Amivel MINDENKI versenyzett

Nagykép: Lada a sportban

2020.06.20. 11:55

A világ leghálátlanabb anyaga, mert ebből csak kihagyni lehet versenyzőket. Lényegében mindenki ment Ladával, nem is nagyon volt más. Érdekes módon egyébként a'70-es-'80-as években Autó-Motor (akkoriban az egyetlen autós lap) alig mutogatta a Ladákat, sőt az egész magyar ralit nem is tárgyalta túl nagy terjedelemben az újság: egy oldal, egy képpel – amin általában valami menőbb autó, mondjuk Ferjáncz Renault-ja látható, esetleg egy versenyző portréja.

 Akkoriban a Lada túl hétköznapi volt, pláne versenyautóként, hiszen minden versenyágban és minden kategóriában ott voltak: a szériaközeli N-es-től a durva B csoportig – utóbbi kategóriában volt a Lada karrierjének a második felében a legendás VFTS is.

Ám ennek ellenére a magyar ralibajnokságban mindössze három abszolút címet szereztek Ladával. Ebben szerepe lehetett annak is, hogy a 15 abszolút bajnoki címet begyűjtő Ferjáncz Attila (érdemben) sosem versenyzett Ladával, a sokkal komolyabb Renault Gordinik és a Renault 5 Alpine mellett nem sok esélye lehetett bárkinek. De a pályaversenyzéstől a hegyiig a nagy tömeget a Ladák adták, és a saját géposztályukban rengeteg kategóriabajnokot adtak. Nem véletlenül: ez volt elérhető és viszonylag jól faragható, strapabíró technika. Egyébként mára akkora lett a Lada-kultusz nálunk és akkora tapasztalat halmozódott fel például a motorépítő műhelyeknél, hogy manapság hozzánk járnak még az oroszok is retró-versenyautót építtetni.

A hőskorban a versenyautókat különféle egyesületek futtatták, Főtaxi, Budapesti, Pécsi, Kapos Volán, az Afit szervizek és társaik. Meglehetősen szervezett módon ment a fiatalok kiválasztása, és aki igazán ügyes volt, az versenyautóhoz is juthatott. A népszerű ladás versenyzők listája szinte végtelen, viszont akkoriban volt egy bibi: filmre fotóztak. Így a fájlokon nincs időbélyegző, GPS-koordináta, ami segítene az időpont és a verseny beazonosításában, vagy egy konkrét versenyző fotójának a megtalálásában. Százasával kell végignézni a negatívokat, más módszer nincs.

Hogy kik maradtak ki? Többen, mint ahányan befértek, az biztos. Turi Tamás, Wirtmann Ferenc, Vizin László, Selmeczi György, Maruzsi László, Lajtai Zsolt, Gerencsér Tibor, Lipták Sándor, Vojcsik „Golyó” Ferenc, vagy akár a terepraliban elképesztő Fiat Argenta-motoros Lada Nivával menő Pribula Adrián, a végtelenségig sorolhatnánk, a hegyi-pálya-ralikrossz versenyágakról nem is beszélve. Ahogy azok sincsenek itt, akik ma mennek a Historic kategóriában. Akkora fába vágtuk a fejszét, amekkora nincs is. De kell hagyni valamit a Lada további szülinapjaira is.

A képanyag összeállításához Csikós Gábor nyújtott nagy segítséget, ő kezdetben az MTI fotósaként, később az Autó-Motor munkatársaként járta az autóversenyeket. Kollár Attila egy későbbi generáció képviselője, bár az első képei még neki is fekete-fehérek. Köszönjük nekik a segítséget, ahogy Havassy Péternek is, aki rendelkezésünkre bocsátott pár fotót a Lada-motoros krosszautójukról. A netről halászott képeknek nem vagyunk a hívei, de Szárnyas Fifiről, Hideg János meghökkentő Lada versenyautójáról csak ezeréves újságokból kifotózott képeket találtunk, és Budai Béla egyetlen hazai, tényleg vilniusi építésű VFTS-ét is mindenképp meg akartuk mutatni.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.