Tíz vagány, sportos kisautó másfél millióért

2019.10.11. 14:19

Sorozatunk előző részében a családosok ésszerű választásai között merültünk el, amikor az egymilliós kombikat néztük át. De nem mindenkinek kell a nagy autó, sokszor a kis testtől várunk élvezetet.

A sportos autó mindenkinek mást jelent. Van aki kifejezetten a hátsókerékhajtást keresi, másnak 300 lóerő a minimum. Mi most nem ebben az irányban nézelődünk. Kifejezetten kisautókat keresgélünk, melyekben az átlagosnál több a vitamin. A válogatásunkban szereplő modellek ideálisak lehetnek olyan fiataloknak, akiknek többről szól az autózás, mint eljutni A-ból B-be, de választottaink akár második autónak is jók lehetnek valami nagy mellé. A határ ezúttal másfél millió forint, ennyiből a szívómotor-hívők és a turbófanok is találhatnak kedvükre valót.

Ford Fiesta 2.0 ST – 150 LE

Kezdjük rögtön az egyik legérdekesebbel. A Fiesta 2001-től 2008-ig gyártott hatodik generációjának elég színes volt a motorpalettája. Már a száz lóerős 1,6-os sem gyenge, de az igazi királyság a kétliteres ST. Láncos motorja 150 lóerős, csúcsnyomatéka 190 newtonméter. A gyári érték szerint 8,4 másodperc alatt van százon.

Látványos a fehér felni
Látványos a fehér felni

A mezei Fiestáknál nemcsak erősebb a csúcskivitel, de váltófokozatai is rövidebbek. A futómű éppúgy MacPherson elöl és csatolt lengőkaros hátul mint a mezei verzióké, de hangolása feszesebb, erősebb, fékei is harapósabbak, kormányzása közvetlenebb.

Ebben az árban jelenleg tizenegy példányt hirdetnek a magyar neten. Köztük szép, gyárias, akár friss műszakis darabokat. Komoly típushibákról nem hallani, leginkább a termosztáttal szoktak gondok lenni, illetve az ülésdöntő bovden szakadása is visszatérő probléma.

Gyorsulás: 8,4 s; végsebesség: 208 km/h

Korábbi tesztünk a típusról:

Mitsubishi Colt 1.5 Turbo CZT – 150 LE

Kevésbé tűnik kézenfekvő választásnak a Mitsubishi Colt izmos változata. A Turbo CZT a Fiesta ST-hez hasonlóan 150 lóerős, igaz, készült belőle 197 lovas is, de olyat idehaza nem nagyon találni. A CZT kizárólag háromajtós verzióban létezett, kabriója a CZC. Fészlift után Ralliart névre keresztelték a legerősebb Coltot, és ekkor már kínáltak belőle ötajtós kivitelt is.

mitsu

Az erős, 1,5-ös turbómotorhoz illően jók a fékek is, a váltó azonban bár pontos és jól kapcsolható, kissé indokolatlanul hosszúak a fokozatai. Futóműve ennek is MacPherson elöl, illetve csatolt lengőkaros hátul, alapvetően nem rossz, ám kigyorsításkor az átlagnál jobban el tud bizonytalanodni. Az üléspozíció hosszabb távon nem mindenkinek kényelmes, és a kilátással is akadnak nehézségek.

A magyar kínálat pillanatnyilag nyolc darabból áll. A tapasztalatok nem rosszak, bár apróbb összeszerelési hiányosságok vannak. Így például, hogy megzörgősödik, majd zárhatatlan lesz a kesztyűtartó. Emellett a kuplunggal lehetnek gondok és számítsunk arra is, hogy a turbómotoron drága a vezérléscsere, ha igényesek vagyunk és gyári szettet választunk a művelethez.

Gyorsulás: 8,0 s; végsebesség: 210 km/h

Korábbi tesztünk a típusról:

Toyota Yaris 1.5 T Sport – 106 LE

Aki a japánokban bízik, nézze meg bátran a Yaris 1.5 T Sportot is. A T-jelzés ellenére szívómotoros kivitelről van szó hiszen a betű a Toyotára utal. Ez a verzió az első generációs Yaris háromtagú, benzines motorpalettájának tetején helyezkedik el a maga 106 lóerejével (a svájci piacra készült TS Turbo 150-nel).

A Yaris csomagtartója nagyon apró, máskülönben teljesen használható
A Yaris csomagtartója nagyon apró, máskülönben teljesen használható

Japánosan precíz a váltó, rövidek a fokozatok, ezért aztán gyakran is kell kapcsolgatni, de ezt fogadjuk el, ha olyan autót akarunk, amit valamelyest élvezetre hangoltak. A Fiestához képest puhább a futómű, kevésbé kihegyezett a motor, de így is jókat lehet autózni a TS-sel, ha bátran forgatjuk. Üléspozíciója nem igazán illik sportos autóhoz.

A csúcstörpék mezőnyéhez mérten aránylag bőségesnek mondható a választék, most éppen tizenhat ilyen Yarist hirdetnek idehaza. Igazán jellemző típushibája nincs, legalábbis a tapasztalatok ezt mutatják.

