Sokan kérik az állami pénzt új autóra
Az első hónapban mintegy hétezer három- vagy többgyerekes család igényelte a nagycsaládosoknak szánt állam újautó-vásárlási támogatást. A kínálat hatalmas, de a várólisták is híznak, és van néhány további újdonság, amire érdemes figyelni.
Július elsejétől 2022 december 31.-ig bármely három, vagy többgyerekes magyar család jelentős vissza nem térítendő állami támogatással vásárolhat hét- vagy többüléses új autót. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatása szerint július 1-óta több mint hétezer család élt a lehetőséggel, a minisztérium pedig további hétezer támogatott autóvásárlással számol a következő két és fél évben.
A hirtelen jött lehetőség hatására több márkaimportőrnél várólista alakult ki a hétüléses típusokra, ezért felmerülhet a kérdés, hogy mi van, ha lejár a fél év, amelynek végéig elvileg fel kell használni a maximum 2,5 millió forintot. A támogatás 2022. végéig bármikor újraigényelhető, amire lehet, hogy szükség lesz, mivel a támogatás akkor lép életbe, ha teljesül három feltétel: megkötöttük az adásvételi szerződést, az autó a kereskedőnél van és az új tulajdonos a forgalmi engedélybe bejegyzésre került. Ha szerződésen feltüntetjük a támogatást, attól még az lejárhat, viszont mielőtt megkapjuk az autót, újra kell majd igényelni.
A Volkswagennél azt mondták, hogy a legkeresettebb modellek, mint például a Volkswagen Caddy Maxi a legrosszabb esetben is legfeljebb 3-4 hónap alatt megérkezik. A Seatnál hasonló a helyzet, viszont itt csak az egyedileg felszerelt modellekre kell várnunk legfeljebb 2-3 hónapot. A probléma abból ered, hogy sokan nagyon pontos elképzeléssel mennek autót vásárolni, és a hirtelen megnövekedett érdeklődés mellett kicsit hosszadalmasabb lehet egy egyénileg felextrázott autó gyártásának ütemezése. Konszernen belül az Audinál, és a Škodánál egyelőre időben ki tudják szolgálni a vevőket, de az érdeklődés ezeknél is megugrott a hétülésesek iránt.
Az általunk megkérdezett márkák közül talán a Hyundai volt a legfelkészültebb a témában, mert az importőr az autóvásárlási dömping kezdete előtt berendelt egy nagyobb adagot a gyártól a márka egyetlen hétüléses modelljéből, a Santa Féből. Egyelőre a Renault-nál sem akadt meg a kiszolgálás, viszont a Daciánál már most várólistára kerül az, aki hétüléses Lodgyt szeretne. A hazai importőrt nem érte váratlanul a roham, de a gyári felszereltségi-csomagokra már most 2-3 hónapot kell várni, és a várakozási idő a legrosszabb esetben éppen félévig húzódhat. Szerencsére ez utóbbi helyzet csak akkor alakul ki, ha egyedileg konfiguráljuk az autót, ráadásul ebben az esetben is újraigényelhető az állami pénz, ha véletlenül mégis kicsúszik a fél éves időkeretből a vevő.
A Citroënnél a támogatás bejelentése óta háromszorosára nőtt az érdeklődés a hétüléses családi modellek iránt. A kereskedői, importőri készletek már kimerültek, viszont a gyáraktól gondtalanul megy a beszerzés, így ha várni is kell az autóra, legfeljebb 2-3 hónapon belül hozzájuthatunk. Ugyan szerényebb mértékben, de a Fordnál is egyre többen keresik a hét- vagy többszemélyes modelleket. Ötven százalékkal több hétülésest vásároltak a kedvezmény bevezetése óta, de várólisták nem alakultak ki.
Más márkáknál nem ennyire fényes a helyzet. Az Opel 740 autó után egyelőre nem vesz fel újabb megrendelést a Combo Life-ra, ráadásul a túlterheltség miatt lesz, aki csak egy év múlva juthat autóhoz. Az importőr azt mondja: folyamatosan dolgoznak azon, hogy mindenki időben megkaphassa az autóját, de sajnos egyelőre számolni kell az egy évvel. A Volvo volt az egyetlen márka itthon, ahol nem tapasztaltak különösebb változásokat. Nem meglepő, mivel az egyetlen támogatással vásárolható modelljük az XC90, amely 18 millió forintról indul. Az érdeklődés ugyan nagy volt, de csupán alig néhány nagy SUV-t adtak el hétüléses kivitelben.
