Befizettem 2 milliót, ellopta a márkakereskedés

2019.10.10. 14:13

Csalás és más bűntettek elkövetése miatt nyomoznak egy kiskőrösi vállalkozó és cége könyvelője ellen, mert az általuk vezetett hivatalos Renault és Dacia márkakereskedésben több mint egy tucat új autóra vettek fel megrendeléseket, de azokat végül nem adtak át. A károsultak közt magánvásárlók, nyugdíjasok, egy középiskola és a Cofidis Magyarország is megtalálható.

Szurma Imrével a háza konyhájában beszélgetünk. Miközben gondosan szétterítjük az asztalon a sárga dosszié tartalmát, két üveges ajtóval távolabb járókerettel közlekedő nő lépdel át a nappalin. Az iratokból kibontakozó ügy tanulságos, és egyúttal rettentő szomorú. Arról szól, hogy Magyarországon percek alatt válhat semmivé az autóvásárló pénze még akkor is, amikor egy világmárkának szavaz bizalmat, és hivatalos márkakereskedésben több millió forintért új autót rendel. 

A hetvenes évei elején járó dunaegyházi férfi 2017. decemberében döntött úgy, hogy lecseréli tizennégy éves Renault Thaliáját. Az interneten talált hirdetés szerint a legközelebbi márkakereskedést, az Autó-Motor Trade Kft. hivatalos Renault és Dacia szalonját kereste fel, ahol kiválasztott egy új Dacia Sanderót.

Szurma úr a december 28-án megkötött megrendelési és szállítási szerződés szerint kétmillió forint, vagyis az egyébként megszokott tíz százalék előleg többszörösének befizetését vállalta. Mindez logikusnak tűnt, mert eladó azt ígérte, hogy az amúgy szinte fapados Daciához az ár négyötödének megfelelő előlegért cserébe ajándékba adják majd a vonóhorgot, a gumiszőnyeget, a KRESZ-tartozékokat, a tolatóradart és az ülésfűtést. Ezek közül a vonóhorog önmagában 150 ezer forintba került volna, vagyis jó ajánlatnak tűnt az Autó-Motor Trade-é.

Szurma úr lánya jogtanácsos, és mielőtt olvasónk január 5-én átutalta a kétmillió forintot a márkakereskedésnek, őt kérte meg, hogy ellenőrizze a cég pénzügyi hátterét. A Céginfó szerint 2016-ban több mint 551 millió forint volt a kiskőrösi Renault-Dacia szalon értékesítésből származó nettó árbevétele, és a cég rendben működött. Szurma úr ettől megnyugodott, majd 2018. január elején átutalta az előleget, és remélte, hogy a megállapodásnak megfelelően 2018. májusában átveheti az új autóját, csakhogy soha nem kapta meg.

Február 26-án egy másik márkakereskedésből, a kecskeméti Renault Formonttól hívták telefonon, hogy az Autó-Motor Trade nem továbbította a Sandero megrendelését és a kétmillió forintot az importőrnek, ezért nem csak Szurma úr nem kapja meg az autóját, de a Formont a továbbiakban egyáltalán nem működik majd együtt a kiskőrösi szalonnal, sőt, az ott kiállított autókat is elszállíttatják, mert ezek sem álltak az Autó-Motor Trade tulajdonában. A szalont kiürítették, a táblákat leszerelték, a cég bezárt. 

Amikor szeptember elején meglátogattam a becsapott Szurma urat, elmentem a kiskőrösi kereskedéshez is, hogy megnézzem, mi maradt belőle. Csak a szalonban szétdobált dekorációs elemeket és a megkopott márkatáblákat találtam. A helyszínen senkivel nem sikerült beszélnem, pedig a szomszéd műhelyben álltak autók, a kapuk tárva-nyitva voltak és szólt a rádió. 

Talán csak nem volt szerencsém, az viszont biztos, hogy dunaegyházi olvasónkon és feleségén kívül összesen tizenhat károsultat hagyott maga után a 2011-ben alapított márkakereskedés bedőlése. Szurma úr lánya nem hagyta annyiban a dolgot, és miután telefonon nem tudta elérni az utolsó előlegbefizetéseket követően villámgyorsan bezárt, majd kiürített kereskedés tulajdonosát, először február 27-én írt a cégnek. Mivel válasz nem érkezett, március 17-én megismételte ezt, egyúttal felmondta a Dacia Sandero megrendelését. Felszólította Mészáros György ügyvezetőt, hogy a levél kézhezvételétől számított öt napon belül utalja vissza a kétmillió forint előleget. Szurma úr lánya azt meséli, ebben az időszakban személyesen, az otthonában is felkereste az ügyvezetőt akit nem talált otthon. Később telefonon beszéltek, ekkor Mészáros úr megnyugtatta, hogy vissza fogja adni a pénzt. 

