Már lehet rajtolni a kedvezményekre

2020.05.08. 06:23 Módosítva: 2020.05.08. 07:32

Teljesen természetes módon bezuhant az újautó értékesítés, mióta kijárási korlátozások léptek életbe. De az autószalonok nyitva tartanak, úgyhogy ha valakinek pont együtt van az új autóra való, jó vásárt csinálhat.

Tisztázzuk rögvest az elején: bár csábító kedvező alkupozícióból, 10-20%-os kedvezmény reményében nekivágni az újautó vásárlásnak, ha a vásárlást csak jelentős banki finanszírozással tudjuk fedezni, jelen helyzetben nagyon kockázatos. Most még senki sem tudja, hogy pontosan hogyan néz ki a koronavírus kimeneti oldala, de nagyon valószínű, hogy megbicsaklik a világgazdaság. A komoly válság sem kizárt.

Márpedig amikor baj van a nemzetközi pénzpiacokon, az egyszeri földönfutó akkor is kerülhet gondba, ha látszólag védett a pozíciója fix kamatozású finanszírozással. Elvesztett állások gyakrabban, összeeső pénzintézetek ritkábban, de előfordulnak viharos helyzetben, márpedig ezek azzal járhatnak, hogy elúszik az autó, és benne a saját pénzünk, nem csak a banké. Tehát hiába lehet ma még finanszírozást indítani, az óvatosság indokoltabb, mint békeidőben.

Persze papolhatunk óvatosságról napestig, az adatok azt mutatják, hogy még ebben az elejétől végéig kijárási korlátozások alá eső áprilisban is átadtak itthon 6170 új autót. Bizonyára van köztük, melyre korábban szerződtek, például a nagycsaládos kedvezmény miatt olyan sokan rendeltek hétüléses kocsikból, hogy a népszerűbbekre hónapokig kellett várni. De bárhogy csűrjük-csavarjuk, ez a szám akkor is magasabb, mint Nagy-Britanniában, ahol 4321 kocsi ment el ugyanebben a hónapban.

Ez már önmagában durva, pláne ha figyelembe vesszük, hogy a hazai értékesítés tizenkétezer, a brit viszont százhatvanezer volt 2019 áprilisában. Ennek az egészen elképesztő adatnak sok magyarázata lehet, többek között az is, hogy a hírek szerint a királynő kormánya eleinte totálisan félremenedzselte a koronavírust, ezért később a magyarnál szigorúbb korlátozásokra kényszerültek. De most nem ez a lényeg, hanem a tény, hogy még ebben a helyzetben is maradt érezhető autóvásárlási szándék itthon. És miután május elején lazítottak vidéken, ez talán fel is erősödhet.

Mindennek fényében láttam neki autót keresni egy kedves rokonomnak. 2013-ban vette újonnan 1.4-es Opel Corsáját, és azt tervezi, jövőre lecseréli, méghozzá a békebeli módon: bemegy vele a megszokott kereskedésébe, és kijön egy újjal. Kíváncsi voltam, milyen kedvezményeket kaphatna, ha ezt a cserét előrehozná egy évvel, ezért egy vasárnap délután nekiláttam emailt küldeni néhány kereskedőnek. Ahol nem volt más választásom, a díler levelező ablakát használtam, ahol emailcímet, ott viszont arra írtam. Telefonszámot csak akkor adtam meg, ha muszáj volt, mert arra voltam kíváncsi, milyen készletakciókról, milyen azonnal, ismeretlenül, alku nélkül is elérhető kedvezményekről kapok ajánlatot egyetlen levéllel.

Nem kellett sokat várni: hétfő délre majdnem mindenhonnan érkezett válasz. Persze volt, ahonnan elsőre csak további információt kértek, de ebből a gyorsaságból világos, hogy a kereskedők komolyan veszik az elektronikus megkereséseket, ami nem volt mindig igaz. Azt is gyaníthatjuk, hogy a kiürült szalonokban van idejük az értékesítőknek reagálni a leveleinkre. Érthető módon szinte senki sem ajánlott konkrét árat a használt Corsára, hiszen még egy fotót sem mellékeltem, nemhogy állapotlapot, de az egy értékesítő, aki mégis megpróbálta, nagyjából egymillió forintra taksálta. Figyelemmel arra, hogy százezer kilométer feletti futás esetén is elérheti a kétmilliót egy ilyen Opel piaci értéke, ez nem volt nagyvonalú felajánlás, tehát a beszámítás olyan terület, ahol fennáll az alku lehetősége.