Igazságtalannak tűnhet, hogy a Dacia Lodgyra ugyanúgy él az a támogatás, mint mondjuk a BMW X7-re, de fontos megemlíteni, hogy az X7 25 millió forint körüli indulóárára ugyanúgy csak 2,5 millió forint jár, mint egy 5,5 millió forintos Fiat Doblóra. Lejjebb, a Lodgynál viszont megint más a helyzet, hiszen ez a típus a legolcsóbb a hétülésesek közül, listaára, extrák nélkül 3,5 millió forint körül alakul, így az ötvenszázalékos szabály miatt erre az autóra, extrafelszerelések nélkül nem lehívható a teljes, 2,5 milliós keret.
Érdekes helyzetben hirdették meg a támogatott autóvásárlás lehetőségét, hiszen a hétülésesek korábban, többnyire egyterűek voltak, de ezek a modellek a folyamatosan erősödő SUV-mánia miatt elkezdtek eltűnni a kínálatból. Ez nem feltétlenül gond, hiszen már a hobbidömperekből is sokszor készítenek hétüléses kivitelt. Ha valaki allergiás ezekre, még válogathat a furgonszabásúak közül is, mint amilyen például a Volkswagen Caddy, vagy a Citröen Berlingo, ezeket is sokszor átépítik hétülésesre. Jellemzően éppen ezek kínálnak a három üléssor mögött is megfelelő méretű csomagteret, de ha még ezt is kicsinek éreznénk, akkor érdemes körülnézni az autójogosítvánnyal még vezethető mikrobuszok kínálatában.
Néhány hazai importőr a támogatáson felül további kedvezményeket nyújt ezekre a modellekre, ezzel ők is beszállnak a családok segítésébe. A Fiat-Chrysler konszern magyar importőre például részletesen elküldte a támogatással is megvásárolható autók kedvezményes árát is.
Egy 1,6 literes, benzines Fiat Doblo a kombinált támogatással és kedvezménnyel akár hárommillió forinttól is a miénk lehet, de ha egy kicsit többre vágynánk, választhatunk akár egy kilencszemélyes Fiat Talento mikrobuszt 5,2 milliótól, jó felszereltséggel. Hasonló kategóriában a Ford Turneo Custom árát is lenyomhatjuk a támogatással, egészen 6,6 millió forintra.
Bőven van választék, sőt további támogatásokra is van lehetőség, ha például elektromos modellek között nézelődünk. A Nissan E-nv200 Evalia megrendelhető hétülésesként, ráadásul a 2,5 millió forint családi támogatás mellett 1,5 millió forint további kedvezményt kapunk az államtól elektromosautó-vásárlásra, és ez utóbbihoz nem is kell legalább három gyerek. A villanyautók továbbra is jogosultak zöld rendszámra, ami egy rakás egyéb előnyt hordoz. Ebben az esetben viszont türelmesnek kell lenni, mert a családi autóra kapott támogatást egyszerre kell megigényelni a villanyautókra járó támogatással, emiatt az ügyintézés kicsit hosszadalmasabb lehet.
Július 1-óta igényelhető a Családbarát Magyarország program keretében nyújtott, nagycsaládosoknak szánt autóvásárlási támogatás. A legfeljebb 2,5 millió forintot három, vagy többgyerekes családok igényelhetik, és minimum hétüléses új autó vásárlására fordíthatják. Fontos részlet, hogy a vissza nem térítendő állami pénz csak az autó vételárának maximum ötven százalékát fedezheti, ugyanakkor azoknak is jár a segítség, akik harmadik gyereküket várják, és a magzat legalább tizenkét hetes.
A támogatással vásárolt autót három évig nem lehet eladni, és üzembentartói megállapodást sem lehet rá kötni, sőt, az igénylőnek nem lehet köztartozása sem. A kereskedők feladata legyártani és felragasztani az így vásárolt autókra a „Családbarát Magyarország” matricát. Egy friss módosítás szerint olyan, hivatalos forgalmazótól származó bemutatóautót is választhatnak az érintettek, amely legfeljebb kétezer kilométert tett meg, és maximum egy éve helyezték először forgalomba.
A cél a magyar nagycsaládok támogatása, így a 3-10 millió forint közötti családi autók fognak a legjobban fogyni, de biztos vagyok benne, hogy luxusautókra is felveszik majd a támogatást. 2,5 millió forint nem kevés, és ha csak ennyivel is kell kevesebbet összespórolnia a családnak, már előrébb vannak. Pont a spórolás szó miatt gondolom, hogy nem a 30 milliós Tesla Model X az ideális családi autó, de ezen felül nem tudok belekötni a támogatásba.