Ezt végül nem tette meg és többé telefonon sem érték el.

Innentől kiterebélyesedik, egyúttal zavarosabbá válik az ügy. Egyrészt Kiskőrös egyik legjelentősebb autós vállalkozása úgy ment tönkre és szűnt meg, hogy erről legfeljebb szóbeszédekből lehetett hallani, a helyi sajtó nem írt róla. Egy helybéli férfi, aki állítása szerint jól ismerte Mészáros urat, vagyis, ahogy ő emlegette "Gyuri bácsit", többször elmondta a beszélgetésünk során, hogy az Auto-Motor Trade tulajdonosa köztiszteletben álló vállalkozó, akinek több kereskedése is volt a környéken, sőt, a fénykorban ismert közéleti szereplőknek adott tartós használatra új autókat. 

Hogy mikortól fordultak rosszra a dolgok, arról két forrásból kaphatunk pontosabb képet. Egyrészt a Céginfó szerint az Autó-Motor Trade nem adott le üzleti beszámolót a tavalyi évről, 2017-es beszámolójában 445 millió forint árbevétel mellett mindössze 276 ezer forint adózás előtti eredmény szerepel - szemben az egy évvel korábbi 6,3 millió forinttal, amely szintén nem sok.

A cég egyébként 2019. márciusa óta felszámolás alatt áll, ahogy a szintén a Mészároshoz köthető két további vállalkozás, az M+F Autó Rent Kft. és az M+F Mobil Kft. is. Van ugyanakkor két hasonló nevű vállalkozás, mindkettő működik, ezeket is a megszűnt kiskőrösi kereskedés címére jelentették be, de mindkettőre végrehajtást rendeltek el, és egyik sem nyújtott be 2018-as üzleti beszámolót. 

A másik szál a Kiskunhalasi Járásbíróság 2018. május 8-i végzése, melyben elutasították annak a tizenhét sértettnek az indítványát, akik szerették volna zár alá vetetni Mészáros úr és egykori könyvelője vagyonát. A károsultak zöme szintén autót rendelt a bedőlt kereskedésében, de nem kapták meg, a pénzüket sem fizették vissza. A károsultak közt nemcsak magánszemélyeket találni, de több céget, köztük ismeretlen kft-ket, illetve a Cofidis magyarországi fióktelepét. Utóbbitól készletfinanszírozási hitelt vett fel az Autó-Motor Trade vezetősége, ám kiderült, hogy a hitelhez fiktív adásvételi szerződéseket csatoltak, így csupán ezzel 26 millió forint kárt okoztak, melyből a bírósági irat szerint annak kiadásáig körülbelül 5,8 millió forint térült meg, mivel önként átadtak a hitelintézetnek egy Renault Grand Scénicet. 

A tizenegy oldalas végzésben hosszan részletezik azt is, hogy 2017-ben melyik vevőtől mennyi pénzt vett át a márkakereskedés, illetve, hogy az általában 1 és 5 millió forintos összegeket előlegként, vagy a később át nem adott autók teljes vételáraként fizették-e be az átvert vásárlók. A teljes összeg több mint 66 millió forint.

2018. január 9-én csalás és más bűncselekmények miatt nyomozást indítottak Mészáros György és társa, a cég egykori könyvelője, Csiborné Vikor Rita ellen. A gyanúsítottakat 2018. április 18-án őrizetbe vette a rendőrség, és két nappal később a kiskunhalasi járásbíróság elrendelte előzetes letartóztatásukat az elsőfokú bírósági tárgyalás előkészítése során hozott határozatáig, de legfeljebb május 20-ig. A Kecskeméti törvényszék április 27-i döntése értelmében elengedték Mészárost és Csibornét. 

A vagyontárgyaik, köztük földterületek, más ingatlanok, illetve autók zár alá vételét azért nem rendelte el a bíróság, mert bár a két gyanúsított addig nem tett érdemi nyilatkozatot a bűncselekményekkel kapcsolatban, tagadták, hogy felelősek lennének a történtekért és a vagyonelvonás veszélye sem merült fel. 

