2020.02.02. 13:45

1988-ban egy KRESZ-elméleti tanfolyam megtartása volt az első szakmai feladatom. Nem tűnt egyszerű feladatnak kiállni harminc ember elé, és átadni a tömény elméleti anyagot. Most új módszerrel próbálkozom: minden előadást közérthető videókban rögzítettem, így nem kell végigülni az órákat, elég ha elindítod sorban az összes epizódot, így is felkészülhetsz a vizsgára. Akinek régóta van jogosítványa, szintén rengeteg újdonságot talál majd az anyagban, és ki tudja, talán bírságoktól mentheti magát, ha felfrissíti a tudását.

Az első saját előadásomat újabbak követték. Volt olyan időszak, hogy hetente 8-10 foglalkozást kellett vezetnem, és előfordult az is, hogy nyolcvanan ültek a teremben. A sok gyakorlótanításnak köszönhetően egyre jobban belejöttem a feladatba, és 1990-ben autósiskolát nyitottam.

Bár rendszeresen oktattam az autóban is, szívem csücske mindvégig a KRESZ-tantárgy tanítása volt. Ahogy jöttek az újabb generációk, folyamatosan meg kellett újulni, így elsőként használtam fotókat, számítógépes programokat, majd animációkat a tanításhoz.

Magyarországon 2004-ben vezették be a számítógépes vizsgáztatást, de én már ezt megelőzően alkalmaztam olyan saját készítésű programot, amellyel a tesztkönyv feladatait lehetett gyakorolni a számítógépen.

A technika alkalmazása mellett próbáltam egyedi módon feldolgozni a KRESZ szabályait, és szakítottam a lineáris – a jogszabály paragrafusain végighaladó - tanítási módszerekkel. Sokkal inkább az összefüggésekre, a logikai kapcsolatokra fektettem a hangsúlyt. Amikor például megtanítottam a fék működését, ahhoz kapcsoltam hozzá a fékút, féktávolság vezetéselméleti fogalmait, majd erre építettem a követési távolságot, mint KRESZ-szabályt. Az úgynevezett „balra banán” szabály – a kanyarodó főútvonalas kereszteződésben történő elsőbbségadás logikai összefüggése – szinte már védjegyemmé vált.

A jogosítványért tanulok sokkal könnyebben megértették a tananyagot, és a vizsgaeredmények is jelentősen javultak. Jó húsz éve készítettem el az első nyomtatott tanulási segédletet, amit annak idején elneveztem KRESZ memónak. 

A kezdők tanítása mellett a KRESZ-szabályok értelmezésével, illetve a közlekedési helyzetek elemzésével szintén foglalkozom. Rengetegen kerestek meg az elmúlt években a különböző fórumokban, hogy segítsek, mert „megbüntetett a rendőr”, mert „balesetem volt, de nem érzem magam hibásnak” és hasonló kérdésekkel. Több száz kérdésben próbáltam segíteni akár az interneten, akár pedig a hazai médiumokban, például a Totalcar oldalán keresztül is.

2019-ben elindítottam az első magyar KRESZ-témával foglalkozó Youtube-csatornát a KRESZ-Tévét, ahol heti rendszerességgel dolgozok fel érdekesebbnél érdekesebb közlekedési témákat. Segítve ezzel mind az éppen jogosítványt szerzőket, mind pedig azokat, akik évek óta vezetnek.

Ma, amikor a jogosítványt szerző tanulók negyven százaléka már otthonról, számítógépnél ülve, e-learning tanulási formában készül fel a KRESZ-vizsgára - bárki virtuálisan beülhet egy tanfolyamomra, és meghallgathatja a teljes KRESZ-tananyagot.

A KRESZ-TV önálló sorozatában, harmincnyolc részen keresztül, a KRESZ-alapfogalmaitól a rendőri karjelzésekig közel 12 órás műsoridőben bárki megtekintheti az óráimat, felkészülhet a vizsgára, illetve felfrissítheti tudását, hogy a jogosítványa megszerzése óta eltelt időben bevezetett új szabályok ismeretének híján se büntessék meg. Akinek még nincs jogosítványa, annak továbbra is be kell iratkoznia egy autósiskolába, a Youtube-sorozat a vizsgákat sem váltja ki, persze növeli az esélyeket. 

A „KRESZ-tanfolyam live” előadásaiban rengeteg olyan tanácsot adok, amely majd az önálló vezetéskor lesz nagyon hasznos. A képanyag mellett továbbra is szívesen segítek azoknak, akik elakadnak a tanulásban, kommentekben, e-mailekben eddig is, és ezután is adok tanácsokat.