Gyorsulás: 9,0 s; végsebesség: 190 km/h

Korábbi tesztünk a típusról:

Opel Corsa C 1.8 16V GSI – 125 LE

Amikor ez a sport-Corsa készült, még nem az OPC, hanem a GSI betűhármas jelölte a legerősebb kis Opeleket. A virgonc Corsa C-ben 1,8-as szívómotort találunk 125 lóval, 165 newtonméterrel. Ez ma már egyáltalán nem tűnik nagy számnak, de ehhez a kasznihoz kellően erős, nemcsak fordulatból, erőből is bír haladni.

A kép illusztráció, ez egy sima 1,2-es Corsa
A kép illusztráció, ez egy sima 1,2-es Corsa

A váltó áttételezésével nincs gond, annál inkább a kapcsolási érzettel. A japánoknál vagy éppen a Fiestánál jóval pontatlanabb, és hosszabb úton is jár, ez egy sportosnak szánt modellnél sokat el tud venni az élményből.

Marginálisnak mondható a kínálat, jelenleg vagy négyet találunk a hazai piacon. A riválisoknál valamivel több vele a gond is: sokaknál az elektronika rakoncátlankodott már viszonylag fiatal korban, sőt akár nullkilométeresen is. Másoknál az ESP mondta be az unalmast, de elő-előfordulnak a pontatlan összeszerelésből eredő kellemetlenségek is.

Gyorsulás: 9,0 s; végsebesség: 202 km/h

Korábbi tesztünk a mezei kivitelről:

Citroën C2 1.6 VTS – 122 LE

A raligyorsaságikról ismerhetjük a Citroën C2-est, és bár Super 1600-asról vagy R2-esről nem érdemes álmodozni, egy valamivel fékezettebb habzású VTS-t hazavihetünk másfél millió forint alatt. Tizenhat szelepes egyhatosa 122 lóerőt tud, ami papíron nem rossz, de kicsit lusta, nem könyörög a pörgetésért sem.

Kevés az ilyen vagány kiállású kisautó
Kevés az ilyen vagány kiállású kisautó

Ahogyan a Corsánál, itt is a hosszú úton járó váltó üti agyon az érzést – bár legalább könnyen, pontosan betalálunk a fokozatokba. A másik lankasztó tényező az elektromos szervókormány, ami nem a precíz visszajelzésekről híres. Aki ezekkel együtt tud élni, azért egész mókás kiskocsit tudhat magáénak.

Összesen hat C2 VTS-t dob fel most a kereső, és aki ezek közül választ, számítson a minőség és az összeszerelésben tapasztalható szórásra. Voltak olyan példányok, amelyeken már tizenpárezer kilométernél szíjtárcsát kellett cserélni, vagy éppen a főtengelyszimeringnek lett vége. Mások tulajdonosok esetében viszont csak a kötelező szervizek költségei szerepelnek a kiadási listán.

Gyorsulás: 8,9 s; végsebesség: 202 km/h

Korábbi tesztünk a típusról:

Renault Clio 2.0 16V Sport – 169 LE

Ha csak a számokat nézzük, ez a válogatás legerősebb modellje. A kétliteres szívómotor 169 lovas, forgatónyomatéka kereken 200 newtonméter. Ugyanakkor csak elvétve találunk belőle eladót.

Nagyon jól sikerült a sportos Clio motorja, kívánja a fordulatot, van benne erő rendesen, gyorsulásban és végsebességben is ott van a kategória élén. Puhább azonban, mint egy Fiesta ST, ami elsősorban futómű hangolásában nyilvánul meg. Ami bizonyos szempontból hátrány, az más megközelítésből előny is lehet, hiszen a csodás magyar utakon komfortosabbnak érezzük a Sport Cliót. Nem általános a hasonló kiskocsik közt, de a kis Renault-ban kikapcsolható az ESP.

Sajnos türelmesnek és gyorsnak kell lenni, ha ilyen autót akarunk, hiszen pillanatnyilag két példányt kínálnak eladásra Magyarországon. A tulajdonosok szeretik, bár Clio-betegségként említhetjük a váltóolaj szivárgását, de ezen kívül csak kopó-fogyó alkatrészek cseréjéről van szó.

Gyorsulás: 7,3 s; végsebesség: 220 km/h

Korábbi tesztünk a mezei kivitelről:

Volkswagen Polo 1.6 GTI – 125 LE

Eredetileg a Lupo GTI-re gondoltam, hiszen ugyanaz a motor, csak még kisebb kaszni, még nagyobb a buli. De abból egyetlen darab árválkodik a hazai használtpiacon, így nézzük inkább a Polót. A fészliftes GTI-k 1,6-osa 125 lóerős, és nem is túl falánk. Futóműve szerpentineken sem bizonytalanodik el, fékei passzolnak erejéhez, váltójának kiosztása is rendben van.