Nyilván az első hullám mindig a legerősebb, de úgy gondolom, hogy sikeres lesz a program, és legalább 20 ezren igénylik majd, tekintve, hogy több mint 170 ezer ilyen család van Magyarországon.
Gyártmány | Model | típusok száma | Listaár induló | Listaár átlag | Állami akció induló | Állami akció átlag | Állami kedvezmény induló | Állami kedvezmény átlag | Importőri akció induló | Importőri akció átlag | Importőr + állami akció induló | Importőr + állami akció átlag | Importőr + állami kedvezmény induló | Importőr + állami kedvezmény átlag |
AUDI | Q7 | 2 | 18 060 240 | 18 778 425 | 15 560 240 | 16 278 425 | -13,8% | -13,3% | ||||||
BMW | 2-es sorozat Gran Tourer | 55 | 8 118 200 | 11 105 913 | 5 618 200 | 8 605 913 | -30,8% | -22,5% | ||||||
BMW | X5 | 3 | 19 045 100 | 22 014 049 | 16 545 100 | 19 514 049 | -13,1% | -11,4% | ||||||
BMW | X7 | 3 | 25 067 000 | 27 945 333 | 22 567 000 | 25 445 333 | -10,0% | -8,9% | ||||||
CITROEN | Berlingo | 19 | 6 205 000 | 7 362 365 | 3 705 000 | 4 862 365 | -40,3% | -34,0% | 5 435 000 | 6 489 733 | 2 935 000 | 3 989 733 | -52,7% | -45,8% |
CITROEN | C4 Grand Spacetourer | 16 | 7 200 000 | 8 724 995 | 4 700 000 | 6 224 995 | -34,7% | -28,7% | 6 200 000 | 7 797 722 | 3 700 000 | 5 297 722 | -48,6% | -39,3% |
CITROEN | Jumper | 14 | 10 190 000 | 11 435 355 | 7 690 000 | 8 935 355 | -24,5% | -21,9% | ||||||
CITROEN | Jumpy | 28 | 8 900 000 | 9 821 780 | 6 400 000 | 7 321 780 | -28,1% | -25,5% | ||||||
CITROEN | Spacetourer | 44 | 9 800 000 | 11 909 079 | 7 300 000 | 9 409 079 | -25,5% | -21,0% | ||||||
DACIA | Lodgy | 12 | 3 529 000 | 4 251 497 | 1 764 500 | 2 125 748 | -50,0% | -50,0% | ||||||
FIAT | 500L Living | 4 | 6 340 000 | 6 754 999 | 3 840 000 | 4 254 999 | -39,4% | -37,0% | ||||||
FIAT | Dobló Panorama | 8 | 5 830 000 | 6 598 749 | 3 330 000 | 4 098 749 | -42,9% | -37,9% | ||||||
FIAT | Ducato | 3 | 9 170 250 | 9 682 060 | 6 670 250 | 7 182 060 | -27,3% | -25,8% | ||||||
FIAT | Talento | 14 | 9 310 280 | 9 745 706 | 6 810 280 | 7 245 706 | -26,9% | -25,7% | ||||||
FORD | Connect | 4 | 7 891 350 | 8 502 499 | 5 391 350 | 6 002 499 | -31,7% | -29,4% | 7 058 230 | 7 669 379 | 4 558 230 | 5 169 379 | -42,2% | -39,2% |
FORD | Custom | 95 | 9 647 300 | 11 659 933 | 7 147 300 | 9 159 933 | -25,9% | -21,4% | 7 297 800 | 10 091 952 | 4 797 800 | 7 591 952 | -50,3% | -34,9% |
FORD | Galaxy | 11 | 10 250 000 | 12 296 816 | 7 750 000 | 9 796 816 | -24,4% | -20,3% | 8 790 500 | 10 945 952 | 6 290 500 | 8 445 952 | -38,6% | -31,3% |
FORD | Grand C-Max | 3 | 6 725 000 | 7 105 000 | 4 225 000 | 4 605 000 | -37,2% | -35,2% | 6 220 000 | 6 600 000 | 3 720 000 | 4 100 000 | -44,7% | -42,3% |
FORD | S-Max | 22 | 9 710 000 | 12 041 359 | 7 210 000 | 9 541 359 | -25,7% | -20,8% | 8 890 000 | 11 221 359 | 6 390 000 | 8 721 359 | -34,2% | -27,6% |