De jöjjön a lényeg: bár volt egy kiugróan alacsony, 0,5%-os ajánlat is (gyári akciós modell, szólt a magyarázat), a többség érezhetően olcsóbban kínálta portékáját, rögvest a „jónapot, köszönjük a megkeresést” után. Átlagosan 12% kedvezménnyel igyekeztek vásárlásra csábítani, a csúcson egy Seat Arona és egy Renault Clio osztozik: mindkettő esetében 18%-ig lengett ki az excel tábla. Lényeges, hogy mindkét autó készleten állt, simán elképzelhető, hogy mára eladták őket, tehát az adataink csak irányadók. De nem kizárólag a már kereskedőknél parkoló autókra érkeztek kedvező ajánlatok, egy budapesti Škoda értékesítő közel 11% kedvezménnyel honorálta volna, ha új Scala 1.0 TSI Ambitiont rendelünk a levelezés idején zárva tartó gyártól. Ez több mint hétszázezer forint megtakarítás.

Azért is meglepő a Scala kedvezmény, mert viszonylag új modellről van szó, márpedig a józan ész azt diktálná, hogy korosabb típusoknál lehet nagyobb akcióra számítani. Két Opel kereskedőnél kopogtattunk, és ezt az elméletet mindketten megerősítették. 75 lóerős, új Corsára 11%, míg 110 lóerős Crossland X-re már 17,5% kedvezményt kaptunk volna ugyanattól az értékesítőtől, míg egy másik helyen akadt olyan Corsa és Crossland X, melyeket ugyanúgy 4,9 millió forintért kínált az eladó. Természetesen ezek az autók különböző felszereltségeket takarnak, hiszen a készletről vásárlásnak nagy hátránya, hogy kész autók közül válogatunk, nem mi állítjuk össze, mi legyen benne. Mégis elgondolkodtató, hogy a jelentősen tágasabb-praktikusabb, de amúgy hasonló technikára épülő Crossland ennyivel könnyebben hozzáférhető.

Az igazán élelmesek még a levelezéstől is eltekinthetnek. A legtöbb kereskedő elérhető a használtautó hirdető oldalakon, és amikor egy-egy szalonautó kezd már a körmükre égni, azt ott is megtaláljuk. Ha amúgy leszűkítettük már, hogy milyen autót szeretnénk, érdemes itt is rákeresni, így egyszerűbben összevethetjük a készleteket. A Ford Fiestát is ott van a Corsa lehetséges utódai között, de meglepő módon a kék ovál kereskedői nem kínálnak akkora kedvezményeket, mint mások. A legjobb ajánlat egy rendszámos, száz kilométert futott Active bemutató autó lett volna, 10% kedvezménnyel, amit tovább javít, hogy ilyen esetben forgalomba helyezési költségek sincsenek – ez általában további 130-180000 forint, tehát számít.

Megszorításos helyzetekben általában a kisebb pénzűek vásárlási kedve tűnik el először, a 2008-as válság után sokáig szinte csak a prémium márkáknál volt mérhető a magánvásárlók jelenléte. Ezért megkerestünk egy vidéki BMW kereskedést is a kérdéssel, bár a hihetőség kedvéért ott a Corsa helyett egy BMW 116i szerepelt beszámítási alanyként, és új 118i-re, illetve X2 18i-re kértem ajánlatot. A készséges és gyors értékesítő mindkettőből talált készleten, de azonnali kedvezménnyel nem kecsegtetett, ehelyett azt kérte, had nézze meg a beszámításra szánt autót, mielőtt személyre szabott ajánlatot készítene. Logikus magatartás, ezek szerint a fenti szabály most is él, de szó sincs róla, hogy ne lehetne akár BMW-t, vagy más prémium márkát kedvezményes áron találni.

Fontos kiemelni, hogy minden ajánlatot még áprilisban kaptam azzal, hogy 04.30-ig érvényesek, ám azóta felhívott az egyik Opel értékesítő tájékoztatni, hogy májusra is meghosszabbították a kedvezményeiket. Én azt gondolom, ha holnap megtalálnák a vírus gyógyszerét, és minden korlátozást egycsapásra feloldanának, ez a megtorpanás akkor sem múlna el nyom nélkül. Nem kizárt az a verzió sem, hogy ismét felértékelődik az autózás, ahogy kevesebben mernek tömegben közlekedni, azt pedig már a víruspara elött megfigyelhettük, hogy az Európai Unió károsanyag-kibocsátás visszaszorítását célzó törekvései miatt drágultak az újautók 2019-hez képest.

Mindenki maga ismeri, mennyire biztos vagy bizonytalan az anyagi helyzete, éppen csak törleszthető hitelből okos ember nem vesz autót akkor sem, ha jó üzletnek tűnik. De aki olyan helyzetben találja magát, hogy ott a zsebében egy új autó ára, az most érezhetően olcsóbban megveheti, vagy ugyanannyiért erősebb, nagyobb, jobban felszerelt modellt kaphat. És nem kizárt, hogy fél- vagy egy év múlva már bánni fogja, ha nem teszi meg.