VW-Polo-III-GTI-facelift-1

A modellfrissítés után már nem volt limitált szériás a GTI, így ha nem is túl gyakori, de nem számít hiánycikknek a használtpiacon. Most éppen hatot találunk idehaza, kicsivel egymillió fölött már patika állapotban is reménykedhetünk. Gyakori a gyújtáskapcsoló hibája, a rossz utakon pedig a lengéscsillapítók sem feltétlenül bírják sokáig.

Gyorsulás: 8,9 s; végsebesség: 205 km/h

Korábbi tesztünk a mezei kivitelről:

Fiat Panda 100 HP – 101 LE

Winkler egyik nagy kedvence. Nagyon könnyű, 975 kilós kisautó, amely megkapta az egy mérettel feljebb jegyzett Fiatok alapmotorját, persze átdolgozva. Amúgy is kedvelem az olaszok kicsi, szívó benzinmotorjait, de a 100 HP még ezek között is kitüntetett helyen van.

panda

Amellett, hogy pörgős és fürge, a váltója is átgondolt, jó kiosztású, pontosan kapcsolható. Futóművével sem vérzik el az erős Panda, elég kemény – érdemes figyelni erre vásárlás előtt, ha inkább a komfortosat szeretjük. Ez az autó jó példája annak, hogy nem minden az erő, és nemcsak gyorsan lehet élvezeteset menni.

Ugyanakkor kevés belőle az eladó példány. A tapasztalatok kedvezőek, a tulajdonosok leginkább apróbb elektronikai nyűgökről számolnak be, illetve kisebb műanyag elemek, patentek fáradásáról.

Gyorsulás: 9,5 s; végsebesség: 183 km/h

Korábbi tesztünk a típusról:

Peugeot 206 2.0 GTI – 136 LE

Nagyon vegyes a megítélése a Peugeot 206 GTI-nek. Vannak, akik imádják, vannak, akik életük szívásaként értékelik. Az biztos, hogy nagyon eltalált forma, és a 136 lóerő nem is hangzik kevésnek. Kritikusai szerint az orrnehézség említhető a negatívumok között.

peugeot 206d

Nincs sok belőle, még kevesebb a jó állapotú. Nem ritka náluk az ingadozó alapjárat, előfordulnak elektronikai gondok, és a hátsó híddal is meggyűlhet a bajunk. Még fickósabb, de hasonlóan ritka az RC.

Gyorsulás: 8,3 s; végsebesség: 210 km/h

Korábbi tesztünk a mezei kivitelről:

Suzuki Ignis 1.5 Sport – 109 LE

Külsőre is határozottan meg lehet különböztetni az idehaza ismert alap-Ignisektől, és azzal ellentétben Japánban gyártották. 1,5 literes négyhengerese nem különösen kihegyezett a maga 109 lóerejével, de csak 945 kilót kell mozgatnia, ezzel meglepetésekre is képes.

Futóműve elöl MacPherson, hátul azonban merevtengelyes, ami ugye nem a legkifinomultabb technika, és a hátul ülőket sem kényezteti. A Swift Sportnál kelletlenebb, orrtolósabb a kanyarokban, de ha nem köridőt akarunk hajhászni, azért szerethető az Ignis Sport.

Kevés bukkan fel belőle használtan, nem elromlós fajta, a japán gyártású Sportra nem jellemző az ABS-tömb és a nyelestengelycsapágy hibája sem.

Gyorsulás: 8,9 s; végsebesség: 185 km/h

Korábbi tesztünk a típusról:

A fentiek közül magamnak valószínűleg egy Fiesta ST-t keresnék. Aki kis, sportos és elérhető árú autókban gondolkodik, lehetőség szerint a legtöbbet próbálja ki, mert van köztük keményebb, puhább, gyorsabb, feszesebb. Az adatok nem mondanak el mindent, de azért álljon itt egy összehasonlító táblázat.

Tíz sportos kisautó összehasonlítása
   Ford Fiesta 2.0 ST Mitsubishi Colt 1.5 Turbo CZT Toyota Yaris 1.5 T Sport Opel Corsa C 1.8 GSI Citroën C2 1.6 VTS Renault Clio 2.0 Sport VW Polo 1.6 GTI Fiat Panda 100 HP Peugeot 206 2.0 GTI Suzuki Ignis 1.5 Sport
Lökettérfogat (cm3) 1999 1468 1497 1796 1587 1998 1598 1368 1997 1490
Hengerek száma/elrendezése 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros 4/soros
Teljesítmény (LE/ford.) 150/6000 150/6000 106/6000 125/6000 125/6500 169/6250 125/6500 101/6000 136/6000 109/6400
Nyomaték (Nm/ford.) 190/4500 210/3500 145/4200 165/4600 143/3750 200/5400 152/3000 131/4250 190/4100 140/4100
Súly (kg) 1137 1045 915 1015 1020 1010 984 975 1025 945
Gyorsulás (sec) 8,4 8,0 9,0 9,0 8,9 7,3 8,9 9,5 8,3 8,9
Végsebesség (km/h) 208 210 190 202 202 220 205 183 210 185

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.