FORD | Transit | 36 | 10 016 650 | 10 907 807 | 7 516 650 | 8 407 807 | -25,0% | -22,9% | 7 400 450 | 8 291 607 | 4 900 450 | 5 791 607 | -51,1% | -46,9% |
HONDA | CR-V | 1 | 12 089 000 | 12 089 000 | 9 589 000 | 9 589 000 | -20,7% | -20,7% | ||||||
HYUNDAI | Santa Fe | 6 | 11 499 000 | 14 032 332 | 8 999 000 | 11 532 332 | -21,7% | -17,8% | ||||||
KIA | Sorento | 18 | 10 025 000 | 11 499 996 | 7 525 000 | 8 999 996 | -24,9% | -21,7% | ||||||
LAND ROVER | Discovery | 14 | 17 067 240 | 20 740 664 | 14 567 240 | 18 240 664 | -14,6% | -12,1% | 16 736 640 | 16 736 640 | 14 236 640 | 14 236 640 | -16,6% | -31,4% |
LAND ROVER | Discovery Sport | 46 | 11 026 000 | 16 215 466 | 8 526 000 | 13 715 466 | -22,7% | -15,4% | ||||||
LAND ROVER | Range Rover Sport | 14 | 26 379 350 | 31 414 915 | 23 879 350 | 28 914 915 | -9,5% | -8,0% | ||||||
MAHINDRA | XUV500 | 4 | 7 490 000 | 8 047 499 | 4 990 000 | 5 547 499 | -33,4% | -31,1% | ||||||
MERCEDES-BENZ | Citan | 1 | 8 140 930 | 8 140 930 | 5 640 930 | 5 640 930 | -30,7% | -30,7% | ||||||
MERCEDES-BENZ | E-osztály Kombi | 11 | 15 624 610 | 18 553 486 | 13 124 610 | 16 053 486 | -16,0% | -13,5% | ||||||
MERCEDES-BENZ | GLE-osztály | 4 | 20 184 490 | 21 739 690 | 17 684 490 | 19 239 690 | -12,4% | -11,5% | ||||||
MERCEDES-BENZ | GLS-osztály | 5 | 29 723 920 | 29 723 920 | 27 223 920 | 27 223 920 | -8,4% | -8,4% | ||||||
MERCEDES-BENZ | Sprinter | 17 | 11 090 910 | 13 524 300 | 8 590 910 | 11 024 300 | -22,5% | -18,5% | ||||||
MERCEDES-BENZ | Vito | 72 | 10 525 340 | 12 558 112 | 8 025 340 | 10 058 112 | -23,8% | -19,9% | ||||||
LEXUS | RX | 3 | 22 640 000 | 24 226 666 | 20 140 000 | 21 726 666 | -11,0% | -10,3% | 19 840 000 | 21 426 666 | 17 340 000 | 18 926 666 | -23,4% | -21,9% |
MITSUBISHI | Outlander | 4 | 9 400 000 | 10 649 999 | 6 900 000 | 8 149 999 | -26,6% | -23,5% | ||||||
MITSUBISHI | Pajero | 1 | 15 490 000 | 15 490 000 | 12 990 000 | 12 990 000 | -16,1% | -16,1% | 14 590 000 | 14 590 000 | 12 090 000 | 12 090 000 | -21,9% | -21,9% |
NISSAN | Evalia | 4 | 7 027 000 | 7 259 500 | 4 527 000 | 4 759 500 | -35,6% | -34,4% | ||||||
NISSAN | Evalia e-NV200 | 3 | 13 040 000 | 13 503 333 | 9 040 000 | 9 503 333 | -30,7% | -29,6% | 11 540 000 | 12 003 333 | 7 540 000 | 8 003 333 | -42,2% | -40,7% |
NISSAN | NV200 | 8 | 6 697 000 | 6 928 248 | 4 197 000 | 4 428 248 | -37,3% | -36,1% | ||||||
NISSAN | X-Trail | 10 | 8 550 000 | 10 591 246 | 6 050 000 | 8 091 246 | -29,2% | -23,6% | 7 700 000 | 9 847 496 | 5 200 000 | 7 347 496 | -39,2% | -30,6% |
OPEL | Combo Life | 9 | 6 450 000 | 6 968 888 | 3 950 000 | 4 468 888 | -38,8% | -35,9% | 5 650 000 | 6 168 888 | 3 150 000 | 3 668 888 | -51,2% | -47,4% |
OPEL | Movano | 62 | 9 156 750 | 10 224 107 | 6 656 750 | 7 724 107 | -27,3% | -24,5% | ||||||
OPEL | Vivaro | 26 | 8 973 150 | 9 665 958 | 6 473 150 | 7 165 958 | -27,9% | -25,9% | ||||||