Ugyanezt írja a Totalcar.hu-nak az ügyben adott állásfoglalásában dr. Bakosi Zoltán ügyvéd, Mészáros György képviselője is. A nyomozás még folyamatban van, ezért annak állásáról nem adhat pontos tájékoztatást az ügyvéd, aki többször hangsúlyozza, hogy a kereskedés tulajdonosa több mint negyven évig volt jelen az üzleti életben, korábban soha nem okozott kárt ügyfeleinek, sőt autókereskedőként egy Toyota-szalon képviseletében többször lett az év kereskedője. Dr. Bakosi Zoltán szerint Mészáros úr is bűncselekmény áldozata lett, őt is becsapták, és ha korábban értesült volna arról, hogy mi folyik a cégénél, biztosan nem engedte volna, hogy a károsultak autókat rendeljenek a kiskőrösi szalonban. 

Az ügyvéd arra is kitér állásfoglalásában, hogy Mészáros György tartozásait eladta egy követeléskezelő cégnek, amely minden károsultnak fizetett valamennyit, így az egykori Renault és Dacia-vásárlók visszakapták a befizetett összeg egy részét, ha nem is az egészet. A Szurma család esetében ez a befizetett kétmillió forint egy része már visszajött, a pontos összeget nem közölhették, mert erről titoktartási megállapodást íratott alá a követeléskezelő, ugyanakkor aki elfogadta az ajánlatot, azzal beleegyezett abba is, hogy lemond az autóra befizetett pénz vissza nem térített részéről. 

Az ügyben nemcsak Szurma Imre és lánya kereste meg a Renault Hungária Kft-t, vagyis a két márka importőrét, de én is. Hasonló választ kaptam. Eszerint a magyarországi központ nem felel a márkakereskedők által okozott károkért, hiszen a vevők nem az importőrrel, hanem a márkakereskedéssel kötöttek szerződést. A központ persze sajnálja a történteket. A Renault Hungária akkor értesült arról, mi folyik a kiskőrösi márkakereskedésben, amikor az Autó-Motor Trade egyik becsapott ügyfele (információim szerint egy középiskola) feljelentést tett a rendőrségen, majd a rendőrség az importőrhöz fordult adatokért.

Az ügy még nem zárult le, de dr. Bakosi Zoltán meghívott a további tárgyalásokra. Követni fogom a fejleményeket, mert nem mellékes, miként lehet kijátszani egy többszörösen elismert autókereskedő alól a cégét, illetve megkárosítani az ügyfeleit úgy, hogy az illető erről semmit nem tud. A Renault Hungária évente auditálja kiskereskedelmi partnerei pénzügyi helyzetét, és mint írják, az ilyen nagyobb ellenőrzések, illetve a heti személyes találkozók ellenére nem abból indulnak ki, hogy franchise-partnerük gazemberséget követ el, erre alapozza a működését, és iratokat hamisít az autóvásárlók, illetve a felettük álló vezérképviselet megtévesztésére. 

Ülünk Szurma úrék konyhájában, lapozgatom a papírokat, és arra gondolok, hogy az Opel Gombosnál történtek, illetve a mostani ügy kapcsán égetően fontos volna valamilyen fogyasztóvédelmi mechanizmus beépítése az új- és használtautó-kereskedések működésébe. Mármint a létező, és ezek szerint nagyon könnyen meghekkelhető jogi biztosítékokon felül.

Biztosan nem tesz jót egy márka megítélésének, ha kiderül, hogy a felügyelete álló kereskedésben módszeresen meglopják a vevőket. Ezt azelőtt kellene megakadályozni, hogy az első milliót nem a megrendelt autóra költi a cég, hanem bármi másra. Részben erre rímel a Renault Hungária válaszlevelének zárómondata is, idézem: 

"Amennyiben gyanús jeleket tapasztal valaki, érdemes fenntartásokkal fogadni azt és jelezni az importőrnek, jelen esetben például ilyen volt az, hogy egy Dacia árkategóriájú autóért ~2 millió forint előleget kellett befizetni."

Az importőr a kialakult helyzet enyhítésére minden áldozat számára olyan feltételeket, illetve kedvezményeket kínált az autóvásárlásra, melyek máskor nem elérhetők. Aki a történtek, illetve a néhány százezertől néhány millió forintig terjedő pénzveszteség ellenére továbbra is szeretett volna új Renault-t vagy Daciát vásárolni, ezt általában meg is tette.

Az autómárkák nagyon sok pénzt, euró-százmilliókat költenek arra, hogy a vevők elhiggyék az ígéreteiket. Ilyen például, hogy az autó csendesen fut az úton, megvéd a balesetben, keveset fogyaszt, hogy a márkaszerviz minden szükséges karbantartást szakszerűen elvégez, és igen, ilyen ígéret az is, hogy amikor a világon bárhol besétálunk egy márkakereskedésbe, abból a biztonságból részesülünk, amelyet egy világcégnek tulajdonítunk. Utóbbi csupán illúzió.