEL Combo Life 9 6 450 000 6 968 888 3 950 000 4 468 888 -38,8% -35,9% 5 650 000 6 168 888 3 150 000 3 668 888 -51,2% -47,4%
OPEL Movano 62 9 156 750 10 224 107 6 656 750 7 724 107 -27,3% -24,5%                  
OPEL Vivaro 26 8 973 150 9 665 958 6 473 150 7 165 958 -27,9% -25,9%                  
OPEL Zafira 9 8 703 500 9 204 498 6 203 500 6 704 498 -28,7% -27,2% 7 573 500 8 074 498 5 073 500 5 574 498 -41,7% -39,4%
PEUGEOT 5008 17 7 689 000 9 611 677 5 189 000 7 111 677 -32,5% -26,0% 7 290 000 9 129 950 4 790 000 6 629 950 -37,7% -31,0%
PEUGEOT Boxer 14 10 145 000 11 392 496 7 645 000 8 892 496 -24,6% -21,9%                  
PEUGEOT Expert 48 8 820 000 9 687 488 6 320 000 7 187 488 -28,3% -25,8%                  
PEUGEOT Rifter 17 6 335 000 7 305 495 3 835 000 4 805 495 -39,5% -34,2% 5 535 000 6 445 496 3 035 000 3 945 496 -52,1% -46,0%
PEUGEOT Traveller 43 9 800 000 11 977 663 7 300 000 9 477 663 -25,5% -20,9%                  
RENAULT Espace 5 11 599 000 12 858 999 9 099 000 10 358 999 -21,6% -19,4%                  
RENAULT Grand Scénic 17 6 799 000 8 222 526 4 299 000 5 722 526 -36,8% -30,4%                  
RENAULT Trafic 16 8 159 000 8 573 996 5 659 000 6 073 996 -30,6% -29,2%                  
SEAT Alhambra 8 11 235 920 13 283 448 8 735 920 10 783 448 -22,3% -18,8%                  
SEAT Tarraco 8 10 267 860 11 904 665 7 767 860 9 404 665 -24,3% -21,0%                  
SKODA Kodiaq 33 8 213 000 11 612 939 5 713 000 9 112 939 -30,4% -21,5%                  
SSANGYONG Rexton 8 8 510 000 10 231 750 6 010 000 7 731 750 -29,4% -24,4%                  
TOYOTA Land Cruiser 4 15 060 000 17 406 250 12 560 000 14 906 250 -16,6% -14,4%                  
TOYOTA Prius+ 4 10 425 000 11 496 249 7 925 000 8 996 249 -24,0% -21,7%                  
TOYOTA Proace 23 8 923 000 11 754 429 6 423 000 9 254 429 -28,0% -21,3%                  
VOLVO XC90 13 18 460 000 20 940 381 15 960 000 18 440 381 -13,5% -11,9%                  
VOLKSWAGEN Caddy Kombi 98 6 035 590 9 257 230 3 535 590 6 757 230 -41,4% -27,0%                  
VOLKSWAGEN California 2 19 196 430 19 635 850 16 696 430 17 135 850 -13,0% -12,7%                  
VOLKSWAGEN Caravelle 62 12 710 540 15 380 106 10 210 540 12 880 106 -19,7% -16,3%                  
VOLKSWAGEN Multivan 32 12 250 800 16 396 548 9 750 800 13 896 548 -20,4% -15,2%                  
VOLKSWAGEN Sharan 14 10 852 380 13 097 209 8 352 380 10 597 209 -23,0% -19,1%                  
VOLKSWAGEN Tiguan Allspace 14 9 325 520 11 673 085 6 825 520 9 173 085 -26,8% -21,4%                  
VOLKSWAGEN Touran 12 8 468 270 9 707 521 5 968 270 7 207 521 -29,5% -25,8%                  
VOLKSWAGEN Transporter 32 11 476 100 14 243 581 8 976 100 11 743 581 -21,8% -17,6%                  
TESLA Model X 3 31 872 000 35 318 666 29 372 000 32 818 666 -7,8% -7,1%                  
UAZ 452-es sorozat 2 5 670 500 5 988 000 3 170 500 3 488 000 -44,1% -41,8%