OPEL | Zafira | 9 | 8 703 500 | 9 204 498 | 6 203 500 | 6 704 498 | -28,7% | -27,2% | 7 573 500 | 8 074 498 | 5 073 500 | 5 574 498 | -41,7% | -39,4% |
PEUGEOT | 5008 | 17 | 7 689 000 | 9 611 677 | 5 189 000 | 7 111 677 | -32,5% | -26,0% | 7 290 000 | 9 129 950 | 4 790 000 | 6 629 950 | -37,7% | -31,0% |
PEUGEOT | Boxer | 14 | 10 145 000 | 11 392 496 | 7 645 000 | 8 892 496 | -24,6% | -21,9% | ||||||
PEUGEOT | Expert | 48 | 8 820 000 | 9 687 488 | 6 320 000 | 7 187 488 | -28,3% | -25,8% | ||||||
PEUGEOT | Rifter | 17 | 6 335 000 | 7 305 495 | 3 835 000 | 4 805 495 | -39,5% | -34,2% | 5 535 000 | 6 445 496 | 3 035 000 | 3 945 496 | -52,1% | -46,0% |
PEUGEOT | Traveller | 43 | 9 800 000 | 11 977 663 | 7 300 000 | 9 477 663 | -25,5% | -20,9% | ||||||
RENAULT | Espace | 5 | 11 599 000 | 12 858 999 | 9 099 000 | 10 358 999 | -21,6% | -19,4% | ||||||
RENAULT | Grand Scénic | 17 | 6 799 000 | 8 222 526 | 4 299 000 | 5 722 526 | -36,8% | -30,4% | ||||||
RENAULT | Trafic | 16 | 8 159 000 | 8 573 996 | 5 659 000 | 6 073 996 | -30,6% | -29,2% | ||||||
SEAT | Alhambra | 8 | 11 235 920 | 13 283 448 | 8 735 920 | 10 783 448 | -22,3% | -18,8% | ||||||
SEAT | Tarraco | 8 | 10 267 860 | 11 904 665 | 7 767 860 | 9 404 665 | -24,3% | -21,0% | ||||||
SKODA | Kodiaq | 33 | 8 213 000 | 11 612 939 | 5 713 000 | 9 112 939 | -30,4% | -21,5% | ||||||
SSANGYONG | Rexton | 8 | 8 510 000 | 10 231 750 | 6 010 000 | 7 731 750 | -29,4% | -24,4% | ||||||
TOYOTA | Land Cruiser | 4 | 15 060 000 | 17 406 250 | 12 560 000 | 14 906 250 | -16,6% | -14,4% | ||||||
TOYOTA | Prius+ | 4 | 10 425 000 | 11 496 249 | 7 925 000 | 8 996 249 | -24,0% | -21,7% | ||||||
TOYOTA | Proace | 23 | 8 923 000 | 11 754 429 | 6 423 000 | 9 254 429 | -28,0% | -21,3% | ||||||
VOLVO | XC90 | 13 | 18 460 000 | 20 940 381 | 15 960 000 | 18 440 381 | -13,5% | -11,9% | ||||||
VOLKSWAGEN | Caddy Kombi | 98 | 6 035 590 | 9 257 230 | 3 535 590 | 6 757 230 | -41,4% | -27,0% | ||||||
VOLKSWAGEN | California | 2 | 19 196 430 | 19 635 850 | 16 696 430 | 17 135 850 | -13,0% | -12,7% | ||||||
VOLKSWAGEN | Caravelle | 62 | 12 710 540 | 15 380 106 | 10 210 540 | 12 880 106 | -19,7% | -16,3% | ||||||
VOLKSWAGEN | Multivan | 32 | 12 250 800 | 16 396 548 | 9 750 800 | 13 896 548 | -20,4% | -15,2% | ||||||
VOLKSWAGEN | Sharan | 14 | 10 852 380 | 13 097 209 | 8 352 380 | 10 597 209 | -23,0% | -19,1% | ||||||
VOLKSWAGEN | Tiguan Allspace | 14 | 9 325 520 | 11 673 085 | 6 825 520 | 9 173 085 | -26,8% | -21,4% | ||||||
VOLKSWAGEN | Touran | 12 | 8 468 270 | 9 707 521 | 5 968 270 | 7 207 521 | -29,5% | -25,8% | ||||||
VOLKSWAGEN | Transporter | 32 | 11 476 100 | 14 243 581 | 8 976 100 | 11 743 581 | -21,8% | -17,6% | ||||||
TESLA | Model X | 3 | 31 872 000 | 35 318 666 | 29 372 000 | 32 818 666 | -7,8% | -7,1% | ||||||
UAZ | 452-es sorozat | 2 | 5 670 500 | 5 988 000 | 3 170 500 | 3 488 000 | -44,1% | -41,8% |